Brno: Powder Her Face Thomase Adèse v české premiéře

  1. 1
  2. 2

Slíbilo-li vedení operního souboru Národního divadla Brno v čele s šéfem opery Jiřím Heřmanem a šéfdirigentem Markem Ivanovičem, že uvede v každé divadelní sezoně alespoň jednu soudobou operu, pak může být spokojeno. Poprvé v naší republice inscenovali Powder Her Face známého a cenami ověnčeného pětačtyřicetiletého britského skladatele a dirigenta Thomase Adèse, s jehož operou Bouře, kterou sám dirigoval, jsme se mohli seznámit při přímých přenosech z newyorské Metropolitní opery do kin v listopadu 2012.

Thomas Adès (foto archiv)
Thomas Adès (foto archiv)

Opera Powder Her Face vznikla na objednávku britského letního festivalu Almeida Opera (International Festival of Contemporary Music and Performance) jako jedno z děl jím oslovovaných mladých skladatelů. Podmínkou bylo komorní nástrojové i sólistické obsazení. Thomas Adès požádal o libreto k opeře svého přítele, spisovatele a novináře Philipa Henshera, s nímž společně studovali a bezmezně obdivovali Bergovu Lulu a Stravinského Život prostopášníka. Jako námět své opery vybrali příběh Margaret Campbellové, vévodkyně z Argyllu, obdivované krasavice z nejvyšší kasty britské společnosti, jejíž rozvod, poskytující mnohá pikantní sdělení, na sebe v šedesátých letech poutal zájem tamějších bulvárních novinářů a veřejnosti. Opera měla premiéru v Cheltenhamu a v Londýně v červenci roku 1995, dva roky po smrti lady Campbell. Tomu, že Powder Her Face nezapadla jako ostatní opery inscenované na festivalu a opakovaně se hraje po celém světě, napomohla patrně vtipná scéna orálního sexu, kvůli níž se o dílo zajímali mnozí potencionální inscenátoři. Nejspíš i je samotné vzápětí překvapilo, že nenašli pouhé skandální dílko, ale pravý poklad. Adèsova opera získala i svou filmovou podobu a je zaznamenána na CD a DVD.

Spolupráce Thomase Adèse a Philipa Henshera byla příkladná, vzácně se doplňovali. Oba mají neobyčejný smysl pro operní a divadelní jazyk a nechybí jim smysl pro humor. Jejich opera je sledem osmi uzavřených obrazů, výjevů ze života Vévodkyně s vročením 1990, 1934, 1936, 1954, 1953, 1955, 1970, 1990. Skladatel s pomocí libretisty vytvořil kompaktní dílo kolážovitého typu, provázané variacemi i citacemi dobové hudby, charakteristické pro milié toho času. Nelze přehlédnout sugestivní inspiraci dílem Benjamina Brittena, Albana Berga, Igora Stravinského, swing, jazz, píseň Cola Portera, názvuky na hudbu Richarda Strausse, Kurta Weilla a dalších.

Ústřední postavou opery je Vévodkyně, jejíž životní příběh připomíná osud zmíněné britské šlechtičny Margarety Campbellové, vévodkyně z Argyllu. Kvalitní libreto, plné narážek na britské společenské poměry, je v dokonalém souladu s jeho hudebním vyjádřením a hned na začátku obsahuje (snad aby zájemci o inscenování opery nemuseli dlouho hledat?) super-realistickou scénu zhudebněného orálního sexu, kterou provází zpěv ústící do mimoslovních zvuků.

Thomas Adès: Powder Her Face - Hana Škarková (Vévodkyně) - ND Brno (foto Marek Olbrzymek)
Thomas Adès: Powder Her Face – Hana Škarková (Vévodkyně) – ND Brno (foto Marek Olbrzymek)

Adèsova instrumentace je neuvěřitelně pestrá, zábavná a vtipná. Jádrem komorního orchestru je malinko rozšířený základní smyčcový kvintet doplněný o klarinety, kontrafagot, saxofony, lesní rohy, trombony, harfu, akordeon, klavír a o řadu bicích nástrojů, skladatel nápaditě užívá také celého arsenálu znějících předmětů, mezi něž patří například rybářské vlasce, elektrický zvonek, brzdové kotouče, injekční stříkačky. Adèsova hudba mluví, vzdychá, škrčí, zpívá, bouří – vytváří dramatický prostor, modeluje situace i charaktery postav. Nedivím se, že šéfdirigentovi Marku Ivanovičovi učarovala natolik, že zatoužil uvést Powder Her Face v Brně.

Opera vybízela k provedení v komorním prostoru a byl pro ni vybrán Mozartův sál Divadla Reduta, údajně proto, že se orchestr nevešel do orchestřiště jeho divadelního sálu. Jistě to zkomplikovalo inscenátorům práci. Zatímco dirigent Marko Ivanović a vybraní hráči operního orchestru se snažili o co nejadekvátnější tlumočení náročné skladatelovy hudby a pěvci nastudovali své obtížné pěvecké party na obdivuhodné úrovni, výtvarná a režijní podoba (Zuzana Přidalová a Tomáš Studený) udělala opeře medvědí službu. Adèsova opera Powder Her Face vyžaduje podobně bohatý rejstřík divadelních prostředků, jaký nabízí její partitura. Středem zájmu je Vévodkyně (Lucie Hájková), další tři účinkující na sebe postupně berou podobu ostatních postav.

Thomas Adès: Powder Her Face - Lucie Hájková (Vévodkyně) - ND Brno 2016 (foto Marek Olbrzymek)
Thomas Adès: Powder Her Face – Lucie Hájková (Vévodkyně) – ND Brno 2016 (foto Marek Olbrzymek)

Josef Škarka jako Ředitel hotelu hraje Vévodu, Pracovníka prádelny, Dalšího hosta a Soudce, Marek Olbrzymek je Elektrikářem, Lvem salonů, Číšníkem, Knězem, Poslíčkem i Čumilem, Martina Masaryková pak Komornou, Důvěrnicí, Milenkou a Novinářkou. Všichni odvádějí velmi kvalitní výkon.

Thomas Adès: Powder Her Face - Josef Škarka (Soudce) - ND Brno 2016 (foto Marek Olbrzymek)
Thomas Adès: Powder Her Face – Josef Škarka (Soudce) – ND Brno 2016 (foto Marek Olbrzymek)

Má-li osmidílná svěží opera vyznít jak ve své proměnlivosti, tak ve svém dramatickém „tahu na branku“, potřebuje nadhled inscenátorů, přesnost a pružnost temporytmu inscenace, rozhodně ne málo dynamickou inscenaci s mnoha bezděčnými prodlevami, „palmami“. Tato opera vyžaduje velký smysl pro humor, schopnost pointovat jednotlivé scény a završit večer závěrem, při němž diváky mrazí. Místo toho jsme viděli těžkopádnou quasi-realistickou komedii, která popisným způsobem ilustrovala pouze to, co je v textu výslovně napsáno.

Thomas Adès: Powder Her Face - Martina Masaryková (Milenka), Adam Leftwitch (Ředitel hotelu) - ND Brno 2016 (foto Marek Marek Olbrzymek)
Thomas Adès: Powder Her Face – Martina Masaryková (Milenka), Adam Leftwitch (Ředitel hotelu) – ND Brno 2016 (foto Marek Marek Olbrzymek)
  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Adès: Powder Her Face (ND Brno)

[Total: 13    Average: 2.8/5]

Související články


Napsat komentář