Fenomenální a poetický Joshua Bell

Čajkovského Houslový koncert D dur perlil jako nejlepší šampaňské

Než jsem šel na včerejší koncert, dopřál jsem si malý aperitiv. Byl ve formě záznamu mistrovského kurzu Josefa Gingolda z roku 1982. Patnáctiletý Joshua Bell na něm hraje třetí větu Čajkovského Koncertu D dur op. 35 a pedagog velké řady vynikajících houslistů se na konci snímku kouzelně usmívá. Stojí před ním poeta houslí (video najdete zde).

Joshua Bell a Josef Gingold (zdroj elbowmusic.org)
Joshua Bell a Josef Gingold (zdroj elbowmusic.org)

Stejně tak to cítilo publikum včerejšího zahajovacího koncert sto dvacáté první koncertní sezony České filharmonie. Krystalická technika Joshuy Bella vám vyrazí dech. Krása a lehkost tónu, umocněná charismatickým vystupováním, vás doslova oblaží. I vy máte úsměv na tváři po každé frázi, diminuendu i neuvěřitelně těžkém běhu do vysokých poloh. Již po prvních taktech vnímáte pouze krásu. Krásu Čajkovského hudby, která plynula do Dvořákovy síně na křídlech inspirace v téměř komorní podobě.  Sólistovy ex-Huberman stradivárky zpívají a každá nota je perlou. Flageolety okouzlují stejně tak jako u Váši Příhody. A co zaujme nejvíce, je oddanost skladateli, zápisu a souznění duší s Jiřím Bělohlávkem. Žádné experimenty, nic povrchního, okázalého, žádná snaha lišit se od ostatních. Navíc naprosté soustředění pouze na hudbu.

Řada mladých umělců by si z takové niterné koncentrace a oddanosti měla vzít vzor. Úvodní věta plyne svobodně a nemá žádný patetický ruský světobol, jak často slýcháváme. Tempo celé věty je přesně tak, jak má být, a kadence prolétne jako vánek. Prolétne do vaší duše a hladí. Housle a smyčec jako by vyrůstaly z jeho rukou a byly jejich součástí. Nevnímáte, že tento koncert patří mezi nejtěžší vůbec. A když přijde Canzonetta, obdivujete křehkost, detailní frázování i snová nadpozemská pianissima. Úvod finále i celá věta nemá hrubost ani drsnost. Nezaslechnete žádný, ani sebemenší zvukový kaz. Při tvorbě tónu, spiccat, glissand a různých typů trylků i rychlosti a šíře vibrata ví Joshua Bell naprosto přesně co, kdy a jak použít. S každým tónem se mazlí a to ještě nevíte, že na vás čeká další lahůdka ve formě přídavku. Rachmaninova Vokalíza za doprovodu citlivé České filharmonie je dalším balzámem pro srdce a duši. Po řadě renomovaných houslistů a houslistek, kteří se v posledním roce i v minulosti v Praze představili, zažilo Rudolfinum vrchol, který už asi nikdo nepřekoná.


Hodnocení autora glosy: 100%

Zahajovací koncert 121. sezony České filharmonie
Dirigent: Jiří Bělohlávek
Joshua Bell (housle)
Bernarda Fink (mezzosoprán)
Pavel Černoch (tenor)
Česká filharmonie
29. a 30. září 2016 Dvořákova síň Rudolfinum Praha
(psáno z koncertu 29. 9. 2016)

program:
Petr Iljič Čajkovskij: Houslový koncert D dur op. 35
přídavek:
Sergej Rachmaninov: Vokalíza, op. 34
= přestávka =

Gustav Mahler: Píseň o zemi

www.ceskafilharmonie.cz

Recenzi Mahlerovy Písně o zemi připravujeme v samostatném zpracování

Hodnocení

Vaše hodnocení - Zahajovací koncert 121. sezony České filharmonie (Praha 29./30.9.2016)

[Total: 34    Average: 4.4/5]

Související články


Reakcí (2) “Fenomenální a poetický Joshua Bell

  1. Myslím že neméně stejnou ódu na dokonalost a poetičnost provedení by si zasloužila i druhá polovina koncertu Mahlerova Píseň o zemi s naší vycházející tenorovou dnes už světovou hvězdou P.Černochem i paní B.Fink.Takových Čajkovského koncertů slyšíme na světových soutěžích vícero, ale Mahlerova Píseň o zemi v takovém provedení je ojedinělá.

Napsat komentář