Letitá pražská Traviata v Litomyšli

  1. 1
  2. 2

Po úspěšném zahajovacím koncertu přivedl další festivalový večer na druhém zámecké nádvoří v Litomyšli Operu pražského Národního divadla. Bohužel již poměrně starobylou inscenaci Verdiho Traviaty, která měla svoji premiéru v Praze roku 1998 a v Litomyšli byla provedena již v roce 2012.

Giuseppe Verdi: La traviata – Smetanova Litomyšl 2016 (zdroj festival.smetanovalitomysl.cz)
Giuseppe Verdi: La traviata – Smetanova Litomyšl 2016 (zdroj festival.smetanovalitomysl.cz)

Podotknu ihned, že nemám vůbec nic proti takzvaným operním trvalkám či „hitům“ pěvecké opery, je-li ta která inscenace obzvláště vydařená. Kašlíkova Rusalka či jeho Don Giovanni přečkal právě v Praze zdárně mnoho let a těšil se přízni diváků pro zcela osobitou režii. Samozřejmě i pro hudební nastudování, na němž nevyhnutelně svět opery leží. Nezdá se mi, že tato Traviata v režii Jany Kališové je na jedné lodi se jmenovanými inscenacemi. Režijně sice asi neurazí, ale také nenadchne. Navíc po tolika letech se již vloudí zajisté řada improvizací, k tomu prostor jeviště v Litomyšli se přizpůsobuje potřebám a není zcela stejný jako v daném divadle. Přes tato trochu omlouvající fakta je daná inscenace již „vousatá“, neobvykle konvenční a svého druhu i nudná. I pro mne, který tuto belcantovou operu miluje a viděl ji nesčetněkrát. Kupodivu ji mohu vidět a hlavně slyšet zase a opět mnohokrát, bude-li zajímavě pěvecky obsazena. Zvláštní druh hudebně pěveckého šílenství… Ale pokud někdo třeba viděl v uplynulém roce skvělou inscenaci Traviaty Musiktheatru v Linci v moderní, nápadité, ale Dumasův příběh nedeformující režii Američana Roberta Wilsona, ví, o čem hovořím. Ostatně recenze je k dohledání snadno zde.

V Praze chodí na opery hojně zahraniční turisté, jistě je lákají známé tituly, takže ekonomicky si patrně i tato inscenace přijde stále na své. Zajisté se dá obměňovat atraktivním obsazením, zajímavými hosty. Letos se v Litomyšli prezentovalo zcela jiné obsazení než před pěti lety, kdy jsem byl taktéž přítomen. U dirigentského pultu stanul letos jiný dirigent. Před čtyřmi roky to byl Ondrej Lenárd, letos Jaroslav Kyzlink. Oproti Marii Fajtové a Slovákovi Tomáši Juhásovi se v ústřední dvojici prezentovali Aleš Briscein a Simona Houda-Šaturová, otce Jiřího Germonta představoval místo Ivana Kusnjera barytonista Roman Janál.

Giuseppe Verdi: La traviata – Simona Houda-Šaturová (Violetta Valéry) a Aleš Briscein (Alfredo Germont) - Smetanova Litomyšl 2016 (zdroj festival.smetanovalitomysl.cz)
Giuseppe Verdi: La traviata – Simona Houda-Šaturová (Violetta Valéry) a Aleš Briscein (Alfredo Germont) – Smetanova Litomyšl 2016 (zdroj festival.smetanovalitomysl.cz)

Jak již vyplývá z textu, představovat operním příznivcům, neřku-li fanouškům opery, Verdiho Traviatu, vzniknuvší v roce 1853, tak jako Rigoletta či Trubadúra, bylo by věru nošení sov do Athén. Určitě také nechci čtenáře unavovat věčnými naivními poznatky o neúspěchu premiéry 6. března 1853, neb souvislosti těchto neúspěchů jsou něčím zcela jiným, než u soudobých děl, jak se namnoze prezentuje. Pravda, zní to leckomu libě až útěšně. Ale lásky a nelásky završované intrikami a atmosférou pomluv, zášti a nenávisti byly, jsou a budou. Motivace dílčích neúspěchů Verdiho, Smetany, Mozarta, či Bizeta jsou tohoto rodu. Svět opery byl ale ve své zlaté éře spíše světem soudobé populární hudby, s velkým okruhem příznivců, které intelektualizace hudby postupně začala poněkud odrazovat. Část těchto původních příznivců naštěstí opeře zůstala, zejména této takzvané pěvecké opeře.

Leč to jen na okraj namísto chronických historických lkaní o „hrozném neúspěchu“, ale brzkém průniku díla mezi přední operní hity. Sám maestro Verdi zajisté netušil, že se jeho Traviata bude hrát na Smetanově operní Litomyšli v roce 2012 i 2016, ba co víc, v téže obstarožní inscenaci! A ještě v obou ročnících bude beznadějně vyprodaná! Neb známé a velmi populární tituly v opeře stále táhnou, což kladla na srdce studentům velká dáma kouzelného světa opery – překladatelka oper ze tří jazyků – paní profesorka Jelena Holečková-Dolanská.

Giuseppe Verdi: La traviata – Roman Janál (Giorgio Germont) a Simona Houda-Šaturová (Violetta Valéry) - Smetanova Litomyšl 2016 (zdroj festival.smetanovalitomysl.cz)
Giuseppe Verdi: La traviata – Roman Janál (Giorgio Germont) a Simona Houda-Šaturová (Violetta Valéry) – Smetanova Litomyšl 2016 (zdroj festival.smetanovalitomysl.cz)

Hudební stránku měl na starosti dirigent Jaroslav Kyzlink, jehož pro operní žánr takřka předurčuje sbormistrovská zkušenost a členství v sboru Kantiléna, vedeného skvělým rytmikem Ivanem Sedláčkem. Na gestu dirigenta je tento vývoj k řemeslu operního dirigenta znát. Jeho gesto je přehledné, čitelné, dovede vyhovět pěvcům, soucítit s nimi dechově. Jak jsem pozoroval, má rád svižná, hybná tempa, ale dovede si pohrát krásně s detailem a labužnicky si ho vychutnat. Pod jeho exaktní taktovkou podává orchestr solidní výkon, ne však oslnivý, který by intonací a výrazem více nadchnul. Velmi pěkně vyzněla předehra ke čtvrtému dějství, upoutalo mne zvukově imponující klarinetové sólo těsně před vstupem Alfreda na jeviště ve druhém dějství v Adagiu, pod slovy Violetty, opravdu výborné v intonaci a plastice vytvářených frází. Báječné pohrání si s kouzelným detailem! Škoda, že podobných originálních detailů nebylo víc. Předpokládám, že si pan hudební ředitel Kyzlink volil pro Litomyšl současné optimum v pěveckém obsazení, které má k dispozici.

Giuseppe Verdi: La traviata – Aleš Briscein (Alfredo Germont) a Simona Houda-Šaturová (Violetta Valéry) - Smetanova Litomyšl 2016 (zdroj festival.smetanovalitomysl.cz)
Giuseppe Verdi: La traviata – Aleš Briscein (Alfredo Germont) a Simona Houda-Šaturová (Violetta Valéry) – Smetanova Litomyšl 2016 (zdroj festival.smetanovalitomysl.cz)
  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: La traviata (ND Praha)

[Total: 56    Average: 3.1/5]

Související články


Napsat komentář