Sněhová královna v pražské Státní opeře spěje k premiéře, britský choreograf je prý spokojen
Jako druhou novinku aktuální sezony uvede 3. března Balet Národního divadla českou premiéru Sněhové královny britského choreografa Michaela Cordera. Inscenace inspirovaná pohádkou Hanse Christiana Andersena a vystavěná na hudbě Sergeje Prokofjeva vznikla pro Anglický národní balet v roce 2007. Uvedly ho později baletní soubory v Litvě či ve Vídni. Na dnešním setkání s novináři choreograf chválil soubor Baletu Národního divadla.
Samotný proces nastudování inscenace v Praze je pro něj dle jeho slov velice potěšující. “Soubor je velice kompaktní, všichni jsou soustředění, sboristé i sólisté pracují se stejným nasazením, jakoukoli moji poznámku hned implantují do tance, práce postupuje mnohem rychleji, než jsem zvyklý,” uvedl. Pochvaloval si také tři představitelky hlavní role Sněhové královny, kterou budou alternovat Alina Nanu, Nikola Márová a Miho Ogimoto. “Každá je úplně jiná, zajímavá byla práce s Alinou Nanu, která je postavou a stylem tance velice podobná Darie, role ji velice sedí,” popsal přípravy baletu.
Choreograf se inspiroval méně známým baletem Prokofjeva Kamenný kvítek vytvořeným v letech 1948 až 1953. Pod tlakem cenzury v tehdejším Sovětském svazu se Prokofjev a jeho manželka rozhodli postavit balet na staré pohádce pocházející z oblasti Uralu. Mezi třemi postavami Danilem, jeho nevěstou Kateřinou a Paní měděné hory se odehrává novoromantický příběh boje dobra a zla.
Michael Corder dnes řekl, že Prokofjevovu hudbu miloval od svých dvanácti let, kdy poprvé slyšel hudbu k baletu Romeo a Julie. Hudba k baletu Kamenný kvítek je ale odlišná od Romea a Julie či od Popelky, další Prokofjevovy hudby. Corder prý dlouho uvažoval o inscenaci Kamenného kvítku, obával se však, že by pro západního diváka nebyla námětem příliš atraktivní. “Pak mě napadlo, že by se hudba hodila ke Sněhové královně – jsou tam podobné situace, kouzla, triky a intriky. Jsou tam také tři postavy – je to úplná paralela,” popsal svou inspiraci.
Příběh Sněhové královny v Corderově pojetí nevypráví jenom pohádku o vládkyni zimy, ale také přináší poselství: vyzdvihuje statečnost dívky Gerdy v protikladu s přesvědčivostí Sněhové královny jako ztělesněním zimy a moci přírody. Právě motivy přírody se objevují i v pohádce Hanse Christiana Andersena, kterou je dílo inspirováno.
Sergej Prokofjev:
Sněhová královna
Choreografie a režie: Michael Corder
Hudební nastudování: Václav Zahradník
Dirigent: Václav Zahradník
Scéna a kostýmy: Mark Bailey
Světelný design: Paul Pyant
Balet Národního divadla
Orchestr Státní opery
Premiéra 3. března 2016 Státní opera Praha
Sněhová královna – Nikola Márová / Alina Nanu/ Miho Ogimoto
Gerda – Andrea Kramešová / Magdaléna Matějková / Alexandra Pera
Káj – Karel Audy / Matěj Šust / Ondřej Vinklát
Cikánská dívka – Monika Hejduková / Zuzana Šimáková / Michaela Wenzelová
Cikánský chlapec – Veaceslav Burlac / Giovanni Rotolo / Guido Sarno
Babička – Michaela Černá / Nelly Danko
Vlci – Patrik Holeček / Jiří Kodym / Sergi Nicolau / Mathieu Rouaux / Marek Svobodník / Michal Štípa
Lišky – Sophie Benoit / Irina Burduja / Alexandra Pera / Zuzana Šimáková / Aya Watanabe
Bílá růže – Jonáš Dolník / Kryštof Šimek / Jiří Waňka
Rudá růže – Paul Tudor Moldoveanu / Petr Strnad / Matěj Šust
Sob – Domenico di Cristo / Federico Ievoli
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]