Další prestižní mezinárodní ocenění pro Pražský filharmonický sbor

Tentokrát se o dvě skutečně mimořádná zahraniční ocenění kvalit proslulého českého tělesa, Pražského filharmonického sboru, a jeho sbormistra Lukáše Vasilka zasloužilo nejnovější CD sboru: kompletní nahrávka všech čtyř kantát Bohuslava Martinů inspirovaných Českomoravskou vrchovinou: Otvírání studánek, Legenda z dýmu bramborové nati, Mikeš z hor a Romance z pampelišek.

Nahrávce, kterou v říjnu 2016 vydalo vydavatelství Supraphon, se v březnu 2017 dostalo vysokého ocenění v recenzní rubrice dvou nejvýznamnějších britských hudebních měsíčníků v oblasti klasické hudby, Gramophone a BBC Music Magazine. Recenzent BBC Music Magazine David Nice označil výkon Pražského filharmonického sboru v kantátách za „ohromující“. Zdůraznil, že harmonicky bohatou Romanci z pampelišek „mistrně zvládne“ pouze „špičkový profesionální sbor“ a svou recenzi zakončil jednoznačným doporučením: „Nenechte si je ujít!“. Nahrávka byla vybrána jako „Choral & Song Choice“ neboli tipem časopisu BBC Music Magazine v kategorii sborové a písňové tvorby. Nejvyšší počet hvězdiček dostal nejen výkon českých umělců, ale také zvuková kvalita nahrávky.

Časopis Gramophone označil nahrávku jako „Editor‘s Choice“ neboli tip šéfredaktora. „Nedokážu si představit“, napsal recenzent Ivan Moody, „kantáty v lepším provedení ani kvalitněji zaznamenané než tady“. Vyslovil dokonce přesvědčení, že vynikající výkon Pražského filharmonického sboru by mohl inspirovat k nastudování kantát B. Martinů i sbory v západní Evropě. Nemalá část chvály patří hlavnímu sbormistrovi Pražského filharmonického sboru: „Lukáš Vasilek je vynikající sbormistr a Pražský filharmonický sbor citlivě reaguje na každý záchvěv jeho interpretační intuice. Zcela rozhodně doporučuji.“

Tato slova uznání a chvály jsou o to důležitější, že přicházejí od dvou vlivných britských periodik, která hrají na světovém gramofonovém trhu zcela mimořádnou roli a jejich doporučení jsou pro CD či DVD tou nejlepší reklamou. Britští kritikové ocenili i další vynikající české umělce, kteří na CD spolupracovali, konkrétně sopranistku Pavlu Vykopalovou a barytonistu Jiřího Brücklera.

Ani domácí hudební periodika nezůstala stranou. Šéfredaktor Harmonie Luboš Stehlík označil v rubrice Vánoční tipy šéfredaktora album jako „desku roku české provenience“ a vyzdvihl zejména pojetí Lukáše Vasilka, které označil za osobnější, propracovanější a pěvecky i zvukově lepší, než jako tomu bylo v předešlé nahrávce kantát Martinů z osmdesátých let, která byla dlouhou dobu považována za nejlepší.

Hlavní sbormistr Pražského filharmonického sboru Lukáš Vasilek k těmto oceněním řekl: „Jsem rád, že se nám vrací ta dlouhá a detailní práce, kterou jsme nahrávce věnovali. Je to obrovský úspěch pro Pražský filharmonický sbor a velká motivace do budoucna! Je skvělé, když v zahraničí uspěje i tak specificky český repertoár, jakým Martinů kantáty bezpochyby jsou.“

Pražský filharmonický sbor se věnuje interpretaci tvorby Bohuslava Martinů systematicky a dlouhodobě se podílí na propagaci slavného českého skladatele doma i v zahraničí. Jeho činnost ocenil i ředitel Nadace Bohuslava Martinů, prof. Václav Riedlbauch, který charakterizoval práci Pražského filharmonického sboru těmito slovy: „Podobné vydavatelské počiny jsou v centru zájmu Nadace Bohuslava Martinů. Pražský filharmonický sbor byl nadací podpořen v samém zrodu záměru sbormistra Lukáše Vasilka a ředitelky Evy Sedlákové pořídit nový snímek kompletu tzv. kantát z Vysočiny. Nadace chápe odborné i laické veřejnosti předložený výsledek společného úsilí sboru a Supraphonu jako zcela jedinečný nástroj šíření významné části odkazu Martinů a v tomto smyslu jako referenční vzorek její špičkové interpretace.“ Nové album podle verze Souborného vydání díla Bohuslava Martinů bylo vydáno za podpory Nadace Bohuslava Martinů.

Matouš Vlčinský – šéfproducent klasické hudby vydavatelství Supraphon – je rovněž oceněním alba velmi potěšen: „Mám z těch ocenění velikou radost a jsem přesvědčený, že je to plně zasloužené. Ty kantáty v sobě nesou silný emocionální náboj; Martinů je komponoval v samém závěru života a otiskl do nich své vzpomínky a stesk po rodné Vysočině. To je dobře srozumitelné hlavně českému posluchači. Lukáši Vasilkovi s „jeho“ sborem se však podařilo vtisknout nahrávce silnou emocionální energii, která se dotýká i zahraničního posluchače. Sbor i nahrávací tým věnovali nahrávce mimořádnou péči, teď za to po zásluze sklízejí odměnu.“

Pražský filharmonický sbor natočil za svou historii více než sto titulů pro řadu světových firem. K jeho nejbližším zahraničním aktivitám patří vystoupení na Budapešťském jarním festivalu či účinkování v operách Carmen Georgese Bizeta a Mojžíš v Egyptě Gioacchina Rossiniho v rámci operního festivalu v Bregenzu. V České republice to budou vystoupení na hudebních festivalech Pražské jaro a Janáčkův máj, jakož i pravidelná spolupráce s Českou filharmonií.