Národní divadlo zrušilo čtvrteční premiéru Pucciniho Butterfly ve Státní opeře

Pražské Národní divadlo dnes odpoledne s omluvou oznámilo, že z důvodu onemocnění obou titulních představitelek ruší bez náhrady zítřejší premiérové představení nové inscenace Madama Butterfly ve Státní opeře. Nemocná je jak Maria Kobielska, tak Christina Vasileva.
4Představení v úterý 9. února 2016 od 19 hodin ve Státní opeře, původně ohlášené jako 2. premiéra, zůstává podle sdělení managementu divadla v platnosti. Vstupenky zakoupené na 4. února lze vyměnit za vstupenky na jakékoliv jiné představení uvedeného titulu ve stejné cenové kategorii, případně je lze vrátit.

Novým pražským nastudováním Pucciniho opery byl pověřen režisér Jiří Heřman a dirigent Martin Leginus, inscenace má vystřídat předchozí až donedávna uváděnou inscenaci Karla Jerneka z roku 1985.

Související články


Reakcí (27) “Národní divadlo zrušilo čtvrteční premiéru Pucciniho Butterfly ve Státní opeře

  1. To je skutečně „pech“. Čo-Čo-San se skutečně nedá zpívat do indispozice. A je smůla, že onemocní zrovna obě představitelky! Docela i chápu režiséra, že, pokud má nějakou stylizovanou režii, nechce, aby to tam nějak odchodila paní, která to nezkoušela. V zahraničí, kde se většinou nová operní inscenace zkouší v jednom obsazení (alespoň pro první sérii jejího uvedení), k onemocnění také dochází. Ale řeší se to tak, že se pozve zpěvačka, která roli odzpívá na kraji jeviště nebo v orchestřišti, a na jevišti to v nazkoušené režii odehraje zpěvačka, která roli nazkoušela. Pokud obě pěvkyně mají zlomenou nohu nebo jinou závažnou indispozici, pak roli odehraje asistent nebo asistentka režie. V žádném případě se představení neruší.

  2. Další důkaz nekompetentnosti a neschopnosti současného vedení opery ND. Je velmi nepravděpodobné, že by obě zpěvačky onemocněly náhle, den ze dne. Zpěvaček, které mají v repertoáru tuto roli, jsou po světě stovky, ba tisíce. Nepochybně i inteligentních, které by na pár zkoušek zvládly i režijní stránku inscenace. Ale zrušit premiéru?!?!? Nepředstavitelné….

  3. Já hlavně nechápu, že se premiéra zrušila bez náhrady. Ve Státní opeře je spousta dní, kdy se nehraje, tak se mohlo dát náhradní představení a ne chtít po lidech, aby si měnili vstupenky na jiný termín (když některé jsou skoro vyprodané) či jim vracet vstupné. Já si koupil ještě nějakou zbylou vstupenku na 2. premiéru (snad se aspoň jedna Butterfly do 9.2. uzdraví?), ale na 1. premiéru jsem měl 4 vstupenky i pro rodinu, všichni se těšili, a najít 4 vstupenky na jiný termín… No možná mám divné představy o chodu opery, chápu, že je to krajní řešení, které se nestává často, že řádí chřipky apod., ale přece jen mi to vůči divákům přijde dost nefér.

  4. …jen pro upřesnění..již včera dopoledne během 2.generální zkoušky na M.Butterfly, kdy už bylo jasné, že ani jedna představitelka Cio Cio San nebude zpívat premiéru, měl hud. řed. SOP M. Leginus připravenou a i režisérem J. Heřmanem odsouhlasenou variantu, kterou popsal v komentáři pan Ctirad a která už kdysi proběhla i v SOP, tedy asistentka režie na jevišti a v portále hostující zpěvačka. Aby nemusela být zrušená premiéra bez náhrady jednak z úcty k divákům, kteří si zakoupili vstupenky, a také z úcty k té tříměsíční intenzivní práci všech, kteří se na přípravě podíleli. A nakonec vedení a dramaturgie ND prostě premiéru zrušilo, aniž by svoje důvody s někým ze Státní opery diskutovalo…je to celé velmi smutné…případná poděkování a dotazy proto směřujte do ND…

  5. Naprosto nepředstavitelné a neakceptovatelné !!! Tohle se může stát opravdu jen v Česku !!! Jak si vůbec může tohle někdo dovolit ??? Navíc pod tak významnou značkou, jako je Národní divadlo ??? Jak je možné, že vedení nemá k dispozici další alternace ??? Kdyby šlo o malé oblastní divadlo, tak se to dá pochopit, ale o Státní Operu Praha ??? Bohužel za tohoto vedení je možné všechno. Je pravidlem, že se některé role v nových operních titulech zkouší bez alternace. Neuvěřitelné. U hlavních rolí by mělo figurovat dvojí obsazení a minimálně další jeden cover jako studijní úkol. Zvláště u sopránů, kterých je jako máku a Státní opera Praha disponuje mnoha soprány. Ministerstvo kultury by mělo v této věci nekompromisně jednat a vyvodit okamžité personální postihy !!!

  6. Pokud si pamatatuji, tak Národní divadlo moravskoslezské mělo 3 představitelky Čo-Čo-San a nikdy premiéry nerušilo, a to hospodařilo s podstatně menším rozpočtem. Něco podobného se stalo nedávno ve Stání opeře Vídni, kde narychlo povolali p. Ludhu do Věci Makropulos, který měl roli nedávno nastudovanou v SND Bratislava a také premiéru nerušili. Je mi líto diváků.

    1. Diváci samozřejmě zklamáni. Nikdo si však nedokáže představit, jak zklamáni byli ostatní představitelé opery. Sólisté, sbor, orchestr. Dva – tři měsíce zkoušíte a díky diletanství vedení divadla váš vrchol nepřijde. Ti lidi neřeší, jestli zpívá ten nebo onen, řeší, že se nezpívá vůbec. Pro ně tragedie.

  7. O kariéře zpěvačky(-ka) často rozhodovaly právě záskoky.Tak např.Lotyšská sopranistka Kristine Opolaisová vloni v dubnu ustála to, co se podaří málokomu. Sotva jeden večer odzpívala titulní roli v Pucciniho Madam Butterfly v inscenaci newyorské Metropolitní opery, druhý den se do Met vrátila, aby na poslední chvíli zaskočila jako Mimi v Pucciniho Bohémě. Stalo se tak navíc v představení, které bylo přenášeno do kin na celém světě, včetně Česka.Myslím že o další kariéře sopranistky rozhodoval vteřiny a dnes už je ozdobou předních operních domů.

  8. Chápu zklamání kolem této nešťastné události a myslím, že by se vedení ND mělo k tomuto nějakým jasným způsobem postavit. Ale nemohu se úplně ztotožnit s celkovým negativním hodnocením současného vedení ND, jak píší někteří diskutující. Samozřejmě, že je co kritizovat (za mě určitě ten trend moderních režijních záměrů). Ale když za nic jiného, tak minimálně za dramaturgii si podle mě zaslouží páni Kofroň a Hučín pochvalu. To že se za ty poslední 2 roky na scéně ND objevily opery typu Pád Arkunu, Z mrtvého domu, Slavík, Jolanta nebo připravovaná Julietta a že jsou na příští rok v plánu operní aktovky C. Orffa, to považuji za velmi pozitivní, protože opera to není jen Verdi nebo Puccini. A třeba nápad s provedením Šostakovičových aktovek Orango/Antiformalitický jarmark na Nové scéně ND považuji rovněž za skvělý. No a pokud bude příští rok realizován plán na koncertní provedení nějakých „zapomenutých“ českých oper, jak loni avizoval tuším p. Hučín, pak budu v tomto směru maximálně spokojen. Jsem proto opravdu hodně zvědavý na výsledný dramaturgický plán opery ND (měl by být představen někdy v polovině února). Třeba zda se potvrdí zákulisní informace, že bude příští rok provedena opera Krakatik od Václava Kašlíka nebo opera Bloud od J.B. Foerstera. To by bylo skvělé. Tedy ještě šťastnější bych byl, kdyby došlo na Jeremiášovy Bratry Karamazovi, ale i tady věřím, že by do toho současné vedení opery ND mohlo jít (protože p. Kofroň je určitě zastáncem uvádění zapomenutých oper – viz jeho éra v Plzni). A v případě p. Hučína osobně musím ještě vyzdvihnout jeho zajímavé pojaté dramaturgické úvody do jednotlivých nových oper a zejména jím zpracované rozsáhlé programy k inscenacím uváděným v historické budově ND. Rozsah informací v těchto programech je obdivuhodný. Tolik z mé strany na vyváženou té diskuze…..

  9. Omlouvám se, pokud to sem nepatří, ale týká se to zrušené premiéry a výměny vstupenek. Jen taková perlička, jak se ND chová k divákům. Dámy v pokladně za to nemohou, to chápu…
    Čtyři vstupenky na premiéru Butterfly na 4.2. jsem kupoval pět měsíců dopředu, tedy někdy na podzim, protože tři z nich jsem chtěl darovat k Vánocům rodině. V novém roce ale ND zvýšilo ceny vstupenek, takže když jsem dnes šel vstupenky vyměnit na jiný termín (na 2. dubna) a našel jsem úplně stejná místa, samozřejmě po mě chtěli doplatek, jak se zvýšily ty ceny. Protože za tu původní cenu z podzimu už bych dostal vstupenky v horší kategorii na místa jiná… Někdo by se možná dohadoval, já takový nejsem, tak jsem cenu doplatil.
    Tak to jen pro informaci. Ten doplatek mě nezabije, i když malý taky nebyl, ale princip je to tedy podivný.

  10. K návrhu Ctirada a „Operavsem“: Co to je za řešení? Nevím, jestli by měl divák zážitek z toho dívat se na asistenty režie v hlavní rolích, kteří mnohdy nemají ani vizuální předpoklady, natož herecké i hudební vzdělání a zkušenosti, aby mohli na jevišti jakkoli působit (a ke všemu by se měl ozývat hlas záskoku akusticky nevhodně odněkud z portálu.) Posluchač si přece kupuje lístky mimo jiné (a zejména) s ohledem na obsazení – chce slyšet a vidět konkrétního zpěváka nebo adekvátní záskok – erudovanou osobnost. Podle mě dost absurdní řešení podřízené nějakým režijním (??) ambicím nebo snaze zachovat termín za každou cenu, jak se zde někteří diskutéři dětinsky dovolávají. Jde tedy o termín nebo o kvalitu a zážitek? Mluví se tu o zachování „úcty k posluchači“, a přitom tu padají takové bizarní návrhy. Jediná možnost, pokud není čas sehnat a adekvátně připravit záskok, vidím v tom představení zrušit a případně zorganizovat nový termín. Nicméně na netu je vidět, že i tak 4 vstupenky p. Milan bez problému na několik termínů najde i v nejlepší cenové kategorii, byť ne v nejbližším možném termínu. Nechápu tu zlobu na vedení zde a souhlasím s HonzaB.

    1. Zpíval jsem v Gentu a Antverpách v Pikové dámě a hlavní postava Heřman se během zkoušek hlasově odrovnal. Byl bohužel bez alternace. Na premiéru narychlo pozvali tenora z Petrohradu. Zpíval z portálu a ten původní to odchodil, odehrál dle režie. Je to však pro diváka něco jako podvod, který se do celkového zážitku promítne. Pravdivost postavy je pryč. Avšak co divák,to jiné nároky. Někdo byl spokojen, že na představení byl, někdo nespokojen, že viděl parodii. Mnoho diváků chodí na premiéru ze společenských důvodů a jsou rádi, že viděli polopostavu, o které mohou vyprávět. Je to pro ně perlička v konverzaci, za kterou jsou radši, než aby vyprávěli o regulérním představení. :-) Každému se ND svým rozhodnutím o zrušení premiéry nezavděčí. Co divák, to jiné nároky a názor na to.

      1. Jak jsem již psal, instituce jako je Národní divadlo si takovou blamáž nemůže dovolit. Za ty miliony, které od státu dostává by mělo mít na každou postavu dva hlavní solisty a minimálně jednoho dalšího třeba jako studijní úkol. Bohužel i Státní opera Praha si dovolí nastudovat nový titul s tím, že nemá zdvojené role. To už není ani amatérismus, to je drzost.

        1. Musím oponovat. V této produkci jsou zdvojené role všechny, dokonce i malé role které jsou obsazeny ze sboru a postava Sharplesse ma dokonce covera. Bohužel onemocněly obě představitelky Cio Cio San a s tím se prostě nedá nic dělat. Výsledné řešení, rušit preméru, či ne, to už je zase na jinou diskuzi.

          1. Vážená já jsem neměl na mysli tenhle titul. Napsal jsem, že nejednou se stalo, že si vedení Státní opery dovolilo nastudovat nový titul s jedním obsazením u některých rolí. A co se týká tohohle titulu jsem napsal, že ke dvěma obsazením mohla titulní roli nastudovat jako studijní úkol další sopranistka. Není to nic neobvyklého.

Napsat komentář