Dohnányi rezignoval, budoucnost Státní opery nejasná

Šéf Státní opery Praha dnes Oliver Dohnányi rezignoval na svou funkci. Vedením opery byl pověřen Radim Dolanský, dosavadní manažer opery. Potvrdilo to ministerstvo kultury.

Státní opera má finanční problémy a navíc ji čeká velká rekonstrukce. „To chce samozřejmě ekonomického manažera, proto jsme se s panem Dohnányim přátelsky dohodli na tom, že investice nejsou jeho silnou stránkou,“ uvedl mluvčí ministerstva Stanislav Brunclík. Důvodem Dohnányiho rezignace je podle ministerstva zčásti finanční situace opery, která řeší více než sedmimilionový schodek ve svém letošním rozpočtu, a zčásti velká plánovaná rekonstrukce v řádech desítek milionů korun. Mluvčí dodal, že až bude po rekonstrukci vyhlášeno nové výběrové řízení na místo šéfa Státní opery, Dohnányi se může přihlásit.

Celková rekonstrukce sídla opery, které je podle Brunclíka v zoufalém až havarijním stavu, se bude týkat technického zázemí i vybavení pro diváky. Poslední generální rekonstrukce budovy skončila v roce 1972. „Ministru Besserovi se podařilo sehnat ze státního rozpočtu finance, takže příští rok se rozjede relativně velká investiční akce, během které bude budova pro diváky uzavřena,“ sdělil Brunclík.

Délku rekonstrukce ani přesné náklady ministerstvo zatím nesdělilo. Příští rok se uskuteční výběrové řízení na projektovou dokumentaci rekonstrukce budovy, po kterém ministerstvo vypíše standardní výběrové řízení.

Olivera Dohnányiho uvedl do funkce letos 29. června bývalý ministr kultury Václav Riedlbauch. Dirigent nahradil dlouholetého šéfa operního domu Jaroslava Vocelku.


Rezignační dopis Olivera Dohnányiho

Nehodlám asistovat u likvidace souboru opery

Dnes v 11 hodin jsem rezignoval na funkci ředitele Státní opery Praha. Stalo se tak po dlouhodobém nátlaku ministerstva kultury. Na dnešní audienci mě ministr kultury Jiří Besser poprvé informoval o plánu ministerstva Státní operu Praha komplexně rekonstruovat, tedy přerušit její umělecký provoz – k tomu podle jeho soudu není vhodné obsazovat post ředitele umělcem, ale manažerem. Pokud bych nerezignoval, pan ministr mne hodlal na místě odvolat. Jiný důvod odvolání mi pan ministr nesdělil, konstatoval, že Státní opera je dlouhodobě v havarijní technické i ekonomické situaci, na které nenesu nejmenší vinu.

Lituji, že mne ministr kultury neinformoval o svém záměru dříve, naopak mě pověřil vypracováním projektu úspor v roce 2011 a upřesněním střednědobé koncepce rozvoje Státní opery Praha. Oba dokumenty jsem mu předložil. Na schůzce 22. listopadu mi ministr kultury zároveň sdělil, že hodlá vypsat na místo ředitele Státní opery Praha výběrové řízení, a to v souladu s deklarovaným úmyslem vypsat výběrová řízení na všechny ředitele příspěvkových organizací, kteří podle jeho názoru výběrovým řízením neprošli. Zároveň mě vyzval, abych se tohoto výběrového řízení zúčastnil.

Lituji, že jsem nemohl realizovat plány, které jsem deklaroval, nehodlám však asistovat u likvidace souboru Státní opery Praha.

Děkuji za spolupráci všem, kteří spolu se mnou usilovali o obnovení významu a prestiže tohoto operního domu.

Oliver Dohnányi

Související články


Reakcí (39) “Dohnányi rezignoval, budoucnost Státní opery nejasná

  1. Tenhle neschopný starosta, který se dostal k celostátnímu korytu je snad ještě horší než dávno mrtvý Dostál. Kamarádíčci a manažerská neschopnost. celá tahle vláda je na h…. Úplatná špinavá ODS a překabátění TOP09 z panbíčkářů a jiných patolízalů. To je konec Státní Opery.

  2. Někteří z Vás (rozumějte diskutujících) jste neodolatelní – kdybyste si to CV přečtl/a, tak zjistíte, že v něm jeho politická příslušnost uvedena není, alespoň já ji tam marně hledal. To CV jsem doporučoval úplně z jiného důvodu, kdo si ho přečte, pochopí. Já se k tomu – bohužel – moc vyjadřovat nemohu a důvody Vás opravdu otravovat nebudu. Jak by řekl náš pravidelný diskutující: dejte si skleničku a uklidněte se. Já se na ni za chvíli chystám vyrazit.

  3. Tak ja uz jsem si sklenicku dal a nestacim se divit. Jeste jsem neopustil kanadskou pudu cestou do Prahy a takove zpravy!

    Chapu, ze je tohle tezko ztravitelne pro prime ucastniky, jako je Mr. Dohnanyi i verne diskutery zde na OP.

    Snazme se to vnimat trosku s odstupem, v klidu a z zajemnem respektu.

    VT

  4. Na Státní operu by se sehnat peníze měly. Má jiný repertoár než Národní divadlo. V tomhle divadle se hrají známé opery a balet je i klasický na rozdíl od nynějšího v Národním. Podařilo se konečně vybudovat konečně baletní soubor, jeho úroveň se zvedala. Co tedy bude s uměleckým souborem?
    Nedostatek financí divadla je nejen v neschopnosti a složitosti státních financí, ale také ve schopnosti managementu, jak zajistit lepší propagaci i v zahraničí, aby byla větší návštěvnost a dobré řízení je nutné i uvnitř Opery.
    Myslím, že divadlo Státní opery je na úrovni velkých divadel v zahraničí, proto je třeba na něj sehnat peníze, dobré umělecké vedení i kvalitní management. Všechny příznivce Opery zdraví Hela

  5. Myslím,že je to ta nejhorší zpráva jaká mohla přijít.Divadlo je totiž nejlevnější když nehraje.To divadýlko s rekonstrukcí musí být každému jasné. Když nejsou peníze na provoz,kde by se sehnaly na rekonstrukci?Nebo že by se někdo obětoval a opuštěného stánku se ujal? Petice k záchraně Ústeckého divadla tak má smutné pokračování:Neberte nám Státní operu Praha!SM

  6. Rekonstruovat památkově chráněnou divadelní budovu pro 1.041 diváků během šesti měsíců, bez projektové dokumentace, bez povolení, bez dodavatelů, s rozpočtem několika málo miliónů, navíc když v sousedství začíná mega rekonstrukce Národního muzea ?

    Noi non siamo idioti, Signor Besser.

  7. Naše země má v posledních dvaceti letech opravdu štěstí na ministry kultury. Jeden lepší, než druhý, ale tento, myslím, vede. To opravdu může napadnout jen …. Rekonstruovat se dá budova i za provozu, v době rozšířených divadelních prázdnin, kdy soubor může vyjet na zájezd, třeba právě do Japonska. Ostatně takto se postupně rekonstruuje budova Janáčkova divadla v Brně. Když se za socíku postupně rekonstruovaly budovy Národního divadla, vše bylo pod jednou střechou. Ale co bude soubor opery a baletu + další zaměstnanci dělat? Asi je pan ministr všechny pošle na pracák. Hlavně že on má své koryto zajištěné!
    A k čemu vůbec ministerstvo kultury máme? Aby se stalo pohrobkem opery v českých zemí? Co dělá pro záchranu ústeckého divadla, jakou vytváří kulturní politiku? Vždyť je to už opravdu ostudné, co si naši politici dovolí!
    Státní opera by potřebovala schopný menagement a slušný přísun peněz (i třeba na úkor ND). V kultuře peníze jsou, ale protékají v šílených honorářích některých "umělců", kteří si je ani nezaslouží. Nebo bych od těchto špičkových umělců upustil, protože na ně zkrátka nemáme! Kdyby bylo schopné vedení SOP, poradilo by si i s rekonstrukcí. Ale to se nedá udělat během půl roku, taková věc se musí dlouhodobě připravit. I s ohledem na zaměstnance SOP!
    Je mi velice líto, v jakém kulturním marasmu se naše společnost nachází! Nepamatuji, že by někdy bylo hůře, a to tu jsem už přes padesát let!

  8. Tohle ja meisterstich. Odvoláme ředitele, po sezóně zastavíme provoz a předáme kamarádíčkům na provozování muzikálů za hubičku. Vš proběhne v klidu a v tichosti.

    Kde by vzali 100 000 milionů na celkovou rekonstrukci? Proč by je do ní dávali, když to není potřeba?

    Jsou to falešný šmejdi. Jeden jako druhej.

    Sbojem a rozlučme se s oeprou a baletem v SOP!

  9. Prosím všechny diskutující nerezignujme.Napište někdo petici ať ji všichni pracovníci v kultuře podepíší. Přece není možné, aby o tom jestli budeme mít operu nebo ne rozhodovali politici.Ono když se chce tak se peníze najdou(třeba na stavbu stadionu pro naši jedinnou rychlobruslařku), ale tato plánovaná rekonstrukce je holá lež a všichni to vědí.

  10. Vážení, z určitého pohledu s Vámi musím souhlasit. Nicméně podotýkám,že SOP se umělecky dostala až na samé dno únosné meze. Leckterá představení nedosahují zdaleka ani oblastní úrovně!!! Je to samozřejmě dlouhodobý trend,ale držet za každou cenu divadlo, o kterém se mluví jako o úpadku je minimálně na nějaké razatní řešení. Nicméně její tradice by se udžet měla-jen se musí najít osobnost,která dokáže reorganizovat a nastolit v této instituci pořádek jak lidský tak umělecký. Tou ovšem pan Dohnányi rozhodně nebyl-za jeho půlroční působení způsobil pouze chaos, nejistotu, připravoval tajemné velkolepé plány ve spojení s prapodivnými lidmi, kteří si prostě chtěli najít korýtko a uplatnit své kšeftíky z minulosti! V tomto ohledu mohu za sebe konstatovat,že pan ministr udělal dobře! Měl by těď jen opravdu dobře zvážit koho na místo ředitele dosadí.Koneckonců jsem očekával,že koncert k výročí Angela Neumanna bude jako vizitka nového vedení-byla to ovšem,vyjma pěveckých výkonů pana Sema a Vassilevy,naprostá katastrofa!

  11. Není pravda, že za 38let se na budově SOP nic nedělo.Rekonstrukce probíhala průběžně (interiér i fasáda). Je s podivem, že se našlo několik 100mil. na rekonstrukci, aniž by se zjistilo co se rekonstruovat má. Proto je celková rekonstrukce se zastavením provozu pouze účelová. Dojde na koncepci pana Hermanna. SOP se sloučí s ND a stane se první operní scénou, ke které má nejlepší předpoklady. Vše povede k zeštíhlení orchestru, sboru i vedení. Asi nejvíce nejistoty bude mít balet SOP. Už teď je ze všeho jisté, že MK mlží, lže, místo aby řeklo pravdu.

  12. K anonymu 12.06. Já jsem na koncertu A. Neumanna byl. Je pravda,že na Wagnera měl orchestr ještě rezervu,ale veristický repertoár provedl skvěle. Např předehra k V. Tellovi. A.L.Bogza i další zpěváci byli vynikající. Co chcete,aby ředitel Dohnányi udělal za půl roku za zázrak, když jeho předchůdce p. Vocelka rozhazoval a přesto,že byl v dluhu plánoval nesmyslně drahé tituly na tuto sezónu. Pan Dohnányi se snažil dům zkonsolidovat a bojoval za tento operní dům. Když viděl,že jeboj marný,tak nechtěl být pouhou figurkou a podílet se nalikvidaci souboru. To zvládne p. Dolanský s nesmyslnou rekonstrukci. A ředitel ND p. Černý se směje. Může zase vesele rozhazovat.
    Petr

  13. Přidávám čerstvou informaci ze stránek SOP:
    Dnes dopoledne navštívil soubor Státní opery Praha náměstek ministra kultury MgA. Radek Zdráhal, který přítomné informoval o dalších krocích ministerstva, týkající se celkové rekonstrukce divadla. S konkrétním postupem seznámí ministerstvo zaměstnance SOP na jaře příštího roku. Radim Dolanský informoval soubor o změnách dramaturgického plánu na druhou polovinu sezony, ve které budou uvedeny následující tituly: 10. 3. Lucia di Lammermoor (G. Donizetti), 26. 5. Trubadúr (G. Verdi) a 7. 4. balet Giselle (A. Ch. Adam).

    Pro Petra: Vilém Tell není veristická opera.

  14. Koncepce Josefa Hermana? Neříkal ctihodný pan teatrolog několik let soustavně do médií, že velké organizační molochy jsou k ničemu a že sloučení by bylo chybným krokem, návratem do nejedlovské éry?

    Lucia, Trubadúr a Giselle a za rok muzikály – pan Plecháč si musí mnout ruce!

  15. P.Dolanský nepatřil mezi fundované ekonomy,až jsem si říkal koho tam p. Dohnányi má.Ten ho nespasí. A ejhle,teď je pověřen dočasným vedením opery. No to ta rekonstrukce pěkně dopadne. A je hrozné, že nejsou peníze na platy, ale na rychlou rekonstrukci peníze pan ministr našel. To je mi ale Ježíšek.
    Petr

  16. Celková rekonstrukce se zastavením provozu je nutná. V této podobě nevyhovuje odborné koncepci pana ministra. Ihned si všiml, že lóže by se daly lehce předělat na stomatologická, gynekologická pracoviště a masérské kóje. Rekonstrukce bude provedena citlivě v anestézi. Klientům bude při zákrocích znít operní, reprodukovaná hudba. Ze SOP se stane výdělečný, kulturní dům pečující o zdraví svých návštěvníků. Svět bude Besser :-)

  17. Vazeni diskutujici, uklidnete se prosim. Uz to s jakou amaterskou predstavou byla narychlo oznamena tzv. rekonstukce prezentovana MK svedci o tom jak jsou uboze nekompetentni. Vite kolik casu zabere projektova kokumentace, schvaleni vseho mozneho a jestli by do tohoto procesu meli zasahnout jeste pamatkari – je to na nekolik let. Daleko nebezpecnejsi je ovsem "vize" pana teatrologa, kterou si evidentne nekdo na MK vzal za "politicky" ukol. Bude potreba vytvorit skutecne fundovanou platformu s podporou rozumnych politiku napric politickym spektrem, abychom zabranili jakymkoliv nekompetentnim krokum, ktere by jiz nesly napravit. Pan reditel Dvorak dela v Brne uz druhym rokem rekonstrukci za provozu a jde to take…nehlede na to, ze k mnoha rekonstrukcnim akcim v posledni dobe v SOP jiz doslo – nova fasada, vymena oken nove satny solistu ad.

  18. Bude potreba vytvorit skutecne fundovanou platformu s podporou rozumnych politiku napric politickym spektrem, abychom zabranili jakymkoliv nekompetentnim krokum, ktere by jiz nesly napravit. – svatá pravda. Chopi se Operaplus role iniciátora a koordinátora této platformy? Dokážeme už konečně v Čechách dojít k nějakému širšímu konsenzu bez permanentního přihlížení k vlastním partikulárním zájmům?

  19. Pan Dohnanyi zapomněl říci, že byl v podstatě odvolán kvůli chaotickému řízení opery,kdy divadlo prakticky řídil Golat se strategickým týmem,/Herman, syn Golata, správní ředitel,bez zkušeností divadelní problematiky, dosazený opět Golatem,atd./,na MK posílali zprávy, které hovořily o vybydleném divadle, katastrofálním technickém stavu,nesmyslných rozpočtech, atd. a tento tým byl placen z těch málo peněz, co opera má.
    Tak by bylo lepší tiše odejít a být rád, že půl roku se moji kamarádi měli dobře a ještě po odchodu budou vysávat divadlo odstupným. Děkujeme, ale půl roku stačilo.Je fajn, že mnoho lidí, kteří o tom nic nevědí, hovoři o peticích atd., a nechají se demagogicky ovlivnit a píší pod tímto vlivem reakce na něco,o čem mají jednostranné informace.

Napsat komentář