Festival Opera 2011 – program i pohled za kulisy

Už jen pár týdnů zbývá do startu jubilejního ročníku Festivalu hudebního divadla Opera 2011, při kterém se od konce února do poloviny března v hlavním městě postupně vystřídají mimopražské operní soubory, jejichž představení doplní těmi svými i obě pražské opery.


Ředitelka festivalu Opera 2011 Lenka Šaldová ochotně přijala naše pozvání, a to zdaleka nejen k seznámení s připraveným programem, ale mimo jiné i k pohledu do festivalového zákulisí.

Letošní ročník festivalu Opera je jubilejní desátý. Povězte, jakými nejpodstatnějšími změnami festival za dobu své existence prošel? A jak se vyvíjel zájem o jeho program?

Festival vznikl v roce 1993, podle pamětníků především proto, aby upozornil na ojedinělou síť operních divadel, která v nových ekonomických a společenských podmínkách bojovala o přežití. Postupně je čím dál více prostě svátkem opery, při němž je příležitost srovnat kvalitu i směřování jednotlivých souborů, o opeře diskutovat, psát, povídat si se zajímavými osobnostmi.

Základ festivalu vždy tvořila představení „kamenných“ divadel, na dva ročníky byly přizvány umělecké školy, pak projekty vzniklé nezávisle na tradiční síti operních divadel (inscenace Ensemble Opera Diversa, Ensemble Damian, Komorní opery Orfeo). Z finančních důvodů jsme letos bohužel museli program omezit opět jen na oněch deset „kamenných“ souborů, k tomu alespoň připravujeme doprovodné akce: výstavu fotografií, besedy a také retrospektivní pořad k deseti ročníkům festivalu. Tam se dozvíte o proměnách festivalu více…

V čem všem spočívá práce ředitelky a kolik lidí máte k ruce?

Mám štěstí, že jsem našla perfektní produkční (Michaelu Syrovou), výborného grafika (Roberta Rytinu) a pomáhá zkušený PR (Daniel Jäger). Na dílčích úkolech se podílejí lidé z výboru Jednoty hudebního divadla, zvlášť předseda – Josef Herman. Naším úkolem je sehnat peníze, koordinovat požadavky jednotlivých divadel a možnosti pražských scén, na kterých vystupují. A hlavně festival, a tudíž jednotlivé soubory a osobnosti propagovat. To je ostatně jeden z hlavních cílů festivalu: aby se opeře alespoň chvíli věnovala větší pozornost. V záplavě informací o pseudokultuře se na operu poněkud zapomíná…

Příprava festivalu je hodně náročná hlavně proto, že všichni máme svá zaměstnání, ve kterých jsme plně vytíženi – festivalu se tak věnujeme vlastně jen ve volném čase… Divadelní oddělení Národního muzea, kde pracuju, na podzim stěhovalo sbírky do Terezína, což byla dost náročná a vysilující akce, zároveň dokončuji dvě obsáhlé studie, s kolegy objíždíme operní premiéry po celé republice a snažíme se trochu sledovat i operní divadlo za našimi hranicemi. A do toho tedy připravuji smlouvy, píšu PR články, vyjednávám reklamu, zpracovávám podklady pro grafika, atd. atd. Letos je to skutečně vražedné.

G.Bizet: Carmen (Moravské divadlo Olomouc – Barbora Polášková jako Carmen)

Jak dlouho trvá příprava jednoho ročníku a co je na ní nejtěžší?

Festival se koná každé dva roky, hned po skončení jednoho ročníku se Jednota hudebního divadla domlouvá s řediteli divadel a šéfy operních souborů, jestli se pouštět do dalšího. Termíny představení se domlouvají zhruba rok předem, intenzivní práce začíná na podzim, trvá tedy zhruba půl roku.

Nejtěžší je asi vyjednávání o financích. Ale to asi hlavně proto, že je to pro mě cizí svět, kterému nerozumím – ať už jde o politiku nebo strategie firem, které by mohly festival sponzorovat. Je to vždycky do poslední chvíle nervák, jestli se podaří s příspěvky státu, města a případně nadací vyjít.

Jak to tedy vlastně je s financováním festivalu? Z jakých zdrojů čerpáte a s jak velkým rozpočtem pracujete?

Festival je jednou z prioritních akcí Ministerstva kultury ČR, které je od začátku hlavním donátorem festivalu, od roku 1999 se k němu přidalo Hlavní město Praha. Logicky – festival výrazně rozšiřuje operní nabídku v Praze.

Rozpočet je relativně malý, srovnáme-li ho například s hudebními festivaly u nás. Náklady jsou pouze kolem 2,5 milionu korun – díky tomu, že soubory souhlasí přijet v podstatě jen za úhradu cestovních nákladů, v žádném případě pro ně festival neznamená jakýkoli finanční zisk.

J.Offenbach: Les contes d’ Hoffmann (Severočeské divadlo opery a baletu Ústí n.L. – WeiLong Tao jako Hoffmann)

Jak se k festivalu staví jednotlivá divadla, resp. soubory?

Je to jejich festival, je tu pro ně a díky nim. A to, že zvláště pro mimopražské soubory má stále smysl, je vidět často i na tom, jak se na festivalovém představení vyšprajcují k emotivnímu výkonu.

Národní divadlo poskytovalo své domy vždy za nekomerční ceny, minule dokonce vyjádřilo solidaritu s ostatními divadly tím, že jako přímý partner festivalu prostory poskytlo zdarma. Letos si velkorysé gesto podle jeho vedení nemůže dovolit, takže jsme se vrátili k nekomerčním pronájmům.

Jak hodně se liší vaše představy ideální podoby festivalu od skutečnosti? K jak velkým kompromisům jste nuceni se uchýlit?

České operní divadlo by podle mě potřebovalo konfrontaci se zahraničním divadlem, zvláště užitečný je podle mě německý kontext, do něhož vlastně historicky logicky spadáme. Praha by podle mě byla ideálním prostorem pro větší středoevropský festival, kde by se sešly inscenace nejen z ČR, ale i z okolních zemí. Taková akce je ale už nad síly organizace, jakou je Jednota hudebního divadla, kde mají všichni tisíc jiných povinností, to by chtělo produkční tým, který by měl na starosti jen festival.

G.Puccini: Edgar (Divadlo F.X.Šaldy Liberec – Kateřina Jalovcová jako Tigrana)

O kolika podobných zahraničních projektech víte? A jak vychází srovnání?

Operních festivalů je samozřejmě v Evropě vícero, ovšem jinak koncipovaných – žádný pravidelně nepředvádí operní úrodu z celé země. Nemá tudíž cenu srovnávat. V Salzburgu, Vídni či Mnichově jde o zcela jiné akce, také jistě se zcela jiným rozpočtem. Takovým nemůžeme a ani nemáme ambici konkurovat.

Na co z programu letošního ročníku se vy osobně nejvíc těšíte?

Moc ráda znovu uvidím brněnského Lékárníka – originální, vtipné představení, vymykající se ze stylu, který převažuje na našich jevištích. Jsem zvědavá na ostravského Werthera – toho jsem neviděla, ohlasy jsou skvělé, a podívám-li se na pěvecké obsazení (Steven Harrison, Zuzana Šveda, Jakub Kettner ad.), vůbec se nedivím. Těším se na mnoho dalších interpretů v různých rolích.

Ale nejvíc ze všeho se těším reakci publika. Věřím, že zas budou hlediště plná – a to dává smysl všem těm hodinám stráveným přípravou festivalu.

Díky za vaše odpovědi, těšíme se naviděnou při festivalových představeních!

J.Massenet: Werther (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava – Zuzana Šveda jako Charlotte)

OPERA 2011

Sobota 26. února 2011, 19:00, Národní divadlo
NÁRODNÍ DIVADLO
Bohuslav Martinů: HRY O MARII
Dirigent Jiří Bělohlávek / David Švec, režie Jiří Heřman
V hlavních rolích: Maria Kobielska / Alžběta Poláčková, Pavla Vykopalová / Dana Burešová, Svatopluk Sem / Martin Bárta, Ivan Kusnjer / Aleš Hendrych

Pondělí 28. února 2011, 19:00, Národní divadlo
MORAVSKÉ DIVADLO OLOMOUC
Georges Bizet: CARMEN
Dirigent: Petr Šumník, režie: Michael Tarant
V hlavních rolích: Barbora Polášková, Jakub Rousek, Jakub Kettner, Elena Gazdíková

Úterý 1. března 2011, 19:00, Stavovské divadlo
DIVADLO J. K. TYLA PLZEŇ
Antonín Dvořák: JAKOBÍN
Dirigent: Ivan Pařík, režie: Magdalena Švecová
V hlavních rolích: Ivana Šaková, Jiří Hájek, Radka Sehnoutková, Aleš Voráček, Jevhen Šokalo, Jan Ježek, Pavel Horáček

Středa 2. března 2011, 19:00, Stavovské divadlo
SEVEROČESKÉ DIVADLO OPERY A BALETU ÚSTÍ NAD LABEM
Jacques Offenbach: HOFFMANNOVY POVÍDKY
Dirigent: Miriam Němcová, režie: Tomáš Šimerda
V hlavních rolích: WeiLong Tao, Nikolaj Někrassov, Barbora Kadlčíková, Anna Klamo, Yvetta Tannenbergerová, Valeria Vaygant

Čtvrtek 3. března 2011, 19:00, Stavovské divadlo
JIHOČESKÉ DIVADLO ČESKÉ BUDĚJOVICE
Giuseppe Verdi: OTELLO
Dirigent: Martin Peschík, režie: Martin Glaser
V hlavních rolích: WeiLong Tao, Miroslava Veselá, Alexandr Beň, Aleš Voráček

Pátek 4. března 2011, 19:00, Stavovské divadlo
NÁRODNÍ DIVADLO MORAVSKOSLEZSKÉ OSTRAVA
Jules Massenet: WERTHER
Dirigent: Robert Jindra, režie: Jiří Nekvasil
V hlavních rolích: Steven Harrison, Zuzana Šveda, Jakub Kettner, Bogdan Stanislaw Kurowski, Agnieszka Bochenek-Osiecka

Úterý 8. března 2011, 19:00, Stavovské divadlo
SLEZSKÉ DIVADLO OPAVA
Camille Saint- Saëns: SAMSON A DALILA
Dirigent: Damiano Binetti, režie: Jana Andělová-Pletichová
V hlavních rolích: Šárka Hrbáčková / Ilona Kaplová, Michal Pavel Vojta / Kisun Kim, Nikolaj Někrassov

Čtvrtek 10. března 2011, 19:00, Stavovské divadlo
DIVADLO F. X. ŠALDY LIBEREC
Giacomo Puccini: EDGAR
Dirigent: Martin Doubravský, režie: Martin Otava
V hlavních rolích: Rafael Alvarez, Kateřina Jalovcová, Gabriela Kopperová / Lívia Obručnik Vénosová, Pavel Vančura, Anatolij Orel

Pondělí 14. března 2011, 19:30, Divadlo Hybernia
NÁRODNÍ DIVADLO BRNO
Joseph Haydn: LÉKÁRNÍK
Dirigent Ondrej Olos / Ondřej Tajovský, režie: Tomáš Studený
Účinkují: Zoltán Korda, Ondrej Šaling, Tereza Merklová Kyzlinková, Andrea Priechodská

Úterý 15. března 2011, 19:00, Státní opera Praha
STÁTNÍ OPERA PRAHA
Giuseppe Verdi: LA TRAVIATA
Dirigent František Drs / Richard Hein / Enrico Dovico / Heiko Mathias Förster, režie Arnaud Bernard
V hlavních rolích Jana Sibera / Simona Procházková / Anna Todorova, Václav Sibera /Peter Berger / Aleš Briscein, Miguelangelo Cavalcanti / Svatopluk Sem /Martin Bárta / Vladimír Chmelo / Jakub Kettner

www.festival-opera.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments