Fibich, Smetana, Mozart, Britten i Rossini. V Ostravě představili novou sezonu

Národní divadlo moravskoslezské ohlásilo seznam premiér příští divadelní sezony. Soubor opery v ní uvede pět nových titulů, baletní soubor dva.

Na začátek října je ohlášena první operní novinka – Mozartova La clemenza di Tito, a to v režii SKUTRu a pod taktovkou Jakuba Kleckera. Titus bude v Ostravě uveden vůbec poprvé.

„Podzimní měsíce budou patřit v našem ansámblu oslavám projektu Shakespeare Ostrava 2016. Na sklonku října připravíme dva koncerty Shakespeare gala, na kterých zazní nejvýznamnější operní scény inspirované tímto autorem. V prosinci nabídneme Fibichovu Bouři v režii Jiřího Nekvasila a za hudebního nastudování mladého talentovaného dirigenta Marka Šedivého,“ přiblížil pokračování operní sezony hudební ředitel souboru Jakub Klecker. Fibichovu Bouři v Ostravě naposledy nastudovali v roce 1947.

Další premiérou příští ostravské operní sezony bude Zneuctění Lukrecie Benjamina Brittena, pod taktovkou Ondřeje Brabce a v režii Jiřího Nekvasila. Dílo skladatel koncipoval jako záměrně úsporný titul, vzhledem k těžké ekonomické situaci těsně po konci druhé světové války, kdy bylo poprvé v Glyndebourne uvedeno.

Následovat v Ostravě bude pokračování ohlášeného kompletního smetanovského cyklu, a to Tajemství, které se do Ostravy vrátí po sedmatřiceti letech, tentokrát v režii Tomáše Studeného a v hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Inscenaci soubor uvede příští rok v létě i na Smetanově Litomyšli.

Poslední novinkou pak bude nové nastudování Rossiniho Lazebníka sevillského v českém přebásnění Jaromíra Nohavici a v režii Ondřeje Havelky, již avizované nedávným koncertním uvedením ukázek k dvoustému výročí premiéry díla. Operní soubor pro příští sezonu také chystá dva sborové galakoncerty s nejznámějšími sborovými scénami z českých i světových oper.

Divadlo Antonína Dvořáka Ostrava (foto NDM)
Divadlo Antonína Dvořáka Ostrava (foto NDM)

První baletní premiéra nazvaná Dva světy/jeden svět přinese komponovaný večer plný zvučných jmen! Ostravě se představí choreografie dvou velikánů – Jiřího Kyliána a Ohada Naharina. Další připravovanou baletní premiérou bude inscenace Tři mušketýři v choreografii Paula Chalmera.

Divadlo je v centru!!! Takový je slogan příští ostravské sezony. „Zapojujeme se takto i do permanentních a podle mě potřebných debat o centru Ostravy, jeho oživení,“ řekl k tomu ředitel divadla Jiří Nekvasil. „Naším aktuálním příspěvkem k tomuto tématu je skutečnost, že každý den, kdy v jednom či obou divadlech hrajeme, přichází do centra kvůli nám až 1 100 lidí. Naše divadlo a jeho produkce jsou dostatečným důvodem, proč do centra přijít. Obě naše divadelní budovy se v centru města nacházejí a divadlo se v nich hraje přes 100 let (přesněji v jedné 122 a ve druhé 109).“ Naléhavost tohoto tématu má podtrhnout vizuál sezony – úderná fotografie s agitačním ukazováčkem, jehož autorem je ostravský výtvarník Jiří Šigut.

NDM Ostrava - vizuál sezony 2016/2016 (zdroj NDM)
NDM Ostrava – vizuál sezony 2016/2016 (zdroj NDM)

Související články


Reakcí (6) “Fibich, Smetana, Mozart, Britten i Rossini. V Ostravě představili novou sezonu

  1. Tak tomu se říká progresivní a odvážná dramaturgie. A přitom i skvělým důrazem na českou operu. Smetana, Fibich….Kdo se může tímto pochlubit. Rok od roku začínám stále více závidět Ostravákům jejich Operu. Coby Pražákovi se mi to neříká lehce, protože stále patřím mezi ty, kdo současnému vedení ND spíše fandí, ale kam se svým dramaturgickým plánem příští rok hrabe pražská opera ND….

    1. Moje řeč. Fibicha bych taky moc rád viděl. Teda ještě více než Bouře by mě lákalo vidět Hedy….totálně pozapomenutou operu (jako v případě Pádu Arkuna). No třeba nás ještě ND mile překvapí a nějakou českou operu ještě vytáhne z rukávu….Slibovali pokud vím nějaká koncertní provedení oper. A koncerty pro příští sezónu zatím ND nezveřejnilo. Tak se třeba dočkáme. Třeba…

      1. Ano, mě by taky nejvíce lákala Hedy. Zvlášť, když není žádná nahrávka… slyšela jsem jen jednu árii (z toho Otavova CD – „Jsem-li hříčka moci pekla“) a ta mě nadchla, tak bych na celou operu byla moc zvědavá. A vůbec mám ráda všechny Fibichovy opery, Pád Arkuna pro mě byl doslova zjevením, byla jsem na něm třikrát a dodneška ten silný operní zážitek nic nepřekonalo. Ach jo, škoda, že už ho nehrají, a vůbec škoda, že je Fibich tak opomíjený… ale jak píšete – třeba se dočkáme aspoň toho koncertního provedení… třeba :-)

  2. Gratuluji Ostravě k její dramaturgii! Gratuluji k tomu, co by mělo být samozřejmé, leč není. K českému repertoáru. Bylo vždy nepsanou povinností, aby česká operní scéna preferovala český repertoár. Dnes mám pocit, že generace Kovařovice, Ostrčila, Talicha, Krombholce, Chalabaly, Vajnara jsou zapomenuty, jejich úsilí vlastně bylo zbytečné… Budeme snad znovu bojovat o Smetanu? O Fibicha, o Dvořáka? Byl to kmenový repertoár, pro ND v Praze samozřejmost. Vřele děkuji šéfovi opery V Ostravě, že uvedou letos Branibory v Čechách! Moc se na ně těším, podobně jako na další tituly české klasické tvorby. Dnes jsem za ně hluboce vděčen.

Napsat komentář