Týden s hudbou (146)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
Slavnostní koncert k sedmdesátému výročí vzniku Slovenského filharmonického sboru se uskuteční v pátek 19. února v bratislavské Redutě pod vedením Jozefa Chabroně. Sólisty večera budou Katarína Turnerová (harfa), Marek Štrbák (varhany), Kiril Stoyanov a Peter Kosorín (bicí), Katarína Ďurdinová a Katarína Krčmárová (soprán) a Pavol Oravec (tenor).

Sbormistr Slovenského filharmonického zboru Jozef Chabroň (foto Ján Lukáš)
Sbormistr Slovenského filharmonického zboru Jozef Chabroň (foto Ján Lukáš)

Balet Slovenského národního divadla připravil scénickou verzi suity pod názvem Slovenské tance – Životy svetiel v choreografii a režii mladé slovenské choreografky Natálie Hořečné. Její současná choreografie, ovlivněná impulsy ze světa, obohatí slovenský tanec o nový, moderní taneční rozměr. Třináct tanců orchestrální suity slovenského skladatele a hudebníka žijícího v New Yorku Petra Breinera má základ v slovenských lidových písních stejně jako podobné suity Bartóka, Dvořáka, Brahmse, Beethovena, Kodályho, Borodina a dalších. Hudba, inspirovaná lidovými písněmi zejména z východoslovenského regionu, je plná barevných kontrastů, energie, neobvyklých instrumentací a humoru. Premiéra se uskuteční v pátek 19. února v Sále opery a baletu v nové budově Slovenského národního divadla.


Praha
Únorová nabídka koncertního cyklu Svátky hudby v Praze potěší zejména milovníky houslí. Přiléhavý podtitul Večer s Paganinim přiláká v úterý 16. února na pódium Koncertního sálu Pražské konzervatoře kromě hostitele Václava Hudečka také dva mladé houslové virtuózy, Jiřího Vodičku a Jana Mráčka, kteří vystupují na scéně klasické hudby nejen jako sólisté, ale i jako přední hráči pražských symfonických orchestrů. Vedle toho uslyšíte i klavíristu Lukáše Klánského, kytaristu Patricka Vacíka či zázračného mladého akordeonistu Martina Kota. Paganiniho houslový skladatelský odkaz bude červenou nití dramaturgie únorového svátku hudby, zazní i skladby Pabla de Sarasateho, Luigiho Legnaniho či Fryderyka Chopina.

Jan Mráček a Václav Hudeček (foto David Peltán)
Jan Mráček a Václav Hudeček (foto David Peltán)

V úterý 16. února je v Národním divadle na programu Janáčkova Její pastorkyňa. V roli Kostelničky vystoupí Eva Urbanová, Jenůfu zpívá Dana Burešová, Števu Richard Samek a Lacu Jaroslav Březina, která za ztvárnění této role v brněnské opeře získal nominaci na Cenu Thálie. Dirigentem představení bude Robert Jindra.

Mozartova nedokončená Velká mše c moll je podobně jako jeho slavné Requiem opředena mnoha nejasnostmi. I přes chybějící závěr jsou přívlastky „velká“ či „monumentální“ na místě – svým rozměrem, obsazením a uměleckou náročností patří toto dílo k nejpůsobivějším dílům duchovní hudby vůbec. Symfonický orchestr hl. m. Prahy chce uvedením tohoto díla v kostele sv. Šimona a Judy v úterý 16. února oslavit 260. výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta, který během svých pobytů v Praze hrával na varhany i v tomto kostele. Vystoupí Kateřina Kněžíková (soprán), Michaela Šrůmová (mezzosoprán), Martin Šrejma (tenor), David Nykl (bas), Kühnův smíšený sbor se sbormistrem Markem Vorlíčkem a dirigent Misha Katz.

Ztracenou skladbu, kterou společně napsali Wolfgang Amadeus Mozart a Antonio Salieri, našli po více než dvě stě letech pracovníci Českého muzea hudby v Praze. Objev představí muzeum v úterý na tiskové konferenci.

Jako jakýsi předvoj velikonočního času můžeme vnímat druhý únorový koncert Collegia 1704, kdy ve čtvrtek 17. a v pátek 18. února bude Pražská křižovatka patřit Janovým pašijím. Zazní na něm zhudebněný příběh utrpení a ukřižování Ježíše Krista La Passione secondo Giovanniho Alessandra Scarlattiho. Za pozornost stojí i druhý autor zastoupený v programu, Tommaso Traetta, na koncertě zazní jeho Stabat Mater. Jako sólisté vystoupí v tomto programu altistka Julia Böhme (za původně avizovaného kontratenoristu Damiena Guillona) a barytonista Hugo Oliveira.

Collegium 1704 (zdroj Collegium 1704)
Collegium 1704 (zdroj Collegium 1704)

Písňový večer sólistů Opery Národního divadla se uskuteční v sobotu 20. února. Dana Burešová, Michaela Kapustová, Josef Moravec, Jiří Hájek a Oleg Korotkov zazpívají písně Jaroslava Křičky, Modesta Petroviče Musorgského, Ottorina Respighiho, Maurice Ravela a Richarda Strausse. Spoluúčinkuje orchestr Národního divadla pod vedením Petra Kofroně.


Regiony
Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů se chystá na turné do Indie. Vystoupí jako první český orchestr po padesáti sedmi letech v Indii. Orchestr odehraje dva koncerty, v Bombaji a Kalkatě. Filharmonii bude řídit indický dirigent Debašiš Čaudhrí, který od roku 2001 žije v České republice, se zlínskou filharmonií spolupracuje od roku 2013. Sólistkou Čajkovského Klavírního koncertu bude Jana Čaudhrí. Podobný program, který zazní v Indii, odehraje orchestr s indickým dirigentem před odjezdem i ve Zlíně. Zazní například Čajkovského Koncert pro klavír a orchestr b moll a Dvořákova Novosvětská. Koncert se uskuteční v úterý 16. února, do Indie orchestr odlétá 22. února, bude tam týden.

Filharmonie Brno v programu Čáry a okouzlení nabízí jedinečnou možnost srovnání: tři různá místa na mapě (Francie – Rusko – Morava), tři různé tvůrčí estetiky a týž rok vzniku všech tří skladeb, 1897. Dukasova efektní symfonická báseň Čarodějův učeň na motivy stejnojmenné Goethovy básně, chopinovsky laděný Klavírní koncert fis moll op. 20 Skrjabina v podání brněnského rodáka, klavíristy Jana Vojtka a Janáčkova autobiografická kantáta Amarus na slova Vrchlického básně o mladém mnichovi hynoucím touhou po životě a lásce. Koncerty se uskuteční ve čtvrtek 18. a v pátek 19. února. Pod vedením Petra Vronského vystoupí Jan Vojtek (klavír), Jaroslav Březina (tenor), Ivan Kusnjer (baryton), Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou a Filharmonie Brno.

Český filharmonický sbor Brno (foto ČFSB)
Český filharmonický sbor Brno (foto ČFSB)

Světová premiéra nové verze zhruba hodinové pohádky Kocour v botách současného skladatele Jiřího Temla se uskuteční v sobotu 20. února na Malé scéně plzeňského Divadla J. K. Tyla. Jde o dosud největší projekt Lilky Ročákové v roli režisérky, za účasti sólistů opery, dětského sboru a dětského baletu. s klavírním doprovodem.

Rossiniho známá komická opera Lazebník sevillský slaví dvousté narozeniny. Průřez nejznámějšími áriemi uslyší posluchači v sobotu 20. a v pondělí 22. února v ostravském Divadle Antonína Dvořáka. Ostravský rodák Jaromír Nohavica u příležitosti výročí prvního uvedení vytvořil pro Národní divadlo moravskoslezské nový český překlad libreta. Oblíbený písničkář a textař bude navíc večerem provázet. Hrabětem Almavivou se stane Aleš Voráček, Rosinou Jana Hrochová, doktora Bartola ztvární Miloš Horák a Figarem se bude Jakub Tolaš. Orchestr opery Národního divadla moravskoslezského řídí Marko Ivanović.

Slezské divadlo Opava připravilo na neděli 21. února premiéru jednoaktové opery Pietra Mascagniho Sedlák kavalír v jenom komponovaném večeru spolu s baletní fantazií na Faurého Requiem. Tu vytvořil choreograf Valerij Globa, divákům se v ní představí sólisté Tereza Kavecká a Zdeněk Kapl. V hlavních rolích Sedláka kavalíra účinkují Katarína Jorda Kramolišová, Jakub Rousek, Ilona Tichá, Šárka Maršálová a Alexander Vovk. Režie se ujal Lubor Cukr. Autorem scén je Jaromír Vlček, kostýmy navrhl Tomáš Kypta, hudebního nastudování se ujal Marek Šedivý.


kalendář
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí
V pondělí 8. února zemřela Violette Verdy. Po klasické taneční přípravě v Paříži s Madame Rousanne (Rose Sarkissian) a u ruské legendy Victora Gsovského, ji formovali Françoise Adre a mladý Maurice Béjart a Roland Petit. Její profesní dráha začala se souborem Champs-Élysées. Z Paříže ji cesta vedla do Velké Británie – stala se sólistkou London Festival Ballet, a do milánské La Scaly. Odtud byl už jen krok k legendárnímu American Ballet Theatre, kde si ji oblíbil George Balanchine. Po návratu do rodné Francie se stala ředitelkou baletu Pařížské opery.

Violette Verdy (foto Rosalie O’Connor)
Violette Verdy (foto Rosalie O’Connor)


Praha

Úpravy náměstí Jana Palacha v Praze by mohly začít příští rok. Institut plánování a rozvoje dopracuje téměř patnáct let starý návrh na úpravy náměstí, především v jeho centrální části. Novinářům to v úterý řekli náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) a radní Jana Plamínková (STAN/Trojkoalice). Praha vypsala v roce 2002 soutěž, kterou vyhrál návrh architektů Václava Králíčka a Stanislava Makarova. V původní studii architekti navrhují postavit uprostřed náměstí kužel stejné výšky jako okolní budovy, který by sloužil při slavnostních příležitostech jako vlajkový stožár. Podél ulice 17. listopadu by měla být nová fontána. Plochu náměstí by měla pokrýt dlažba, pouze v jeho středu by byla tráva. Přesunout by se měl pomník Antonína Dvořáka, a to buď k rohu schodiště do Rudolfina, nebo k bočnímu vchodu do budovy. Aktualizace návrhu se bude zabývat také novým mobiliářem nebo pouličními lampami.

Náměstí Jana Palacha - návrh architektů Václava Králíčka a Stanislava Makarova (zdroj: Klub Za starou Prahu)
Náměstí Jana Palacha – návrh architektů Václava Králíčka a Stanislava Makarova (zdroj: Klub Za starou Prahu)

V pondělí zemřel scénograf Albert Pražák, výtvarník, profesor scénografie, dlouholetý pedagog pražské DAMU. Byl jedním z nejvýraznějších absolventů profesora Františka Tröstra. Spolupracoval s řadou českých divadel na výpravách pro činoherní i operní inscenace, v zahraničí hlavně s divadly v Belgii a v Rusku. Od roku 1968 působil jako pedagog scénografie na DAMU, vychoval řadu absolventů, kteří dnes patří k vyhledávaným scénografům. Na katedře scénografie působil nepřetržitě čtyřicet osm let. Nejčastěji spolupracoval s režisérem Zdenkem Kaločem. Své scénické a kostýmní návrhy vystavoval na expozicích v Česku, Francii, Kanadě a v Rusku.

Ve středu se tenorista José Cura, rezidenční umělec Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, na koncertu v Obecním domě představil jako dirigent a skladatel. Zazněla Symfonie č. 2 e moll Sergeje Rachmaninova, které předcházel výběr z jeho Vigilií, Západ slunce od Ottorina Respighiho a Curovo vlastní dílo Magnificat. Účinkovali Dagmar Pecková, Pražský filharmonický sbor a Královéhradecký dětský sbor Jitro. Koncert se opakoval ve čtvrtek 11. února.

Dagmar Pecková & José Cura - José Cura, FOK (foto Petr Dyrc)
Dagmar Pecková & José Cura – José Cura, FOK (foto Petr Dyrc)

Vlámský taneční soubor Ultima Vez vystoupil ve čtvrtek večer v Divadle Archa se svou nejnovější inscenací. Představení o lásce nazvané Speak low if you speak love, v níž hledá různé podoby lásky za doprovodu živé hudby. Choreograf a zakladatel souboru Wim Vandekeybus se v představení vrací k začátkům působení skupiny. Jeho debutové vystoupení mělo podobné téma.

Ministerstvo kultury již nemá v plánu přejmenovat pražské Stavovské divadlo na Mozartovo. Ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL) tuto možnost zmiňoval loni v souvislosti s nadcházejícím mozartovským výročím. Nápad přejmenovat Stavovské divadlo je už z devadesátých let, protože budova je dnes jediné existující divadlo, kde Mozart působil, ale podle jejího jména to ne všem musí být zřejmé.

Připomenutí jubilea České filharmonie, která 4. ledna oslavila sto dvacet let od svého založení, se teď začalo objevovat i na obálkách dopisů. Česká pošta vydala k tomuto výročí sešitek s osmi známkami. Autorem výtvarného návrhu je grafik a malíř Jiří Voves. Sešitek se samolepícími známkami vyšel v nákladu 1.900 kusů. Známky mají hodnotu A, což odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní do 50 gramů, tedy 13 korunám.

Česká filharmonie v sobotu večer ve zcela zaplněné Dvořákově síni Rudolfina zahrála k sedmdesátým narozeninám svého šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka, které oslaví 24. února. Zazněly skladby, které patří k jeho oblíbeným. Slavnostní koncert, v jehož závěru publikum ocenilo Bělohlávka několikaminutovým potleskem vstoje, byl v mnoha ohledech netradiční. Večerem provázel generální ředitel David Mareček a nešlo o koncert v pravém slova smyslu, nýbrž o oslavu narozenin. Šéfdirigent usedl v první polovině koncertu mezi diváky a dirigoval až druhou část večera. Koncert nebyl avizován v programu, vstupenky se ani v předprodeji neprodávaly. V řadách publika usedli osobní hosté Bělohlávka i orchestru a také zhruba dvě stovky věrných abonentů. Překvapením a dárkem pro šéfdirigenta byla árie Měsíčku na nebi hlubokém, kterou zazpívala finská sopranistka Karita Mattila v češtině. Mezi sólisty se také objevila například o abchažsko-ruská sopranistka Hibla Gerzmava, britský pianista Paul Lewis, tenorista Jaroslav Březina i basista Jan Martiník a basbarytonista Adam Plachetka. První část koncertu dirigoval Jakub Hrůša, jeden z nejúspěšnějších Bělohlávkových žáků.

Mimořádný koncert České filharmonie k 70. narozeninám Jiřího Bělohlávka - 13.2.2016 Praha (foto Petra Hajská)
Mimořádný koncert České filharmonie k 70. narozeninám Jiřího Bělohlávka – 13.2.2016 Praha (foto Petra Hajská)

V neděli ve Smetanově síni Obecního domu v Praze poprvé zazpíval mladý americký tenorista Bryan Hymel. Na koncertu vystoupil se svou manželkou, řeckou sopranistkou Irinou Kyriakidou. Doprovodil je orchestr PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou dirigenta Paola Bressana. Mimo jiné zazněly z Pucciniho oper Tosca a Bohéma, Bizetovy Carmen, Gounodovy opery Romeo a Julie a nechyběla ani oblíbená árie z Dvořákovy Rusalky.

Regiony
Středočeský kraj chce založit svůj symfonický orchestr, který by vystupoval po celém regionu. Mělo by v něm být nejméně třicet pět hráčů, především absolventů středních a vysokých uměleckých škol. Nová příspěvková organizace má už připravenou zřizovací listinu, její roční rozpočet by měl být 16 až 18 milionů korun. Pokud se vše podaří, mohla by se filharmonie poprvé představit publiku letos v září. Nový orchestr by měl mít sídlo v Poděbradech, kde mu město zajistí i zkušebnu. Organizace nazvaná Středočeský symfonický orchestr má mít celkově 41 zaměstnanců, z toho 35 hráčů a šest administrativních pracovníků. Zřizovací listinu i smlouvu s městem ještě musí schválit krajské zastupitelstvo. Snadné nebude ani sehnat hudebníky.


kalendář
Výročí
Před pěti lety, 21. února 2006 zemřel přední český barytonista, dlouholetý sólista Opery pražského Národního divadla Antonín Švorc. V sezoně 1955-56 hostoval v Národním divadle v úlohách Escamillia (Carmen) a Budivoje (Dalibor), o rok později se již stal řádným členem operního souboru. V krátké době zde vytvořil řadu významných úloh svého barytonového repertoáru (titulní role v Ruslanovi a Ludmile, Přemysl v Libuši, Wagnerův Hans Sachs, Holanďan, Terlamund a Wotan, Verdiho Nabuchodonosor, Simon Boccanegra a Jago, Musorgského Boris Godunov a samozřejmě řada úloh smetanovských, dvořákovských a janáčkovských). Od roku 1962 působil také jako stálý host a brzy poté člen Státní opery v Berlíně. Zde zpíval především německý a italský repertoár, s nímž pak vystupoval na dalších evropských scénách (Itálie, Německo, Francie, Španělsko, Švýcarsko). K nejvýznamnějším rolím tohoto období patří Hans Sachs v Mistrech pěvcích norimberských, Kurvenal v Tristanovi a Isoldě, Pizzaro ve Fideliovi. K mimořádnému uměleckému růstu přispěla i jeho spolupráce s proslulými dirigenty (C. M. Giulini, F. Konwitschny, O. Suitner a další). Antonín Švorc dostal prestižní Cenu Thálie za celoživotní umění v oboru opera pro rok 2003. Bylo nám stí, že Antonín Švorc patřil až do svého úmrtí ke spolupracovníků našeho portálu.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat