Tosca se vrací do Státní opery v historickém pojetí Josefa Svobody

Ve středu 9. září se na jeviště Státní opery vrátí Pucciniho Tosca v autorském pojetí legendy světové scénografie Josefa Svobody. Pod taktovkou britského dirigenta Hillary Griffitse vystoupí přední domácí i zahraniční operní sólisté.
G. Puccini: Tosca – přípravy na inscenaci K. Jerneka a J. Svobody – Státní opera 2020 (zdroj SO)

„V titulní roli uslyšíte sopranistku Petru Alvarez-Šimkovou, kterou jste už u nás měli možnost poznat například jako skvělou Maddalenu v Andreovi Chénier. Cavaradossiho zpívá Pavel Černoch. V této roli debutoval v lednu 2018 v Řecké národní opeře v Athénách a v Praze zpívá Cavaradossiho teprve podruhé, ale myslím, že mi dáte za pravdu, že se pro tuto roli doslova narodil. Zlosyna barona Scarpiu zpívá a hraje velmi sugestivně polský barytonista Krzysztof Szumanski,“ říká o obsazení umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansen. Obnovené představení bude uvedeno na jevišti Státní opery v několika reprízách od září do listopadu 2020.

„O drama La Tosca Victoriena Sardoua se Giacomo Puccini zajímal od roku 1889, kdy v něm v Miláně viděl slavnou herečku Sarah Bernhardt. Kvůli jiným povinnostem ale operu dokončil až po deseti letech; premiéra se tehdy uskutečnila v římském divadle Teatro Costanzi. I když měla obrovský úspěch, Gustav Mahler o ní mluvil jako o ‘mistrovské slátanině’ a ještě hůře se vyjádřil Richard Strauss. Dnes je tento příběh o slavné zpěvačce Tosce, jejím milenci, malíři Cavaradossim a zákeřném policejním šéfovi baronu Scarpiovi, jedním z nejhranějších operních titulů vůbec,“ uvádí dramaturgyně Státní opery Jitka Slavíková.

G. Puccini: Tosca – přípravy na inscenaci K. Jerneka a J. Svobody – Státní opera 2020 (zdroj SO)

Uvedením Tosky Státní opera zároveň připomene významné výročí scénografa a architekta Josefa Svobody, od jehož narození uplynulo letos v květnu sto let a jehož jméno je spojeno právě s Národním divadlem resp. především s Laternou magikou. A byla to právě výprava k opeře Tosca, která se stala jedním z nejvýznamnějších scénografických počinů českého poválečného divadla. Premiéra v režii Karla Jerneka se uskutečnila v květnu roku 1947, pouhých  pár dnů před Svobodovými 27. narozeninami.

Původně byla Tosca vlastně jakýmsi náhradním titulem. Návrhy vznikaly podle vyprávění pamětníků v časové tísni a údajně v průběhu jedné jediné noci. Sám Svoboda se přitom v následujících dnech osobně podílel na výrobě dekorací v dílnách opery. Jako základní spojovací element použil prvky barokní architektury kombinovaných s plastickými modely původních stavebních prvků. Vše využívalo optických iluzí, převrácené ptačí perspektivy a podobných efektů, jak už to bylo u něj zvykem. Trojrozměrné objekty přecházely přibližně v polovině scény do malovaných. 

V červnu 1999 pak tuto scénu za Svobodovy supervize obnovil jeho žák a tehdejší ředitel Státní opery Praha Daniel Dvořák. A věrná kopie výpravy, vytvořená ovšem již s pomocí moderních technologií, přispěla k mimořádné popularitě této inscenace. S nadšeným ohlasem byla přijata například i při hostování Státní opery Praha v Japonsku v roce 2003.

G. Puccini: Tosca – přípravy na inscenaci K. Jerneka a J. Svobody – Státní opera 2020 (zdroj SO)

Aktuální uvedení Tosky si vyžádalo obnovení dekorací zejména s ohledem na divadelní provoz a současné požárně bezpečnostní předpisy. Složitější to bylo s kostýmy, z nichž některé již „odnesl čas“. Josefu Jelínkovi se však podařilo vytvořit soubor kostýmů plně korespondující s původní sadou z roku 1999. Režie Tosky se ujal zkušený režisér Martin Otava, který už původně přivedl inscenaci k brilantnímu scénickému vyznění. Diváci se tak mají na co těšit.

Na znovuuvedení inscenace se významnou měrou finančně podílí i nadační fond Bohemian Heritage Fund, který sdružuje mecenáše kultury a podporuje mimořádné umělecké projekty. „Osobnost Josefa Svobody navíc rámuje existenci našeho fondu – prvním projektem BHF byla společná výstava Roberta Wilsona a Josefa Svobody v pražském Museu Kampa, která pomohla definovat naše další směřování,“ říká Pavel Smutný, president nadačního fondu Bohemian Heritage Fund.  Kromě BHF inscenaci podpořil také Mecenášský klub Národního divadla.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments