Opera PLUS - váš informační portál o opeře, baletu a vážné hudbě

  • Hlavní strana
  • Naše tipy
  • Odkazy web
    • Lidé – zpěváci
    • Lidé – opera a hudba ostatní
    • Lidé – balet
    • Divadla, orchestry, festivaly atd – ČR
    • Divadla, orchestry, festivaly atd – zahraničí
    • Instituce a školy – opera a hudba
    • Instituce a školy – balet
    • Nadace, sdružení, fan kluby
    • Historie
    • Debatní fóra, blogy
    • Ostatní
  • English
    • Archive
  • Archiv
    • Datum – téma
    • Autoři článků
    • Divadla – soubory – orchestry – festivaly
    • Jmenný rejstřík
    • Seriály + rozhovory
    • Díla
    • Přečetli jsme
Získat aplikaci Adobe Flash Player
 
Bryn Terfel rozesmál pražské publikum
    21.1.2011 15:45 Svatava Barančicová

Kdyby někdo zhudebnil Shreka jako operu, musí v ní mít hlavní roli – sympatický, pohodový hromotluk se smyslem pro humor, to je celý Bryn Terfel.


Na pódium Smetanovy síně včera vkráčel velšský basbarytonista s jasným cílem: publikum se na tomhle večeru rozhodně nesmí nudit. Terfel, ověnčený vavříny z předních světových operních scén (Covent Garden, Chicago, newyorská Met, Anglická a Velšská národní opera) vládne silným mužným basbarytonem, neuvěřitelně tvárným, který mu dovoluje s velkým nadhledem si pohrávat s rolí a s hudebním výrazem. Je bezprostřední a rád baví publikum. Jako nečekanou rekvizitu si na první árii z Donizettiho Nápoje lásky (Udite, udite, o rustici) přinesl láhev piva, dokonce si ji stačil během produkce i otevřít a z pódia „podroušeně“ odcházel zavěšen na dirigentovi. Takové entrée samozřejmě rozehřálo náladu v sále.


Další skladba – symfonická báseň Dance macabre g moll Saint-Saënse svým stylem výtečně navázala na Donizettiho. Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou Garetha Jonese, Terfelova velšského rodáka, hrál plným a šťavnatým zvukem, s decentní noblesou, houslové sólo se Vlastimilu Kobrlemu také vydařilo. Ostatně, jak dále uvidíme, na sólisty byl večer bohatý.

Následovala árie Hanse Sachse z Mistrů pěvců norimberských (Was duftet doch der Flieder), kterou nastudoval Terfel teprve loni pro Velšskou národní operu. Hned z prvních taktů a vznešených tónů lesních rohů na nás dýchla lyrická atmosféra Wagnerových ság. Orchestr na dynamice nijak nešetřil a naplno rozvinul svůj zvuk, ale Terfel má na Wagnera dostatečný hlasový fundus. Ostatně nedávno jsme ho viděli v novém Zlatu Rýna v přenosu z Met, Wotan patří k jeho nejlepším rolím.


Pak přišla Jízda valkýr v dobře voleném svižném tempu a opět s výborným výkonem dechů. Na to poněkud překvapivě navázal nejznámější kuplet Mackieho Messera (Moritat) z Weillovy Třígrošové opery. Už asi jako předzvěst druhé „lehčeji laděné“ poloviny koncertu. Terfel začal sám bez orchestru, nasadil první tón do ticha, a v přesném ladění, což se ukázalo, když se orchestr přidal. Opět si s sebou přinesl malou rekvizitku – z rukávu vytáhl nůž, pohrával si s ním a konec písně zpíval přiškrceným hlasem s kudlou pod krkem. V následující Verdiho árii Falstaffa (Ehi, paggio – L’onore! Ladri!) zapojil do své herecké etudy i dirigenta a koncertního mistra. Fascinující na Terfelovi není jen jeho herecký talent, jak se o něm všude píše – pro mě bylo mnohem zajímavější, jak se herecká akce promítá do jeho zpěvu. Jak proměňuje tón, artikulaci a zabarvení svého hlasu podle významu slov. Hodně pěvců umí doprovodit naučené árie nějakými gesty i vtípky, ale na výrazu a artikulaci hlasu se to tolik neprojeví. U Terfela je zpěv a vše co u toho dělá tak přirozené a samozřejmé, jako když dýchá či mluví.

Po přestávce dostala prostor „lehčí múza“, série árií z muzikálů. A možná trochu ke škodě věci. Netýká se to Gershwina, v árii z Porgy a Bess (It Ain´t Necessarilly So) se mi líbil Terfel ohromně, dá se říct, že v tom je opravdu geniální, jeho uvolněný přednes se skvěle hodí pro tuhle hudbu, má pro ni cit. Na Gershwina jsem se těšila už od shlédnutí televizní ukázky ze zkoušek, protože to byla pro mě úplně nová a velmi atraktivní stránka tohoto pěvce. Následující Gershwinova Rhapsody in Blue pro klavír a orchestr sice v programu vypadala logicky, ale ukázala se být až příliš dlouhým vybočením z pěveckého večera k jinému (klavírnímu) žánru. Pavel Kašpar, úspěšný exilový klavírista původem z Ostravy, ji zahrál bravurně, ale ne zas tolik charismaticky. Největší „propadák“ pro mě byla árie z Bídníků Claude-Michela Schönberga (Stars: There Out In The Darkness), je to plytký pop osmdesátých let, pro Terfela to bylo navíc moc nízko posazené, rejstřík mu neseděl, a v zásadě tam neměl ani co předvést. Žádná zajímavější kantiléna nebo melodie. Publikum pochopitelně bylo jiného názoru, je to i u nás oblíbený muzikál. Lépe dopadly swingující kousky z muzikálů South Pacific Richarda Rodgerse (Some Enchanted Evening) a Man of la Mancha Mitche Leigha (Impossible Dream). Tady se Terfel na chvíli otočil také k publiku vzadu nad varhanami a zpíval aspoň sloku pro ně. Sympatické gesto. Jako přídavek uvedl canzonettu Dona Giovanniho s mandolinovým sólem (a jako pravé dostaveníčko ji zpíval s kyticí u nohou jakési dámy dole v publiku) a rozloučil se velšskou národní písní, u níž musím vyzvednout nádhernou orchestraci.

Bryn Terfel (basbaryton)
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Dirigent Gareth Jones
Pavel Kašpar (klavír)
Vlastimil Kobrle (houslové sólo)
Smetanova síň Obecního domu v Praze 20.1.2011

program:

G.Donizetti: L’elisir d’amore
-Udite, udite, o rustici (Dulcamara)
C.Saint-Saëns: Danse macabre g-moll op.40
R.Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg
-Was duftet doch der Flieder (Hans Sachs)
R.Wagner: Die Walküre
-Jízda valkýr
K.Weill, B.Brecht: Die Dreigroschenoper
-Moritat (Mackie Messer)
G.Verdi: Falstaff
-Ehi, paggio-L’onore! Ladri! (Falstaff)

-přestávka-

G.Gershwin: Porgy and Bess
-I. Ain’t Necessarily So (Sportin’Life)
G.Gershwin: Rhapsody in Blue
C.M.Schönberg, A.Boublil: Les Misérables
-Stars: There Out In The Darkness (Javert)
R.Rodgers, O.Hammerstein II: South Pacific
-Some Enchanted Evening (Emile de Becque)
M.Leigh, J.Darion, D.Wasserman: Man of la Mancha
-Impossible Dream (Don Quijote)


Související články

  • Operní panorama Heleny Havlíkové (17)
  • Bryn Terfel: Jednou možná budu vaším Leporellem
  • Bryn Terfel: Ne abyste mně to věřili!


Komentáře: 46

  1. Dan dne 21.1.2011 v 13:51

    Jízda Valkýr? Šílená, ujížděly dechy, falešná a v podivuhodném tempu. To bylo právě to, co mi na koncertu nejvíc vadilo. Jak mizerný byl orchestr.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  2. Anonymous dne 21.1.2011 v 14:26

    Já jsem byl nadšený! Nevadily ani muzikály, v podání Bryna Terfela naopak! Ani jízda valkýr mi rozhodně šílená nepřišla, hned na začátku ujely dechy, špičkové provedení ale od SOČRU ani od jiných našich orchestrů přece nelze čekat. Kdo je ale schopen tvrdit, že to byly vyhozené peníze, ten to v hlavě nejspíš nemá v pořádku.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  3. Anonymous dne 21.1.2011 v 14:45

    Z výkonu Bryna Terfela jsem byla nadšená, z dramaturgie koncertu už méně. Byla bych uvítala více opery, méně "omáčky", a to včetně Rhapsody in Blue, méně muzikálů. Ale nemůžu než souhlasit s tím, že krom toho, že má B.T. své herectví "od pánaboha", nikoli naučené, umí navíc úžasně kouzlit s hlasem. Navíc mě fascinuje, jak snadno dokáže střídat herecké polohy (Dulcamara x Hans Sachs x např. skutečně ďábelský Mefisto z minulého koncertu) a ve všech působit přirozeně.
    Jen taková perlička, viditelná jen úplně zepředu: v té láhvi Plzně byla zjevně voda a navíc nebyla plná, takže předpokládám, že celá ta akce s rekvizitou byla pečlivě nazkoušená – přitom to ale působilo, jako by B. T. cestou na jeviště náhodou popadl láhev a improvizoval s ní. Profesionál každým coulem :-)
    Ronnie

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  4. Karel dne 21.1.2011 v 14:51

    Pivo bylo voda – díky za ten postřeh Ronnie:-) Až na neúnosně dlouhé klavírní číslo podle mě Terfel na zpěvu nešetřil! Vždyť obě půle začínal. Charizma má neskutečné – Kaufmann je proti němu hodně nudný a nevýrazný patron. Karel

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  5. Anonymous dne 21.1.2011 v 14:53

    Jo souhlasím s Karlem. Narozdíl od Kaufmanna, kde to za ty peníze nestálo (zpíval málo), BT jel naplno. Jízda Valkýr byla hrozivá. Klavírní věci mě neberou, ale manželský pár vedle mne kroutil hlavami a špitali si, že to je hrůza. Nevím proč to nesourodě zařadili do takového koncertu. J.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  6. Anonymous dne 21.1.2011 v 15:47

    Lidi,proberte se a když už jste u toho kritizování,dvou bezprostředně za sebou jdoucích koncertů,tak zkuste jednoduše počítat!Ano,oba pánové jsou mistři svého oboru,o tom není pochyb.Ale zatímco Kaufmann zpíval 10 árií a 1 píseň, Terfel 3 árie a 7 "omáček",pardón-muzikálů!!!Už to vypadá jinak,že…?Kaufmann předvedl dokonalý zpěv,kde vše bylo bezchybné,každý tón na svém místě(jako z CD) a ještě s oduševnělým prožitkem,muzikalitou a absolutně čistým stylem,Terfel takřka dokonalou show,podpořenou velkým hlasem,nicméně to přesvědčivé "divadélko" okolo nejednou zamaskovalo jisté technické nedostatky a nejednotu vokální linky.Možná jen vpředu bylo poznat,jak v některých místech zní hlas "nadoraz" a vypomáhá si často naturalistickým zvukem na úkor krásy tónu.Ne nadarmo se říká, že zrak je naším hlavním smyslem…Stačilo jen zavřít oči,zaposlouchat se a erudovanému posluchači bylo vše jasné!Pro mě je Kaufmann pěvcem nesrovnatelně lepším a to o hodně!!!Martin

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  7. Anonymous dne 21.1.2011 v 16:05

    Martine, Kaufmanna jsem bohužel neslyšela, takže srovnávat nemůžu. Nicméně neměla jsem (v 1. řadě :-) dojem, že by Terfel zpíval "nadoraz", spíš že zpíval "jako v divadle", což je pro mě spíš plus. Pro mě může být zpěvák sebelepší,ale pokud nehraje a nemá charisma, můžu si ho pustit z CD a nemusím na něj chodit živě. BTW byla jsem předloni na pražském koncertě Juana-Diega Floreze, a ačkoli byl vynikající a já ho mám moc ráda, působilo to na mě celé studeně, takže kdybych ty koncerty měla porovnat co do diváckého zážitku, dám přednost Terfelovi.
    Jinak pokud jde o muzikály a omáčky, v tom s vámi souhlasím, už jsem to psala výše. To mi kazilo dojem, a to už z předchozího koncertu před dvěma lety.
    Ronnie

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  8. Anonymous dne 21.1.2011 v 16:14

    Hlasový fundus? Snad hlasový fond:)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  9. Anonymous dne 21.1.2011 v 16:21

    Přidám se taky: I pro mě byl Kaufmann oproti Terfelovi slabota, jakkoli mu to víc slušelo :-) Markéta

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  10. Pavel Šimáček dne 21.1.2011 v 17:15

    Anon: 15:26 – já nikdy netvrdil, že to mám v hlavě v pořádku. Psal jsem, že to PRO MNE byly vyhozené peníze, narozdíl od některých diskutujících, já jiným jejich názory neberu, i když s nimi mnohdy – a mnohdy "hlasitě" – nesouhlasím. Už někdo psal pod rozhovorem, že Bad Boys je spíše lehčí žánr a i rozhovor mě měl varovat (ale naopak:tak mne nadchl, že jsem lístek nakonec koupil, původně jsem jít nechtěl). Druhá půlka jako by pro mne nebyla, Rhapsody navíc vůbec zařazena být neměla (a to se asi shodnu s více lidmi). Z první půlky mě hned z kraje nadchl Dulcamara a líbil se mi Hans Sachs. Moritat mám raději v "drsnějším" stylu, Falstaff se mi také líbil. Takže pro mne tři kousky. Ani celkově se mi nezdálo, že by toho zpíval tolik. S Kaufmannem srovnávat nemohu, nebyl jsem. Musím končit, za chvíli jdu na Hampsona.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  11. Anonymous dne 21.1.2011 v 17:18

    Je smutné číst, co "zabírá" na tzv. fanoušky opery. Karel napíše, že Kaufmann je proti T. nevýrazný patron, protože se soustředí na hudbu a nedělá estrádu, další "fanoušci" řeší jestli v lahvi bylo pivo nebo voda jako měřítko profesionality. O názoru, že pokud je koncert bez skopičin, můžem si pustit raději CD ani nemé smysl diskutovat. Markéta píše, že Kaufmann byl ve srovnání s T. slabota. Markéto, myslíte slabota co se vokálního nebo bavičského umění týče? Pokud se bavíme o hudbě, pak napsat že Kaufmann je slabota může jen ignorant. Pokud Vám jde o estrádu pusťte si Novu.
    Petr S.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  12. Anonymous dne 21.1.2011 v 17:52

    Petře S., doporučovala bych vám lépe číst, než se začnete rozhorlovat. Měřítkem profesionality není, zda měl v láhvi od piva vodu; to bylo jen vysvětlení, že měl tu "improvizovanou" scénku nazkoušenou a sehrál ji jako profesionál.
    A o tom, že operní divadlo (a pokud jde o operního pěvce, i koncert je divadlo) je syntéza více faktorů, ne jen technicky dokonalý zpěv, o tom opravdu nemá cenu diskutovat. To totiž hlásal už Wagner (Gesamtkunstwerk, říká vám to něco?)
    Ronnie

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  13. Libor dne 21.1.2011 v 19:13

    Ale lidičky. To je zákonité, že někomu se víc líbí Kaufmann, který bez hnutí brvou jen tak tak a vzadu s knedlíkem posazeným hlasem zazpívá co má a jinému burácivý hromotluk s divadelním charismatem, který zpívá volně a jakoby mimoděk. Jisté je, ale že orchestry byly v obou případech na známku 4-.

    Jízda Valkýr byla strašlivá, klavírní sólo však snad ještě horší. Proč proboha klavír ke koncertu z nějž byla druhá polovina sestavená z pěkných muzikálových melodií?

    A pak ti, co "odsuzují" muzikály či jinou hudbu než árie, těm zase nefandím já. Hudba je jen jedna dobrá a špatná a dobře interpretovaná nebo špatně interpretovaná a v případě BT to byly i výborně interpretované muzikálové kousky, které nadchly (ostatně píše o tom v rozhovoru, že k nim má blízko a že také bere svá vystoupení jako zábavu). Upjatý a strnulý projev JK, při němž má nervy v kýblu nejen on ale obecenstvo mi sedí o dost míň. Raději jsem za veselé věci od interpeta světového formátu, který je komediantem v tom pravém divadelním slova smyslu.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  14. Anonymous dne 21.1.2011 v 19:22

    Pro Petra S.: Slabota co do vokálního projevu a zatraceně velká. Kaufmann zpívá s hlasem hluboko zapadlým v krku a mnohdy nadoraz. Je to jen otázka marketingu a zjevu. Navíc role, které začíná dělat ho zničí jako jeho tenorového předchůdce ve slávě. Pokud zpěvu alespoň trochu rozumíte, je vám jasné, že Kaufmann neovládá techniku, která by ho udržela dlouho svěžího. Posazení dozadu je v jeho hlase stále patrnější. V Praze i naposledy v Drážďanech.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  15. Anonymous dne 21.1.2011 v 20:15

    Nestačím se divit, kolik "odborníků" si dovolí kritizovat, že ten, či onen světový pěvec neovládá techniku..!!! Souhlasím s Petrem, že ti, co říkají o Kaufmannovi, že je to "slabota", je skutečně ignorant nebo má něco se sluchem. Potom asi celá řada špičkových dirigentů, intendantů a režisérů, jež s ním spolupracují, jsou hloupí a ničemu nerozumí… Nedovolil bych si toto říci o nikom, kdo dosáhl těch met jako Kaufmann, Terfel a řada dalších… Mám pocit, že jsme byli každý na jiném koncertě, ANONYME! Pokud má Kaufmann "zapadlý hlas" a "slabotu vokálního projevu", pak už neumí zpívat asi vůbec nikdo nebo -pardón- jen ti, co pískají, mečí neboli jakkoli jinak hlas znásilňují! Martin

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  16. Anonymous dne 21.1.2011 v 21:34

    Je zvláštne že zatiaľ čo operná scéna v Prahe umiera na dýchavičnosť, koncertnej sa v poslednej dobe darí. Nie je to skvelé že po Kaufmannovi – v stredu gigantická Mahlerova 8.sy. s Peškom, včera šarmantný šašo Terfel a dnes uhladený ale precítený a dokonalý Hampson! Až sa desím že si to zajtra pokazím v ND Nápojom lásky.

    Inak k Terfelovi: dramaturgicky je jasné že druhá polovica koncertu bola estráda vynútená nahrávacou spoločnosťou ako propagácia CD Bad Boys, tak ako to naznačil aj sám Terfel v rozhovore pre Operu Plus.
    Orchester bol podla mňa naozaj priemerný a v Jazde Valkýr to znelo ako promenádny orchester a nie ako Wagner a interpretácia Rapsodie ma tiez nijak nenadchla.

    Pekný večer všetkým … robert
    a toto si pustite na dobru noc.

    http://www.youtube.com/watch?v=XVscocwMJSU

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  17. Anonymous dne 22.1.2011 v 00:51

    Vážený Roberte,
    pokud se již dopředu děsíte zítřejšího Nápoje v ND, napadá mě, proč si na něj vlastně kupujete lístky ? Není lepší v takovém případě zůstat doma a poslouchat něco, co Vám kvalitou dostačuje třeba na CD ?
    Slávek

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  18. Anonymous dne 22.1.2011 v 07:37

    Robert má pravdu hlavně v jedné věci, že domácí publikum je mimo. A může za to naše politická reprezentace a její zásahy do kultury.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  19. Anonymous dne 22.1.2011 v 07:42

    pro Martina: on nikdo se zde neprezentoval jako odborník. Každý si může vyjádřit svůj názor.

    A o spolupráci a o tom jak to chodí v operním světě je to trochu jinak,než si myslíte. Villazón byl vytažený marketingem, uřval se a totéž čeká do tří let i Kaufmanna. Je to tlak, marketing… Ten člověk nezpívá s lehkostí ani přorozeně.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  20. Jan dne 22.1.2011 v 08:01

    He, he. Někdo z těch odborníků tady v komentářích před dvěma lety prorokoval konec Villazóna. A splnilo se to :-)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  21. Anonymous dne 22.1.2011 v 08:17

    Opravdu zajímavá diskuze a jasně z ní plyne, že zážitek z koncertu je prostě subjektivní věc! I když je podle mně Terfel skvělý zpěvák, jeho koncert mně nenadchl! Když ale srovnávám s Kaufmannem případně Florézem (jak zde bylo uvedeno), tak to pro mně vychází naprosto jasně. Preferuju rozhodně ty klidnější soustředěné koncerty obou výše zmíněných tenorů, které pro mně byly obrovským zážitkem, a je myslím dobře, že pro někoho je to zase úplně naopak! O čem bychom se jinak na Opera+ hádali:)!?
    Tereza

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  22. Anonymous dne 22.1.2011 v 10:01

    Milý Slávku – narážka na ND bola myslená ironicky. Nevravím že som tu nevidel dobré predstavenia, ale aj také že som mal chuť nechať si vrátiť vstupné.
    /Keď je možné v obchode reklamovať nefunkčný výrobok prečo by to nešlo aj v divadle?/
    Budem len rád keď budem príjemne prekvapený. ;)

    robert

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  23. Anonymous dne 22.1.2011 v 10:10

    No jasně, je to přesně tak, jak píše Tereza. Každý je jiný, každému se líbí něco jiného. V tuhle chvíli je jisté, že jak Terfel, tak Kaufmann, tak Bartoli i Hampson jsou jedničky. Každému se bude ale líbit jiný a jiné provedení. A v tom to je pěkné, že tu letos budou všichni. Já jsem nelitoval peněz a byl jsem nebo půjdu na všechny.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  24. Anonymous dne 22.1.2011 v 10:13

    a taky mám radost, že tu jsou komentáře od holek, které nejsou fanynkami jen pro kadeře a jsou sebekritické. To mě udělalo hroznou radost. Nesnáším fanouškovství a zbožňování idolů. Raději se bavím s lidmi, kteří jsou kritičtí k okolí i k sobě (Ronnie i Markéta :-)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  25. Anonymous dne 22.1.2011 v 10:41

    Skutečně je zajímavé, jaké požadavky mají lidé na koncert: Na jedné straně je to absolutně soustředěné publikum a interpret na výkon, na druhé straně je požadavek na zábavu. Já osobně mám rád na koncertech zábavu v tom nejširším slova smyslu. Aby zpěvák komunikoval s publikem, aby se střídaly lehké a těžké melodie, prostě abych se nenudil. Stejně při tom soustředěném chladném koncertu je plno rušících vlivů: tvrdá židle, funící soused, svítící mobil, šustící obaly od papírových kapesníčků, chrastící korále na dámě za mnou, takže o 100% soustředění nemůže být ani řeč.

    Sterilní dokonalý výkon proto požaduji na nahrávce CD, koncert to je život.

    Proč lidi chodí na koncert Madonny, když stejně některé písně zpívá na playback, protože při té show by to neudýchala?

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  26. Anonymous dne 22.1.2011 v 11:00

    Pro hrozně radostného anonymního z 11:13
    Když se tedy nějaké "holce" líbí hlas Kaufmanna, zaručeně je to hloupá fanynka, která by si nejraději jako fetiš ustříhla pramen jeho vlasů. On má totiž tu smůlu, že vypadá dobře a ona, že ji fascinuje jeho barva hlasu, vedení fráze, dynamická odstíněnost i celkový projev a ve své zaslepenosti (zahlušenosti) neslyší ty šílené vady jako jiní znalci. Jednoduché. Zakázat kudrnáče, radost, nadšení a nechat operu moudrým, kritickým a neomylným.
    Fanynka Nanynka

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  27. Anonymous dne 22.1.2011 v 11:38

    pro Fanynku Nanynku: Jo přesně mám rád lidi, kteří chodí kvůli atmosféře, radosti a zábavě. Ne pro idoly. Protže je to Netrebko, Garanča nebo ten kudrnáč. A taky jsme vyjadřoval radost nad tím, že právě někteří komentující si to umí přiznat. Že se jim idol líbí, ale … Z tohoto pohledu to byla čistá radost. Už menší mi dělají šílející davy nad Netrebko v Donu Pasqualovi nebo nad Carmen Garanči, která ji dobře nezpívá.

    Milujete stejně Keenlysidea jako Curu nebo Kaufmanna? Stejně Blythe nebo Urmanu jako DiDonato? Asi ne, že. Nejsou tak medializovaní ani zbožšťovaní ani fotografovaní ani krásně vyretušovaní. Jsou to "jen" špičkoví zpěváci. O tom to je a nemusíte se urážet. Hlas není milován ale naaranžované tváře z plakátů.

    pro anonymního z 22. ledna 2011 11:41. Souhlas, mám stejný názor. Proč lidé šílí z Madonny nebo Sher je mi jasné. Ale, že úplně stejně funguje i tzv. vážná hudba. To už mi tolik jasné není. Zvlášť proto, že se tady pak ti zbožňovatelé hádají a prohlašují se za znalce. Přitom, je to jen nekritické zbožňování idolů. Ale tak to je, taklže nic ve zlém. Jen je potřeba věci občas nazvat pravým jménem. I když to vyvolá poprask :-)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  28. Anonymous dne 22.1.2011 v 11:39

    Legrační, už to není o BT ale o idolu Kaufmannovi :-) AB

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  29. Anonymous dne 22.1.2011 v 12:02

    Kdo sleduje tenhle server, tak je mu to jasné. Píší-li tu o zajímavé inscenaci nebo koncertu v cizině, kde se nevyskytuje žádný z domácím známých idolů, nekomentuje nikdo. Přenosy do kina a koncerty hvězd typu Kaufamann či Terfel jsou bombardovány komentáři. Je to showbyznys stejně jako pop music. Kvalita nerovná se věhlas interpreta. Když jste zde předchozí zmínil Keenlysidea nebo Urmanu: jsou to světově uznávaní zpěváci, kteří nejsou ve vleku médií. Urmana měla poloprázdno, když vystupovala v Národním. A takových je mnoho. Pokud chodíte do divadla nebo sledujete operu na DVD, zjistíte, že je možná deset nebo i víc sopranistek, které jsou světovou extratřídou, ale které na plakátech ke světovým koncertním turné nenajdete. Extrakvalita neznamená, že se o ní píše na každém rohu. Rollce Royce či Bentley nemá reklamu v televizi nebo na citilightech ve všech metropolích světa a přesto je to špička mezi automobily.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  30. Anonymous dne 22.1.2011 v 13:05

    Neurážím se, ale nelíbí se mi, když mi někdo vnucuje, co je dobré a kvalitní. Každý má jiné hodnoty. Odmítám být pejorativně označována za hloupou fanynku, protože se mi koncert některého zpěváka prostě jen líbil.
    Ostatně když se ptáte, na žebříčku popularity u mě Keenlyside stojí vysoko, stejně jako Quasthoff, Ramey, Florez, Gens, Fassbaender, Urmana, Garanča. Raději si poslechnu Stutzmann než Kasarovou nebo Blythe, Orgonášovou než Flemming, Damrau než Dessay. Není to o hvězdnosti, polularitě, ani marketingu a nikdo (kromě dotyčných zpěváků samotných) mi můj pocit nevyvrátí.
    Fanny Nanny

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  31. Anonymous dne 22.1.2011 v 13:18

    Pro FN: No a tom to je. Stejně tak mě nikdo nevyvrátí dojem, že hlasovou techniku Kaufmann dobrou nemá. Slyšel jsem ho před týdnem v Drážďanech a nebylo to ono. Ale nepřesvědčuji vás o tom, jenom píšu svůj názor. A akceptuju váš. Proto je zajímavé své názory psát i druhé číst. Stejně ale to funguje jako showbyznys. Protože třeba na Fassbaender, kdyby někdo dovezl, u nás sál neprodají :-( Hezkou sobotu.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  32. Anonymous dne 22.1.2011 v 13:33

    to Anonym 14:18 A to mě by právě zajímalo,podle jakých kritérií posuzujete hlasovou techniku. Může mít samozřejmě každá svůj názor na to jestli se mu zpěv líbí nebo nelíbí ale v posuzovat techniku je trochu něco jiného. Takže já osobně viím 2 možnosti: buď se zpěvěm zabýváte (nejen jako posluchač) a víte o čem píšete – pak by mě zajímaly Vaše postřehy k technice JK a nebo prostě jenom plácáte. Asi jako pokud by někdo se znalostí malé násobilky stál za zády matematika, sledoval jak vypočítává složitou rovnici a kometoval jeho počínání slovy "že mu nikdo nevyvrátí, že na to jde tak nějak blbě". Právo na to má, ale je to směšné:-) Těším se na poznámky k pěvecké technice! I Vámhezkou sobotu!

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  33. Anonymous dne 22.1.2011 v 14:18

    To je moc hezká debata, hlavně poslední příspěvky … Je víc technika, nebo výraz ??? U Kaufmanna jsem měla z živého koncertu /spíš než z DVD – Carmen z CG a kina ze Scaly/ dojem, že pomocí osobité techniky (tu mu neupírám) zazpívá leccos, ale "výraz" u některých veristických árií je víc markýrovaný než skutečně prožitý – u Werthera ne, tam se mi líbil. Ale – souhlasím s těmi, kteří napsali, že některý repertoár, který zpívá je pro něj nevhodný a může s tím svůj hlas zničit, jako se stalo Villazonovi. Je ovšem dospělý a neměl by si nechat vnutit, co mu škodí. To se mi líbí u Terfla – kromě jeho vřelého kontaktu s publikem a přirozeného hereckého i komediálního talentu – že ví, že s Wagnerem by měl být raději opatrnější, že by mu mohl hlas poškodit. Zkrátka rozumím tomu, že závazky, které podepsal nezruší, ale do budoucna si dá velký pozor. Jsem moc ráda, že neutíká od Mozarta, jeho Leporella považuji za jednu z nejlepších interpretací současnosti. I u Erwina Schrotta mě mrzí, že Leporella a Figara opustil a směřuje k Donu G. a hraběti A., protože si myslím, že jak typ hlasu, tak i jeho přirozené – až klaunské herectví – není v těchto postavách využito tak, jako u L. a F. K těmto diskusím si myslím, že jeden zpěvák/zpěvačka může být v určité roli excelentní – tak, jak by ji někdo jiný sotva dovedl, proto bych na tomto portálu od diskutujících přivítala, kdyby psali víc o tom, PROČ se mu který zpěvák/zpěvačka v té které opeře líbil… Bylo by to prospěšnější jak pro operu, tak i její milovníky… Jak zde někdo napsal, že Kaufmann nemá nyní coby Cavaradossi nebo Don José konkurenci – tak to bych se upřímně zasmála… Kaufmann je nyní všude, bez masivního marketinku a vším tím okolo by byl jen jeden z řady – dobrých, ale ne ten "nejlepší" … Květa

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  34. Anonymous dne 22.1.2011 v 14:57

    pro FN: (naposledy:-))Psal jsem, že je to můj názor. Vy jste také nesdělila z čeho pramení vaše přesvědčení o tom, že JK je vokálně dokonalý. JK má poměrně malý hlas, pro wagnerovské role nepříliš vhodný. Pouští se však do nich a pomáhá si nabýt na objemu tím, že zasouvá střední rejstříky dozadu do krku. Posledně jsem ho naživo slyšel před týdnem v Drážďanech a i Werthera tam tlačil hluboko do krku. Když naszuje začátek árie je to nejvíce poznat, pak už si na trochu jako posluchač přivyknete. Není to přirozeně tvořený otevřený tón. Střední polohy neznějí volně. To se stává tehdy, když má zpěvák buď nevyrovnané rejstříky, a aby je uměle vyvážil, snaží se ty neznělé vytáhnout zvětšováním objemu tónu hlouběji v hrdle. Dělají to začátečníci a také zpěváci, kteří si rejjstřík nevhodnými rolemi zúžili. Navíc byl v Drážďanech nervózní a ta nervozita byla strašně čitelná. Znovu ale opakuji, pokud se vám líbí je to jen vaše věc. Mně vadí to, že jeho tóny nejsou volné, široce tvořené a bez násilí průrazné. To mu může způsobit při přijímání takových klád jako je Lohengrin, či Mistři Pěvci v budoucnu velké potíže.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  35. Anonymous dne 22.1.2011 v 15:09

    Pěkné sobotní odpoledne všem, chtěl bych Vás poprosit, neporadí mi někdo o jakou konkrétní velšskou národní píseň se jednalo? Snažím se to už dva dni zjistit a stále se mi to nedaří (jednalo se o přídavek, který není nikde uveden).

    Tonda

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  36. Anonymous dne 22.1.2011 v 16:45

    Pro Tondu. Jestli se nemýlím je to:
    My Little Welsh Home od William Stanley Gwynn Williamse. Je to v několika verzích na YouTube. Text na
    http://www.stlyrics.com/songs/a/aledjones25722/mylittlewelshhome1018843.html
    I am dreaming of the mountains of my home
    Of the mountains where in childhood I would roam ….
    Pavel

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  37. Anonymous dne 22.1.2011 v 17:45

    FN není anonymní z 14:33 :) Ale s dotyčnou-dotyčným v některých ohledech souhlasí. Samozřejmě vidí a slyší, ale rozhodně by se nepouštěla do debat o kvalitě pěvecké techniky pěvců této kategorie, protože sama takovou techniku nemá. Až bude umět to co oni, pak podiskutuje. Má ráda netuctové zpěváky se specifickou barvou hlasu a pro barytonální tenory má slabost.
    Jinak většinou o sobě nemluví ve 3. osobě, ale tak to nějak přišlo.
    Fanny Nanny

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  38. Anonymous dne 22.1.2011 v 18:43

    Vážení přátelé,
    bezesporu zajímavá diskuze. Pouze připojím svoji poznámku – na operu a koncerty jezdím výhradně do Vídně. Terfela jsem viděl ve státní jako Figara a Dona Giovanniho – pěvecky i charizmaticky jako málokdo. Co se týče ceny – je mi z našeho prostředí smutno. Vždy´t koncerty ve Vídni stojí max 80 Euro – je to logické – přece koncert nemůže být v civilizovaném prostředí dražžší než opera. Ale to asi svědčí v jaké zemi žijeme a kdo to organizuje. Těch 200 euro jsem raději dal na premiéru ALciny před dvěmi měsíci ve Vídni.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  39. Anonymous dne 22.1.2011 v 20:16

    Pro Anonymníz
    22. ledna 2011 12:38

    Já netrvdím, že jsem "znalec" (kdo taky je,že?) a klidně si přiznám, že pro Garanču mám slabost. Ale říct, že nezpívá dobře Carmen….viděly jsme oba na pódiu tu stejnou osobu????

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  40. Anonymous dne 22.1.2011 v 20:49

    Souhlasím s předchozím příspěvkem. Taky se nepokládám zrovna za znalce a musím říct, že Carmen z MET s Elinou byla první opera, kterou jsem viděla. Ale právě díky tomu, že se mi Elina v titulní roly moooc líbila jsem se o operu začala zajímat a viděla další a další představení. A není to to, o co především jde?? Přilákat a zaujmout diváka.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  41. fandorin dne 22.1.2011 v 21:29

    Když se diskuse otočila směrem ke Kaufmannovi a k tomu, jak zdravě či nezdravě zpívá, a že riskuje brzkou ztrátu hlasu atd., rád bych jen poznamenal, že debutoval už v roce 1994, kariéru si budoval postupně, a na mezinárodní scéně se prosadil relativně nedávno, řekněme před pěti lety (don José v Covent Garden v sezóně 2006/2007). Cavaradossiho začal zpívat relativně pozdě, téměř ve 40 letech. V Curychu, který je jeho domovskou scénou, hodně zpíval Mozarta. V jeho přístupu vidím velký rozdíl oproti např. Villazonovi, který volil role bez rozmyslu, je mladší, a opakované těžké hlasové krize má už za sebou. Osobně bych raději, kdyby se Kaufmann držel více lyrického repertoáru francouzského a italského, ale nemyslím, že se nutně musí zruinovat.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  42. Anonymous dne 22.1.2011 v 23:34

    Leonora3:
    Aj ked "neni casu do vykladu" ako povedala pani Paskova v Lisce Bystrousce, predsa len jedna mala poznamka ku Kaufmannovi. Vcera som ho pocula vo Viedni ako Werthera a spieval tak krasne, tak vrucne, tak presvedcivo – ze uz si lepsieho Werthera ani neviem predstavit. Neviem, preco tu stale niekto hovori o nejakom marketingu, ja o ziadnej mimoriadnej Kaufmano-promotion neviem, a ked sa mi pacil, tak to bolo len preto, ze je charizmaticky, vyborny po spevackej aj hereckej stranke, vie o com spieva. Taky bol aj ako Cavaradossi v Mnichove, ale ako Werther snad nema v sucasnosti konkurenciu a ako Cavaradossi sa mi rovnako, ba i viac pacili i ini.
    Citam Opera News a i zahranicne operne blogy a myslim, ze podobnu reklamu maju aj ini spevaci, a ked sa divakom tak paci, tak to nie je len kvoli kuceravym vlasom.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  43. Anonymous dne 23.1.2011 v 08:06

    Taky si myslím, že žádná velká Kaufman-promotion se nekonala. Kariéru si bezesporu vybudoval. A neupírán někomu názor, když mu Kaufamn zkrátka není simpatický, ale nelze tvrdit, že nemá kvalitní hlas, a že populární je jen kvůli fanynkám. Na jeho koncertě v Praze jsem si žádných ječících fanynek nevšimla. A co se týče předchozí debaty o Garanči, mám stejný názor. V Carmen se mi moc líbila a na pražském koncertě byla ke všem moc milá. Netvrdím, že je nejlepší mezzosopranistkou dneška (to je věc názoru), ale je rozhodně nejpopulárnější a nejuznávanější. A zde platí můj názor znovu…..když se někomu nelíbí, je to jeho názor, ale že nebyla "dobrá" Carmen může říct jen ignorant.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  44. Anonymous dne 23.1.2011 v 11:07

    pro znalkyni, která sama sebe popřela tím, že řekla, že je EG nejpopulárnější. Sympatický příště prosím s tvrdým y. Bude to tak působit věrohodněji :-)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  45. Anonymous dne 23.1.2011 v 12:00

    Tak Bryn Terfel byl sympatický i ke všem milý – rozhodně k publiku milejší než Kaufmann, ale má víc rozumu a pochopil, co by ho mohlo zničil. Kaufmann je nejlepší operní umělec současnosti (tenor, samozřejmě), i když svojí osobitou technikou umně zastírá, že vůbec nemá objemný hlas a i předstíráním "emocí" méně přemýšlivého posluchače okouzlí a on si v té chvíli neuvědomí, že je Kaufmannův zpěv v určitých pasážích méně razantní, jde do menších výšek než jiní, aby se šetřil (srovnejte si stejné nahrávky řady jiných tenorů). Je nyní "nejpopulárnější" – a při tom nemá téměř vůbec žádný "marketing"… Prosadil se jen silou své osobnosti… To bylo na koncertě zjevné. A nebo jen potřebujeme "produkovat" a dobře prodat stále nové a nové = teď teda jediné "skutečné hvězdy"??? A aby ten "slávu" vytvářejíci marketing zaplatili, musí zpívat i jeho hlasu a typu nevhodný repertoár? Podobně jako u Villazona..
    I když je vnímání zpěvu velmi subjektivní záležitost – věřím spíš Anonymovi 22.01. 15:57 že byl v Drážďanech na scéně nervozní, než Leonoře, kterou ve Vídni tak okouzlil… Mě neolkouzlil jako Vévoda ani Kaufmann na koncertě v Praze, ani Grigolo /nový nadějný !!!/ Vévoda z Mantovy…
    Až lidi, co operu nechtějí do budoucna zahubit, nebudou nevhodným repertoárem ničit umělce, kteří dlouhá léta svůj čas a úsilí studiu zpěvu a technice věnovali – bude nám všem přinášet opera hodně radosti a štěstí a věřím, že taková představení přivedou do divadel i mladé lidi – kteří na "faleš" marketinku neskočí….

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  46. Anonymous dne 23.1.2011 v 22:40

    Pobavila jsem se tou poznámkou o Keenlysideovi – v komentáři k rozhovoru s B.T. jsem psala, že Dona Giovanniho z Ferrary s Keenlysidem a Terfelem považuju za jednu z nejlepších verzí vůbec (a rozhodně svou nejoblíbenější). Koukám, že tu mám s někým podobný vkus
    :-)
    Ronnie

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni:



Před prvním přidáním svého komentáře se musíte zaregistrovat:

Heslo vám bude automaticky zasláno emailem.

Váš email nebude zveřejněn.

V případě dotazů nás prosím kontaktujte na adrese info@operaplus.cz


čtvrtek 17.5.2012

Výročí

17. května 1912 se narodil maďarsko-francouzský dirigent a houslista Sándor VÉGH

Nejnovější komentáře
  • Ondřej Cibulka: Jsme povinni čelit náporu nekulturnosti, útoku deprivantů, nepochopení technokratů. A to nikoliv jen...
  • jaja: Na jakem padaku asi pan Zdrahal odletel? A kde pristal?
  • miron: Je skvělé, že tento světový orchestr přivezl do Prahy právě Daniel Barenboim. Protože to je jeden z hudebních...
  • V.T. Slajer: Velmi dobry rozhovor a tuto inscenaci Falstaffa bych si nemel nechat ujit, az (pokud) se dostane do...
  • Dan: Ač paní Machalická většinou udeří hřebíček na halvičku, nejsem si jistý, zda tentokrát není vedle, jak ta jedle....
  • joska: Jenom si ho nechejte v Praze. Na Morave se uz nadelal bordelu dost.
  • hanka: ostravská opera je skvělá:))))co naděláme.
  • Marel: :-))) Ano, toto je pěvec, který zpívá opravdu svým hlasem. Nádhera :-)
  • im: KONEČNĚ! Ale včera bylo pozdě, co škody stačil nadělat!!! Asi je to český folklór: nekompetentní umanutec na...
  • Milly: Tak konečně donáměstkoval. Tento folklorní tanečník stojí za násilným sloučením SOP s ND. Prosazoval ho hlava...
Přečetli jsme
  • Ke změnám na Ministerstvu kultury

    Ke změnám na Ministerstvu kultury

    Ministerstvo kultury sloučí tzv. živé umění do jednoho odboru Ministerstvo kultury pokračuje ve změnách...

    Více
  • Přijde nová neřízená střela?

  • Wagnerovský kongres 17.– 20.5.2012 v Praze

  • Náměstek Radek Zdráhal na Ministerstvu kultury končí

  • Má vlast a Petrenko na Pražském jaru


                Další články >

Nejčtenější články
  • Náměstek Radek Zdráhal na Ministerstvu kultury končí

  • Glosa: Rozruch kolem ND Brno

  • Operní panorama Heleny Havlíkové (72)



Soutěže
Bach: Braniborské koncerty - Musica Florea 31.5.2012 Praha České muzeum hudby (2 vstupenky)

Bach: Braniborské koncerty – Musica Florea 31.5.2012 Praha České muzeum hudby (2 vstupenky)


Elína Garanča - 25.9.2012 Praha Obecní dům (2 vstupenky)

Elína Garanča – 25.9.2012 Praha Obecní dům (2 vstupenky)


Výherci soutěží

Získat aplikaci Adobe Flash Player

Získat aplikaci Adobe Flash Player


Opera Plus in your language

Impressum
Veškerá práva vyhrazena. Publikování, šíření a jakékoli další užití obsahu Opery Plus je možné jen s výslovným písemným souhlasem redakce. Kontakt: info@operaplus.cz
Mapa stránek
Aktuální přehled stránek
Pravidla diskuze
Komentáře čtenářů nevyjadřují stanovisko autorů článků ani redakce. Do diskuze čtenářů smějí příspívat jen registrovaní uživatelé Opery Plus, a to podle stanovených pravidel.
Návštěvní kniha
Své vzkazy ostatním čtenářům i redakci a také nekomerční soukromé inzeráty můžete po zaregistrování psát zde. Pro jejich vkládání i registraci platí stejná pravidla jako pro diskuzi.
Spolupracujte s námi
V případě zájmu o autorskou, mediální či jakoukoli jinou formu spolupráce s námi, stejně jako o inzerci na Opeře Plus nás neváhejte kontaktovat.
Partneři
Děkujeme za spolupráci, důvěru a podporu.
Podpořte nás
Internetový portál Opera Plus je projektem neziskovým. Při zajišťování jeho provozu proto musíme spoléhat výhradně na soukromé zdroje.
Počet návštěv
Prohlášení o soukromí | Užívání služeb
Copyright 2009-2010-2011-2012 - OperaPlus. Všechna práva vyhrazena.
Market eshop for XML feed dropshipping eshop for XML feed dropshipping