Bystrouška mladá?

Aktualizováno 

Když přijela na festival Janáčkovo Brno před deseti lety English Touring Opera s originální inscenací  Janáčkovy Lišky Bystroušky (The Cunning Little Vixen) ve vtipné cestovní orchestrální úpravě skladatele Jonathana Doveho, režírovaná šéfem souboru Jamesem Conwayem, byl to pro nás všechny osvěžující zážitek. Výborná malá kapela zahrála komorní úpravu pro šestnáct nástrojů jaksi pobaveně a svěže, vynikla adekvátnost Doveho zestručňující zástupné instrumentace, dirigent Peter Robinson vypointoval hudební nápady skladatele, který dokázal Janáčkově muzice ponechat, co její jest, a přitom se totálně propojil s rozdováděným jevištěm. K této orchestrální verzi Bystroušky se uchýlilo Operní studio JAMU ve své sobotní premiéře v Divadle na Orlí.Doveho partitura je vskutku velmi obtížná, je vlastně detailně promyšlenou komorní skladbou, která by vyžadovala nejen dokonalou hru jednotlivých instrumentalistů, ale také zároveň jejich mimořádný cit pro souhru komorního orchestrálního tělesa. Teprve na tomto nezbytném základě by bylo možné dále propracovávat průběžnou pečlivou hierarchizaci zvukových a výrazových parametrů jednotlivých nástrojů, aby vynikl Doveho instrumentační důvtip (aby například nezanikla důležitá oživující funkce harmoniky jako stmelujícího nástroje), aby se jednotlivé nástroje vzájemně „nepřekřikovaly“, ale vytvářely vtipný nedělitelný celek. Tomuto ideálu zůstal orchestr vedený Nikol Kraft značně vzdálen a Bystrouška tím ztratila mnoho ze své mladistvé svižnosti.

Režisér Bystroušky David Kříž mne loni překvapil svou inscenací Prodané nevěsty, v níž jsem, ke své smůle, nenašla dostatek koncepčně nosných nápadů, spíš mne na ní zarazila prvoplánovost výrazových prostředků inspirovaných komiksem, která byla spíš jen pozadím nepříliš zvládnutého kaleidoskopu postav a málo propracovaných dramatických situací. Doufala jsem, že se David Kříž z této inscenace poučí a vyhne se při své absolventské magisterské Bystroušce slepým uličkám. Řekla bych, že se mu to do jisté míry podařilo. Věnoval se svými spolupracovníky, kteří spolupůsobili na herecké a pohybové podobě inscenace, značnou pozornost některým z postav a s představiteli lišek i jiných zvířátek udělali spoustu viditelné práce. Svět lidí se jejich snaze podle mého názoru vymkl, především pro, troufám si říci, povrchní koncepci inscenace, která rozostřeně začala a podobně také skončila.Během předehry popisně převyprávět Revírníkův životopis a vložit do něj ještě také osud jeho dvou nerozlučných přátel Rechtora a Faráře, kteří tak rádi chodí do lesa na houby, a později v závěru opery narušit Revírníkovy úvahy o životě (přerušené milým Žabákovým extempore: „Totok nésem já, totok beli dědóšek“) přítomností týchž, kteří houby nejen sbírají, ale také je Rechtorovýma rukama pečlivě čistí, to se dá označit jako polopatistická velezrada. Vedle kompletně mladého obsazení si režisér přimyslel ještě „mladou“ mileneckou dvojici, která působí jako by byla vystřižena z toho „správného“ plochého socialistického realismu, to považuji za jeden z největších omylů inscenace. V tom závěrečném mumraji hrají malá Bystrouška a Skokánek už jen roli jakýchsi plyšových maskotů. Revírník zestárl, v záloze za něj je připraven jeho zcela bezkrevný „mladý“ nástupce, k jehož noze se přimkne malá Bystrouška. Téměř by se chtělo smutně povzdechnout: „Jak kluzké dno!“, kdyby se starý zkušený divák, který už pár inscenací viděl, nesnažil doufat, že tento prajednoduchý a doslovný výrazový slovník snad nemusí být mladému adeptovi operní režie příliš znám (?), takže možná ani netuší, jak daleko se dostal…

Tak talentovanou představitelku Bystroušky, jakou je Marta Reichelová, aby pohledal. Především díky její mladistvé pružnosti pohybové i mimické a díky jejímu mimořádně slibnému pěveckému výkonu to na jevišti žije. Vtipně stylizované zvířecí kostýmy Sylvy Markové, u lišek v jejich rezavé barvě, sluší také liščatům, jejichž vrtění se v jejich společném pohyblivém „hnízdě“ působí mile a spontánně. Ke scénografii Sylvy Markové: přepestrá zadní projekce, připomínající kolorované artefakty, které potkáváme v čínských restauracích, ilustruje časové proměny lesního porostu. Před ní trojrozměrná „nora-psí bouda“, která je s rachotem přesouvána zprava doleva a opačně a získává svoji scénografickou kvalitu teprve propojením se stěnou „hospody“. Klasický příklad scénografie dobrého nápadu, který však v inscenaci nenabyl funkčnosti a ve výrobě neúměrně ztěžkl.

Jiří Miroslav Procházka by mohl roli Revírníka přesvědčivě zahrát a zazpívat, kdyby se nesnažil vytvořit postavu, která hodně užívá sprechgesangu, doprovázeného ještě znělým pochechtáváním se. Je škoda, že jej režisér nepodpořil v úsilí, aby spíše hledal své vlastní vyjadřovací prostředky a nesnažil se vtěsnat postavu do předem dané formy. Přímo tragikomický je výsledek práce Petra Karase, jehož Harašta se narodil po stránce herecké i pěvecké jakoby někde hluboko v minulém století.Nicméně, mám-li se pokusit o hodnocení Bystroušky z Divadla na Orlí jako součásti Festivalu Janáček Brno 2014, pak soudím, že studentská inscenace Bystroušky na festival bezesporu patří. Dramaturgický výběr komorní orchestrální úpravy Jonathana Doveho je dobrou volbou, avšak nekvalitnost výkonu orchestru je varující. Studenti JAMU viditelně (spíš slyšitelně) nevěnovali tomuto úkolu dostatek pozornosti a dirigentce se tento „pytel blech“ nepodařilo ukočírovat. Po pěvecké stránce se v inscenaci objevilo několik zajímavých výkonů – především Bystrouška, také Revírník, Farář (Martin Frýbort), Lapák (Kateřina Hloušková-Dostálová), děti. Kladnou stránkou dramaturgického výběru je samozřejmě také volba postavy Bystroušky pro Martu Reichelovou, protože je právě v této chvíli pro tuto roli skvěle vybavena. Bližší seznámení s dílem Leošem Janáčkem je pro studenty pochopitelně cennou zkušeností. Za největší slabinu inscenace považuji málo uváženou inscenační koncepci, jejíž toporná realizace nevrhá na její tvůrce příliš příznivé světlo.Hodnocení autorky recenze: 70 %

Festival Janáček Brno 2014
Leoš Janáček:

Příhody lišky Bystroušky
Hudební nastudování: Tomáš Krejčí a Helena Fialová
Dirigentka: Nikol Kraft
Režie: David Kříž
Výtvarník scény a kostýmů: Sylva Marková
Videoart: Jakub Kříž
Light design: Baruch Shpigelman
Janáčkův akademický orchestr – orchestr posluchačů Hudební fakulty JAMU
Sbor JAMU
Sbormistryně: Klára Roztočilová
Dětský sbor Brno
Sbormistryně: Valéria Maťašová
Premiéra 22. listopadu 2014 Divadlo na Orlí Brno

Revírník – Jiří Miroslav Procházka (alt. Jan Kučera) 
Revírníková – Pavla Radostová (alt. Kateřina Hloušková)
Rechtor – Otakar Souček (alt Vít Habernal)
Farář – Martin Frýbort (alt. David Szendiuch) 
Harašta – Petr Karas (alt. Jiří Ullrich)
Pásek – Jiří Ullrich (alt. Ondřej Musil)
Pásková – Klára Varmužová (alt. Eliška Ouředníčková / Pavla Mlčáková)
Bystrouška – Marta Reichelová (alt. Aneta Ručková / Zdislava Bočková)
Lišák – Jana Melišková (alt. Romana Jedličková / Jana Jelínková)
Malá Bystrouška – Julie Kepáková / Denisa Zlatkovská
Frantík  – Jana Vondrů (alt. Eliška Ouředníčková)
Pepík – Pavla Mlčáková (alt. Monika Kaštanová)
Lapák – Kateřina Hloušková-Dostálová (Pavla Radostová / Jarmila Balážová) 
Kohout – Ivana Pavlů (alt. Irina Shevchuk)
Chocholka – Barbora Čechová (alt. Mária Havriľáková)
Cvrček – Adéla Mášová / Viktorie Stixov / Vendula Vrbová 
Kobylka – Adéla Mášová / Viktorie Stixov / Vendula Vrbová 
Skokánek – Dominik Urbánek 
Datel – Pavla Radostová (alt. Jarmila Balážová)
Komár – Otakar Souček (alt. Vít Habernal)
Jezevec – Martin Frýbort (alt. David Szendiuch)
Sova – Ivana Pavlů (alt. Irina Shevchuk / Mária Havriľáková)
Fotograf – datel – Vladimír Jagr 
Mladý Revírník – Jan Olexa 
Mladá Revírniková – Eva Gieslová 
Chlapec – Dalibor Zahrádka 
Děvče – Anička Zahrádková

www.komorniopera.jamu.cz
www.divadlonaorli.jamu.cz
www.janacek-brno.cz

Foto Jan Dvořák, Vladimír Jagr

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Janáček: Příhody lišky Bystroušky (Komorní opera JAMU Brno)

[yasr_visitor_votes postid="136967" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments