Do Národního ji přivedl Talich, dlouhá desetiletí pak Štěpánka Jelínková patřila k oporám souboru

Ve čtyřicátých až šedesátých letech působila v Národním divadle řada výborných sopranistek, které spoluvytvářely vynikající interpretační profil naší první operní scény v oné době. Měli bychom si jejich jména alespoň občas připomenout, příležitost nám k tomu dávají nejrůznější jubilea. Týká se to i sopranistky Štěpánky Jelínkové, sólistky Opery Národního divadla v letech 1942-1972, která se vepsala do paměti milovníků opery především jako interpretka četných lyrických sopránových partií v operách českých klasiků a v operách Wolfganga Amadea Mozarta. Letos máme dokonce dvojí možnost zavzpomínat na její pěvecké umění: 30. srpna je to sto páté výročí jejího narození a 24. listopadu uplyne dvacet let ode dne, kdy nás opustila.

Štěpánka Jelínková (foto archiv ND Praha)
Štěpánka Jelínková (foto archiv ND Praha)

Štěpánka Jelínková se narodila 30. srpna 1911 v Praze. Studia na gymnáziu vyměnila po kvartě za studium na Pražské konzervatoři, obor zpěv a hra na klavír. Velký význam pro ni mělo soukromé pěvecké školení u výborného pedagoga, tenoristy Hilberta Jana Vávry. Po složení státní zkoušky v roce 1932 se učila hře na klavír a současně přitom zpívala v Lidové opeře, působící v Divadle Uranie, kterou tehdy právě Hilbert Jan Vávra řídil.

Počátek skutečné profesionální pěvecké kariéry Štěpánky Jelínkové je datován sezonou 1935-1936, jejím působištěm se stala Ostrava. Ostravské divadlo překonalo hospodářskou krizi, která v tomto průmyslovém městě neblaze zasáhla i do divadelního provozu. Právě v té době se vytvářely podmínky pro to, aby se v tomto velmi dynamicky rostoucím městě rozvíjelo i umění. V hudebním životě Ostravy hrál v té době naprosto jednoznačně prim vynikající dirigent, znalec tvorby Leoše Janáčka, ale stejnou měrou výtečný divadelní organizátor, šéf operního souboru Jaroslav Vogel.

Štěpánka Jelínková 1936 (foto Ströminger Praha)
Štěpánka Jelínková 1936 (foto Ströminger Praha)

Mladou sopranistku Jelínkovou angažoval a hned jí poskytl velmi zajímavé úkoly, v nichž mohla dokázat své schopnosti. Představila se jako Mařenka v Prodané nevěstě, Vendulka v Hubičce, Kněžna v Čertovi a Káče, dále v titulní roli Dvořákovy Rusalky, jako Kateřina v Kovařovicových Psohlavcích, První dáma v Mozartově Kouzelné flétně, Micaela v Carmen a Xenie v Musorgského Borisi Godunovovi. V Ostravě se jí především díky péči dirigenta Jaroslava Vogela a vedení zkušeného operního režiséra Karla Küglera dostalo všestranného výtečného školení v operní praxi, které zpěvačka zúročila ve své další úspěšné kariéře.

V roce 1935 byla Štěpánka Jelínková angažována do operního souboru Zemského divadla v Brně. Jejím prvním vystoupením, pokud se nemýlím, byla role Mařenky v inscenaci Prodané nevěsty, která byla připravovaná pro chystaný smetanovský cyklus, jenž bohužel v důsledku vývoje politické situace nebyl plně realizován. Její první řádně studovanou rolí, v níž sklidila velký úspěch, byla pěvecky i herecky mimořádně náročná Karolina v novém nastudování Dvou vdov, po níž následovala Vendulka v Hubičce. S velkým ohlasem se rovněž setkalo její ztvárnění ústřední ženské role Djuly v premiéře opery chorvatského skladatele Jakova Gotovace Ženich z onoho světa, k níž došlo v prosinci 1936 za přítomnosti skladatele.

V rychlém sledu následovaly další krásné úkoly jako Bětuška ve Dvořákově opeře Šelma sedlák, titulní role v Pucciniho Madame Butterfly anebo postava paní Hněvsové, jak se v tehdy uváděných Nicolaiových Veselých ženách windsorských jmenovala postava paní Fordové. Štěpánka Jelínková se definitivně zařadila mezi špičky souboru. Z dalších postav českého repertoáru se zmiňme o Xenii ve Dvořákově Dimitriji, Terince i Julii v Jakobínovi či První žínce v Rusalce, kterou po tragické smrti Alexandry Čvanové na jaře 1939 vyměnila za titulní roli. V Novákově Lucerně ztvárnila postavu Kněžny a ve Zvíkovském rarášku roli Markéty, v Kovařovicově opeře Na Starém bělidle postavu Kristly.

Před náročným brněnským publikem obstála výborně též v operách Leoše Janáčka, a to v postavě Varvary v Kátě Kabanové, Lišáka Zlatohřbítka v Příhodách lišky Bystroušky a především v titulní roli Její pastorkyně, jež se posléze stala jednou z jejích životních rolí.

L. Janáček: Její pastorkyňa - Štěpánka Jelínková (Jenůfa) - Zemské divadlo Brno 1941 (foto Skácel Brno)
L. Janáček: Její pastorkyňa – Štěpánka Jelínková (Jenůfa) – Zemské divadlo Brno 1941 (foto Skácel Brno)

Výborně se Štěpánka Jelínková vypořádala také s náročnými postavami v operních novinkách. Jednalo se o titulní role v Křičkově Hipolytě, Vogelově Jovaně a nebo part Toničky ve Vomáčkově Vodníkovi.

Svůj italský repertoár si rozšířila o Mimi v Bohémě a paní Fordovou ve Verdiho Falstaffovi, z mozartovských postav zde poprvé vystoupila v jedné ze svých dalších životní rolí, v Doně Elvíře z Dona Giovanniho, dále v postavě První dámy v Kouzelné flétně a Elektry v Idomeneovi. Publiku se představila rovněž v roli Grillette v Lékárníkovi Josefa Haydna.

S moderní evropskou operní tvorbou se Štěpánka Jelínková v Brně setkala v postavách Druhé služky v opeře francouzského autora Jacquese Iverta Král z Yvetot, Maddaleny v Čertově manželství Ottorina Respighiho a v titulní roli Zandonaiovy opery Francesca da Rimini.

Hojné příležitosti dala brněnská opera Štěpánce Jelínkové v ruských operách, které tehdy byly jedním z programových pilířů brněnské opery. Na jedné straně to byly ústřední role ve známých operách jako Jaroslavna v Borodinově Knížeti Igorovi anebo Líza v Čajkovského Pikové dámě, na druhé straně postavy v u nás méně známých či prakticky neznámých dílech jako Kupcová ve Sněguročce Nikolaje Rimského-Korsakova, Parasja v Musorgského Soročinském trhu anebo Agáta Tichonovna v Ženitbě téhož autora. V novinkách z ruské operní tvorby vystoupila v postavách Kuchtičky ve Slavíkovi Igora Stravinského a Kněžny v Čerepninově Klíčníkovi Vaňkovi.

I v době svého brněnského působení hostovala Štěpánka Jelínková ještě v Ostravě. Jaroslav Vogel jí svěřil titulní roli ve své opeře Jovana a v roce 1943 zpívala a hrála titulní roli v Jílkově a Wasserbauerově inscenaci Její pastorkyně.

Štěpánka Jelínková (foto archiv ND Brno)
Štěpánka Jelínková (foto archiv ND Brno)

O Václavu Talichovi rozšiřovali jeho nepřátelé, kteří se v hojném počtu vynořili po roce 1945, že neuměl pracovat se zpěváky. Jednalo se o záměrné překroucení reality. Pravdou je, že v některých případech byl Václav Talich asi na zpěváky až příliš náročný a možná přeceňoval jejich možnosti. Od počátku svého působení v Národním  divadle ale sólistům a jejich vývoji věnoval mimořádnou pozornost. České opeře objevil řadu vynikajících jedinců, kteří se posléze stali významnými osobnostmi ve svých oborech. Zaujala jej i brněnská sopranistka Štěpánka Jelínková. Už v roce 1938 zpívala v Národním divadle Gounodovu Markétku, později zde hostovala například v rolích Rusalky a Desdemony v inscenaci Verdiho Otella.

Poté, co Zemské divadlo v Brně bylo v listopadu 1941 okupanty násilně uzavřeno, byla Štěpánka Jelínková angažována do svazku Národního divadla. V roli Rusalky 4. ledna 1942 vystoupila už jako členka souboru. Titulní roli ve Dvořákově nejslavnější opeře pak ztvárnila v desítkách představení v několika inscenacích.

Členkou souboru první scény byla do roku 1972 a zejména v prvních dvou dekádách svého působení patřila ke špičkovým a velmi vytíženým sólistkám v sopránovém oboru. Například známá publicistka Jarmila Brožovská hodnotila Štěpánku Jelínkovou jako zpěvačku, kterou charakterizuje soprán světlého témbru, lyrické barvy, s výrazovým podáním, technicky bezpečně vybudovaný, pianissima ve výškách, nosnost, měkkost, zářivá barva.

Výborně si počínala i v mladodramatických partiích. Dominovala v českých operách, které byly jejímu naturelu velice blízké a pro něž byla disponována i svým zjevem. V desítkách představení zpívala velké smetanovské postavy – Karolinu ve Dvou vdovách, Jitku v Daliborovi, Vendulku v Hubičce a především Mařenku, kterou v pozdějších inscenacích vyměnila za Ludmilu. Připočtěme k tomu ještě mnohé reprízy Libuše, v níž si zazpívala Druhého žence. Stejně častá byla její setkání s tvorbou Antonína Dvořáka – Bětuška v Šelmě sedlákovi, Kněžna v Čertovi a Káče, Julie v Jakobínovi a samozřejmě titulní role v Rusalce.

A. Dvořák: Jakobín - Štěpánka Jelínková (Julie) - ND Praha 1951 (foto Jaromír Svoboda)
A. Dvořák: Jakobín – Štěpánka Jelínková (Julie) – ND Praha 1951 (foto Jaromír Svoboda)

Znovu si také zazpívala a zahrála Kněžnu v Novákově Lucerně, v Kovařovicových Psohlavcích byla představitelkou Hančí, ve Fibichově Nevěstě messinské se chopila titulní postavy Beatrice.

Jak už jsme naznačili, Štěpánka Jelínková byla jednou z nejúspěšnějších představitelek titulní role v Její pastorkyni. Jaroslav Vogel si ji obsadil do své nahrávky této opery.

L. Janáček: Její pastorkyňa - Štěpánka Jelínková (Jenůfa) - ND Praha 1955 (foto Jaromír Svoboda)
L. Janáček: Její pastorkyňa – Štěpánka Jelínková (Jenůfa) – ND Praha 1955 (foto Jaromír Svoboda)

Ve Výletech páně Broučkových účinkovala v dvojroli Hospodyně-Kedruta, v Příhodách lišky Bystroušky v drobné úložce Chocholky.

Po léta také byla vynikající interpretkou postavy Hraběnky v Mozartově Figarově svatbě a Donny Elvíry v Donu Giovannim, v Così fan tutte zpívala a hrála Fiordiligi. V Národním divadle se rovněž vrátila k Micaele v Carmen a k titulní roli v Madame Butterfly, v závěru své kariéry v této opeře po léta účinkovala v drobné úloze Tety. Setkala se rovněž se dvěma vysoce náročnými wagnerovskými partiemi, s Elsou v Lohengrinovi a Alžbětou v Tannhäuserovi , ale i s neméně náročnou Agátou ve Weberově Čarostřelci.

Znovu se představila jako Jaroslavna v Borodinově Knížeti Igorovi, v mnoha představeních účinkovala v postavě Lariny v Čajkovského Evženu Oněginovi, ve Sněguročce Rimského-Korsakova vyměnila Kupcovou za Lela a v Prokofjevově Vojně a míru účinkovala v postavě Marji Peronské. Jejími posledními rolemi v Národním divadle byly počátkem sedmdesátých let Vykladačka karet ve Straussově Arabelle a Zalčíčka v Suchoňově Krútňavě.

Štěpánka Jelínková zemřela 24. listopadu 1996. V rodinné tradici pokračovala i její dcera, dlouholetá sólistka českébudějovické opery Štěpánka Hraničková, vnučkou je operní pěvkyně a také výtvarnice Gabriela Jelínková.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat