Barokní skvosty se španělskou krví

Koncert souboru Vespres d’Arnadí na Letních slavnostech staré hudby

Komorní ansámbl pocházející z Valencie přednesl v horkém letním večeru v sále trojského zámečku vskutku pestrou paletu barokních lahůdek. Pod vedením charismatického cembalisty Daniho Espasa zazněly skladby autorů, které potkal Georg Friedrich Händel v době svých studijních cest po Itálii.

Teatro del mondo - Letní slavnosti staré hudby 2016 (foto LSSH)
Teatro del mondo – Letní slavnosti staré hudby 2016 (foto LSSH)

Samotnému Händelovi pak byl věnován největší prostor. Šťastně zvolená dramaturgie stála na sopránových kantátách a áriích, které přednesla sopranistka María Espada. Ty oddělovala hudba instrumentální, v níž dominovali houslistka Farran Sylvan James a hobojista Pere Saragossa. Pozornost diváků poutal především jiskrný zvuk a spontánní muzikalita souboru, ansámbl „dýchal“ spolu a žil hudbou od prvního do posledního tónu. I tehdy, když interpretace nebyla stoprocentní, dovedli si umělci získat sympatie zaujetím pro hudbu a dobře vybranými hudebními skvosty.

Největší pozornost na sebe strhla sopranistka María Espada. V první polovině koncertu přednesla dlouhou a technicky náročnou Händelovu kantátu Dunque sará pur vero, s nádherným textem, vloženým do úst Neronově matce Agrippině ve chvíli, kdy za ní přicházejí nájemní vrahové, poslaní právě jejím synem.

Teatro del mondo - María Espada - Letní slavnosti staré hudby 2016 (foto LSSH)
Teatro del mondo – María Espada – Letní slavnosti staré hudby 2016 (foto LSSH)

V emotivním textu se ukazují různé stránky Agrippininy složité povahy. Zpívá o strachu před násilnou smrtí bez pohřbu, o nenávisti k Neronovi, smíšené s okamžiky mateřského citu, ale i o touze po pomstě, kterou vykoná po smrti její bloudící duch. Vzrušené recitativy střídají lkavá ariosa a furiózní árie. Podobně jako u všech ostatních skladeb z Händelova „italského“ období i zde nacházíme gejzír inspirace, strhující sílu mladého ctižádostivého génia, který se snaží prosadit mezi skladatelské špičky své doby. A to i tehdy, když recykluje hudební materiál. Sopranistka v této kantátě musí předvést vyčerpávající škálu emocí a širokou paletu technických dovedností.

Teatro del mondo - María Espada - Letní slavnosti staré hudby 2016 (foto LSSH)
Teatro del mondo – María Espada – Letní slavnosti staré hudby 2016 (foto LSSH)

María Espada disponuje barevným, uhrančivým hlasem a dramatickým výrazem. Její lkavé tažené tóny bez vibrata se pohybovaly na hraně vkusu, ale velmi přesně vystihly naturalistickou povahu barokní estetiky. Při jejích vysokých tónech stydla krev v žilách, zvláště pokud nesly výraznou emoci. V rychlých pasážích sice měla problémy s koloraturami a rytmickou přesností, v náročných recitativech pak občas nezvládla intonaci v harmonických modulacích, ale to vše zůstalo nakonec nepodstatné vzhledem k její strhující interpretaci.

Navzdory extrémně emočně i technicky náročnému partu, navzdory nesnadné akustice a postupujícímu vedru v sále, ve druhé polovině její výkon gradoval v dílech Domenica Scarlattiho, Baldassare Galuppiho a nakonec opět Georga Friedricha Händela. Uvědomil jsem si, jak málo dnes slyšíme od sopranistek takhle opravdový a přímočarý hudební projev, jak často se hudební emoce ztrácejí v umělém patosu či zbytečném vibratu interpretek. Myslím (a dlouhý aplaus tomu nasvědčuje), že upřímná hudebnost španělské zpěvačky zasáhla drtivou většinu posluchačů koncertu.

Teatro del mondo - María Espada - Letní slavnosti staré hudby 2016 (foto LSSH)
Teatro del mondo – María Espada – Letní slavnosti staré hudby 2016 (foto LSSH)

Instrumentální části koncertu ovšem nezůstaly nikterak ve stínu, naopak kvalitou provedení i výběrem skladeb stále udržovaly diváky v napětí. Houslistka Farran Sylvan James sice nedostala příliš prostoru, nicméně její noblesa mírnila horkou krev španělských spoluhráčů.

Teatro del mondo - Farran Sylvan James - Letní slavnosti staré hudby 2016 (foto LSSH)
Teatro del mondo – Farran Sylvan James – Letní slavnosti staré hudby 2016 (foto LSSH)

Hobojista Pere Saragossa působil v první polovině nevýrazně a místy jen těžko nacházel společné tempo se zbytkem ansámblu.V druhé polovině se ale blýskl interpretací slavného Koncertu d moll od Alessandra Marcella.

Teatro del mondo - Pere Saragossa - Letní slavnosti staré hudby 2016 (foto LSSH)
Teatro del mondo – Pere Saragossa – Letní slavnosti staré hudby 2016 (foto LSSH)

Zejména tolikrát ohrané adagio v prostřední větě si nese neblahé nánosy interpretací z uměleckých škol či pohřebních aranžmá. Musím uznat, že slyšet jej v čisté a procítěné barokní interpretaci má svůj velký půvab.

Celkově jsem měl pocit, že se interpretům podařilo svým zaujetím pozvat posluchače ke sdílení krásy barokních skladeb a že koncert probíhal ve vzájemné komunikaci. A to rozhodně není samozřejmé…

Teatro del mondo - Letní slavnosti staré hudby 2016 (foto LSSH)
Teatro del mondo – Letní slavnosti staré hudby 2016 (foto LSSH)

 

Hodnocení autora recenze: 85%

Letní slavnosti staré hudby 2016
Teatro del mondo
Vespres d’Arnadí
– María Espada (soprán)
– Pere Saragossa (hoboj)
– Farran Sylvan James (housle solo)
– Lina Tur Bonet (housle)
– Natan Paruzel (viola)
– Oleguer Aymamí (violoncello)
– Dani Espasa (cembalo)
25. července 2016 Zámek Troja Praha

program:
Tomaso Albinoni: Sinfonia g moll
Georg Friedrich Händel: Agrippina condotta a morire
Agrippina
Ballo
Se giunge un dispetto
Antonio Vivaldi: Koncert pro hoboj a housle B dur
Domenico Scarlatti: Fille già più non parlo
Alessandro Marcello: Koncert pro hoboj d moll
Baldassare Galuppi: Non curo l’affetto d’un timido amante

www.letnislavnosti.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Teatro del mondo (Letní slavnosti staré hudby 2016)

[yasr_visitor_votes postid="219640" size="small"]

Mohlo by vás zajímat