Balet Kráska a zvíře přináší v Plzni silné emoce

Lyrická i dramatická. Zábavná i mrazivá. Děsivá i dojemná. Expresivní i romantická. Především hluboce sdělná, hluboce lidská a v mnoha ohledech objevná je nová inscenace legendárního příběhu Kráska a zvíře, kterou ve světové premiéře uvedl baletní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni. V režii a choreografii šéfa baletu Jiřího Pokorného a s hudbou Michala Pavlíčka.

M.Šinták (Zvíře), N.Pažoutová (Kráska)

Představení je to mnohovrstevnaté hudebně i výrazově. Michal Pavlíček dokazuje, že není jen protagonistou Pražského výběru. V Krásce přináší hudbu lyrickou i rockovou. Dokáže vytvořit hudební motivy charakterizující postavy i situace příběhu. Od zdánlivé jednoduchosti v případě Krásčiných sester a nápadníků odpovídající jejich povrchním charakterům jde až do dramatičnosti a hutnosti v případě Zvířete. A romantičnosti u Krásky. Publikum jistě Pavlíčkova scénická hudba doplněná zpěvem Báry Basikové i skladatelovým hlasem osloví stejně silně jako celé představení.

Jiří Pokorný začíná příběh v okamžiku, kdy je Kráska ještě malou holčičkou a její svět tvoří pouze její otec Kupec a čeládka na statku. Díky nadaným žákyním baletní školy Divadla J. K. Tyla si Jiří Pokorný může dovolit dát postavě malé Krásky velký prostor. Barbora Lahučká je v těžké roli zcela suverénní a přesvědčivá. A právě tady dokázal Jiří Pokorný objevit pro diváka skutečný počátek příběhu. Vyzdvihl roli Kupce, především milujícího otce a úzký vztah mezi ním a malou Kráskou. Krásčino sebeobětování je pak zcela logickým důsledkem jejich silného vzájemného pouta. Právě tento pohled je velikým kladem celé inscenace. Objevuje totiž v příběhu, který se tradičně soustředí především na proměnu Zvířete v člověka, hluboce lidský podtext. Zviditelňuje silné pouto mezi otcem a dcerou, a tak podtrhuje lásku rodičů a dětí. A přináší nečekaně velkou roli pro představitele Krásčina otce. Mimořádně přesvědčivý Petr Brettschneider skvěle vystihl tuto postavu, kvalitní výkon podal v této roli také alternující Miroslav Hradil. Z pohledu dětského diváka je to navíc další výrazné plus – s malou holčičkou se dítě snadno ztotožní a celý příběh více prožívá. Je to výjimečný psychologický pohled navíc, který tu čteme mezi řádky.

M.Hradil (Otec), K.Štruncová, M.Diblíková (Sestry)
 
Kráska však nabízí další nové a skvěle vystavěné scény. Pyšné, povrchní a hašteřivé Krásčiny sestry. Vynikající komickou dvojici jejich nápadníků, kteří přinášejí na jeviště zábavu i uvolnění a jejichž scény jsou skutečnou lahůdkou. Především Miroslav Hradil, který v premiérovém představení ztvárnil jednoho z nich, ukázal mimořádný smysl pro jemnou a přitom působivou komiku. Mrazivou přítomnost zla symbolizují děsivě sugestivní hyeny. A tak bychom mohli pokračovat scénami dál zrychlujícími tep – tanec hyen se spící Kráskou. Scény Kupce a Zvířete. Krásčina sóla. Běsnící Zvíře. Jeho emotivní tanec s Kráskou. Hyeny zmírající jedna za druhou, jak se Zvíře postupně mění v člověka. Závěr, kdy se Kráska halí do kožešiny umírajícího Zvířete. A princ povstávající díky velké lásce a vracející se s Kráskou do lidského světa. Celá inscenace vůbec nabízí skvělé taneční a zároveň herecké výkony všech protagonistů bez výhrady. Nikola Pažoutová jako Kráska splňuje veškeré nároky těžké role. Přirozený půvab podtržený přesvědčivostí tanečního a hereckého výrazu si podmaňuje diváky. Milan Maláč jako Zvíře je sugestivní a závěrečné proměně dokáže dát všechnu sílu zázraku.
M.Maláč (Zvíře), J.Kalinská (Kráska)
 
Působivost celého představení je dána samozřejmě i výtvarnou stránkou. Kostýmy Josefa Jelínka jsou vždy samy o sobě zárukou kvality a vysoké výtvarné hodnoty. V Krásce tomu není jinak. Jsou výpravné, stylově naprosto čisté. Charakterizující osoby a v případě Zvířete, hyen i tanečně ztvárněné mlhy zcela originální a velice působivé. Tančí se na jednoduché, moderně pojaté scéně Jaroslava Milfajta (diskutabilní je jen Krásčin trůn připomínající krabici, z celkového hlediska je to ale drobnost). Scéna svým pojetím vychází plně vstříc častým jevištním proměnám a velice působivým filmovým projekcím. I díky nim má Kráska zcela specifické kouzlo.
Plzeňskému baletu se podařilo vytvořit v mnoha směrech mimořádné představení. Jde do hloubky a publiku se snadno dostane pod kůži. Osloví širokou škálu diváků. Můžete na něj jít s dětmi všech věkových kategorií, kategorii ´náctiletých´ nevyjímaje. Kráska a zvíře je onen vzácný typ inscenace, která osloví mladé diváky. A přivádí do divadla i takové, kteří kamennou budovu míjejí obvykle bez povšimnutí.
 
Michal Pavlíček:
Kráska a zvíře
Režie a choreografie: Jiří Pokorný
Scéna: Jaroslav Milfajt
Kostýmy: Jan Jelínek
Premiéra 13.března 2010 Komorní divadlo Plzeň

 

Kráska – Jana Kalinská, Nikola Pažoutová
Zvíře – Milan Maláč, Martin Šinták
Malá Kráska – Barbora Lahučká, Denisa Šalomová
Sestry – Martina Drbušková, Martina Diblíková, Michaela Musilová, Kateřina Štruncová
Kupec – Petr Brettschneider, Miroslav Hradil
Nápadníci – Petr Hos, Miroslav Hradil, Petr Klabusay, Pavel Tručka
Služky – Drahomíra Lojdová, Monika Mašterová, Nela Mrázová, Kristýna Piechaczková, Eri Taguchi
Čeledín – Aleš Lindovský, Richard Ševčík
Hyeny – Martina Drbušková, Jarmila Dycková, Kristýna Piechaczková, Petr Hos, Ondřej Hajný, Petr Klabusay, Aleš Lindovský, Richard Ševčík, Pavel Tručka
Hlas – Bára Basiková

foto: M.Kolafová

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Pavlíček: Kráska a zvíře (DJKT Plzeň)

[yasr_visitor_votes postid="17394" size="small"]
0 0 votes
Ohodnoťte článek
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments