Anna Nicole splnila očekávání, je z ní kasovní trhák

U vchodu Covent Garden byla již desítky minut před začátkem představení dlouhá fronta britských i mezinárodních celebrit. Přehlídka rób, účesů, líčení a módních stylů jako na předávání cen Americké filmové akademie. Když jste se konečně prodrali houfy fotografů dovnitř, celý foyer byl zcela jiný: Na místě obvyklých historických obrazů a portrétů, vztahujících se k tomuto opernímu domu, visely fotografie a obrazy hlavní hrdinky premiérového představení – Anny Nicole Smith. Pózovala na nich oblečená i nahá, sama i se svým devětaosmdesátiletým manželem, texaským miliardářem Smithem, či se svým malým dítětem. Když jste vstoupili do sálu, dokonce i slavná červená sametová opona s královským emblémem ER byla nahrazena růžovou s iniciálami AN. Místo královského znaku visel nad portálem obrovský portrét Anny Nicole.

Vše dopadlo na výtečnou. Celý ten obrovský humbuk kolem premiéry vedl k tomu, že zájem o operní dům se rapidně zvýšil, a to zdaleka nejen u Londýňanů. Splnilo se to, co vedení opery přesně chtělo, když si před pěti lety zadalo objednávku na novou operu: Zvednout zájem o Královskou londýnskou operu Covent Garden a přitáhnout více návštěvníků. Vznikla opera buffa – komedie, která přerůstá do lidské tragedie: Na jevišti se odvíjí extraordinérní život prominentní prostitutky, kterou drogy zcela zničily. Vytěsnily z jejího vnímání vše, co je na životě nejkrásnější a nakonec ji zabily. I přes nepochybnou tragiku lidského osudu však skladatel Mark-Anthony Tournage a libretista Richard Thomas nabízejí i jakési smíření a vlastně optimistický konec – ponaučení, které si o skutečných hodnotách života a jeho pravém smyslu může každý z diváků odnést.

Partitura nové opery a její nastudování hudebním ředitelem Covent Garden Antoniem Pappanem byly tak trochu v područí bulvárního příběhu. Ale ne úplně. Třeba orchestrální mezihra v druhém dějství ukazuje, jaké důmyslné kompozice je autor hudby schopen. Z větší části však hudba plyne ve stylu líbivých leitmotivů.


Pěvecké výkony však byly absolutně prvotřídní. Holandská sopranistka Eva-Maria Westbroek je opravdově rozporuplná Anna Nicole. Přesvědčivý výkon podal i britský tenorista Alan Oke coby její manžel upoutaný na kolečkové křeslo. Neméně skvělí byli i kanadský basbarytonista Gerald Finley jako povrchní právník, který se stane Anniným milencem a britská mezzosopranistka Susan Bickley v roli nenáviděné matky titulní hrdinky.


Lze říci, že tahle opera se stala trhákem ještě před premiérou (o její přípravě jsme psali zde). Teď po premiéře bude však titulem, na který se bude do Covent Garden chodit hodně a dlouho. Je inscenací, která znovu naplnila hlediště tohoto úctyhodného operního domu k prasknutí a o kterou mají zájem především mladí lidé.



Před pěti lety zadalo vedení Covent Garden objednávku moderní opery se skandálním bulvárním námětem. Investovalo do nejistého výsledku. Nyní se ukázalo, že to byl mistrovský tah, který jednomu z nejtradičnějších operních domů světa získá nové diváky a pomůže naplnit hlediště i vydělat. Investice, která se mnohonásobně vrátí.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments