Domingo jako dirigent megaprodukce Aidy. Nové Operní kukátko

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 14. do 20. listopadu 2016. Operní kukátko (68). Anna Netrebko poprvé jako Manon Lescaut v Metropolitní opeře a také na nákupech v New Yorku. Plácido Domingo bude dirigovat příští rok megaprodukci Aidy. Jonas Kaufmann má stále zdravotní problémy. Sunhae Im a Vivica Genaux inspirovány orfeovským mýtem. Úspěchy české sopranistky Zuzany Markové v zahraničí. Erwin Schrott v Praze a Vídni. Michaela Kaune – z Gretel se stává její matkou. Opera inspiruje výtvarné umění. Nahrávka týdne: Grétryho fraška na Naxosu. Operní úsměv: Opakovat árii, či nikoliv?

Operní kukátko
Anna Netrebko poprvé jako Manon Lescaut v Metropolitní opeře
Titulní roli Manon Lescaut v Pucciniho stejnojmenné opeře poprvé na scéně newyorské Metropolitní opery ztělesnila globální operní diva Anna Netrebko.

Giacomo Puccini: Manon Lescaut - Anna Netrebko (Manon Lescaut) - Metropolitan Opera 2016 (foto Metropolitan Opera)
Giacomo Puccini: Manon Lescaut – Anna Netrebko (Manon Lescaut) – Metropolitan Opera 2016 (foto Metropolitan Opera)

Americká kritika sopranistku chválí za vynikající vokální výkon, výrazovou charakteristiku i kvalitní herecký výkon, ve kterém zdůrazňuje koketnost, ale také osamocenost a zranitelnost hrdinky v mužském světě. Marcelo Alvarez zpívá skvěle Rytíře Des Grieux a dává postavě nezvyklou citlivost. Výborné kritiky sklízí i Christopher Maltman jako Lescaut. V sérii šesti představení od 14. do 30. listopadu 2016 zastoupila 21. listopadu Annu Netrebko Kristīne Opolais.

Český divák měl možnost poznat inscenaci režiséra Richarda Eyreho, která přenáší děj z období rokoka do okupované Francie během druhé světové války, v březnovém přenosu 2016 v hlavní roli právě s Kristīne Opolais pod taktovkou Fabia Luisiho (výběr recenzí ze zahraničního tisku najdete zde). Současnou sérii představení diriguje Marco Armiliato.

Anna Netrebko tráví volný čas v New Yorku se svým manželem a synem Tiagem, a i tak renomovaný deník jako The New York Times věnuje článek nejen jejímu vystoupení na první newyorské scéně, ale také jejím nákupům v metropoli. V článku Anna Netrebko Shops the Way She Sings: Exuberantly (Anna Netrebko nakupuje obdobně, jako zpívá: bujně) ji reportéři sledovali na nákupech módního zboží a dárků pro rozsáhlé příbuzenstvo a četné přátele. Celý článek najdete zde .


Plácido Domingo jako dirigent
Plácido Domingo bude 5. srpna 2017 dirigovat Verdiho Aidu na gigantickém olympijském stadiónu v Mnichově. Slavný tenorista-barytonista a dirigent bude dirigovat podle plánu většinu představení na turné po evropských zemích. Megaprodukce (patrně se živými zvířaty) pak zažije vrchol před mnichovským publikem. Plně obsazený stadion má kapacitu 69.000 míst! K inscenaci a ke své kariéře zodpovídá Domingo dotazy deníku Abendzeitung München v článku s entuziastickým podtitulkem Wir schaffen damit ein neues Publikum (Takto vytvoříme nové publikum) – rozhovor najdete zde .

Plácido Domingo bude dirigovat Verdiho Aidu (zdroj m.facebook.com)
Plácido Domingo bude dirigovat Verdiho Aidu (zdroj m.facebook.com)


Jonas Kaufmann má stále zdravotní problémy
Jonas Kaufmann odřekl koncert v madridském Teatro Madrid, naplánovaný na úterý 22. listopadu 2016. Setrvávající zdravotní problémy sedmačtyřicetiletého pěvce donutily v uplynulé sezoně zrušit koncerty a představení v Mnichově, Berlíně, Baden-Badenu i Paříži, minulý týden také stornoval své vystoupení s písňovým recitálem v Güterslohu. Nejdříve mu přetrvávající problémy s protrahovaným zánětem dutin zabránily vystoupit na koncertním turné (také v Praze) a nyní již více než dva měsíce umělecky absentuje na operních i koncertních pódiích z důvodů potíží s hlasivkami.

Jonas Kaufmann (foto FB J. Kaufmanna)
Jonas Kaufmann (foto FB J. Kaufmanna)


Orfeus – věčná operní inspirace
Theater an der Wien připravilo v sérii recitálů a koncertních provedení oper komponovaný večer s dvojicí renomovaných interpretek staré hudby, které na scéně Divadla na Vídeňce již opakovaně vystupovaly. Korejská sopranistka Sunhae Im zde zpívala například Amora v Gluckově Orfeovi, americká mezzosopranistka Vivica Genaux zde ztvárnila role v Haydnových a Gluckových operách na scéně i na koncertu.

Sunhae Im, Vivica Genaux (foto Theater an der Wien; Christian Steiner)
Sunhae Im, Vivica Genaux (foto Theater an der Wien; Christian Steiner)

Pod prostým názvem Orpheus nalezneme samozřejmě nejen ukázky ze zásadního díla operní reformy Orfeo ed Euridice Christopha Willibalda Glucka, ale i segmenty z děl operních i kantátových, která se netěší takové proslulosti. Program obsahuje například kantátu Orfeo (cca 1735) Giovanniho Batisty Pergolesiho, části z Händelovy serenaty Il Parnasso in festa (Parnas slaví, 1734) s mytologickým námětem, árie ze zapomenuté opery Giovanniho Alberta Ristoriho I lamenti d’Orfeo (Orfeovy nářky, 1749) nebo árie z operního pasticcia Nicoly Porpory Orfeo (1736). Capella Gabetta vystupuje pod taktovkou svého zakladatele Andrese Gabetty 23. listopadu 2016.


Na co jsme zapomněli
Česká sopranistka Zuzana Marková zpívala v Marseille v koncertní verzi Donizettiho Anny Boleny titulní roli v prvotřídním obsazení. Přes ohlášenou laryngitidu pěvkyně sklidila velmi slušné kritiky.

Zuzana Marková (foto FB Opera de Marseille)
Zuzana Marková (foto FB Opera de Marseille)

Jejími partnery byli mezzosopranistka Sonia Ganassi (Giovanna Seymour) a Mirco Palazzi (Enrico VIII). Orchestr a sbor Opéra de Marseille vystoupily pod vedením specialisty na belcantová operní díla Roberta Rizziho Brignoliho. Pěvkyně zazpívala na dvou koncertech, 29. října a 2. listopadu 2016. S marseillskou operou Zuzana Marková spolupracuje opakovaně, zpívala zde jako stálý host Lucii z Lammermooru i Violettu Valéry a na DVD je dostupná inscenace půvabné opery Henriho Saugueta Les Caprices de Marianne (Marianniny rozmary, 1954) – sopranistka vytvořila v této tragikomické opeře podle de Mussetovy stejnojmenné divadelní hry titulní roli. Inscenace Sauguetovy opery putovala po několika francouzských scénách (také Marseille) v letech 2014 až 2016 v rámci velmi dobře připravené koprodukce. I na tuto sezonu má sopranistka, jež studovala vedle dalších disciplín zpěv u své maminky, profesorky Jiřiny Markové, ohlášeny dvě velké koloraturní role ve významných italských divadlech – Violettu Valéry v Palermu a Lucii z Lammermooru v Teatro La Fenice v Benátkách v dubnu a květnu 2017.


Erwin Schrott v Praze a Vídni
Erwin Schrott
se chystá do Prahy, kde uvede svůj koncertní program Rojotango, který obsahuje latinskoamerická tanga i lidové písně.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Reakcí (4) “Domingo jako dirigent megaprodukce Aidy. Nové Operní kukátko

  1. Zuzanu Markovou můžeme vidět ještě na DVD opery (u nás zcela neznámé) Alfreda Caselly La donna serpente (Hadí žena) firmy Bongiovanni, kde v záznamu z představení na festivalu v Martina Franca zpívá náročnou roli Mirandy. Za dirigentským pultem není nikdo menší než Fabio Luisi. Škoda, že pro naše divadla tato umělkyně neexistuje!

  2. Milá Johanko, to je pravda, a nemýlím-li se, první krůčky na profesionální scéně paní Marková učinila právě na ostravské operní scéně na začátku tohoto století. To bylo v jejích začátcích, pak odešla do zahraničí. Myslel jsem, že právě v té její současné formě ji české operní scény neznají. Ale naši šéfové si neváží českých pěvců, v zahraničí jich je řada a další, samozřejmě ti dobří, do zahraničí odcházejí. Za to se na našich scénách objevují průměrní pěvci ze západu i z východu. Ale není to nic nového, i Destinnová našla své působiště v zahraničí!

Napsat komentář