Lepší start nové sezony přenosů Live in HD si newyorská Metropolitní opera snad ani nemohla přát. Donizettiho drama Anna Bolena nabídla ve skutečně špičkovém hudebním i scénickém provedení, na které se hned tak nezapomíná.

Je ohromná škoda, že z Donizettiho rozsáhlého díla je najmě u nás známý jen zlomek – Nápoj lásky, Don Pasquale, Lucia di Lammermoor; desítky dalších partitur zůstávají nejspíš už navždy ukryty v temnotě archivů. Anna Bolena měla svou premiéru v prosinci 1830 v milánském Teatro Carcano a byla prvním velkým Donizettiho triumfem, kterým se tehdy třiatřicetiletému rodákovi z Bergama podařilo zabodovat na operním trhu, v té době ovládaném o pět let starším Rossinim. Svůj nemalý podíl na tomto úspěchu měla vedle zdařilého libreta Felice Romaniho, volně čerpajícího ze známých historických událostí, především představitelka titulní role, tehdejší hvězda Giuditta Pasta; přímo pro ni byl extrémně náročný part napsán.

Je hodně těžké, ne-li nemožné, novodobé představitelky Donizettiho Anny srovnávat, ať už to byla Maria Callas, která se na jaře roku 1957 v milánské La Scale ve Viscontiho opulentní inscenaci o znovuvzkříšení titulu nemalou měrou zasloužila, či Joan Sutherland, Leyla Gencer, Montserrat Caballé, Renata Scotto, Mariella Devia nebo Edita Gruberová.

Anna Netrebko, která před několika málo týdny oslavila svoje čtyřicátiny, se však vedle svých předchůdkyň v této roli rozhodně nemá za co stydět a může jim směle konkurovat. Její hlas si stále uchovává úchvatný témbr, obdivuhodnou vyrovnanost rejstříků, skvělou práci s dechem, díky náležitému rozvržení sil nezněl ani v samotném závěru tři a půl hodinového představení unaveně. Oproti nedávnému vídeňskému nastudování Netrebko navíc evidentně získala na jistotě a part o poznání precizněji vybrousila i po výrazové stránce. A v neposlední řadě je třeba ocenit i její nepřehlédnutelný cit pro strhující, věru obtížné ansámbly, ve kterých se vůbec nesnaží být za hvězdu, ale kolegiálně dokáže „táhnout za jeden provaz“.
Ten, kdo měl možnost slyšet – ať už s Netrebko ve Vídni nebo s Gruberovou Barceloně – Elínu Garanču jako Jane Seymourovou, musí jen litovat, že jí mateřské povinnosti zabránily zapojit se i do inscenace v Met. Dvaatřicetiletá ruská mezzosopranistka Jekatěrina Gubanova, která Garanču nahradila, se jejímu skvostnému výkonu dokázala přiblížit je zdáli. Nejlíp jí vyšla velká scéna s Annou ve druhém dějství, kde vnitřní rozervanost Jane dokázala tlumočit s velkou přesvědčivostí; na řadě míst ovšem nešlo přeslechnout přílišnou zúženost nejvyšších tónů. Také rodačka z Utahu Tamara Mumford v kalhotkové roli Smeatona rozhodně nezklamala, občas ale přece jen vadilo nadměrné vibrato.

Druhou hvězdou večera se tak vedle Anny Netrebko stal její krajan, pětatřicetiletý basista Ildar Abdrazakov. Skutečně famózní výkon, pěvecky, výrazově, perfektní výslovností, nepřehlédnutelným charismatem (je třeba hra jeho očí!). Po úvodní drobné intonační nejistotě též zazářil teprve devětadvacetiletý americký tenorista Stephen Costello, jehož výtečná technika ve spojení s tmavší barvou hlasu je jeho velkou devízou. Tradičně výtečný byl orchestr Met v čele Marcem Armiliatem.

Skotský režisér David McVicar správně vsadil především na hudbu, které společně s výtvarníkem scény Robertem Jonesem nechal volný prostor. Když už to vypadalo, že si (úspěšně) vystačí s několika posuvnými stěnami většinou obnaženého zdiva a precizně propracovanými historizujícími kostýmy (Jenny Tiramani), samotný závěr působivě vygradoval vysunutím sklepení s vězněnou Annou. Otázka je, jak inscenace působila v rozměrném hledišti Metropolitní opery, ale na filmovém plátně v detailních záběrech se zdůrazněním gest a mimiky protagonistů (a také titulky) byl výsledný dojem strhující.
Velmi dobré se tentokrát – alespoň v pražském Village Cinemas – zdálo být nazvučení, které jen místy rušil vždy na okamžik vystupující jakýsi drobný šum. Zatímco jindy byl sál u pražského Anděla při přenosech z Met poloprázdný, tentokrát bylo i tady takřka plno. A i tady se po závěrečné oponě tleskalo. Že Anna Netrebko snad uvažuje o konci své kariéry a chystá se otevřít restauraci? Byla by to škoda. Nehledě na to, že by určitě ještě víc přibrala.
Gaetano Donizetti:
Anna Bolena
Dirigent: Marco Armiliato
Režie: David McVicar
Scéna: Robert Jones
Kostýmy: Jenny Tiramani
Světla: Paule Constable
Choreografie: Andrew George
The Metropolitan Opera Orchestra and Chorus
Premiéra 26.září 2011 The Metropolitan Opera New York
Met – Live in HD 15.10.2011
Anna Bolena – Anna Netrebko
Giovanna – Ekaterina Gubanova
Enrico – Ildar Abdrazakov
Riccardo – Stephen Costello
Mark Smeaton – Tamara Mumford
Lord Rochefort – Keith Miller
Sir Hervey – Eduardo Valdes
Související články
- Operní panorama Heleny Havlíkové (45)
- Anna Bolena: Edita Gruberova je stále královnou
- Operní režie dnes?
Komentáře: 45
Napsat komentář
Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni:Před prvním přidáním svého komentáře se musíte zaregistrovat:
- miron: Je skvělé, že tento světový orchestr přivezl do Prahy právě Daniel Barenboim. Protože to je jeden z hudebních...
- V.T. Slajer: Velmi dobry rozhovor a tuto inscenaci Falstaffa bych si nemel nechat ujit, az (pokud) se dostane do...
- Dan: Ač paní Machalická většinou udeří hřebíček na halvičku, nejsem si jistý, zda tentokrát není vedle, jak ta jedle....
- joska: Jenom si ho nechejte v Praze. Na Morave se uz nadelal bordelu dost.
- hanka: ostravská opera je skvělá:))))co naděláme.
- Marel: :-))) Ano, toto je pěvec, který zpívá opravdu svým hlasem. Nádhera :-)
- im: KONEČNĚ! Ale včera bylo pozdě, co škody stačil nadělat!!! Asi je to český folklór: nekompetentní umanutec na...
- Milly: Tak konečně donáměstkoval. Tento folklorní tanečník stojí za násilným sloučením SOP s ND. Prosazoval ho hlava...
- hanka: mně opera nudná nepřišla, naopak. spíš mně trošku :)) mrzelo,že se nějaké drobné škrty provedly. pan ŠŤáva...
- Dan: Ano pan Nekvasil pokračuje v dobré a netradiční dramaturgii. Mě osobně spíše než režie vadily ne zcela skvostné...
Ke změnám na Ministerstvu kultury
Ministerstvo kultury sloučí tzv. živé umění do jednoho odboru Ministerstvo kultury pokračuje ve změnách...
VícePřijde nová neřízená střela?
Wagnerovský kongres 17.– 20.5.2012 v Praze
Náměstek Radek Zdráhal na Ministerstvu kultury končí
Má vlast a Petrenko na Pražském jaru









Jo staálo to za to,jen nám holka tloustne a přestává být přitažlovou a rajcovní.
Po Lucii z Lammermoor další role, ve které AN ukázala všem pochybovačům, že je na špičce – ať se to někomu líbí nebo ne. Jen ta očíčka čím dál víc zapadlá v baculatých tvářích… Kdeže loňské sněhy jsou:-)) Garanči je fakt škoda.
Souhlasím s předchozím. Garanču jsem viděl v Barceloně a byla skvělá. Byla tak skvělá, že to stálo za ni letět. Včera chyběla.
Taky myslím, že to bylo působivé představení. Slabinou byla Garanča, která se snad do té role ani hlasem, ani vzhledem nehodila. Také jsem byl v kině Anděl a napočítal jsem jen šest prázdných míst. Co je pozoruhodné, americká kritika tuto produkci téměř jednoznačně odsoudila. Divadelni-noviny.cz vyvěsily ve svém blogu překlady několika recenzí, a hrůza číst.
PŘEDCHOZÍ ANONYMNÍ:
Velmi by mě zajímalo, jak Garanča mohla být slabinou, když chudina v tom představení ani neučinkovala :-D
Jo Garanči byla velká škoda, a myslím, že kdyby tam učinkovala, zájem o vstupenky by byl o poznání větší, ale přejme jí příjemný čas s malou dcerou a ne jen dřinu na pódiu. :-)
Anonymní 16. října 2011 15:31:
Když už chcete mystifikovat, tak si alespoň zjistěte fakta. Takhle působíte jako úplný pitomec. Nechápu, proč někdo má potřebu psát komentáře a ani neví, že Garanča neúčinkovala. Co to je za člověka proboha?
Anna vypadá nádherně. je to krásná žena – už ne dívka. A má všechno, co k ženě patří. Poznámky o kilech navíc jsou nepatřičné.
Tak konecne priznive hlasy ohledne vystoupeni Anny Netrebko!
Tady je recenze premiery od renomovaneho kritika New York Times:
http://www.nytimes.com/2011/09/28/arts/music/the-metropolitan-opera-performs-donizettis-anna-bolena.html?_r=1&scp=5&sq=metropolitan%20opera&st=cse
Vysla 28. zari, premiera byla 26. zari.
Nááádherný zážítek jeden z nejlepších večerů z Met! K.
Ráda čtu, že Netrebko měla tentokrát na své straně všechna pozitiva. Určitě přispělo, že nezpívala Garanča a tak ji nemohla zastínit, jak se to stalo ve Vídni.
Hela.
Helo, fakt nikdy nezklamete… Znovu šeredně ujižídíte – Garanča je výborná, ale ani ve Vídni netrebko rozhodně nezastínila. Vzpamatujte se! Tomáš
Já jsem opřesvědčena, že zastínila – a nejsem v tom přesvědčení sama. Ovšemže jde o subjektivní posouzení, ale to jsou všechny soudy z této kategorie. Já Netrebko přeji úspěch na scéně a přeji ji, aby v té své restauraci podávala ty nejbáječnější pelmeně.
Hela.
Helo, nebyla bys te tak hodná a nezkusila nám ono zastínění nějak exaktně podložit, nejlépe kvantitativním výzkumem nějaké operní databáze?
BTW: Podle čeho máme hodnotit, že pelmeně Anny Netrebko budou "nejbáječnější"? Vlastně je to prosté: vy nám to s jistotou sdělíte.
Ve Vídni byly obě protagonnistky vynikající Netrebko byla v závěru strhující i vzhledem k nápaditější režii .Tenorista Meli byl podstatně lepší než americký tenorista v MET.
Ve Vídni jsem na Anně nebyl, ale z vídeňské inscenace existuje DVD nahrávka. Mohu-li soudit podle toho, co jsem z ní viděl a slyšel, jsou výkony obou představitelek vyrovnané a vzácně se doplňují. Je velká škoda, že to nešlo v MET, ale dopřejme Elině i nějaké to soukromí, stejně už má v 35 víc jak nejvyšší čas.
Souhlas, obě byly ve Vídni skvělé, taky lituju, že Garanča Met kvůli prckovi musela odříct. Ale po režijní stránce ta vídeňská Bolena tedy nic moc :-((
K diskusi MET versus Vídeň –
odkaz na kompletní provedení – I. část:
http://www.youtube.com/watch?v=V_ENyKrs1dQ
Pavel
Netrebko pořád zpívá famózně, škoda ale že z ní začíná být taková oplácaná báryšňa :-) Jestli to takhle půjde dál, bdue z ní postavou druhá Caballé…
Gubanova hodně zklamala, na několika místech do vypadalo, že snad vůbec nedozpívá. To už by byla místo Garanči lepší Ganassi, která to dělala s Gruberovou v Drážďanech a byla velmi dobrá
Anonym 9:43
K čemu ten sžíra vý tón? Tady je odkaz na recenzi v seriozním periodiku, jako příklad:
http://www.ft.com/intl/cms/s/2/4b6e6952-5edb-11e0-a2d7-00144feab49a.html#axzz1b1Wb1Y47
Jinak, pokud už chcete sarkasticky kritizovat, pak prosím nejdřív čtěte, co je vlastně napsáno: nebyla řeč, že "budou", ale že jí přeji, aby byly. Což je podstatný rozdíl.
Ostatně, to přeji i jejímu boršči.
Hela.
Ještě k té figuře A.N.: je pravda, že Anna je momentálně trochu širší a ten kostým to jen podtrhl; na konci představení v té košuli vypadala přece jen trochu víc k světu. Jinak pokud vím, ona dřív bývala docela úspěšná sportovkyně: dělala závodně, tuším, moderní gymnastiku, a to na docela vysoké úrovni. Předpokládám proto o ní, že ví, co má se sebou dělat a že to časem udělá. Koneckonců, i po paní Urbanové v MET chtěli, aby trochu zeštíhlela a jí se to podařilo, všechna čet. Tak bych rád doufal, že Annu to taky čeká.
No já jsem jí viděl v Berlíně v létě a v šatech byla narvaná, že jsem se bál, že prasknou :-) Jo není už nejmladší, ale myslím si, že přibrala opravdu hodně. I v obličeji je to znát, bohužel :-(
Habitus paní Netrebko je bohužel typicky ruský. Přesněji, nejspíš rusko-tatarský, je nutno počítat s rozbácnutím do charakteristické podoby staroruské statkářky.
Bože, co je to zase za hloupé poznámky o pelmeních, boršči a báryšně? Někomu vadí Annin ruský původ? Je mi opravdu líto, že někteří obyvatelé České republiky s tímhle mají očividný problém. Takže to řeknu, jak to cítím, beze všech předsudků ohledně váhy nebo národnosti nebo čehokoli: Anno Netrebová – Boleynová, jsi skvělá!!!!
Ivčo nemyslím, že původ, někomu vadí, že ztloustla. A to je pravda :-) Je tlustá jako mašina :-)
Jinak u kinopublikum zajímá hlavně jak, kdo vypadá, nejde mu ani tak o technicky upravený zvuk promítání, jako o to, jestli je tam nějaká hvězda a když jo, tak je potřeba ji proprat. Na tom je přece založené promítání do kin, nebo myslíte že ne? Netrebko, Netrebko, Netrebko,… hlásá nám reklama pořadatelů přenosů :-) :-) :-)
Komentujícímu o DVD: Záznam určitě nenhradí divadlo, ale kdo dnes má na to objíždět Vídně a Mnichovy? Buďme rádi, že jsou opery v televizi, na DVD a v kině!
Možná je v očekávání. Nemyslíte, žeby to mohlo být tím? Každá žena začíná nabírat tak po třetím měsíci. Myslím, že čeká potomka. Jirka
Taky jsem na to včera koukal, zdálo se mi tam bříško docela zřetelné:-) Že by?!?!? :-))) Tom
Blbost, je tlustá. V těhotenství nenabíráte kolem žeber a ona má špeky i tam.
Anonymnímu z 17. října 2011 13:53: Nemyslím, že Vídeň je finančně nedostupná. Není to nijak daleko a 4 Eura za místo k stání dáte bez problémů. Jen v případě A.N. musíte k pokladně hodně brzo ráno a sedačku s sebou, fronty jsou tam dlouhé.
Co je to zase, původ rusko-tatarský? Kdo z nás si může být jist, jakého je původu? Já osobně pocházím po otci z jižní Moravy, i tamtudy se Tataříni svého času přehnali … A u operní pěvkyně nebo pěvce je přeci jenom důležitější její nebo jeho výkon, nikoli perfektní zevnějšek.
Souhlas s VlaM a rozhodně máte autentický zážitek. Skutečné divadlo je skutečné divadlo a stojí zato se za ním trmácet.
Ivča: Jo to máte pravdu, ale u kinoprojekcí, jak jsem už psal, je to jinak. Je to tak trochu estráda a show a lidem v kinech jde o to, že tam zpívá krásná a vnady obdařená diva. Když ty vnady ztrácí, tak to je mnohým kinodivákům líto.
Jinak doby tlustých Pavarottiů jsou ty tam. Když Anna zloustne, půjde od válu i přesto, že zpívá skvostně. Taková je dnešní doba a režiséi si žádají pohledné pěvce. Doby tlustých mašin stojících toporně na jevišti jsou pryč.
Oh, milý Dane (jste to Vy – podle předchozích příspěvků) tak do tlustých mašin stojících toporně na jevišti má Anna Netrebko ještě pořád dost daleko, naopak, ona je z těch, u koho je pěvecká a herecká složka v obdivuhodném souladu. A pan nebo paní anonymní, co to je charakteristická podoba staroruské statkářky? Něco takového znám leda z Mrtvých duší od Gogola. Nebo že by maminka Taťjány z Oněgina? Nu – ona si Anna jistě dá na ten zevnějšek pozor …
Pro Helu:
Četl jsem úplně přesně: nejlepší pelmeně jste jí přála, ale opět jste neřekla, jak se pozná, že budou nejlepší. To je prostě Váš problém, že se logicky subjektivní hodnocení (a sama uznáváte, že jde o subjektivní hodnocení)snažíte kvantifikovat.
Ostatní:
Debata o tom, kde má Netrebko tukové vrstvy atd. je nevkusná a u publika Opera Plus, které tak rádo kritizuje zaprděnost a další vlastnosti politiků, zarážející. Zvláštní, že se (zatím) nikdo nezmínil o tom, že ani Bartoli není zrovna Twiggy, to samé třeba Gruberová atd. Vadí úplně něco jiného, než že Netrebko přibrala, že? Třeba reklama na šampón. Ale když tu každý mele o "vysokém mravním charakteru" minulých hvězd – že Destinnová (taky jedna štíhlice, co?)dělala reklamu na sušenky, to je v pořádku…
Pane anonymní nade mnou, nemusíte být hned tak nakvašený. Máme Annu N. rádi a přáli bychom si, aby vypadala zase tak, jako jsme ji znali dřív. Kdyby nám byla lhostejná, tak ji tu probírat nebudeme.
Anna Netrebko zase jednou závistivcům ukázala, že je nejen komerčně úspěšná hvězda, ale že umí zpívat. Byla výborná:))) a kdo jí vyčítá kila, ať se nejdřív mrkne do zrcadla a pak komentuje, třeba tu pak bude míň těchto poznámek, že.
Hanka
Je to taky nááádherná muzika, škoda že jsou dramaturgové českých divadel takoví stereotypní. Zdůvodnění že chybějí zpěváci neobstojí, dnes už se z domácích sil i v Národním těžko obsadí i takový Nápoj lásky:-(( Kdyby třeba ND začalo jednat s Gruberovou, věřím tomu, že by si čas na Bolenu v Národním našla.
Co kdyby Metropolitní opera s Netrebko nastudovala další podobné donizettiovské tituly – Marii Stuartovnu a Roberta Devereux?
Stuartovna i Devereux budou v Met v příštích sezónách – dělají celou trilogii.
Anna Netrebko je krásná žena s kouzelným hlasem. Opravdu vidíte rusko – tatarské rysy, špeky, malá očička, atd.? Já viděla Annu Boleynovou, já jí to věřila. Před dostihem se váží snad jen jockeyové, předpokládám, že u operní pěvkyně, jakou je Anna Netrebko, to není nutné. Díky, že jsme mohli inscenaci vidět, byl to velký zážitek. Velké životní drama s nádhernou hudbou. To jsem si odnesla já.
Děkuji komentujícím za příjemnou zábavu, kterou mi doplnili pěkný umělecký zážitek z přenosu. Ten byl mimochodem tentokrát technicky nejlepší, jaký pamatuji.
Milan
Jo tentokrát to bylo bez zásadních výpadků. Nicméně neteču blahem ani neslzím a nehýřím slovy díků, neboť jsem si zaplatil. Takže kvalitu, jak zvukovou tak interpretační, očekávám. Stejně jako v případě živých představení, za které platím. :-)
Netrebko je superstar, vytáhl ji na výsluni DG. Chová se, jedná a pracuje jako celebrita. Takže zcela chápu debaty o jejích tělesných proporcích. Ostatně, celý projekt přenosů do kin je zacílen na komerční publikum a lidi, které normálně opera nezajímá. Jdou na tváře známé z reklamy a novoročních koncertů. Nevidím na debatách, které jsou trošičku bulvárněji orientované nic špatného. Težko zde budou diváci navrátivší se z kina diskutovat o staccatech, když operu (Bolenu 95% z nich zcela určutě) a možná i Netrebko slyšeli a viděli poprvé v životě. Operu už asi nikdy víc neuslyší, zato Netrebko na ně bude vykukovat z reklam na parfémy a na hodinky :-. Patří to k celému projektu Met in HD a je na tom založený a s tím i budovaný. Zpropagovat operu na základě známých tváří. Seděl jsem v jednom pražském kině, vedle mne byly dvě kamrádky středního věku, chřoupaly brambůrky a před přestávkou jedna druhé povídá něco v tom smyslu: "Hele ty kostýmy jsou fakt pěkný, je to jak ve čtyřech mušketýrech, když jsem na tom byla jako holka v 70 mm širokoúhlým kině v létě u babičky před třiceti lety, ale je to dlouhý a nedá se to vydržet". Po přestávce už tam nebyly. To odráží mnohé. Na nikoho, kdo nehltá operu, ale má rád efekt nebo je tak trochu ovlivněn reklamou, která říká to musíte vidět, se nezlobím. Takhle to funguje úplně ve všem. RR