FOK s Pietari Inkinenem uvede Dvořáka a Griega

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK se po návratu z Japonska vydá ve Smetanově síni Obecního domu 28. a 29. března na pomyslnou cestu Evropou. Pod taktovkou svého šéfdirigenta Pietari Inkinena přenese posluchače nejprve do Norska, když uvede svitu z Griegova Peer Gynta, a následně do Británie. Skotskou fantazii Maxe Brucha zahraje FOK se sólistou Michailem Ovrutským, večery uzavře Dvořákova Symfonie č. 8 „Anglická“.

„Griegova hudba k Ibsenově hře Peer Gynt hraje v dějinách FOK důležitou roli. Když se totiž orchestr vzácně ve svém životaběhu přiblížil k divadelním prknům, hrál právě tuto Griegovu hudbu. Stalo se tak v Divadle na Vinohradech v roce 1937 a dirigoval Rafael Kubelík. Řízením osudu se toho času Vinohradské divadlo vrací k Peer Gyntovi, kterého od té doby nehrálo. A opět u toho je FOK. Tentokrát hudbu nahrál, a to pod taktovkou Tomáše Braunera. Píseň Solvejgy nazpívala Simona Houda-Šaturová,“ uvedl dramaturg FOK Martin Rudovský.

Pražské publikum se s Griegovou hudbou seznámilo mnohem dřív než s Ibsenovým dramatem, jehož filozofický obsah i struktura se nesetkávaly všude s porozuměním. Peerovo bloudění pohádkovými i skutečnými světy vyjádřil Grieg hudbou, která se osamostatnila a jejíž seversky exotický charakter stále působí. Budižkničemu a rváč Peer uteče jako mladík z domova a po celém světě hledá smysl života. Teprve když se zestárlý a zklamaný vrátí domů, zjistí, že to, co hledal, byla Solvejg, kterou opustil a která na něj celá léta čekala. Do první suity zařadil Grieg předehru ke čtvrtému dějství, ze třetího dějství hudbu doprovázející smrt Peerovy matky Åase, ze čtvrtého dějství tanec arabské dívky Anitry, a hudbu z říše trollů z prvního dějství.

Skotská fantazie je výsledkem Bruchova pobytu ve Skotsku, kde v letech 1880–1883 řídil liverpoolskou Filharmonickou společnost, a projevem jeho zájmu o lidovou píseň. V pomalém úvodu Skotské suity má sólový hlas recitativní charakter, který měl vyvolat obraz skotského barda, v dalších větách jsou citovány autentické písně. Premiéra se konala 22. února 1881 v Liverpoolu, sólistou byl Joseph Joachim. S jeho interpretací však nebyl skladatel spokojen a skladbu věnoval španělskému houslistovi Pablu de Sarasatemu, který ji prosadil.

Symfonii č. 8 G dur komponoval Dvořák na podzim 1889 a právem patří k jeho nejpopulárnějším skladbám. Premiéru měla 2. února 1890 v rámci cyklu Populárních koncertů spolku Umělecká beseda, orchestr Národního divadla řídil autor, který ji pak v zahraniční premiéře dirigoval v Londýně 24. dubna téhož roku. Přízvisko „Anglická“ však získala kvůli místu vydání.

Pietari Inkinen & Peer Gynt
28. a 29. března 2017 19.30 hodin, Smetanova síň, Obecní dům

Edvard Hagerup Grieg: Peer Gynt, suita č. 1 op. 46
Max Bruch: Skotská fantazie pro housle a orchestr Es dur op. 46
Antonín Dvořák: Symfonie č. 8 G dur op. 88 „Anglická“
Michail Ovrutskij | housle
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
Pietari Inkinen | dirigent

Slovo dramaturga FOK Martina Rudovského:
Vynikající houslista, rodák z Moskvy, Michail Ovrutskij (*1980) toho má přes svůj mladý věk mnoho za sebou, např. úspěchy na soutěžích Čajkovského či Královny Alžběty, ale vzhledem ke svému talentu jistě ještě více před sebou. Vždyť je to stejně jako Vadim Repin, Daishin Kashimoto a koneckonců i Pietari Inkinen odchovanec zázračného Zachara Brona. Spolu s šéfdirigentem Pražských symfoniků nás provedou norskými fjordy, skotskou vysočinou či anglickými nivami. Zanedlouho pak všichni společně zamíří směr jih, aby své umění předvedli na turné ve Španělsku.

Zajímavé odkazy:
Michail Ovrutskij hraje Debussyho
www.youtube.com/watch?v=j8iACc20ESQ

Představení Michaila Ovrutského
www.mikhailovrutsky.de/vita/

FOK nahrál hudbu k inscenaci Divadla na Vinohradech
www.divadlonavinohradech.com/aktuality/detail/354