Opera PLUS - váš informační portál o opeře, baletu a vážné hudbě

  • Téma
    • Opera
    • Balet
    • Hudba
    • Různé
  • Tipy
  • Vaše hodnocení
    • Operní soubory
    • Baletní soubory
  • Adresy
    • Lidé – zpěváci
    • Lidé – opera a hudba ostatní
    • Lidé – balet
    • Divadla, orchestry, festivaly atd – ČR
    • Divadla, orchestry, festivaly atd – zahraničí
    • Instituce a školy – opera a hudba
    • Instituce a školy – balet
    • Nadace, sdružení, fan kluby
    • Historie
    • Debatní fóra, blogy
    • Ostatní
  • Archiv
    • Datum – téma
    • Autoři článků
    • Divadla – soubory – orchestry – festivaly
    • Jmenný rejstřík
    • Seriály + rozhovory
    • Díla
    • Zaujalo nás
    • Ptali jste se
    • Recenze odjinud
    • Z kuloárů
    • Blog čtenářů
  • E-shop
Získat aplikaci Adobe Flash Player
Získat aplikaci Adobe Flash Player
 
Dohnányi: Je to první krok k rozpuštění souborů SOP
    23. 12. 2010 01:00 Redakce

Nejnovější dění kolem pražské Státní opery překvapilo snad každého. Překvapilo i ty, kteří si přáli, aby po letech bezvýsledného přešlapování kolem druhého pražského operního domu už konečně přišlo nějaké, byť třeba i radikální řešení. Toto pondělí nečekaně Ministerstvo kultury oznámilo, že budovu hodlá zavřít a rekonstruovat – s tím, že na rekonstrukci ministr prý našel peníze. Stejně nečekaně ředitel Státní opery Praha Oliver Dohnányi na svou funkci rezignoval a takřka na hodinu z divadla odešel (zprávu o tom se stanovisky obou stran najdete zde). Včera odpoledne poskytl dirigent Oliver Dohnányi Opeře Plus následující rozhovor.


Co si o záměru ministerstva budovu komplexně rekonstruovat při přerušeném provozu myslíte? Je budova skutečně v natolik havarijním stavu, že jiné řešení není? Ozývají se hlasy, že to je jen záminka…

Budova je skutečně ve velmi špatném technickém stavu, protože se do oprav a údržby léta neinvestovalo. Stejně tak se neinvestovalo do inovace jevištních technologií, které morálně zastaraly. Považuji to za výmluvné vůči předchozímu způsobu řízení Státní opery, kterou jsem převzal jako dům vybydlený umělecky i technicky. Spolu se správním ředitelem Petrem Maříkem jsme proto ihned zahájili plánování nutných prací a o havarijních případech ihned informovali ministerstvo kultury. Tvrdili, že nemají peníze a nemohou nám pomoci, nyní jsem pochopil, že peníze budou až pro někoho jiného v čele Státní opery. Nemyslím si však, že pro tyto práce se musí uzavřít budova Státní opery a přerušit či dokonce zrušit umělecký provoz, opravovat se mohlo za pochodu. A už vůbec si nemyslím, že zmíněnou rekonstrukci lze pořídit za jen desítky milionů korun, jak uvedl ministr Besser, tolik podle předběžných odhadů bude stát jen oprava točny.


Nevěřím také, že rekonstrukci lze zahájit dříve než za dva roky – nejsou zpracované žádné konkrétní projekty a příprava dokumentace je práce na dlouhé měsíce. Teprve potom lze zahájit také velmi zdlouhavá výběrová řízení na firmy, kterým ministr chce „dát vydělat“, jak uvedl ve svém prohlášení. Uvažte sami, jestli jsem opravdu kvůli tomu musel okamžitě odstoupit z vedení Státní opery.

Jaké jsou podle vás dlouhodobější záměry současného vedení ministerstva kultury s budovou Státní opery? Co podle vás bude následovat?

To je právě to, co nevím a z čeho mám obavy. Však víte, že už léta si na krásnou budovu brousí zuby různí lidé ze šoubyznysu, ostatně bývalý primátor Pavel Bém deklaroval veřejně, že město mělo o budovu zájem jen proto, aby do ní přesídlilo operetní soubor z Karlína a Hudební divadlo Karlín Praha pronajalo soukromé produkci. Nevím, co bude následovat, snažil jsem se s ministrem komunikovat právě o obecnějších vizích o využití Státní opery, ale neměl na mě čas – poprvé si mě pozval na jednání až 22. listopadu, pět měsíců po mém i jeho nástupu do funkcí, a to jen proto, abych mu předložil plán, jak se vyrovnám s dluhem, který prokazatelně způsobilo minulé vedení Státní opery, a se snížením příspěvku na rok 2011 o zhruba 18 procent. Strategické vize, které jsem s týmem poradců zpracoval, ministerstvo v srpnu přijalo s nadšením, o měsíc později je již náměstek Radek Zdráhal zpochybnil – právě onen proklínaný strategický plán totiž definuje pozici Státní opery, určuje její tvář, nabízí ministerstvu jako majiteli budovy a zřizovateli Státní opery důvody, pro které ji mají platit. Prý je megalomanský, nereálný, nepodložený výpočty, jenže o tom, jestli ho vůbec realizovat a tedy rozpracovat, jsem s ministrem nikdy nemohl jednat, podruhé jsem ho viděl až 20. prosince, kdy mne donutil abdikovat.

Jaká je v tuto chvíli perspektiva operního souboru? Souboru baletního? Dalších zaměstnanců?

To neumím říct. Mojí prioritou bylo budování a zkvalitnění operního souboru, rozšíření a stabilizace velkého baletu, ale obávám se, že vyhlášení rekonstrukce budovy je prvním krokem k likvidaci souborů Státní opery Praha: pokud se po rekonstrukci do budovy opera s baletem vrátí, pak zřejmě v gesci Národního divadla, nevěřím, že by soubory přežily v nějakém náhradním prostoru nebo se po rekonstrukci opět obnovily. A pokud se budova využije jinak, nebudou zapotřebí.

Jaká je nálada mezi zaměstnanci Státní opery?

To se musíte zeptat jich. Na shromáždění zaměstnanců 21. 12., tedy den po mém odstoupení, jim náměstek Radek Zdráhal spolu s pověřeným ředitelem Státní opery Praha Radimem Dolanským slíbili modré z nebe, když se zbavili Dohnányiho a jeho poradců, na Státní operu se peníze zázrakem najdou a na její opravu se prý už našly. Ti, kteří se cítili ohroženi mými plány, se samozřejmě producírovali coby vítězové, ale značná část souboru myslím má z věcí příštích obavy. Dolanský se Zdráhalem jim opět předestřeli pohodlný program přežívání, prostě návrat do pohodlných vyšlapaných kolejí, kdežto já nabízel jen dřinu, pot a slzy.


V posledních měsících sílily názory, navrhující jako řešení spojení Státní opery s Národním divadlem. Co si o takovém řešení myslíte vy?

Také se domnívám, že Praha a Česká republika nemají na zaplacení dvou samostatných operních souborů v Praze. Pokud jsem byl částečně informován o ideové studii řešení pražských operních poměrů, kterou si ministerstvo zadalo u Josefa Hermana a jeho spolupracovníků, pak i tam se došlo k modelu jednoho operního a jednoho velkého baletního souboru, které by měly sídlit v budově Státní opery a zajišťovat „národní“ repertoár pro budovu Národního divadla, což považuji za rozumné řešení. Jenže v tom případě nejde o „sloučení“ s Národním divadlem, ale o vytvoření nových souborů dimenzovaných pro konkrétní úkoly a zase s obecnější vizí smyslu jejich existence vzhledem k Praze, České republice a Evropě. Ministerstvo deklarovalo studii realizovat, ale tomu podle autorů měla předcházet veřejná debata. Obávám se, že zůstává jen u triviálního rušení či slučování, bez logických dalších kroků, a hlavně bez účasti veřejnosti – prostě ministr s náměstkem, kteří tu po dalším hlasování o nedůvěře vládě či po dalších volbách už zřejmě nebudou, šmahem ruky rozhodují o významných kulturních záležitostech, a to podle toho, jak jim kdo našeptává a jak se to komu zrovna hodí.

Jaké řešení budoucnosti Státní opery by bylo nejlepší podle vás? Při vědomí, že víc peněz ve státní ani městské kase prostě není…

Jak už jsem řekl: V budově Státní opery má sídlit operní a baletní soubor s evropskými ambicemi. Vše ostatní je otázkou dalších úvah a možností. Jestli bude mít ministerstvo ještě na další soubory, například v Národním divadle, proč ne, ale podle mne to není reálné, proto je dobré koncentrovat síly do jednoho podniku. Opakuji do omrzení, že budova Státní opery Praha je jediným operním domem v České republice, v němž se takový projekt dá realizovat. Protože o tom takto zatím nikdo neuvažoval, vznikla Státní opera vlastně z iniciativy konkrétních lidí, kteří se chtěli realizovat, nikoli z potřeb zdejšího operního života. Ministerstvo ji původně vůbec nemělo podporovat, výsledný stav je ten, že teď platí obě opery podle zvyklostí, nikoli na základě rozumného rozhodnutí. Tedy platí dvě česká oblastní divadla a neuvědomuje si to.


Ve vašem prohlášení jste uvedl, že rezignujete po dlouhodobém nátlaku ministerstva kultury. Jak se ten nátlak projevoval?
Projevoval se jednak okázalým nezájmem ministra o jakoukoli debatu se mnou, jednak prakticky permanentním zasahování náměstka Zdráhala do mých kompetencí: podle toho, co mu někteří mí podřízení na ministerstvo donášeli, mluvil do personálních věcí, mzdových záležitostí, ovlivňoval dramaturgický plán, zastával se těch, které jsem podle jejich a jeho mínění poškodil tím, že jsem některé věci začal řešit jinak, než byly. Zprvu mne dokonce z hodiny na hodinu úkoloval po telefonu, když jsem se ohradil, tak ze dne na den mailem. Prostě se choval nikoli jako náměstek ministra, ale jako nadředitel a já měl být jen vykonavatelem jeho vůle. Myslím, že jsem musel uvolnit místo někomu, kdo takovou pozici přijme.

Jaké jsou vaše další plány?

Šel jsem do Státní opery s plným nasazením, tedy jsem odmítal nabídky dirigovat, a tudíž hodně poškodil svou kariéru dirigenta. Jsem po tak náhlém odchodu tedy v situaci, kterou teprve začnu řešit. Vzhledem ke zdejším poměrům si nedělám iluze, že bych se tu mohl výrazněji uplatnit, i když bych rád, nezbude mi tedy než opět se poohlédnout v cizině. Zejména nyní – po našem úspěšném koncertě na počest Angela Neumanna – s velkou lítostí, to mi věřte…

Děkujeme za rozhovor.

Ptal se Vít Dvořák


Poslat článek emailem
Zavřít
Vaše jméno:


Poslat článek na email:


Připojit vzkaz:


Související články

  • Státní opera Praha: Oliver Dohnányi v. Radim Dolanský
  • Dokument: Prohlášení nového šéfa Státní opery Praha
  • Dohnányi rezignoval, budoucnost Státní opery nejasná


Komentáře: 32

  1. Anonymous dne 22.12.2010 v 23:17

    K tomu člověk vážně nemá slov…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  2. Anonymous dne 22.12.2010 v 23:52

    Další důkaz toho, že na ministerstvu je arogantní SUPERIDIOT!
    Myslím, že by si toto neměla naše veřejnost a pracovníci v kultuře – opeře – po celé zemi nechat líbit! Vždyť tato vláda začíná systematicky likvidovat kulturu pod záminkou, že nejsou peníze! Peníze jsou, jen se musí umět najít a správně využít!

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  3. Anonymous dne 23.12.2010 v 00:09

    Prosím, volme slova na úrovni. Jinak budeme jako oni. Byla tu řeč o petici. Proč se toho nikdo z aspoň trochu známějších kumštýřů nechopí? To co ministerstvo udělalo je přece výsměch a plivnutí do obličeje. To si necháte/necháme líbit? Zdena

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  4. Anonymous dne 23.12.2010 v 08:56

    tento pán udělel pro Státní operu maximum a obatil ji o titulek,který teď se nejlépe hodí k němu…kudykam…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  5. Anonymous dne 23.12.2010 v 09:59

    Vždy je zajímavé číst otevřenou výpověď člověka, který je zevnitř. Nikomu, kdo dění v naší kultuře alespoň trochu sleduje, neuniklo, že rekonstrukce je záminka. Takhle se ale chovají všichni. Ne nadarmo je slovo politika zprofanované a má hanlivý nádech. Politikaření, politikum, to je o intrikách, kamarádech, úplatcích, korupci a nakradení si co nejvíc. Já pomůžu tobě kámo, ty mi to pak vrátíš. Čestnost a poctivost v politice chybí. Natožpak, abychom chtěli nějaký vyšší princip, morálku nebo snad vztah k umění a kultuře. Politik je od toho, aby si nahrabal. Stejné je to i v magistrátním přístupu k městským divadlům. Radní pro kulturu nekompetentní hlupák, který má suverénní vystupování alkoholika, ale kulturu v Praze posílá do kytek a pohřbívá. A to nejenom divadla…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  6. Anonymous dne 23.12.2010 v 10:01

    Včera se Besser chvástal, jak sehnal do vedení ČF pana Bělohlávka. Nehoráznost toho sebechvástala nezná mezí. Jeho zásluha to není ani v nejmenším. Nainstaloval se tam z Berouna jako hokejový bafuňář a jednání nevedl žádná. Jsou to lháři, kteří ovládají co můžou.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  7. Anonymous dne 23.12.2010 v 10:37

    Možná mě tu budete kamenovat, ale můj názor je (nechci být prosím advokátem Bessera) že stav dvou operních domů v městě jako je Praha byl dlouhodobě neudržitelný. Že se do toho musí říznout a že to bude bolet bylo jasné již řadu let. Jaké byly možnosti? Navýšit dotaci SOP? Všichni víme, že peníze v této zemi jsou, jen proudí jaksi špatným směrem a je jasné že to nezmění ani archanděl Gabriel natož ministr kultury (ať Besser nebo jiný). Je prostě nemyslitelné, aby náhle začali do kultury proudit větší prostředky. To je bohožel dáno nastavením naší společnosti počínaje dědou "neviditelnou rukou trhu" na Pražském hradě, typickým českým občanem s lahváčem v ruce a čumícím tupě na telku konče. Každý druhý na diskusním fóru by věděl jak na to a pohoršuje se, že zodpovědná osoba (zubař z Berouna)něco tak prostého neví, stejně jako vse během MS v hokeji změníme v národ hokejových trenérů, kdy by každý uměl poradit:-) Odborníků z oboru jsme měli ve funkci ministra kulture celou řadu (skladetel, herec, spisovatel…) a pomohl někdo? Nebuďmě nespravedlivý. Besser není odborník ale má odvahu konat. Pokud dojde ke sloučení (jako že asi dojde) ND a SOP a vznikne fungující operní instituce hluboce se panu Bessrovi pokloním. Evropská města stejné podobné velikosti s daleko větším finančním potencionálem také mají většinou pouze jednu operní instituci. (Mnichov, Brusel, Lyon, Köln, Curych…a další) K fůzím docházelo a dochází v daleko bohatších zemích a nepůsobí tam žádné veřejné pobouření. Vzpomínám na spojení Symfonického orchestru a operního orchestru v Basileji. Dnes je tam jeden orchestr, který hraje operu i koncerty a nikdo nad tím nekroutil hlavou. Nedovedu si předtsvit co by u nás nastalo, měly-li by sde ČF spojit s ND a hrát obojí. Přitom je to ve světě naprosto obvyklý model (Drážďany, Vídeň…) Krásné Vánoce Petr S.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  8. Anonymous dne 23.12.2010 v 12:00

    Je to děs,co se děje s kulturou v ČR!Kdyby se nehrabalo do kapes kamarádů a radoby !"umělců"tak na kvalitní umění by se peníze našly,stejný problém byl s operou v UL,zatím jen odloženo o rok!Kdy si konečně naši mocipáni,že na kulturu se dolácí a za nekulturnost se platí,jen aby už nebylo pozdě!

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  9. Anonymous dne 23.12.2010 v 13:12

    Petře S. – nemáte v mnohém pravdu.
    Sám říkáte, že peníze na kulturu jsou, jen se špatně rozdělují. Tak prosím. Proč má ND tak přehnaný rozpočet – kvalita není vidět a SOP je tak podfinancovaná. A při tom podfinancování vyprodukovala např. velice kvalitní Smrt v Benátkách a solidního Tristana a Isoldu. Křivdíte SOP – ta potřebuje především dobré umělecko-manažerské vedení, rekonstrukce se zvládne za provozu a divadlo tu může být dál. Spíš bych jako ministr požadoval větší profilaci obou pražských operních domů. Podobné problémy mají v bohatším Berlíně. Tam naopak spojily balet.
    A v Mnichově není jen jedna opera – zajeďte se podívat např. na Věc Makropulos do Therater am Gärtnerplatz!

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  10. Anonymous dne 23.12.2010 v 13:50

    V Mnichově není jedna opera, ve Vídni není jedna opera, V Paříži není jedna opera – provoz je ale zajištěn zcela jinak. Nemají jako v Praze každá svůj orchestr, sbor, dílny, kostymérny…. Je to prostě zcela jiný a optimálnější systém. Z tohoto pohledu má Petr S. pravdu. Chce to optimalizaci, která bude bolet a bude mít za následek vyšší kvalitu a možná časem budou v Praze i tři domy provozující operu. Neobhajuji svinské a podrazácké kroky ministra (který má už jasno a zaštiťuje se rekonstrukcí), ale to, že SOP je dlouhodobě v současné podobě neudržitelná o tom není pochyb. Chce to radikální řez pro divadla placená státem jako celek – slučování, reorganizace, změna provozních režimů, jen tak lze získat přijatelnou kvalitu za lepší nebo stejné peníze!

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  11. Anonymous dne 23.12.2010 v 14:57

    Kdo je náměstek kultury p. Zdráhal,že úkoloval ředitele p. Dohnányiho. To snad není jeho práce a tím hůře, že poslouchal drby těch,kterým se nechtělo moc pracovat a proto pro ně bylo lépe donášet. Co to jsou za praktiky na MK. Je to druhé Ministerstvo životního prostředí,korupce,nepřehlédnost financování divadel.
    Kdo je p. Dolanský,který si údajně poradí s rekonstrukci SOP. Figurka,která bude poslouchat p. Zdráhala a zcela umělecky odrovná SOP?
    To je hrůza. a Takovým člověkem se obklopí p. Besser.
    Karel

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  12. Anonymous dne 23.12.2010 v 15:42

    Naprosto souhlasím s tím, že dobré umělecko-manažerské vedení by divadlo, které je během většiny představení plné, v mnohém zachránilo. Například by si ND s SOP nemusela konkurovat stejným repertoárem. Nechápu, proč si u obou divadel MK nevyžádalo audit nebo informace o vnitřním hospodaření, kde odtékají spousty prostředků. Co se týče rekonstrukce, tomu nikdo nevěří. Kdyby ještě pan Zdráhal řekl, že se jedná o prostředky z EU, ale několik stovek milionů z rozpočtu? A pan Dohnányi? To je bez komentáře.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  13. Anonymous dne 23.12.2010 v 15:55

    SOP je architektonický skvost, který má pro operu a balet nejlepší předpoklady v zemi. Má být vizitkou MK. Nevěřím tomu, že krom úspor chce MK reorganizací docílit evropské úrovně SOP. Kdyby to bylo prioritou, tak se nestalo, že dostala dotace pod provozními náklady. O kulturnost zacházení se SOP a kulturu jde v tomto případě až v poslední řadě. BO

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  14. Anonymous dne 23.12.2010 v 19:59

    ano,souhlasím s tím,že SOP by měla zůstat jako samostatný subjekt,nicméně odvolání pana Dohnanyiho a jeho poradců vítame s nadšením!!!

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  15. Anonymous dne 24.12.2010 v 11:32

    to anonym 23.12. 14:12: Rozpočet ND není v žádném případě "přehnaný". Pokud fanoušci opery rádi srovnávají produkce světových scén s ND a pak ještě označují rozpočet opery ND za přehnaný, přijde mi to přinejmenším nefér. Scény se kterými srovnáváte (MET, Paříž, Berlín, Víděň…) mají mnohonásobně vyšší rozpočty a dokonce mají mnohonásobně vyšší rozpočty i německé regionální scény. To je jako srovnáva Spart Praha s FC Barcelona (už jsem to tu někde psal). Nemluvím prosím o státní dotaci (ta je třeba v MET nulová), ale poměr dotací a mecenášských a sponzorských peněz nelze porovnávat protože v každé zemi je jiná tradice. Pokud je v USA zvykem finacovat kulturu ze soukromých peněz, nelze říct, udělejme to u nás také tak… To ej široká problemaika (systém odepisování daní, kultivace společenských elit,postravení kultury ve společnosti atp.) Rozpočet SOP je s ND srovnatelný, protože nemůžete brát absolutní čísla dotace (myslím že to je 600mil ND a 250mil SOP)z toho důvodu, že ND není jen opera, ale také balet, činohra, obrovské výrobní ateliéry, řidiči kamionů…přes 1000 zaměstananců). SOP má sice ještě malý baletní soubor (doplňovaný externisty), ale nemá činohru, spravuje pouze jednu scénu…atd. Nelze prostě vzít 600mil. a 250mil. a říct že ND je nadfinancované a SOP podfinancována. Výroční zprávy hospodařeni jsou na stránkách MK, já si ta čísla nepamatuji přesně … ale pro zájemce stačí nahlédnout Petr S.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  16. Anonymous dne 24.12.2010 v 13:50

    Petr S. – Pokud píšete o dotacích, SOP má 117mil, což nestačí ani na provoz včetně platů.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  17. Anonymous dne 24.12.2010 v 14:52

    Petr S. – Není nutné srovnávat čísla. Stačí vědět, že SOP nemá dotace na svoji životaschopnost natož na premiéry. Na ty si má vydělat ze vstupného. ND ani zdaleka v této pozici není. Příšte nepište domněnky, ale fakta.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  18. Anonymous dne 25.12.2010 v 01:09

    to anonymové 14:50 a 15:52: asi jsem to nejasně formulova, ale psal jsem o ročním rozpočtu a ten má SOP ca. 260mil, z toho 139mil. je dotace MK – když už máme být akurátní:-)
    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:URXFKHb0rYcJ:prazsky.denik.cz/zpravy_region/osud-statni-opery-praha-je-velmi-nejisty20100408.html+St%C3%A1tn%C3%AD+opera+praha+rozpo%C4%8Det&cd=25&hl=cs&ct=clnk&gl=cz

    Je velmi zajímavé, když někdo vybízí (anonym 15:52) k udáváni faktů aniž by sám nějká pinesl. Fůze SOP s ND mě připadá za stávající situace jako logický a správný krok – ve světě naprosto běžný. Praha není město pro dva velké operní domy. Časy německého a českého divadla jsou pryč. Raději jednu dobrou v rámci možností dostatečně financovanou scénu, než dvě podfiancované. Nehrajme si však pupek světa – nejsem Londýn, New York, Paříž ani Londýn… a nikdy jsme nebyli. Petr S.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  19. Anonymous dne 25.12.2010 v 11:32

    Petr S. – Oba anonymové jsem já v jedné osobě :-) a pracuji s novými číslem 117mil. Jen upozorňuji na to, že mystifikujete lidi ohledně rovnoprávnosti SOP a ND v jejich financování. Přeji klidné prožití svátků. BO

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  20. Anonymous dne 25.12.2010 v 12:18

    to Anonym: dík za vysvětlení. K "novým číslům" nemám přístup a použil jsem tedy mě dostpné informace. Nemám v úmyslu nikoho mystifikovat, jen jsem chtěl upozorit na skutečnost, že rozdíly v rozpočtu obou scén mají své důvody.I Vám klidné svátky

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  21. VlaM dne 25.12.2010 v 14:51

    Z mimopražské perspektivy nechápu, proč "divadlo Praha" by mělo být "Státní" a proč by se na ně měla skládat celá republika. S přimhouřením obou očí to jsem ještě schopen pochopit u Národního divadla, už vzhledem k určité dávné tradici, i když bych si podobné vymoženosti státních financí přál u ND Brno a ND moravskoslezského. Provoz v budově dnešní SOP by jednoznačně měl být financován z nestátních peněz – pražskývh, středočeských, soukromých, sponzorských atd. Proto se mi ten nápad s Karlínem líbí. I rozšiřování aktivit ND za státní peníze mi proto úplně neladí.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  22. Anonymous dne 25.12.2010 v 21:55

    Petr S. – mám pro Vás uzavřený rozpočet ND za rok 2009. Činí 752 943,68 tis.Kč. Není v něm započítán deficit několika 10mil.Kč o kterém se mluvilo před několika měsíci. Dotace ND každým rokem stoupá SOP klesá. Máte pravdu, že náklady ND musí být větší. 3složkový soubor a více budov. Rozdíl je ve financování nad tyto skutečnosti. Finanční prostředky na přípravu premiér a hostování. Zatímco SOP nedostane nic a musí si na to vydělat, ND může směle plánovat i díky dotacím. Letos se píše o více než 7mil. dluhu SOP a několika 10mil ND po loňské sezóně. Podle mne máte idealistické představy a rád bych je sdílel. Realita -(např. návštěva SOP náměstkem MK Mikeše – aniž by věděl, že se slaví 120 let budovy řekl blábol že "opera fajn, ale s činohrou by se mělo pracovat lépe" – na dotaz kdo je v komisi, která rozhoduje o budoucnosti SOP neznal odpověď(Drápelová o které řekl, že ji nezná)), i když je její vedoucí. Na základě těchto skutečností nejsem přesvědčen , že MK chce přes reorganizaci lepší kvalitu, jde jen o úspory. Souhlasím s Vámi, že Praha si zaslouží operní scénu evropské úrovně. Jste si jist, že to chce MK? Já tomu nevěřím. Kroky k tomu, aby SOP měla být první operní scénou mohla učinit už nyní. Dotace na premiéru, která to posvětí a učiní krok vpřed. Místo toho je na pořadu dne zastavení provozu z důvodu rekonstrukce. Po 38 letech je zanedbáno jeviště, které by se dalo rekonstruovat během letní přestávky. Pokud by to nešlo, tak v září a říjnu, kdy je SOP v Japonsku. Je to málo času?:-) Není. Pokud chce MK rekonstruovat dál, může v další letní pauze bez zastavení provozu. Je možné, že jste pro zrušení SOP. V tom případě vaše vstupy zde chápu. Pak se do budoucna připravujete o možné skvělé tituly (Smrt v Benátkách, Peer Gynt, Prsy Tyrésiovy, Candide), a méně úspěšné pokusy, které jsou ale v republikovém měřítku přínosem. Samozřejmě za předpokladu, že nemáte měřítko MET.:-) Pokuste se najít poměr akce a reakce. Mě vzniká (s fundavonastí MK) na tuto záležitost mínus. BO

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  23. Anonymous dne 26.12.2010 v 09:37

    Ano paní náměstci Mikeš,Zdráhal jsou po kulturu a zvláště pro operu pohromou. Což dokazují nefundovaností a necitlivostí při plánovaní velké rekonstrukci SOP. Pan ministr Besser a jeho náměstci o umění neví zhola nic. Ani by mi nevadilo,že je doktor,znám hodně lékařů,kteří jsou znalci klasické hudby, mají ji rádi a jsou stálými návštěvníky divadel, opery a koncertů. Ale p. Besser mezi ně nepatří,on je obdivovatel sportu,zvláště hokeje a tenisu. Ale pak si vybral špatné ministerstvo a kultura na to zase doplácí.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  24. Anonymous dne 26.12.2010 v 18:27

    Jaký paradox.P.Dohnányi byl donucen k rezignaci a evropská unie jej ocenina cenou Evropské unie umění za jeho vvynikající deirigentské umění a šíření dobrého jména ve světě. Bude moci si převzít tutu cenu dne 31.1.2011. Zase jeden příklad.Ve světě ceněn a u nás nekompetentním náměstkem MK zatracen. Zato teď tam má náměstek MK Zdráhal poskoka p. Dolanského,který bude skákat, jak p. náměstek bude pískat. SOP je mi tě líto.
    Karel

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  25. Anonymous dne 27.12.2010 v 15:15

    Pan Dohnanyi rezignoval, protože jinak by byl vyhnán se svoji post
    bolševickou klikou Golatovců /viz porno ředitel z Ostravy/ za nekompetentní vedení, kdy do divadla byl dosazen bez výběrového řízení a tudíž bez koncepce. Jednalo se pouze o soukromé kšeftíky a silné napojení na Východ. Bylo by dobré znát podrobnosti, než se začne nadávat na MK bez znalosti věcí. A v divadle nepracují žádní poskoci, ale lidé, kterým jde opravdu o existenci opery a ne o soukromé kšefty.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  26. Anonymous dne 27.12.2010 v 17:54

    Anonyme 27.12 16.15, když je to tak,proč se nepodepíšete. Teď už tam p. Dohnányi není,tak se nemusíte bát. A bolševická klika, to je pěkně laciné. Orientace na východ,to je směšné. Vy jste tu koncepci p. Dohnányiho četl? Jen obhajujte MK,však to brzy poznáte. A pokud jste zvenčí,tak pak je vám úplně jedno,co se se SOP stane. Jste opravdu k politování. A ta zášť,která z Vás číší. Hold nesnesete, že někdo umí a je zván k dirigování po celé Evropě,zatím co Vy se užíráte doma.
    Zdeněk

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  27. Anonymous dne 28.12.2010 v 09:57

    Vážený Zdeňku, když ředitel pomluví divadlo, do kterého byl dosazen, stěžuje si na umělecké vybydlení, je to plivanec do tváře všem, kdo se snaží každý večer podat co nejlepší výkon a to za platy, za který byste možná ani nevstal ze židle. To, že je SOP podfinancovaná, je tristní výsledek celkového vztahu státu ke kultuře všeobecně. A co se týká záště, prozatím p. Dohnányi skončil vždy ve všech "funkcích", můžete si zjistit proč. A to, že vedení a valná část strategického týmu byla členy KSČ je pouze smutná pravda, zvláště, zda umělci to měli zapotřebí.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  28. Anonymous dne 28.12.2010 v 12:36

    Milý anonyme,p.Dohnányi nepomlouvá SOP,jen říká fakta a naopak on chtěl operu pozvednout, o čem svědčí,že se vzdal většiny nových nabídek, a to je co řici.Protože on diriguje rád a dobře. Nevím, co Vy víte o jeho funkcích a proč se jich vzdal. Ale pokud vím já,tak za jeho působení v NDM v Ostravě oopera dosáhla velmi dobrých výsledků.Cyrano de Bergerac,Ariadne auf Naxos,Faust a Markétka,Vita aj. Pozvedl úroveň orchestru. A to,že odešel,bylo výměnou ředitele v divadle. A jsem zvědav,zda úroveň opery aspoň zůstane zachována. Zatím do Ostravy jezdí pražáci a ne dosti kvalitní.Např.p.Šrejma,paní Sibera,aj.
    Zdeněk

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  29. Anonymous dne 28.12.2010 v 23:04

    Pan Dohnányi byl zatim "odejit" ze všech svých šéfovských funkcí,tedy ani SOP není vyjímkou.. A že jich už bylo! To by mě zajímalo,proč.. Asi má v životě smůlu,všude to přece myslel dobře..Asi.. Přeji orchestru SOP mnoho úspěchů!

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  30. Anonymous dne 29.12.2010 v 09:11

    Pan Dohnányi je opravdu dobrý dirigent, to ještě ovšem zdaleka neznamená, že bude i dobrý ředitel divadla. Jak se koneckonců ukázalo.M.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  31. Opera Plus dne 29.12.2010 v 11:28

    29.12.2010 jsme zveřejnili stanovisko nového vedení Státní opery Praha, které je mj. reakcí na tento rozhovor olivera Dohnányiho.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  32. Anonymous dne 29.12.2010 v 14:41

    Pro Anonym 29.12 0:04
    Ano p. Dohnányi odešel ze šéf. místa NDM, protože nechtěl zrušit místa u sólistů. NDM mělo 19 míst a teď má jen 12. Tak málo sólistů nemají snad ani v Olomouci, o Brně nemluvě. Proto v Ostravě hostuje tolik sólistů většinou z Prahy. Při výměně ředitele si nový pan ředitel přivedl z Prahy p. Jindru. Zatím coby šéf toho moc neukázal a to bude v lednu ve funkci rok. Málo navštěvovaná Italka v Alžíru,Šárka/Ariadne,ještě,že ten Werther má přece jen trochu lepší návštěvnost. Uvidíme jak si povede Její pastorkyňa a Falstaf.
    Jsem rád,že přejete orchestru SOP vše dobré. Horší na tom byl v NDM dir. Gatto,pod kterým orchestr jednoznačně odmítl hrát. A právem.
    Zdeněk

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

ZAČÁTEK STRÁNKY

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni:



Před přidáním svého prvního komentáře na Operu Plus se musíte zaregistrovat:

Pro ověření opište tento kód:


Heslo vám bude automaticky zasláno emailem.

Váš email nebude zveřejněn.

V případě dotazů nás prosím kontaktujte na adrese info@operaplus.cz


pátek 24. 5. 2013

Výročí

Jindřich Blažíček
český tenorista
(24. 5. 1903 - 13. 1. 1979)

Z kuloárů
  • Angela Denoke je už v Praze. Co zatím řekla?

    Angela Denoke je už v Praze. Co zatím řekla?

    „Nejblíže ze všech wagnerovských operních ženských postav je mi Alžběta, ale vlastně mám ráda...

     
    Více
  • Henri Dutilleux (1916–2013)

  • Munzar září v Rusalce, Lábus a Konvalinková coby Kecal a Krušinová

  • Ivo Žídek má v ND bustu

  • V pražské Šárce se letos bude znovu hrát Prodanka

  • Standing ovation pro FOK v Šanghaji


                Další články >

Zaujalo nás
  • První flétnista Slovenské filharmonie spáchal sebevraždu

    První flétnista Slovenské filharmonie spáchal sebevraždu

    Další slovenský umělec v krátké době spáchal sebevraždu. V bratislavské čtvrti Karlova Ves se...

     
    Více
  • Bocelli měl v Praze ovace

  • Změny v ochraně nahrávek?

  • Ovlivňují výběr ředitele ND Brno politici?

  • Boris Eifman: Tanec nevnímám jako něco abstraktní

  • Nový ředitel ND Brno: předem rozhodnuto?


                Další články >

Recenze odjinud
  • Zakharova jako Giselle

    Zakharova jako Giselle

    Svetlana Zakharova jako Giselle. Zjevení! Ach! Ruská taneční hvězda Svetlana Zakharova, která je opěvována...

     
    Více
  • Olimpiade v ND

  • Berlínská filharmonie, Kožená a Rattle na Hradě


                Další články >

Nejčtenější články
  • První flétnista Slovenské filharmonie spáchal sebevraždu

  • Don Giovanni à la carte – Brno

  • Diváci při Wagnerovi zvraceli, zasahovat musela záchranka


Blog čtenářů
  • Zmrzačený hudební odkaz W.A.Mozarta a jeho díla

    Zmrzačený hudební odkaz W.A.Mozarta a jeho díla

    Zmrzačený  hudobný odkaz W.A.Mozarta a jeho diela Mozartove geniálne hudobné dielo považujem za trvalú hodnotu...

     
    Více
  • Polemika: operní představení – pohled milovníka opery a diváka


                Další články >

Adresa: info@operaplus.cz
Zeptejte se sami

Šéf baletu ND Petr Zuska
Šéf baletu ND Petr Zuska
Své otázky, případně vzkazy můžete psát zde.
  • Ptali jste se: Tomáš Hanus


                Další články >

Téma: Pražské jaro

Téma: Pražské jaro
  • Angela Denoke je už v Praze. Co zatím řekla?

  • Operní panorama Heleny Havlíkové (120)

  • Orchestry s tradicí i proti ní. Česká a Mnichovská filharmonie na Pražském jaru

  • Lorin Maazel: návrat legendy na Pražské jaro

  • John Malkovich broukající Mozarta

  • Leif Ove Andsnes na Pražské jaro nepřijede, narodila se mu dvojčata

  • Mařatkovo vábení do pravěku

  • Smetana na francouzský způsob

  • Olga Pasiecznik – od Monteverdiho ke Glanertovi

  • Co mě napadá nad Pražským jarem?

  • Angela Denoke: považuji se za wagnerovskou interpretku

  • Ovace pro Koženou a Berlínské filharmoniky s Rattlem na Hradě


                Další články >
Nejnovější komentáře
  • Milly: Opět mnoho omáčky a žádné maso. Všimli jste si, že koncepce nebude do divadelních...
  • miron: U pana Vele jsem se také zarazil. Tuším, že jsou to 3 roky, kdy v rámci koncertu Mozartovy...
  • Milly: Vy opravdu věříte bajce o skartaci? Každá příspěvková organizace má povinnost předkládat...
  • Pavel: Asi mohu jenom litovat, že jsem paní Janáčkovou hodnocené představení Tosky 13.4.neviděl....
  • Milly: Mnoho slov a nic konkrétního. Zdá se, že ta pohádka o nedostupnosti ekonomických informací...
  • Eduard Schober: Příliš mnoho slov o ničem. Kdo vám radí, že nemáte vlastní názor???Jděte od toho....
  • ronniev: Přesně tak. Do SO chodím vlastně už jen proto, že tam mám léta předplatné – jinak...
  • ronniev: Tak to se mi líbí. Koupím a vezmu do auta, kde mi nebudou moji pubertální synové moci...
  • Anatol: Kdepak, finance asi má. Burian se prý před pár dny nechal slyšet, že starostové mají páky...
  • Parker: Po přečtení tohoto naprosto nicneříkajícího rozhovoru mám zkrátka dojem, že pan ředitel...




Získat aplikaci Adobe Flash Player






Novinky e-shopu

P.Yende - 27. 1. 2014
R.Villazón - 28. 3. 2014
P.Beczala - 22. 4. 2014
R.Pape - 17. 6. 2014
D.Damrau - 19. 10. 2014 

Nejlevněji jen u nás

Díky exkluzivním 10 % slevám získáte jen u nás nejlevněji vstupenky: 

 

Pierre-Yves Plat 

- 31. 5. 2013 Praha
Angelika Kirchschlager 

- 7. 6. 2013 Praha
Kiri Te Kanawa

- 21. 9. 2013 Praha
The King's Singers 

- 3. 10. 2013 Praha
Roberto Alagna

- 23. 11. 2013 Praha

Dále v e-shopu

P.Petibon -8.10.2013

A.Gheorghiu -30.10.2013

J.DiDonato -5.11.2013

C.Bartoli -12.11.2013

Z našich tipů
  • Pražský komorní balet zve na otevřené tréninky

  • Festival Dvořákova Praha 2013

  • 22. ročník MHF Český Krumlov


Soutěže
  • 27.5.2013 Jezerní paní z Londýna 27.5.2013 Jezerní paní z Londýna
  • Výherci soutěží Výherci soutěží
Ohlédnutí za dubnem

Impressum
Veškerá práva vyhrazena. Publikování, šíření a jakékoli další užití obsahu Opery Plus včetně textů převzatých z ČTK je možné jen s výslovným písemným souhlasem redakce. Kontakt: info@operaplus.cz
Mapa stránek
Aktuální přehled stránek
Pravidla diskuze
Komentáře čtenářů nevyjadřují stanovisko autorů článků ani redakce. Do diskuze čtenářů smějí příspívat jen registrovaní uživatelé Opery Plus, a to při dodržení stanovených pravidel.
Napište nám
Své vzkazy, náměty, dotazy a připomínky můžete redakci i jednotlivým autorům napsat a poslat zde.
Spolupracujte s námi
V případě zájmu o autorskou, mediální či jakoukoli jinou formu spolupráce s námi, stejně jako o inzerci na Opeře Plus nás neváhejte kontaktovat.
Partneři
Děkujeme za spolupráci, důvěru a podporu.
Podpořte nás
Internetový portál Opera Plus je projektem neziskovým. Při zajišťování jeho provozu proto musíme spoléhat především na soukromé zdroje. Každou Vaši podporu přivítáme.
Počet návštěv
Prohlášení o soukromí | Užívání služeb
Copyright 2009-2013 - OperaPlus. Všechna práva vyhrazena.