Českobudějovickou operu čekají velké změny. Nastupují mladí

Aktualizováno 

Operu Jihočeského divadla čekají zásadní změny. Jak dnes navečer management divadla oznámil, od příští sezony, tedy 2015/16 převezme vedení operního souboru dvojice režisérů Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, kteří vystupují pod uměleckou značkou SKUTR.Již od ledna 2015 se budou seznamovat s prostředím Jihočeského divadla a všemi složkami souboru opery a budou spolupracovat se stávajícím vedením souboru. Na konci nynější sezony, tedy v červnu 215 vystřídá tandem SKUTR stávající vedení, které do té doby ještě připraví repertoár do konce roku 2015. Repertoár od roku 2016 pak bude v kompetenci dvojice Kukučka – Trpišovský.

Další posilou v řadách vedení Jihočeského divadla bude od ledna 2015 režisérka a dramaturgyně Veronika Riedlbauchová, absolventka Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU.Povede nové kulturně-vzdělávací centrum Jihočeského divadla Ateliér, které je v současné době dokončováno v rámci rekonstrukce části divadelní budovy a stavby nové Studiové scény.

Změny v čele opery Jihočeského divadla přicházejí poté, co Jiřího Šestáka ve funkci ředitele vystřídal od 1. listopadu Lukáš Průdek. Doposud českobudějovický soubor řídí jeho provozní šéf Miroslav Veselý, hudebním ředitelem opery je dirigent Mario De Rose.

Vizitky:
Režiséři Martin Kukučka (1979) a Lukáš Trpišovský (1979) společně začali jako tandem SKUTR pracovat při studiích na DAMU u profesora Josefa Krofty a profesora Miloslava Klímy. Už jejich absolventská představení vzbudila zájem kritiky a ohlasy u diváků a proto je hned po ukončení studia na DAMU přizval ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab ke spolupráci a nabídl jim tvůrčí rezidenci. V rámci spolupráce, která probíhala pod hlavičkou divadelní laboratoře Archa.lab vzniklo několik úspěšných divadelních projektů.

Inscenace SKUTRu se představily na festivalech v Srbsku, Polsku, Litvě, Itálii, Německu, Rumunsku, Slovensku, Číně či Jižní Korey. Zahraniční působení SKUTRu vyvrcholilo měsíčním hostováním na festivalu Fringe ve skotském Edinburghu v srpnu 2008, kde představení Plačky absolvovalo 22 repríz a bylo nominováno na Total Theatre Award a Inscenací Joke Killers, vytvořenou spolu s Adélou Laštovkovou, pak reprezentovali Českou republiku na světové výstavě Expo 2010 v čínské Šanghaji.

Autorská představení SKUTRu kombinují tanec, pohyb, akrobacii, loutky, projekce, lightdesign, text a zvuk a dala by se jedním slovem označit za multižánrová či cross-over. Jsou inspirována buď daným tématem  nebo místem vzniku anebo lidmi, kteří na něm pracují. Vznikla tak představení inspirovaná internetovou komunikací, představení, která čerpala z andersenovských témat, představení o tradicích nebo inspirovaná novým cirkusem apod (mj. Nickname, Understand, Malá smrt, La Putyka). Kromě volné autorské tvorby režírovali Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský také na předních českých scénách (Národní divadlo v Praze, Divadlo Na zábradlí, Švandovo divadlo, Divadlo Petra Bezruče či HaDivadlo) a v zahraničí – Pozoriště FDU v Bělehradě (Srbsko) -(Neograničené linije/ Borderless Lines, 2008) a Lubuski Teatr im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze (Polsko)-(Teraz Na Zawsze, 2009 a Spigel im Spigel, 2010), Mezinárodní festival Miasto v polské Legnici (Wojskowy Dom Kultury, 2009)

V poslední době se čím dál více věnují spojení hudby a divadla. Pro mezinárodní festival Struny podzimu tak vytvořili s hráči orchestru Berg hudební divadlo Heinera Goebbelse Schwarz auf Weiss či scénické provedení Honeggerova Krále Davida. V současnosti se jejich tvorba také začíná ubírat směrem k operní režii.

SKUTR zároveň působí pedagogicky. Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský jsou odbornými asistenty na DAMU v Praze pro obory režie, dramaturgie a herectví. Zde se snaží především přiblížit studenty mezinárodní divadelní tvorbě, a proto vytváří platformu pro společné mezinárodní studentské projekty (německý IAT Giessen, polská PWST Wroclaw – Kraków a AT Warszawa, VŠMU Bratislava, srbská FDU Bělehrad). Mimo domácí akademii již vedli workshopy v Bělehradě, Londýně, Wroclawi, Tczewě, Bratislavě a mnoha dalších městech.

Za svou tvorbu získali mnoho cen, z nichž jsou nejvýznamnější Grand Prix na mezinárodním festivalu FIST v Bělehradě 2007 a Cena diváků tamtéž 2007 a 2008, Cena Evalda Schorma a Cena Josefa Hlávky. Nominace na Total Theatre Aword za inscenaci Plačky na Festivalu ve Skotském Edinburghu. Třikrát po sobě byli nominováni na Talent roku Ceny Alfréda Radoka a v roce 2010 za inscenaci La Putyka na Inscenaci roku Ceny Alfréda Radoka. Několikrát byli také nominováni na cenu Sazky a Divadelních novin.
***

V centru zájmu režisérky Veroniky Riedlbauchové (1978) stojí poetické fyzické divadlo. Absolvovala v Praze obor režie – dramaturgie na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU, kde nyní pokračuje v doktorském studiu; a obor český jazyk, literatura – hudební výchova na PFUK. Tři roky studovala muzikologii na FFUK a dva roky fyzického herectví na Institut del Teatre v Barceloně. Ve Španělsku v letech 2008 a 2009 také hrála v řadě inscenací (Cuarenta y medio, D.I.P., Todos implicados, El manantial de Colombina).

Z jejích autorských představení a režijních prací v oblasti fyzického a tanečního divadla, k nimž v řadě případů vytvořila i choreografii či v nich hrála, jmenujme například: site specific projekt Vodu po lžičkách v kasematech a Gorlici na Vyšehradě, Camille v divadle Alfréd ve dvoře, cirkusovou přehlídku Combinat de Cirq 39 v Ateneu Popular de Nou Barris v Barceloně, v divadle Disk česko-španělský projekt Sarah Kane Očištění/Depurados a komorní operu Jiřího Hájka Slavík a růže, představení nového cirkusu Plovárna v divadle Ponec, dále work in progress autorského projektu Plus minus Praha v divadle Archa, hru Barbory Baronové Hořké mandle v Divadle v Řeznické, hudebně-pohybové představení Miloše Štědroně DNArt či happeningový projekt v ulicích Ostravy Hřbitov aut, jehož se aktivně zúčastnil sám autor, slavný španělsko-francouzský dramatik Fernando Arrabal, který se o tomto experimentu vyjádřil jako o jednom z nejlepších provedení jeho hry. Řada jejích představení byla prezentována na mezinárodních festivalech (Španělsko, Slovinsko, Itálie, Rusko, Slovensko).

V prosinci 2012 byla za předložený projekt Waiting vybrána jako mladý talent evropského cirkusu v rámci soutěže CircusNext na evropsko-brazilskou laboratoř CircusNext Bazilian Lab do Paříže. Zúčastnila se rovněž řady workshopů světových osobností v oblasti fyzického divadla, tance a nového cirkusu, jako jsou např. Daniel Gulka, Fatou Traoré, Corinne Soum, Steven Wasson ad. Vyučuje na DAMU v Praze a na Mensa gymnáziu, vede divadelní workshopy a dramaturgicky připravuje komponované pořady hudby a poezie, ve kterých rovněž recituje. Je laureátkou Mezinárodní ceny Zdeňka Fibicha v recitaci melodramu. Za představení Plovárna byla nominována na Cenu Divadelních novin. Jako scenáristka spolupracovala s Českým rozhlasem a organizovala hudební festival Mladé pódium v Karlových Varech.

(Zdroj: Jihočeské divadlo)

Foto archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat