Norma jako jedinečné drama duší

Před premiérou nového nastudování Belliniho opery na scéně pražské Státní opery  Alfred Einstein prohlásil, že „kdokoli odchází z představení Normy, aniž by byl až po…

Boitův solitér Mefistofeles

„Neexistují ani neznámí, ani nepochopení géniové. Proti tomu se staví přírodní zákon, ten, jenž praví, že dav smrtelníků více potřebuje velké duchy, než velcí duchové…

Venit, cantavit, vicit

aneb Mexický úspěch Pražského filharmonického sboru a Martina Slavíka  Venit, cantavit, vicit, neboli Přišel, zazpíval a měl obrovský aplaus. Kdo? Martin Slavík, člen Pražského filharmonického…

Na cestě k Salome

Německý císař Vilém II. vyjádřil hluboké politování nad tím, že jeho berlínský dvorní kapelník Richard Strauss (1864–1949) složil Salome; prohlásil, že si tím jeho oblíbený…

Pucciniho Vlaštovka měla vždycky pověst popelky

Vedle ostatních veleúspěšných oper Giacoma Pucciniho (1858–1924) měla Vlaštovka vždycky pověst popelky. Proč? Kvůli své žánrové nevyhraněnosti? Opera – opereta, napůl Růžový kavalír (okořeněný La…

Stravinského oslava jara ve Státní opeře

Ve Státní opeře bude dvakrát v koncertní verzi uvedena Persefona Igora Stravinského, a to 23. a 28. května; první provedení se uskuteční v rámci Mezinárodního hudebního festivalu…

Flórezův Nemorino ve Vídni

Letos dvaaosmdesátiletý rakouský režisér Otto Schenk debutoval ve Vídeňské státní opeře v roce 1964 s Janáčkovou Její pastorkyní a na svém kontě v tomto operním domě má celou…

Mnichovská La straniera s Editou Gruberovou

Vystupování v koncertním uvádění oper tvoří nemalou položku v itineráři Edity Gruberové. Z posledních dvou let jmenujme Belliniho Normu na Salcburském festivalu v srpnu 2010 (kam se pěvkyně vrátila…

Faust v Covent Garden

Gounodův Faust doputoval do Covent Garden záhy po pařížské premiéře (1859); v Londýně byl uveden poprvé už 2. 6. 1863, do roku 1911 zde byl…