Dvořákova Rusalka poprvé v Koreji

Od našeho spolupracovníka ze Soulu

Pro evropského milovníka opery bude asi těžké pochopit, jakým způsobem vznikala v Jižní Koreji produkce Rusalky. Korejská národní opera, která premiéru provedla, se totiž skládá v podstatě jenom z vedení a hrstky sólových zpěváků. Organizace postrádá orchestr i sbor a samotné prostory divadla si musí na svá představení pronajímat. I přes všechna tato omezení Korejská národní opera během jedné sezony odehraje několik různorodých produkcí. V tomto roce to vedle Verdiho La traviaty byl třeba Wagnerův Bludný Holanďan nebo Bizetovi Lovci perel.

Seoul Arts Center (foto archiv)
Seoul Arts Center (foto archiv)

Pár měsíců před premiérou Rusalky začaly putovat hudebními kuloáry neblahé zprávy o stavu přípravy. Původní záměr zaměstnat jako režiséra zkušeného cizince prý padl po neúspěšném vyjednávání o podmínkách, a na režii se tak vrhl samotný ředitel Korejské národní opery Hak Min Kim. Tuto situaci začal řešit i korejský tisk, když se zjistilo, že ředitel dosadil do funkce hlavní dramaturgyně svou vlastní ženu, která neměla vůbec žádné zkušenosti z oblasti opery.

Problémy prý také nastaly v přípravě zpěváků na náročný český jazyk, ve kterém se opera studovala, přitom do korejštiny se překládalo převážně z anglického libreta. Také ohledně orchestru, který měl doprovázet Rusalku, panovaly pochybnosti. Přestože Korejská národní opera spolupracovala v minulosti s kvalitními symfonickými tělesy, tentokrát si vybrala v podstatě neznámý Korea Coop Orchestra.

Zatížen všemi těmito informacemi jsem zavítal na derniéru Rusalky, která se kvůli vysokým finančním nákladům i logistice konala pouhé čtyři dny po premiéře. Na oponu byl projektorem nasvícen obraz Mořská víla Johna Williama Waterhouse, který nasvědčoval tomu, že se režisér i dramaturgyně rozhodli jít klasickou cestou.

Toto očekávání se plnilo i po otevření opony, kde se Rusalka, Vodník i Ježibaba pohybovali u poměrně tradičně vypadajícího jezera. Celá iluze zmizela, když se na jevišti objevil Princ, vyobrazen přibližně jako Bělogvardějec s puškou v ruce, doprovázený bojovým komandem korejských vojáků, kteří zrovna odběhli od bránění demilitarizované zóny. Tento podivný mix moderního a klasického pojetí procházel celou operou a kulminoval v druhém dějství sexuální orgií na Princově zámku. Tato scéna byla pro místní při přípravě prý natolik šokující, že ji nakonec musel režisér zmírnit, aby na představení mohli přijít i nezletilí.

I přes všechny jiné podivnosti ve scénáři a režii se ale nakonec Rusalka celkově povedla. Za vydatné pomoci zpěvačky a instruktorky výslovnosti Leony Peleškové, která jinak dlouhodobě pracuje v Itálii, se po dvou měsících práce povedlo většině zpěváků celkem dobře zvládnout jak výslovnost, tak emoce s textem spojené. Ve všech rolích se objevili jen korejští zpěváci, i druhé obsazení, které jsem na derniéře viděl, podalo slušný výkon. V posledním desetiletí se korejským zpěvákům podařilo hodně prorazit ve světě. Ale ne všechny talenty se po úspěších na světových pódiích a v soutěžích vracejí domů, a tak byli někteří zpěváci v druhém obsazení – na základě korejských recenzí – výrazně slabší než jejich kolegové z premiéry.

Největším překvapením byl ale nakonec orchestr, který ač vypadal skoro jako soubor mládežnický, podal vydařený výkon. Zmínit je třeba melodický projev hráčky na anglický roh i harfenici, která doprovod árií zvládla opravdu bravurně.

Rusalka, jako první česká opera prezentovaná v Koreji, zaujala jak tisk, tak obecenstvo a těšila se vysoké návštěvnosti. Pro místní milovníky opery je to určitě dobrá zpráva a zbývá jen doufat, že se v Koreji dostane i na opery Janáčkovy či Prodanou nevěstu.

 

Antonín Dvořák:
Rusalka
Dirigent: Chiyong Chung
Režisér: Hak Min Kim
Scéna: Dongwoo Park
Kostýmy: Moonsou Jo
Světelný design: Yunyoung Koo
Choreograf: Yonggeol Kim
Korea Coop Orchestra
Grande Opera Chorus
Premiéra 28. dubna 2016 Seoul Arts Center
(psáno z derniéry 1. 5. 2016)

Rusalka – Yunah Lee / Sunyoung Seo
Princ – DongWon Kim / Jaeheui Kwon
Vodík – Junhyuk Park / Hye-Soo Sonn
Ježibaba – Sooyoung Kim
1. lesní žínka – Soonyoung Kim / Hyunjung Yoon
2. lesní žínka – Jungeun Lee / Soojoo Lim
3. lesní žínka – Gaehwa Yang / Minji Kim
Kuchtík – Jungyeon Kim / Sharon Kim
Cizí Kněžna – Joo-Hee Jung / Eunhee Lee
Hajný – Kyeonghwan Min / Jaeil Kim
Lovec – Inhui Kim

www.nationalopera.org

Související články


Napsat komentář