Edita Gruberová znovu v Praze

Koncert věnovaný historicky prvnímu předsednictví Slovenské republiky v Radě Evropské unie zahájila Jeho Excelence velvyslanec Slovenské republiky v České republice Peter Weiss anglicky. Dramaturgie koncertu byla touto slavnostní příležitostí také dotčena – mezi díla Rossiniho, Donizettiho, Masseneta a Belliniho byly poněkud necitlivě vetknuty výrazně halasné Moyzesovy Tance z Pohronia op. 43 (Nad vatrou s valaškami, Po robote pri muzike).
Edita Gruberová Gala - Edita Gruberová - Praha 30.11.2016 (foto FOK)
Edita Gruberová Gala – Edita Gruberová – Praha 30. 11. 2016 (foto Petr Dyrc/FOK)

Předehru k Rossiniho opeře Vilém Tell vystřídal recitativ a cavatina Lindy z prvního jednání Donizettiho opery Linda di Chamounix. Už v ní Edita Gruberová předvedla všechny přednosti svého pěveckého umění – nezpochybnitelnou a stále trénovanou techniku zpěvu založeného na dokonalé a spolehlivé dechové opoře. Víc překážek kladou pěvkyni recitativy a jejich vyrovnanost po dynamické stránce než nesrovnatelně obtížnější árie, v nichž se může spolehnout na svou pěveckou techniku s virtuózně vypracovanými melodickými ozdobami všeho druhu a s intonačně naprosto přesnými bodovými koloraturami, které ukázala zejména v dialogu s flétnou v árii Lucie di Lammermoor ze třetího jednání Donizettiho opery.

Edita Gruberová Gala - Edita Gruberová - Praha 30.11.2016 (foto FOK)
Edita Gruberová Gala – Edita Gruberová – Praha 30. 11. 2016 (foto Petr Dyrc/FOK)

Paní Gruberová umí kterýkoli tón zázračně ztlumit do pianissima a také naopak, málokdy se do jejího projevu vloudí drobná intonační nepřesnost, výšky dotahuje až na vzácné výjimky tak dlouho, dokud tón není čistý. Naťuknuté výšky bez jejich dalšího rozvinutí jsou u ní vzácností. Jejímu projevu vládne hlasová ekvilibristika a občas se posluchači do mysli vloudí i pocit, že je tato akrobacie základní složkou jejího vystoupení.

Zajímavě zapůsobily dva přídavky ke koncertu – obdivuhodně civilně zazpívaná lidová píseň Dolina, dolina, kamenný chodníček v hodně zdobné orchestrální verzi, jediná výjimka, kdy orchestr pěvkyni ve střední hlasové poloze chvílemi přehlušoval (chyba dirigentova), a mile rozehraná árie Adély ze Straussova Netopýra. Jako by si v ní Gruberová dělala legraci i sama ze sebe a ze svého způsobu zpívání.

Edita Gruberová Gala - Edita Gruberová - Praha 30.11.2016 (foto FOK)
Edita Gruberová Gala – Edita Gruberová – Praha 30. 11. 2016 (foto Petr Dyrc/FOK)

Se sedmatřicetiletým dirigentem Peterem Valentovičem, který se zúčastnil nedávného zájezdu pražské Státní opery do Japonska s Belliniho Normou, spolupracuje pěvkyně už delší dobu, intenzivně v posledních třech letech a nutno říct, že by těžko hledala jiného tak oddaného doprovazeče, který se podle všeho podvolí všem jejím tempovým i výrazovým požadavkům. Valentovičovo pojetí předehry k Vilému Tellovi zaznělo ryze koncertně, malinko zatěžkaně, s dosti rozvláčnými pomalými částmi, Meditace z Massenetovy Thaïs měla charakter odpočinkového intermezza a předehra k Belliniho Normě působila spíše jako nepříliš závažný úvod druhé poloviny koncertu. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK se dirigentovi pochopitelně podřídil a paní Gruberovou průběžně odměňoval ryze muzikantským tleskáním.

Edita Gruberová Gala - Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Peter Valentovič - Praha 30.11.2016 (foto FOK)
Edita Gruberová Gala – Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Peter Valentovič – Praha 30. 11. 2016 (foto Petr Dyrc/FOK)

Koncert měl nadšené obecenstvo, v němž byli kromě běžných pražských posluchačů přítomni členové pražského diplomatického sboru, slovenští krajané a také cizinci, které pan velvyslanec ve svém úvodním projevu zvláště přivítal. Paní Gruberová zapůsobila vskutku reprezentativně a ke koncertu připojila autogramiádu.

Edita Gruberová Gala - Edita Gruberová, Peter Valentovič, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK - Praha 30.11.2016 (foto FOK)
Edita Gruberová Gala – Edita Gruberová, Peter Valentovič, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK – Praha 30. 11. 2016 (foto Petr Dyrc/FOK)

 

Hodnocení autorky recenze: 85%

Edita Gruberová Gala
Dirigent: Peter Valentovič
Edita Gruberová (soprán)
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
30. listopadu 2016 Smetanova síň Obecního domu Praha

program:
Gioacchino Rossini: Vilém Tell – předehra

Gaetano Donizetti: Linda di Chamounix
– Ah! tardai troppo… o luce di quest’anima (Recitativ a cavatina Lindy z 1. dějství)

Alexander Moyzes: Tance z Pohronia op. 43
Nad vatrou s valaškami (Zbojnický tanec)

Gaetano Donizetti: Lucia di Lammermoor
Il dolce suono, spargi d’amaro pianto… (Scéna a árie Lucie ze 3. dějství)

Jules Massenet: Thaïs
– Meditace

Gaetano Donizetti: Roberto Devereux
– Duchessa alle fervide preci… l’amor suo… Ah, ritorna…(Recitativ, árie a cabaletta Alžběty
z 1. dějství)

=přestávka=

Vincenzo Bellini: Norma (předehra)

Vincenzo Bellini: I Puritani
– O rendetemi la speme… Qui la voce sua soave… Vien, diletto e in ciel la luna
(Recitativ, cavatina a cabaletta Elvíry z 2. dějství)

Alexander Moyzes: Tance z Pohronia op. 43
Po robote pri muzike (Ľudová veselica)

Vincenzo Bellini: La straniera
Sono all’ara… ciel pietoso… Ahimé, comincia il rito… orsei pago… (Scéna a árie Alaide ze 2. dějství)

www.fok.cz

Hodnocení

Vaše hodnocení - E. Gruberová & Symfonický orchestr hl.m.Phy FOK -P. Valentovič (Praha 30.11.2016)

[Total: 35    Average: 3.6/5]

Související články


Reakcí (11) “Edita Gruberová znovu v Praze

  1. LA EDITA – stále jedinečná, skvělá, neuvěřitelná… Vzpomenu jen jedno představení vídeňské Lucie, kdy s jejím příchodem na scénu – aniž by zazpívala jediný tón – vypukly velké ovace! Děkovačka po mnichovském Robertu D. trvala cca půl hodiny… Škoda jen, že ty hodiny nemohou jít proti toku času – tak díky Bohu za každé tak krásné setkání s výjimečnou umělkyní!!!

  2. Edita Gruberová opět dokázala, že je stále královnou bel canta. Hlas má stále zářivý, bez kazu, výšky a pianissima má bezkonkurenční. Zazpívat tak náročný program a v takové kvalitě, jaké jsme byli svědky, ve věku skoro 70 let, to je skutečně hodno hluboké poklony. Standing ovation hned po 1. půlce koncertu také o něčem svědčí. To jsem zažil v životě pouze 2 x a právě při vystoupení Edity Gruberové. Kéž by jí zdraví dále sloužilo a připravila nám další skvělé zážitky!

    1. Líto vám sice může být, ale nic to nemění na tom, že ctitelů na světě má stále velké množství. Důvodem je jistě i mimořádná síla osobnosti, ale hlavně bravurní a „zapíchnuté“ přesné výšky a lehce plynoucí – nebo spíše tekoucí – koloratury a škály, v nichž je stále nedostižná. Jmenujte (aspoň v duchu) 5 sopranistek, které by byly s ED srovnatelné…

    2. Vážený pán Richard.
      Chodenie na vystúpenia pani Edity Grúberovej nie je povinné.
      Kľudne môžete ostať doma a púšťať si trebárs …………. no hocikoho….. .
      A tí, ktorí sú vďační osudu, že majú možnosť si z jej umenia odniesť ten slastný pocit dokonalého zážitku, tí budeme na jej vystúpenia chodiť.
      Len neviem kto ste, že si vôbec dovoľujete hodnotiť, kto by spievať mal a kto by mal odísť!!! Trochu pokory by vám asi neuškodilo.

      1. Vaša maminka, v svojom čase prvá dáma, iste mala nárok na takýto názor.
        …………..
        Je výsostne vecou umelca, kedy sa rozhodne pre „odchod“ zo scény.
        Nazdávam sa, že úcta k umelcom, ktorí v živote odovzdali tak mnoho krásy svojim divákom nás zaväzuje k tomu, aby sme im toto rozhodnutie nevnucovali „dobrými radami“.

    1. Nikdo Vám to právo nebere. Nicméně – když EG stále plní divadla a koncertní síně, proč by měla končit? Ať zpívá a přináší radost třeba do konce života, bude-li mít komu. Je řada taky-umělců mladých a středního věku, u nichž by se také dalo uvažovat, že BY UŽ mohli skončit, a nikdo jim to nepředhazuje – ba naopak!

Napsat komentář