Adam Plachetka – Songs

Dramaturgický výběr CD Adama Plachetky a klavíristy Garyho Matthewmana Songs, nahraného v srpnu 2014 v Českém rozhlase a vydaného  Radioservisem společně s CD Adam Plachetka Live, čerpá z písňové tvorby Antonína Dvořáka.

Začíná tím nejproblematičtějším, málo známými Třemi novořeckými písněmi, op.50, jejichž poměrně naivní texty, epické básně Václava Bolemíra Nebeského, týkající se řeckého boje proti Turkům, zhudebnil  Antonín Dvořák jakoby zběžně, přikomponoval k nim víceméně lineární pěveckou linku. Skládal-li je pro populárního operního pěvce Josefa Lva, můžeme si představit, že efektního cíle bylo dosaženo. Stačilo dvě hrdinské vášnivé písně proložit kontrastní baladou a provést je vypjatým dramatickým způsobem. Rozhodně jsou Tři novořecké písně vedle Cigánských melodií a Biblických písní spíše popelkou a tvoří na CD Songs jakýsi úvod do hájemství Dvořákových písní. Ani v podání Adama Plachetky nemohou být jiné než takové, jakými byly napsány – zpívá je naléhavě ve vyšší dynamické rovině a jejich text chvílemi probleskne nepodstatnými detaily jako: „…a byl bledý jako citron, jako zvadlé jablíčko“. Novořecké písně nejsou pro pěvce „výzvou“, s níž by se měl popasovat, spíš jej nutí do jednostrunné interpretace historického příběhu.Nesrovnatelně lépe jsou na tom o tři roky dříve napsané Cikánské melodie (1880), které Plachetkovi sedí zajisté dobře, avšak i tady si s láskou vzpomeneme na jeho výkony na operním jevišti. Zatím je (a zaplať pánbu za to!) Adam Plachetka především přesvědčivým operním interpretem, který se rád převlékne do kostýmu a převtělí se do postavy. Při svých mozartovských začátcích naštěstí potkal geniální interprety Mozartových oper manžele Herrmannovy, kteří jej naučili maximálnímu ztotožnění se s danou figurou a z něho pramenícímu výrazově přesnému pěveckému vyjádření. Schopnost být znamenitým interpretem písňové tvorby Adam Plachetka jistě časem získá. Cikánské melodie ve spolupráci s vynikajícím klavírním doprovazečem Garym Matthemanem své posluchače určitě nezklamou, zejména, pochopí-li je jako cenný dokument, jako součást postupného mapování Plachetkovy pěvecké dráhy.

Nejzajímavější je však srovnání dvojí verze Biblických písní, které jsou uvedeny na CD Live (recenze CD zde) v orchestrální a na CD Songs v klavírní podobě. Ač prvních pět písní instrumentoval Dvořák sám a dalších pět šéfdirigent České filharmonie Vilém Zemánek, dala bych osobně přednost klavírnímu doprovodu. Klavír totiž, tady ve vynikající interpretaci Garyho Matthewmana, pěvce především citlivě doprovází a přitom mu ponechává uměleckou svobodu – nesvazuje jej stylově ani výrazově. Orchestrální verze je oproti verzi klavírní instrumentačně kolorovaná, může směřovat i k určitému typu sentimentality a navíc bezesporu přináší soupeření plně znějícího orchestru a zpěvní linky, které pěvce nutí ke zbytečné hlasové tenzi. Nejhlubší tóny v Biblických písních nezní Adamovi Plachetkovi excelentně. Celkově jsou však Biblické písně zejména s doprovodem klavíru pro něj příznivé – nabízejí hlubokou a přitom barvitou předlohu, v níž může nalézt jednotlivé valéry, kontrasty, vypjatost i něžnou lyriku. Snad za nejvýraznější považuji v jeho podání radostnou píseň číslo 5 „Bože, Bože, píseň novou…“, již Adam Plachetka interpretuje s přesvědčivým bezprostředním uvolněným výrazem. V každém případě jsou mu zatím Biblické písně nejbližší, a to jednoznačně v jejich klavírní verzi, byť verze orchestrální mu dovoluje větší možnosti k rozvinutí jeho hlasového volumenu.Obě CD vydaná Radioservisem jsou reportážními záznamy stoupající pěvecké kariéry Adama Plachetky a už tím jsou velmi cenná. Přesto – doporučuji vidět pěvce na jevišti a živě. Má to svou nevyvratitelnou logiku: opera je divadlo, a myslí-li si někdo, že jejím základním předpokladem je pouze bezchybná pěvecká a orchestrální interpretace, pak ať raději setrvá u svého zvukového nosiče, který mu dokonale předá pouhý odlesk – kopii hudební složky díla. Ošidí se však o bezprostřední živý zážitek, o možnost být přítomen divadelnímu představení, v němž mu charismatický interpret může předvést plastickou podobu jím ztělesněné postavy jako součásti (doufejme) koncepčně ujasněné divadelní inscenace. A to ať už v domovské Vídeňské státní opeře, která mu již poskytla rezidenční smlouvu, nebo ve stále se rozšiřujícím počtu dalších prominentních operních scén.

CD Live a CD Songs jsou malým dokladem toho, jak výjimečným představitelem mladé generace pěvců třicetiletý Adam Plachetka je, a jsou také příslibem toho, co jej čeká, nebude-li mít mimořádnou životní smůlu. Jen drobná poznámka nakonec: Nemile mne překvapilo velmi skromné textové vybavení CD, které mimo jiné neobsahuje texty písní.
Hodnocení autorky recenze:
70 %

Adam Plachetka Songs
Adam Plachetka (basbaryton)
Gary Matthewman (klavír)
Nahráno 4. a 5. srpna 2014 ve studiu 1 Českého rozhlasu v Praze
CD – vydal Radioservis

Antonín Dvořák:
– Tři Novořecké básně, op. 50 (B. 84b, 1883)
– Cigánské melodie, op. 55 (B. 104, 1880)
– Biblické písně, op. 99 (B. 185, 1894)

Ilustrační foto Petra Hajská, archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Adam Plachetka Songs (Radioservis 2014)

[yasr_visitor_votes postid="140765" size="small"]

Mohlo by vás zajímat