Adèsův Anděl zkázy a také Camerata Salzburg s Ciaránem McAuleyem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Salcburský festivalový kaleidoskop 2016 (2)

Award Concert Weekend: Camerata Salzburg, dirigent Ciarán McAuley, soprán Albina Latipova, Mozarteum – Grosser Saal, 5. srpna 2016, 15 hod.
Následující postřehy prosím nechápejte ani tak jako recenzi, jako spíše jakýsi tip či doporučení, jak si i na salcburském festivalu užít „za málo peněz hodně muziky“. Jak už jsem psal v minulých letech, Salzburger Festspiele rozhodně neprobíhají jen v jediném slavném bloku budov na Hoffstallgasse; na mnoho skvělých uměleckých zážitků můžete narazit i v celé řadě dalších koncertních sálů, divadel, kostelů a chrámů. Při studiu olbřímí festivalové nabídky pak neuškodí soustředit se až úplně na její konec, tedy tam, kde se obvykle skrývají doprovodné programy, obsahující ve svých názvech slova jako „Project“ nebo „Award“. A zatímco v prvním případě se jedná o koncerty mladých pěvců v rámci projektu Young Singers Project, v tom druhém jde o záležitost ještě mnohem zajímavější.

Letos už sedmým rokem je totiž součástí festivalu ambiciózní dirigentská soutěž jménem Nestlé and Salzburg Festival Young Conductors Award. Pravidelně se jí účastní okolo sedmdesáti adeptů ve věku do třiceti pěti let a odborná porota, vedená Dennisem Russellem Daviesem a zaštítěná Plácidem Domingem, z nich následně vybere trojici finalistů. Každý z nich poté oddiriguje v rámci třídenní řady nazvané Award Concert Weekend svůj vlastní hudební program v budově Mozartea a na následném slavnostním koncertu Vídeňského rozhlasového orchestru, řízeného v budově Felsenreitschule loňským vítězem, je poté vyhlášen laureát ročníku letošního. Toho čeká odměna v podobě patnácti tisíc eur a angažmá na příštích Festspiele.

O významu soutěže svědčí mimo jiné fakt, že její vítězové se už dávno zařadili mezi nejslibnější světové dirigentské talenty: už v té první v roce 2010 triumfoval i u nás dobře známý David Afkham, následovaný v dalších letech Ainarsem Rubikisem, Mirgou Gražinyté-Tyla, Benem Gernonem, Maximem Pascalem a před rokem už poměrně renomovaným Lorenzem Viottim. A pro koho že se stal v tomto ohledu šťastným rok 2016? Když jsem se se vstupenkou za sympatických patnáct eur ocitl v pátek 5. srpna odpoledne ve Velkém sále Mozartea, byla zatím známa jen jména finalistů: Aziz Shokhakimov z Uzbekistánu, Alexander Prior a Ciarán McAuley z Velké Británie. Úvodní z koncertů „víkendu mladých dirigentů“ dal příležitost právě posledně jmenovanému maestrovi.

Award Concert Weekend 1 - Ciarán McAuley, Camerata Salzburg - Salzburger Festspiele 2016 (foto © Salzburger Festspiele / Marco Borrelli)
Award Concert Weekend 1 – Ciarán McAuley, Camerata Salzburg – Salzburger Festspiele 2016 (foto © Salzburger Festspiele/Marco Borrelli)

Nebýt skutečnosti, že se jedná o součást soutěžního klání, mohl by neinformovaný divák snadno propadnout dojmu, že se zkrátka ocitl na jednom z regulérních festivalových vystoupení. Vždyť orchestr Camerata Salzburg, založený roku 1952 původně jako komorní těleso studentů a profesorů Mozartea, se stačil stát ze šest desetiletí své existence respektovaným tělesem, na jehož šéfdirigentském postu se postupně vystřídali Bernhard Paumgartner, Sándor Végh, Roger Norrington, Leonidas Kavakos a Louis Langrée. A žádným polichoceným nováčkem už není ani pan dirigent Ciarán McAuley: momentálně působí jako rezidenční umělec u Malajského filharmonického orchestru a v minulosti spolupracoval například s BBC Scottish Symphony Orchestra nebo s operou v německém Kielu. To hlavní, co však zmíněný koncert odlišovalo od těch „regulérních“, bylo složení publika – v zaplněném sále sedělo mnoho mladých lidí, vesměs studentů a účastníků salcburských programů pro mladé umělce, dále přátelé a rodinní příslušníci finalistů soutěže a samozřejmě i zmínění dva finalisté osobně (Aziz Shokhakimov s přítelkyní dokonce hned vedle mě). Z toho vyplývá, že mezi návštěvníky vládla veskrze přející a příjemně natěšená atmosféra, na jakou většinou kupříkladu před představením v Grosses Festspielhaus nenarazíte…

Ve zhruba sedmdesátiminutovém koncertu bez přestávky poté Ciarán McAuley prokázal, že ho porota nevybrala mezi tři nejlepší účastníky soutěže náhodou. S Cameratou Salzburg nejprve citlivě a s velkým smyslem pro specifika raně romantického německého repertoáru interpretoval Mendelssohnovu Koncertní předehru č.4 Märchen von der schönen Melusine. Poté přizval na jeviště jednu z účastnic programu Salzburg Festival’s Young Singers Project, mladou ruskou sopranistku Albinu Latipovu. Úspěšná absolventka několika mezinárodních pěveckých soutěží předvedla v Mozartově recitativu a rondu A questo seno deh vieni – Or che il cielo a me ti rende překvapivě objemný hlas s velmi zajímavou barvou; myslím, že by mu více slušel dramatičtější repertoár, a doufám, že v něm někdy tuto talentovanou pěvkyni uslyšíme.

Award Concert Weekend 1 - Albina Latipova, Ciarán McAuley, Camerata Salzburg - Salzburger Festspiele 2016 (foto © Salzburger Festspiele / Marco Borrelli)
Award Concert Weekend 1 – Albina Latipova, Ciarán McAuley, Camerata Salzburg – Salzburger Festspiele 2016 (foto © Salzburger Festspiele/Marco Borrelli)

Tvorbu jednoho z prominentních hostů aktuálního ročníku festivalu, britského skladatele Thomase Adèse (o jehož zbrusu nové opeře Anděl zkázy bude ještě řeč hned vzápětí a jemuž věnovalo vedení Salzburger Festspiele i celou jednou koncertní řadu), reprezentovala vtipná kompozice Tři studie od Couperina z roku 2006. Trojice parafrází na hudební motivy francouzského barokního mistra se vyznačuje rafinovanou instrumentací i překvapivými dynamickými zvraty a na členech orchestru i na dirigentovi bylo znát, že se s tímto dílem vypořádali s neskrývaným potěšením. K německým romantikům se pak McAuley vrátil závěrečnou a patrně nejrozsáhlejší skladbou programu, Schumannovou Předehrou, scherzem a finale E dur op. 52.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - Adès: The Exterminating Angel (Salzburger Festspiele 2016)

[Total: 5    Average: 4.8/5]

Související články


Napsat komentář