Carmen? Snad bude někdy příležitost. Ptali jste se Michaely Kapustové

  1. 1
  2. 2

Sólistka Opery Národního divadla odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus

Michaela Kapustová (foto Ilona Sochorová)
Michaela Kapustová (foto Ilona Sochorová)

Dobrý den paní Kapustová, můj první dotaz je směřován na vaši roli Popelky v Národním divadle Praha. V čem se tato role liší od té brněnské, za kterou jste byla nominována na Cenu Thálie? Shodou okolností jsem při své pracovní cestě do Itálie zahlédl v italských novinách článek o vašem hostování v Teatro Regio Torino v Janáčkově Lišce Bystroušce v roli Lišáka Zlatohřbítka, v režii Roberta Carsena. Jak reagovalo italské publikum na našeho Janáčka? (Jiří Huml, Praha)

Dobrý den, pane Jiří, děkuji vám za dotaz. Mou první Popelku jsem opravdu zpívala zhruba před šesti lety v Brně. Režii dělal slovinský režisér Rocc a dirigoval Jakub Klecker. Musím říci, že i když to byla hodně moderní režie, kde jsem zrovna nebyla úplně za „klasickou“ Popelku, měla jsem tuto inscenaci ráda, a to také proto, že jsme se sešli v mimořádně přátelské atmosféře a diváci tuto inscenaci docela dobře přijali.

Do pražské inscenace jsem vstupovala až nyní, rok po premiéře, jelikož jsem, jak zmiňujete v druhé otázce, dostala nabídku do turínského Teatro Regio, kde jsem zpívala roli svého oblíbeného Lišáka v opeře Liška Bystrouška v režii skvělého Roberta Carsena. Vedení Národního divadla bylo tak vstřícné, že mě uvolnilo pro tento projekt. Italské publikum myslím Janáčka přijalo vřele, a hlavně kritika nešetřila chválou, což u nás bývá jen zřídka. A co se týče pražské Popelky, tak mě tato inscenace moc baví a naplňuje. Je to vtipná podívaná se šťastným koncem pro Popelku.

Dobrý den, kdy se dočkáme ve vašem podání vysněné role snad všech mezzosopranistek – Bizetovy Carmen? (Vlasta)

Dobrý den, paní Vlasto. Děkuji za hezký dotaz. Carmen je pro mezzosopránový obor krásná role. Ráda bych si tuto roli v budoucnu nastudovala, ale krok po kroku, s novým inscenačním týmem, než do této role budu třeba vstupovat. Snad bude někdy příležitost.

Dobrý den, velmi jste se nám líbila jako Jana Seymourová v opeře Anna Bolena. Jaké nové role chystáte pro Ostravu? (Čírtkovi)

Dobrý den, Čírtkovi. Ostravskou operu mám moc ráda, díky tehdejšímu týmu v čele s dirigentem Robertem Jindrou jsem dostala krásné role v tomto divadle. Mezi ně patřila také zmíněná Jana Seymourová. Bohužel tento rok už má Bolena derniéru. V ostravské opeře mě ještě můžete vidět v Roberto Devereuxovi, Andrea Chénierovi či v Braniborech v Čechách. Zatím mi další nabídka nepřišla, ale věřím, že si v tomto mém milovaném divadle zase něco hezkého zazpívám.

Milá paní Kapustová, na vašich internetových stránkách jsem se dozvěděla, že jste v letech 2001-2007 studovala soukromě zpěv u paní Antonie Denygrové, operní pěvkyně a bývalé profesorky Pražské konzervatoře. Ve vašich oficiálních životopisech v programech divadel a na koncertech tato informace chybí, což mě mrzí. Jistě, máte tam vaše hlavní pedagogy, profesorku Yvonu Škvárovou z Pražské konzervatoře, u které jste končila, a profesora Josefa Škrobánka, ještě když jste studovala v Brně. Nemohla byste říci něco více o vaší spolupráci s profesorkou Denygrovou, jak vám pomáhala, jak na ni vzpomínáte a zda jste s ní ještě dodnes v kontaktu. Děkuji a přeji vám hodně úspěchů na našich i zahraničních operních a koncertních scénách. (Vlasta Morávková, Praha)

Dobrý den, paní Morávková, děkuji vám za hezký dotaz. Na Pražskou konzervatoř vzpomínám moc ráda. Každý z profesorů, kterého jsem zatím potkala, mi dal opravdu hodně. Měla jsem štěstí, že když jsem hledala profesora zpěvu, který by mě připravil na studiim konzervatoře, a zrovna mě slyšela paní profesorka Antonie Denygrová, moc jsem se jí tehdy líbila a vzala si mě pod ochranná křídla. Dala mi veškeré základy, které operní zpěvák potřebuje, a to veškerou pěveckou techniku, ovládat perfektně dech a milovat své operní postavy. Sama stála na jevišti a vždy věděla, o čem mluví a učí. Stále často chodí na má představení a je mi velkou oporou.

Dobrý den, vím, že jste v Českých Budějovicích před časem zpívala Dvořákovu Káču – uvidíme vás v ní i v Praze? A neměla byste chuť vyzkoušet Ježibabu, případně i s Cizí kněžnou dohromady? Ať se vám daří! (Anna)

Dobrý den, paní Anno. Káču mi nabídl pan režisér Průdek brzo po škole v divadle v Budějovicích. Stala se mou oblíbenou rolí, ale už se tam tato opera nehraje. V Národním divadle ji zpívají jiné kolegyně a zatím to nevypadá, že bych do ní měla být obsazena. Obě role v Rusalce, Ježibaba a Cizí kněžna, jsou pro mezzosoprán krásné, ale docela náročné a uvidíme, co budoucnost přinese.

Dobrý den, prozradíte nám něco o tom, jak jste se dostala k hudbě a ke zpívání a z jakého prostředí pocházíte? A jaké záliby a koníčky kromě zpívání jinak máte? Přeji vám vše dobré a posílám pozdravy! (MB)

Dobrý den. Moji rodiče, maminka učitelka a tatínek právník, nás se sestrou od malička brali do divadla a často právě na operu. Nejsem sice z hudební rodiny, ale vždy jsem u nich měla a mám velkou oporu. Zhruba asi v osmi letech jsem poprvé viděla Prodanou nevěstu, a když jsme přišli domů, začala jsem si čistě zpívat úryvek Esmeraldy Milostné zvířátko, a maminka usoudila, že to není jen tak, a dala mě do základní umělecké školy, do sboru mě pro vetší objem hlasu nepřijali, ale rovnou jsem nastoupila na sólový zpěv.

S mým přítelem, který je také hudebník, a to koncertní mistr violoncell v Národním divadle, rádi cestujeme, poznáváme místní kulturu, chodíme do přírody a plaveme, největší láskou ale u nás obou je opera a zanícení pro ni.

Dobrý den, chtěl jsem se pouze zeptat, proč tato moje oblíbená a velmi talentovaná umělkyně nezpívá v Brně!?! Děkuji. (Boris Čolakov)

Dobrý den, Borisi. Jelikož jsem se v Brně narodila, tak mám k tomuto městu a divadlu velmi osobní vztah. Současně mi je líto, že nemám příležitost v tomto divadle vystupovat. Museli bychom se asi zeptat na jiných místech. Jsem ale životní optimistka a věřím, že mě snad na těchto prknech někdy brzo zase uslyšíte.

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář