Burianův tým představil novou sezonu v Národním. Ohlásil první změny v Opeře a také personální audit

Patnáct premiér uvede v této sezoně, v níž oslaví 130 let historické budovy a 30 let od otevření Nové scény, celkem pak Národní divadlo v Praze bude mít v repertoáru téměř 70 titulů. Jak dnes potvrdil nový ředitel Jan Burian, sezona přinese i změny v dramaturgických a hracích plánech, některé inscenace činohry dokonce budou mít neplánovanou derniéru. Jde o následek protestu herců a uměleckých šéfů proti způsobu odvolání ředitele české první scény ministrem kultury v demisi Jiřím Balvínem. Národní divadlo prošlo na začátku nové sezony také první personální obměnou. Po výsledcích nezávislého auditu Jan Burian odvolal administrativně-správní ředitelku Andreu Volfovou, správní ředitelkou jmenoval ekonomku Tamaru Čuříkovou a snížil počet členů vedení. Václav Pelouch, dočasně pověřený řízením Národního divadla, se vrátil do funkce technicko-provozního ředitele. „Do konce roku udělám vlastní personální audit,“ uvedl k tomu dále Burian. Mimoto v divadle právě probíhá kontrola finančního úřadu, vyšla nová směrnice o odměňování zaměstnanců a v jednání je nová kolektivní smlouva, jejíž nezákonné body byly zrušeny už v polovině srpna. Jako další krok Burian chystá vydání nového platového předpisu, neodporujícího platné legislativě.

Nové je i vedení Opery Národního divadla. Ředitelkou spojené Opery Národního divadla a Státní opery je divadelní manažerka Silvie Hroncová (obsáhlý rozhovor s ní jsme přinesli v průběhu divadelních prázdnin, najdete jej zde), uměleckým ředitelem obou operních souborů je Petr Kofroň, hudebním ředitelem souboru Národního divadla se stal dirigent Robert Jindra a Státní opery Martin Leginus. Vedení Opery Národního divadla dnes oficiálně oznámilo změny v dramaturgickém plánu začínající sezony, o nichž Opera Plus již před nedávnem informovala. Na jevištích Státní opery, potažmo Stavovského divadla, se neobjeví Lehárova Veselá vdova a také inscenace oper Henryho Purcella a Víta Zouhara Dido a Aeneas a Coronide. Zrušena je také dvojice koncertů děl Antonína Dvořáka, které měly být uvedeny na jevišti Národního divadla v rámci Roku české hudby.

„Zrušených premiér je samozřejmě velká škoda, jednalo se o nesmírně zajímavé projekty, ale musíme si uvědomit, že většina z nich by byla filigránskou ozdobou na repertoáru perfektně fungujícího souboru. Naneštěstí Opera Národního divadla v současnosti tento parametr podle mého názoru nesplňuje a musíme tedy síly zaměřit jiným směrem,“ zdůvodnil změny nový umělecký ředitel Petr Kofroň.

V nadcházející sezoně se operní příznivci mohou těšit na čtyři premiéry operních inscenací, dvě obnovené premiéry a také dva koncertní projekty. Úvodní premiérou sezony bude již 18. září na jevišti Divadla Kolowrat nové dílo Aleše Březiny s názvem Toufar, režie se ujal několikanásobný držitel ocenění Český lev Petr Zelenka, pro kterého to bude operní debut. V roce 200. výročí narození Verdiho je jako druhá premiéra sezony na 25. října 2013 přichystána v koprodukci s Velšskou národní operou inscenace Simona Boccanegry v režii Davida Pountneyho a v hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka. K Verdiho jubileu uvede Opera Národního divadla také koncert složený z děl tohoto skladatele s názvem Verdi Gala, který v říjnu bude ve Státní opeře řídit Enrico Dovico. Punc výročí ponese i úvodní premiéra roku 2014, kdy se připomínkou 200 let od narození a 130 let od úmrtí Richarda Wagnera stane na jevišti Státní opery nová inscenace Tannhäusera, pod níž bude podepsán jako režisér Andrejs Žagars. V březnu příštího roku se jako jeden z příspěvků Národního divadla k programu Roku české hudby představí premiéra Příhod lišky Bystroušky Leoše Janáčka v režii Ondřeje Havelky, místo původně ohlášeného Tomáše Netopila a později Jana Lathama-Koeniga se hudebního nastudování nakonec ujme Robert Jindra. Nově se ve dvou květnových termínech jako náhrada zrušené Veselé vdovy objeví na scéně Státní opery koncertní provedení Pucciniho opery La Rondine, při kterém se jako dirigent představí nový hudební ředitel Státní opery Martin Leginus. Novinkou v repertoáru bude také návrat dvou titulů v jejich obnovených premiérách: na scéně historické budovy Národního divadla to bude v lednu 2014 Její pastorkyňa Leoše Janáčka v novém nastudování hudebního ředitele této scény Roberta Jindry a v červnu uzavře sezonu nakonec přece jen obnovená premiéra Myslivečkovy Olimpiade se souborem Collegium 1704.

Jak dnes také oznámilo vedení první scény, od září byl dosavadní soubor Opery reorganizován. Vznikly dvě samostatné umělecké správy: pro Národní divadlo a pro Státní operu, přičemž umělecká správa Národního divadla bude mít sídlo v přilehlé provozní budově a bude se rovněž koncepčně věnovat celkové umělecké strategii a systému řízení. Umělecké správy budou odpovídat za provoz, premiéry a vše, co k tomu patří.Balet Národního divadla v nové sezoně nabídne tři novinky. Premiéra Prokofjevova baletu Romeo a Julie se uskuteční 14. listopadu na scéně Státní opery, Česká baletní symfonie II bude mít premiéru v Národním divadle 17. dubna příštího roku a premiéra baletu Valmont se uskuteční 26. června ve Stavovském divadle. Prokofjevův balet se přitom vrací do repertoáru Baletu nedlouho po předchozí inscenaci Youriho Vámose (2006 až 2010), v novém nastudování šéfa souboru Petra Zusky. „V tomto případě půjde, tedy kromě základní osy příběhu jako takového, o dílo značně odlišné. Důvod zášti a věčného sváru mezi rody Monteků a Kapuletů není v původní Shakespearově tragédii blíže určen,“ přiblížil dnes svoji koncepci Petr Zuska, který si tento základní aspekt dovolí v rámci inscenace pojmenovat coby věčný konflikt mužského a ženského principu, dvou polarit vzájemně vždy oscilujících na hraně přitažlivosti i nevyhnutelného ostrého antagonismu. Česká baletní symfonie II je pak příspěvkem baletního souboru k Roku české hudby a navazuje na stejnojmenný večer z minulosti, kde se hudba význačných českých skladatelů potkala s tvorbou různých generací českých choreografů. Večer bude otvírat Polní mše Bohuslava Martinů v choreografii Jiřího Kyliána, prostřední část představení v nové choreografii Petra Zusky nabídne první větu Stabat Mater Antonína Dvořáka, lamento Panny Marie nad ukřižovaným Ježíšem, a konečně nejmladšímu z trojice choreografů, Viktoru Konvalinkovi, bude patřit závěr večera. Třetí baletní novinku sezony připravuje pod názvem Valmont choreograf Libor Vaculík společně se spoluautorem libreta Zdeňkem Prokešem; předlohou je román Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti, který na spletitém osudu dvou intrikánů zachycuje obraz aristokratické společnosti několik let před Francouzskou revolucí. V projektu chystaném pro Stavovské divadlo zazní hudba Franze Schuberta a Petra Maláska. „Komorní inscenace osciluje na pomezí baletu a tanečního divadla. Vaculík nechce šokovat výpravným dílem, ale naopak se zaměřuje na jemné, citlivé vykreslení jednotlivých charakterů postav,“ nastínil záměr inscenátorů šéf Baletu Petr Zuska.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments