Do Brna se vrací Čajkovského Spící krasavice, inscenátoři prý dbali na původní choreografii Petipy

Národní divadlo Brno nabídne v sobotu premiéru baletu Spící krasavice. Evergreen Petra Iljiče Čajkovského se do Brna vrací po více než dvaceti letech, připomněl dnes na setkání s médii umělecký šéf Baletu Národního divadla Brno Mário Radačovský. Diváci se podle něj mohou těšit na příběh podobný Šípkové Růžence. Choreografie a režie se ujal Bachram Juldašev, který Spící krasavici nastudoval už na počátku tisíciletí pro Slovenské národní divadlo.

Novou inscenaci soubor připravil pro scénu Mahenova divadla. Diváci uvidí známý příběh princezny Aurory, vymodleného dítěte královských rodičů. Královský pár v něm uspořádá oslavu narození dcery, ale zapomene pozvat příbuznou, zlou vílu Carabosse, a ta proto na dítě uvrhne kletbu, že se píchne o trn a usne. Přestože se ji rodiče roky snaží chránit, Aurora se v dívčím věku nechá zlákat právě Carabosse do léčky, skutečně se píchne o trn a usne. Princeznu i království může vysvobodit jen polibek z pravé lásky. O šťastný konec se zasadí hodná Šeříková víla, díky níž princeznu najde princ Desiré, zamiluje se do ní a polibkem ji probudí.

P. I. Čajkovskij: Spící krasavice – ND Brno 2017 (zdroj FB NDB)

V hlavních rolích se představí Klaudia Radačovská, která Auroru ztvárnila už v Juldaševově nastudování pro Slovenské národní divadlo, role prince se ujme Karel Audy, první sólista Baletu Národního divadla v Praze a brněnský rodák, který v tamním souboru začínal.

Podle Mária Radačovského se na inscenaci podílí více než stovka účinkujících, zhruba šest desítek lidí budou hudebníci v orchestru, další jsou tanečníci. Náklady se pohybují okolo tří až čtyř milionů korun, doplnil Radačovský. Režie a choreografie se ujal Bachram Juldašev, který studoval petrohradskou konzervatoř. V Petrohradě se balet objevil poprvé téměř před sto třiceti lety. Choreograf dnes novinářům řekl, že se při studiu v ruském velkoměstě naučil zatančit každou postavu ze Spící krasavice. Juldašev dbal na původní choreografii Mariuse Petipy, původně třiapůlhodinové dílo ale téměř o hodinu zkrátil.

Čajkovského dílo mělo premiéru roku 1890 v carském Mariinském divadle v Petrohradě. Brněnské divadlo nabízí třetí podobu premiéry. Tu první připravoval v roce 1952 tanečník a choreograf Ivo Váňa Psota, který pár týdnů před premiérou zemřel. Podruhé byla Spící krasavice na repertoáru v letech 1984 až 1993. Opětovným zařazením tak brněnské divadlo v posledních letech nabídne všechna tři slavná díla Čajkovského, mezi něž kromě Spící krasavice patří i Labutí jezero a Louskáček.

Související články


Napsat komentář