Dohnányi: Je to první krok k rozpuštění souborů SOP

  1. 1
  2. 2

Nejnovější dění kolem pražské Státní opery překvapilo snad každého. Překvapilo i ty, kteří si přáli, aby po letech bezvýsledného přešlapování kolem druhého pražského operního domu už konečně přišlo nějaké, byť třeba i radikální řešení. Toto pondělí nečekaně Ministerstvo kultury oznámilo, že budovu hodlá zavřít a rekonstruovat – s tím, že na rekonstrukci ministr prý našel peníze. Stejně nečekaně ředitel Státní opery Praha Oliver Dohnányi na svou funkci rezignoval a takřka na hodinu z divadla odešel (zprávu o tom se stanovisky obou stran najdete zde). Včera odpoledne poskytl dirigent Oliver Dohnányi Opeře Plus následující rozhovor.


Co si o záměru ministerstva budovu komplexně rekonstruovat při přerušeném provozu myslíte? Je budova skutečně v natolik havarijním stavu, že jiné řešení není? Ozývají se hlasy, že to je jen záminka…

Budova je skutečně ve velmi špatném technickém stavu, protože se do oprav a údržby léta neinvestovalo. Stejně tak se neinvestovalo do inovace jevištních technologií, které morálně zastaraly. Považuji to za výmluvné vůči předchozímu způsobu řízení Státní opery, kterou jsem převzal jako dům vybydlený umělecky i technicky. Spolu se správním ředitelem Petrem Maříkem jsme proto ihned zahájili plánování nutných prací a o havarijních případech ihned informovali ministerstvo kultury. Tvrdili, že nemají peníze a nemohou nám pomoci, nyní jsem pochopil, že peníze budou až pro někoho jiného v čele Státní opery. Nemyslím si však, že pro tyto práce se musí uzavřít budova Státní opery a přerušit či dokonce zrušit umělecký provoz, opravovat se mohlo za pochodu. A už vůbec si nemyslím, že zmíněnou rekonstrukci lze pořídit za jen desítky milionů korun, jak uvedl ministr Besser, tolik podle předběžných odhadů bude stát jen oprava točny.


Nevěřím také, že rekonstrukci lze zahájit dříve než za dva roky – nejsou zpracované žádné konkrétní projekty a příprava dokumentace je práce na dlouhé měsíce. Teprve potom lze zahájit také velmi zdlouhavá výběrová řízení na firmy, kterým ministr chce „dát vydělat“, jak uvedl ve svém prohlášení. Uvažte sami, jestli jsem opravdu kvůli tomu musel okamžitě odstoupit z vedení Státní opery.

Jaké jsou podle vás dlouhodobější záměry současného vedení ministerstva kultury s budovou Státní opery? Co podle vás bude následovat?

To je právě to, co nevím a z čeho mám obavy. Však víte, že už léta si na krásnou budovu brousí zuby různí lidé ze šoubyznysu, ostatně bývalý primátor Pavel Bém deklaroval veřejně, že město mělo o budovu zájem jen proto, aby do ní přesídlilo operetní soubor z Karlína a Hudební divadlo Karlín Praha pronajalo soukromé produkci. Nevím, co bude následovat, snažil jsem se s ministrem komunikovat právě o obecnějších vizích o využití Státní opery, ale neměl na mě čas – poprvé si mě pozval na jednání až 22. listopadu, pět měsíců po mém i jeho nástupu do funkcí, a to jen proto, abych mu předložil plán, jak se vyrovnám s dluhem, který prokazatelně způsobilo minulé vedení Státní opery, a se snížením příspěvku na rok 2011 o zhruba 18 procent. Strategické vize, které jsem s týmem poradců zpracoval, ministerstvo v srpnu přijalo s nadšením, o měsíc později je již náměstek Radek Zdráhal zpochybnil – právě onen proklínaný strategický plán totiž definuje pozici Státní opery, určuje její tvář, nabízí ministerstvu jako majiteli budovy a zřizovateli Státní opery důvody, pro které ji mají platit. Prý je megalomanský, nereálný, nepodložený výpočty, jenže o tom, jestli ho vůbec realizovat a tedy rozpracovat, jsem s ministrem nikdy nemohl jednat, podruhé jsem ho viděl až 20. prosince, kdy mne donutil abdikovat.

Jaká je v tuto chvíli perspektiva operního souboru? Souboru baletního? Dalších zaměstnanců?

To neumím říct. Mojí prioritou bylo budování a zkvalitnění operního souboru, rozšíření a stabilizace velkého baletu, ale obávám se, že vyhlášení rekonstrukce budovy je prvním krokem k likvidaci souborů Státní opery Praha: pokud se po rekonstrukci do budovy opera s baletem vrátí, pak zřejmě v gesci Národního divadla, nevěřím, že by soubory přežily v nějakém náhradním prostoru nebo se po rekonstrukci opět obnovily. A pokud se budova využije jinak, nebudou zapotřebí.

Jaká je nálada mezi zaměstnanci Státní opery?

To se musíte zeptat jich. Na shromáždění zaměstnanců 21. 12., tedy den po mém odstoupení, jim náměstek Radek Zdráhal spolu s pověřeným ředitelem Státní opery Praha Radimem Dolanským slíbili modré z nebe, když se zbavili Dohnányiho a jeho poradců, na Státní operu se peníze zázrakem najdou a na její opravu se prý už našly. Ti, kteří se cítili ohroženi mými plány, se samozřejmě producírovali coby vítězové, ale značná část souboru myslím má z věcí příštích obavy. Dolanský se Zdráhalem jim opět předestřeli pohodlný program přežívání, prostě návrat do pohodlných vyšlapaných kolejí, kdežto já nabízel jen dřinu, pot a slzy.


V posledních měsících sílily názory, navrhující jako řešení spojení Státní opery s Národním divadlem. Co si o takovém řešení myslíte vy?
  1. 1
  2. 2

Související články


Reakcí (32) “Dohnányi: Je to první krok k rozpuštění souborů SOP

  1. Další důkaz toho, že na ministerstvu je arogantní SUPERIDIOT!
    Myslím, že by si toto neměla naše veřejnost a pracovníci v kultuře – opeře – po celé zemi nechat líbit! Vždyť tato vláda začíná systematicky likvidovat kulturu pod záminkou, že nejsou peníze! Peníze jsou, jen se musí umět najít a správně využít!

  2. Vždy je zajímavé číst otevřenou výpověď člověka, který je zevnitř. Nikomu, kdo dění v naší kultuře alespoň trochu sleduje, neuniklo, že rekonstrukce je záminka. Takhle se ale chovají všichni. Ne nadarmo je slovo politika zprofanované a má hanlivý nádech. Politikaření, politikum, to je o intrikách, kamarádech, úplatcích, korupci a nakradení si co nejvíc. Já pomůžu tobě kámo, ty mi to pak vrátíš. Čestnost a poctivost v politice chybí. Natožpak, abychom chtěli nějaký vyšší princip, morálku nebo snad vztah k umění a kultuře. Politik je od toho, aby si nahrabal. Stejné je to i v magistrátním přístupu k městským divadlům. Radní pro kulturu nekompetentní hlupák, který má suverénní vystupování alkoholika, ale kulturu v Praze posílá do kytek a pohřbívá. A to nejenom divadla…

  3. Možná mě tu budete kamenovat, ale můj názor je (nechci být prosím advokátem Bessera) že stav dvou operních domů v městě jako je Praha byl dlouhodobě neudržitelný. Že se do toho musí říznout a že to bude bolet bylo jasné již řadu let. Jaké byly možnosti? Navýšit dotaci SOP? Všichni víme, že peníze v této zemi jsou, jen proudí jaksi špatným směrem a je jasné že to nezmění ani archanděl Gabriel natož ministr kultury (ať Besser nebo jiný). Je prostě nemyslitelné, aby náhle začali do kultury proudit větší prostředky. To je bohožel dáno nastavením naší společnosti počínaje dědou "neviditelnou rukou trhu" na Pražském hradě, typickým českým občanem s lahváčem v ruce a čumícím tupě na telku konče. Každý druhý na diskusním fóru by věděl jak na to a pohoršuje se, že zodpovědná osoba (zubař z Berouna)něco tak prostého neví, stejně jako vse během MS v hokeji změníme v národ hokejových trenérů, kdy by každý uměl poradit:-) Odborníků z oboru jsme měli ve funkci ministra kulture celou řadu (skladetel, herec, spisovatel…) a pomohl někdo? Nebuďmě nespravedlivý. Besser není odborník ale má odvahu konat. Pokud dojde ke sloučení (jako že asi dojde) ND a SOP a vznikne fungující operní instituce hluboce se panu Bessrovi pokloním. Evropská města stejné podobné velikosti s daleko větším finančním potencionálem také mají většinou pouze jednu operní instituci. (Mnichov, Brusel, Lyon, Köln, Curych…a další) K fůzím docházelo a dochází v daleko bohatších zemích a nepůsobí tam žádné veřejné pobouření. Vzpomínám na spojení Symfonického orchestru a operního orchestru v Basileji. Dnes je tam jeden orchestr, který hraje operu i koncerty a nikdo nad tím nekroutil hlavou. Nedovedu si předtsvit co by u nás nastalo, měly-li by sde ČF spojit s ND a hrát obojí. Přitom je to ve světě naprosto obvyklý model (Drážďany, Vídeň…) Krásné Vánoce Petr S.

  4. Je to děs,co se děje s kulturou v ČR!Kdyby se nehrabalo do kapes kamarádů a radoby !"umělců"tak na kvalitní umění by se peníze našly,stejný problém byl s operou v UL,zatím jen odloženo o rok!Kdy si konečně naši mocipáni,že na kulturu se dolácí a za nekulturnost se platí,jen aby už nebylo pozdě!

  5. Petře S. – nemáte v mnohém pravdu.
    Sám říkáte, že peníze na kulturu jsou, jen se špatně rozdělují. Tak prosím. Proč má ND tak přehnaný rozpočet – kvalita není vidět a SOP je tak podfinancovaná. A při tom podfinancování vyprodukovala např. velice kvalitní Smrt v Benátkách a solidního Tristana a Isoldu. Křivdíte SOP – ta potřebuje především dobré umělecko-manažerské vedení, rekonstrukce se zvládne za provozu a divadlo tu může být dál. Spíš bych jako ministr požadoval větší profilaci obou pražských operních domů. Podobné problémy mají v bohatším Berlíně. Tam naopak spojily balet.
    A v Mnichově není jen jedna opera – zajeďte se podívat např. na Věc Makropulos do Therater am Gärtnerplatz!

  6. V Mnichově není jedna opera, ve Vídni není jedna opera, V Paříži není jedna opera – provoz je ale zajištěn zcela jinak. Nemají jako v Praze každá svůj orchestr, sbor, dílny, kostymérny…. Je to prostě zcela jiný a optimálnější systém. Z tohoto pohledu má Petr S. pravdu. Chce to optimalizaci, která bude bolet a bude mít za následek vyšší kvalitu a možná časem budou v Praze i tři domy provozující operu. Neobhajuji svinské a podrazácké kroky ministra (který má už jasno a zaštiťuje se rekonstrukcí), ale to, že SOP je dlouhodobě v současné podobě neudržitelná o tom není pochyb. Chce to radikální řez pro divadla placená státem jako celek – slučování, reorganizace, změna provozních režimů, jen tak lze získat přijatelnou kvalitu za lepší nebo stejné peníze!

  7. Kdo je náměstek kultury p. Zdráhal,že úkoloval ředitele p. Dohnányiho. To snad není jeho práce a tím hůře, že poslouchal drby těch,kterým se nechtělo moc pracovat a proto pro ně bylo lépe donášet. Co to jsou za praktiky na MK. Je to druhé Ministerstvo životního prostředí,korupce,nepřehlédnost financování divadel.
    Kdo je p. Dolanský,který si údajně poradí s rekonstrukci SOP. Figurka,která bude poslouchat p. Zdráhala a zcela umělecky odrovná SOP?
    To je hrůza. a Takovým člověkem se obklopí p. Besser.
    Karel

  8. Naprosto souhlasím s tím, že dobré umělecko-manažerské vedení by divadlo, které je během většiny představení plné, v mnohém zachránilo. Například by si ND s SOP nemusela konkurovat stejným repertoárem. Nechápu, proč si u obou divadel MK nevyžádalo audit nebo informace o vnitřním hospodaření, kde odtékají spousty prostředků. Co se týče rekonstrukce, tomu nikdo nevěří. Kdyby ještě pan Zdráhal řekl, že se jedná o prostředky z EU, ale několik stovek milionů z rozpočtu? A pan Dohnányi? To je bez komentáře.

  9. SOP je architektonický skvost, který má pro operu a balet nejlepší předpoklady v zemi. Má být vizitkou MK. Nevěřím tomu, že krom úspor chce MK reorganizací docílit evropské úrovně SOP. Kdyby to bylo prioritou, tak se nestalo, že dostala dotace pod provozními náklady. O kulturnost zacházení se SOP a kulturu jde v tomto případě až v poslední řadě. BO

  10. to anonym 23.12. 14:12: Rozpočet ND není v žádném případě "přehnaný". Pokud fanoušci opery rádi srovnávají produkce světových scén s ND a pak ještě označují rozpočet opery ND za přehnaný, přijde mi to přinejmenším nefér. Scény se kterými srovnáváte (MET, Paříž, Berlín, Víděň…) mají mnohonásobně vyšší rozpočty a dokonce mají mnohonásobně vyšší rozpočty i německé regionální scény. To je jako srovnáva Spart Praha s FC Barcelona (už jsem to tu někde psal). Nemluvím prosím o státní dotaci (ta je třeba v MET nulová), ale poměr dotací a mecenášských a sponzorských peněz nelze porovnávat protože v každé zemi je jiná tradice. Pokud je v USA zvykem finacovat kulturu ze soukromých peněz, nelze říct, udělejme to u nás také tak… To ej široká problemaika (systém odepisování daní, kultivace společenských elit,postravení kultury ve společnosti atp.) Rozpočet SOP je s ND srovnatelný, protože nemůžete brát absolutní čísla dotace (myslím že to je 600mil ND a 250mil SOP)z toho důvodu, že ND není jen opera, ale také balet, činohra, obrovské výrobní ateliéry, řidiči kamionů…přes 1000 zaměstananců). SOP má sice ještě malý baletní soubor (doplňovaný externisty), ale nemá činohru, spravuje pouze jednu scénu…atd. Nelze prostě vzít 600mil. a 250mil. a říct že ND je nadfinancované a SOP podfinancována. Výroční zprávy hospodařeni jsou na stránkách MK, já si ta čísla nepamatuji přesně … ale pro zájemce stačí nahlédnout Petr S.

  11. to anonymové 14:50 a 15:52: asi jsem to nejasně formulova, ale psal jsem o ročním rozpočtu a ten má SOP ca. 260mil, z toho 139mil. je dotace MK – když už máme být akurátní:-)
    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:URXFKHb0rYcJ:prazsky.denik.cz/zpravy_region/osud-statni-opery-praha-je-velmi-nejisty20100408.html+St%C3%A1tn%C3%AD+opera+praha+rozpo%C4%8Det&cd=25&hl=cs&ct=clnk&gl=cz

    Je velmi zajímavé, když někdo vybízí (anonym 15:52) k udáváni faktů aniž by sám nějká pinesl. Fůze SOP s ND mě připadá za stávající situace jako logický a správný krok – ve světě naprosto běžný. Praha není město pro dva velké operní domy. Časy německého a českého divadla jsou pryč. Raději jednu dobrou v rámci možností dostatečně financovanou scénu, než dvě podfiancované. Nehrajme si však pupek světa – nejsem Londýn, New York, Paříž ani Londýn… a nikdy jsme nebyli. Petr S.

  12. Z mimopražské perspektivy nechápu, proč "divadlo Praha" by mělo být "Státní" a proč by se na ně měla skládat celá republika. S přimhouřením obou očí to jsem ještě schopen pochopit u Národního divadla, už vzhledem k určité dávné tradici, i když bych si podobné vymoženosti státních financí přál u ND Brno a ND moravskoslezského. Provoz v budově dnešní SOP by jednoznačně měl být financován z nestátních peněz – pražskývh, středočeských, soukromých, sponzorských atd. Proto se mi ten nápad s Karlínem líbí. I rozšiřování aktivit ND za státní peníze mi proto úplně neladí.

  13. Petr S. – mám pro Vás uzavřený rozpočet ND za rok 2009. Činí 752 943,68 tis.Kč. Není v něm započítán deficit několika 10mil.Kč o kterém se mluvilo před několika měsíci. Dotace ND každým rokem stoupá SOP klesá. Máte pravdu, že náklady ND musí být větší. 3složkový soubor a více budov. Rozdíl je ve financování nad tyto skutečnosti. Finanční prostředky na přípravu premiér a hostování. Zatímco SOP nedostane nic a musí si na to vydělat, ND může směle plánovat i díky dotacím. Letos se píše o více než 7mil. dluhu SOP a několika 10mil ND po loňské sezóně. Podle mne máte idealistické představy a rád bych je sdílel. Realita -(např. návštěva SOP náměstkem MK Mikeše – aniž by věděl, že se slaví 120 let budovy řekl blábol že "opera fajn, ale s činohrou by se mělo pracovat lépe" – na dotaz kdo je v komisi, která rozhoduje o budoucnosti SOP neznal odpověď(Drápelová o které řekl, že ji nezná)), i když je její vedoucí. Na základě těchto skutečností nejsem přesvědčen , že MK chce přes reorganizaci lepší kvalitu, jde jen o úspory. Souhlasím s Vámi, že Praha si zaslouží operní scénu evropské úrovně. Jste si jist, že to chce MK? Já tomu nevěřím. Kroky k tomu, aby SOP měla být první operní scénou mohla učinit už nyní. Dotace na premiéru, která to posvětí a učiní krok vpřed. Místo toho je na pořadu dne zastavení provozu z důvodu rekonstrukce. Po 38 letech je zanedbáno jeviště, které by se dalo rekonstruovat během letní přestávky. Pokud by to nešlo, tak v září a říjnu, kdy je SOP v Japonsku. Je to málo času?:-) Není. Pokud chce MK rekonstruovat dál, může v další letní pauze bez zastavení provozu. Je možné, že jste pro zrušení SOP. V tom případě vaše vstupy zde chápu. Pak se do budoucna připravujete o možné skvělé tituly (Smrt v Benátkách, Peer Gynt, Prsy Tyrésiovy, Candide), a méně úspěšné pokusy, které jsou ale v republikovém měřítku přínosem. Samozřejmě za předpokladu, že nemáte měřítko MET.:-) Pokuste se najít poměr akce a reakce. Mě vzniká (s fundavonastí MK) na tuto záležitost mínus. BO

  14. Ano paní náměstci Mikeš,Zdráhal jsou po kulturu a zvláště pro operu pohromou. Což dokazují nefundovaností a necitlivostí při plánovaní velké rekonstrukci SOP. Pan ministr Besser a jeho náměstci o umění neví zhola nic. Ani by mi nevadilo,že je doktor,znám hodně lékařů,kteří jsou znalci klasické hudby, mají ji rádi a jsou stálými návštěvníky divadel, opery a koncertů. Ale p. Besser mezi ně nepatří,on je obdivovatel sportu,zvláště hokeje a tenisu. Ale pak si vybral špatné ministerstvo a kultura na to zase doplácí.

  15. Jaký paradox.P.Dohnányi byl donucen k rezignaci a evropská unie jej ocenina cenou Evropské unie umění za jeho vvynikající deirigentské umění a šíření dobrého jména ve světě. Bude moci si převzít tutu cenu dne 31.1.2011. Zase jeden příklad.Ve světě ceněn a u nás nekompetentním náměstkem MK zatracen. Zato teď tam má náměstek MK Zdráhal poskoka p. Dolanského,který bude skákat, jak p. náměstek bude pískat. SOP je mi tě líto.
    Karel

  16. Pan Dohnanyi rezignoval, protože jinak by byl vyhnán se svoji post
    bolševickou klikou Golatovců /viz porno ředitel z Ostravy/ za nekompetentní vedení, kdy do divadla byl dosazen bez výběrového řízení a tudíž bez koncepce. Jednalo se pouze o soukromé kšeftíky a silné napojení na Východ. Bylo by dobré znát podrobnosti, než se začne nadávat na MK bez znalosti věcí. A v divadle nepracují žádní poskoci, ale lidé, kterým jde opravdu o existenci opery a ne o soukromé kšefty.

  17. Anonyme 27.12 16.15, když je to tak,proč se nepodepíšete. Teď už tam p. Dohnányi není,tak se nemusíte bát. A bolševická klika, to je pěkně laciné. Orientace na východ,to je směšné. Vy jste tu koncepci p. Dohnányiho četl? Jen obhajujte MK,však to brzy poznáte. A pokud jste zvenčí,tak pak je vám úplně jedno,co se se SOP stane. Jste opravdu k politování. A ta zášť,která z Vás číší. Hold nesnesete, že někdo umí a je zván k dirigování po celé Evropě,zatím co Vy se užíráte doma.
    Zdeněk

  18. Vážený Zdeňku, když ředitel pomluví divadlo, do kterého byl dosazen, stěžuje si na umělecké vybydlení, je to plivanec do tváře všem, kdo se snaží každý večer podat co nejlepší výkon a to za platy, za který byste možná ani nevstal ze židle. To, že je SOP podfinancovaná, je tristní výsledek celkového vztahu státu ke kultuře všeobecně. A co se týká záště, prozatím p. Dohnányi skončil vždy ve všech "funkcích", můžete si zjistit proč. A to, že vedení a valná část strategického týmu byla členy KSČ je pouze smutná pravda, zvláště, zda umělci to měli zapotřebí.

  19. Milý anonyme,p.Dohnányi nepomlouvá SOP,jen říká fakta a naopak on chtěl operu pozvednout, o čem svědčí,že se vzdal většiny nových nabídek, a to je co řici.Protože on diriguje rád a dobře. Nevím, co Vy víte o jeho funkcích a proč se jich vzdal. Ale pokud vím já,tak za jeho působení v NDM v Ostravě oopera dosáhla velmi dobrých výsledků.Cyrano de Bergerac,Ariadne auf Naxos,Faust a Markétka,Vita aj. Pozvedl úroveň orchestru. A to,že odešel,bylo výměnou ředitele v divadle. A jsem zvědav,zda úroveň opery aspoň zůstane zachována. Zatím do Ostravy jezdí pražáci a ne dosti kvalitní.Např.p.Šrejma,paní Sibera,aj.
    Zdeněk

  20. Pro Anonym 29.12 0:04
    Ano p. Dohnányi odešel ze šéf. místa NDM, protože nechtěl zrušit místa u sólistů. NDM mělo 19 míst a teď má jen 12. Tak málo sólistů nemají snad ani v Olomouci, o Brně nemluvě. Proto v Ostravě hostuje tolik sólistů většinou z Prahy. Při výměně ředitele si nový pan ředitel přivedl z Prahy p. Jindru. Zatím coby šéf toho moc neukázal a to bude v lednu ve funkci rok. Málo navštěvovaná Italka v Alžíru,Šárka/Ariadne,ještě,že ten Werther má přece jen trochu lepší návštěvnost. Uvidíme jak si povede Její pastorkyňa a Falstaf.
    Jsem rád,že přejete orchestru SOP vše dobré. Horší na tom byl v NDM dir. Gatto,pod kterým orchestr jednoznačně odmítl hrát. A právem.
    Zdeněk

Napsat komentář