Crescendo přepychu. Newyorská Met má 50 let

  1. 1
  2. 2
Rovných padesát let 16. září uplyne od otevření současné budovy Metropolitní opery v New Yorku v areálu Lincolnova centra. Není přitom mnoho tak vyhlášených scén - v Evropě snese srovnání s Met asi jen milánská La Scala. Pro operní pěvce je vystupování v newyorské Metropolitní opeře jednou nejvyšších met. Celý kolos zaměstnává 4.440 lidí, rozpočet Met se pohybuje kolem 300 milionů dolarů za sezonu a je z téměř poloviny kryt ze soukromých darů.
Lincolnovo centrum v New Yorku - květen 1966 (zdroj lincolncenter.tumblr.com)
Lincolnovo centrum New York – květen 1966 (zdroj lincolncenter.tumblr.com)

 

„Crescendo přepychu“: Newyorská Metropolitní opera má 50 let
(APA/dpa – 10. září 2016)

Operou Antony and Cleopatra Samuela Barbera začala 16. září 1966 v New Yorku nová éra. V Lincoln Center byl slavnostně otevřen nový domov Metropolitní opery, která předtím působila zhruba osmdesát let na různých místech města. „Nová budova Metropolitní opery se otevírá v crescendu přepychu,“ zněl před padesáti lety titulek v New York Times.

Dříve měla čtvrť San Juan Hill spíše pochybnou, i když v přeneseném smyslu také jakousi „kulturní“ pověst. Ve čtyřicátých a padesátých letech soupeřily v západní části Manhattanu různé gangy. Afroameričané proti italským přistěhovalcům a ti proti irským imigrantům a naopak, a všichni proti sobě navzájem – San Juan Hill vytvářel předlohu ke kulisám West Side Story. Tehdejšímu vedoucímu městského plánování Robertu Mosesovi, pověstnému zálibou v hrubých betonových blocích a v dálnicích, byla tato část města trnem v oku. Když ho několik kulturních institucí žádalo o místo pro nové budovy, viděl v tom šanci a nechal čtvrť zbourat.

Metropolitní opera, nazývaná Newyorčany láskyplně „Met“, chystá na květen 2017 k jubileu velké gala představení. Účinkovat mají mimo jiné Plácido Domingo, Renée Fleming a Anna Netrebko, kteří zde pravidelně vystupují a bájí o akustice prostoru s rudě čalouněnými křesly a zlatým stropem. Nejlevnější vstupenka bude stát kolem 2.000 dolarů (asi 1.770 euro), bez pozvánky na koktejl a na večeři. Objednání stolu se vším všudy přijde na 150.000 dolarů.

Nová sezona, kterou má 26. září 2016 zahájit Tristan a Isolda a jako obvykle americká hymna, nabízí přirozeně příznivější vstupné, ujišťuje šéf Met Peter Gelb, jehož list Financial Times označil za „nejmocnějšího muže operního světa“. Uskuteční se 225 představení 26 oper, z toho sedm nových inscenací, vstupenky mají stát mezi 25 a 480 dolary. „Diváky bude náš stále se rozšiřující repertoár jistě stimulovat,“ říká Gelb. „Na pět desetiletí v Lincoln Center jsme opravdu pyšní.“

S ročním rozpočtem kolem 300 milionů dolarů patří Met k největším kulturním organizacím světa, v poslední době však bojovala s klesající návštěvností. Finanční požehnání představuje operní program Live in HD, který přenáší některá představení do kin na celém světě a znamená v odvětví proměnu. Met tím způsobila „revoluci“, komentoval nápad list New York Times, a připojily se i další kulturní instituce.

Met však k jubileu čekají také velké změny. Více než čtyřicet let z celého půlstoletí v Lincoln Center představoval jakési synonymum zdejší opery šéfdirigent James Levine. Publikem neobyčejně oblíbený třiasedmdesátiletý umělec, který v poslední době dirigoval z invalidního vozíku, musel letos v květnu odstoupit. Jeho nástupcem se po přechodném období stane roku 2020 Kanaďan Nézet-Séguin.

(Přeložila Vlasta Reittererová)

Metropolitní opera New York (foto archiv)
Metropolitní opera New York (foto archiv)

 

Metropolitní opera a fakta
(forumopera.com – únor 2015)

Roky výstavby
1960-1966 současně se stavbou Lincoln Center for Performing Arts (Lincolnova centra)

Architekt
Wallace K. Harrison, který byl také koordinátorem Lincoln Center

Architektonický styl
moderní architektura

Oblíbený repertoár
Metropolitní opera disponuje velmi širokým repertoárem, který doposud obsáhl více než tři stovky děl. V současné době se sezony většinou skládají z oblíbených „šlágrů“, uváděných prakticky každý rok – La Bohème (nejhranější dílo, celkem více než 1.250 repríz), Carmen, La Traviata, Aida atd., z titulů pravidelně opakovaných (například každé tři roky Don Carlos nebo kompletní Tetralogie, každých deset let Les Troyens) a konečně z děl vzácnějších, která bývají inscenována pro konkrétní výjimečnou uměleckou osobnost (Jenůfa pro Leonie Rysanek, Mefistofeles pro Samuela Rameye, La Juive pro Neila Shicoffa, Il Pirata, Armida nebo Rinaldo pro Renée Fleming, Moses und Aron pro Jamese Levina, Iolanta nebo Anna Bolena pro Annu Netrebko…). Romantické belcanto se často nevyskytuje, barokní opera či francouzská grand opéra se uvádějí jen zřídkakdy. Metropolitní opera nabízí pravidelně díla současných skladatelů (Glass, Adams, Corigliano, Harbison).

Metropolitní opera příležitostně pořádá prestižní galavečery či večery k poctě význačných hudebních osobností: Gala Století, 125 let, oslava výročí debutu Alfredo Krause, Mirelly Freni a Nikolaie Ghiaurova, Jamese Levina atd.

Vzdělávání
Metropolitní opera nabízí různé vzdělávací programy pro mládež, pro školy a učitele (1.600 institucí ve 24 státech). Žáci například mohou navštívit generální zkoušku určitého díla po předběžné přípravě s profesorem s pomocí pedagogického materiálu, dodaného Met a obsahujícího video, CD a překlad libreta.

  1. 1
  2. 2

Související články


Komentáře “Crescendo přepychu. Newyorská Met má 50 let

  1. Dovolim si malu poznamku k oblubenemu repertoaru v Met a poznamke, ze ‚romanticke belcanto sa casto nevyskytuje‘. I ked velky priestor Met k produkciam belcantovych opier nie je idealny, myslim, ze opak je pravdou. Minulu sezonu Met uviedla celkom 7 opier belcanta (dve z nich v premiere): celu tudorovsku trilogiu (Annu Bolenu, Mariu Stuardu, Roberta Devereux),Elixir lasky, Dona Pasquale, La Donna del Lago, Barbiera zo Sevilly. Nehladala som v oficialnych zdrojoch a neporovnavala som to s inymi vyznamnymi opernymi scenami, ale myslim, ze je to dost vynimocne. Nehovoriac o vynimocnosti a krase tychto produkcii zo solistickym obsadenim z rise snov!

Napsat komentář