Dechberoucí podmanivost a šíře hlasového projevu: Ildar Abdrazakov v Praze

  1. 1
  2. 2
  3. 3
V roce 2012 řekl Ildar Abdrazakov v rozhovoru zveřejněném na webu v Kennedy Center opera: „Když zpívám role, mám pocit jiného muže.“ Ano, tento fenomenální ruský basista (respektive basbarytonista) si zpívání bezesporu plně užívá. Tato slova mohou být i mottem Abdrazakova prvního pražského operního recitálu. Ale nepředbíhejme.

Koncert jsem očekával s velkým napětím; naposledy jsem Ildara Abdrazakova slyšel v Praze 10. července 2015 na koncertě Kvarteto velkých hlasů spolu s Annou Netrebko, Ekaterinou Gubanovou a Aleksandrsem Antonenkem. Zde v celkové prezentaci pěveckých hvězd stál poněkud stranou, nicméně mne zaujal bezesporu nejvíce. A byl jsem zvědav, jak vyzní recitál, který je dramaturgicky vystavěný plně v jeho režii. Výsledek předčil mé očekávání. Nicméně čtenářům, kteří ještě neměli tu čest se s tímto charizmatickým pěvcem potkat, by bylo bezesporu dobré ho nejprve stručně představit.

Ildar Abdrazakov se narodil v roce 1976 v Ufě, hlavním městě Baškirské republiky Ruské federace. Vítězství v mezinárodní televizní soutěži Marie Callas v Parmě v roce 2000 ho vyneslo na mezinárodní scénu a zajistilo mu debut v milánské La Scale. Nyní je i stálým hostem Met, kde dosud vystoupil ve třinácti operních titulech. V roce 2014 byly přenášeny v rámci cyklu Přímé přenosy z Metropolitní opery dvě opery v režii Richarda Eyera s Ildarem Abdrazakovem v hlavních rolích: Bizetova Carmen a Mozartova Figarova svatba. Inscenace Carmen se stala v historii přímých přenosů Met nejúspěšnější operou.

W.A.Mozart: Le nozze di Figaro - MET New York (foto ildarabdrazakov.com)
W. A. Mozart: Le nozze di Figaro – MET New York (foto ildarabdrazakov.com)

Ildar Abdrazakov má na svém kontě několik významných operních kompletů: prvním z nich byla Belliniho Norma (2001; live from the Teatro Regio di Parma), následovaly namátkově: Donizettiho Lucia di Lammermoor z Metropolitní opery, Verdiho Requiem pod taktovkou Plácida Dominga (Youth Orchestra of the Americas), pro Mariinské divadlo v Petrohradě ztvárnil titulní roli ve Verdiho Attilovi a další. Poslední dva operní komplety jsou z Teatro Regio, Torino: Verdiho Don Carlo (Král Filip II; 2013) a Gounodův Faust (Mefistofeles; 2015), obě inscenace pod taktovkou Gianandrea Noseda.

Ch.Gounod: Faust - Regio Torino (foto Ramella & Giannese)
Ch. Gounod: Faust – Regio Torino (foto Ramella & Giannese)

V roce 2014 v Berlíně realizovali pro vydavatelství Sony společně s bývalou ženou mezzosopranistkou Olgou Borodinou nahrávku filmové hudby k Prokofjevově filmu Ivan Hrozný. V témže roce vydal také své profilové CD Power Players s Rachmaninovými, Glinkovými a Borodinovými áriemi (Delos: DE 3456) a zároveň pro Deutsche Grammophon nahrál na DVD/BluRay Borodinova Knížete Igora z Metropolitní opery.

Koncert v Praze začal poměrně netradičně – bez předehry, jako první hned vrcholné pěvecké číslo. Jako by pěvec nemohl už vydržet a snažil se co nejdříve vtrhnout na jeviště. Pro posluchače to byl velmi osvěžující dramaturgický počin, hned s prvními tóny koncertu si vychutnávat „bolšoje“ legato v nesmrtelné melodii Písně varjažského hosta z opery Sadko Nikolaje Rimského-Korsakova. Při poslechu pěvcova sametového témbru jsem náhle měl před očima déjà vu – stejné pěvecké číslo v legendární interpretaci Nicolaie Ghiaurova; stejná barva i šíře hlasu, stejná až neskutečná šíře legata… opravdu neuvěřitelná podoba!

S druhým číslem hned následovala další pěvecká delikatesa – jako by nás interpret nechtěl nechat vydechnout a s neuvěřitelnou pěveckou soustředěností a intimností vnitřního prožitku nám předložil vrcholné dílo ruské operní literatury, árii Aleka ze stejnojmenné Rachmaninovy opery. Sólista měl ze svého pěveckého projevu zjevné potěšení, doslova si vychutnával každou frázi, každý tón.

Ildar Abdrazakov, Fabio Mastrangelo, PKF-Prague Philharmonia - Praha 13.6.2016 (foto Jiří Vaněk)
Ildar Abdrazakov, Fabio Mastrangelo, PKF-Prague Philharmonia – Praha 13. 6. 2016 (foto Jiří Vaněk)

Niternost emočního vcítění se zde přirozeně pojila s typickou širokostí „rusky dlouhé“ dramatické deklamace – opravdu nádherný hudební prožitek, hltal jsem každé zachvění hlasu interpreta, každou změnu hlasového zabarvení. Skvěle technicky zvládnutý hlas: pianové nasazení závěrečného tónu a jeho postupné rozvinutí do plné šíře zaslouženě vyprovokovalo první spontánní „bravo“ posluchačů.

Po tomto intenzivním pěveckém náporu nám PKF-Prague Philharmonia pod vedením uměleckého ředitele Petrohradského státního divadla Fabia Mastrangela dali čas na uvolnění – ze stejné Rachmaninovy opery nabídli posluchačům Předehru a Tanec žen a mužů. V kontrastu s dramatičností interpretačního „tahu“ sólisty zněl samotný orchestr náhle málo barevně a zvukově ploše. V předehře jako by i zaostával za snahou dirigenta dát hudbě větší lehkost a dynamickou hloubku. Agresivnější začátek tanců pak ale orchestr „probudil“ a naplnil následný hudební proud již velmi příjemným napětím s až quasi dvořákovskými „furiantsky“ vyklenutými frázemi. Dirigent se s orchestrem sjednotil, jeho gesta již nevyznívala osamoceně, ale naopak cíleně modelovala hráče do stavby emočně střídmých, ale frázově velkorysých hudebních ploch vycházejících z tradice „borodinovského“ hudebního rozmachu.

Slavná árie Filipa II. z třetího dějství Dona Carlose zahájila blok tří operních čísel Giuseppe Verdiho. Úvod árie patřil vynikajícímu stylově bezchybnému cellovému sólu. Sametový a tmavý témbr pěvce nám pak zprostředkoval úchvatný zážitek ze zdánlivě nikdy nekončící kantilény. Bylo zajímavé srovnat interpretaci z tohoto provedení s nahrávkou z roku 2013. Pěvec zjevně v této roli ještě více vyzrál, hlas dostal mnohem větší šíři s temnější barvou a kovovým jádrem. Také hudební projev interpreta se nyní zdál více postavený na dechově nekonečných frázích. Závěrečná fráze zpívaná překvapivě v intimní tichosti byla svou podmanivou resonanční křehkostí opravdu vzrušujícím „vibračním“ prožitkem.

Ildar Abdrazakov, Fabio Mastrangelo, PKF-Prague Philharmonia - Praha 13.6.2016 (foto Jiří Vaněk)
Ildar Abdrazakov, Fabio Mastrangelo, PKF-Prague Philharmonia – Praha 13. 6. 2016 (foto Jiří Vaněk)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - I.Abdrazakov -PKF-Prague Philharmonia & F.Mastrangelo (Praha 13.6.2016)

[Total: 18    Average: 4.1/5]

Související články


Reakcí (2) “Dechberoucí podmanivost a šíře hlasového projevu: Ildar Abdrazakov v Praze

Napsat komentář