FOK uvede Čajkovského Patetickou

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK bude na svých abonentních koncertech 23. a 24. listopadu ve Smetanově síni Obecního domu hostit dvě významné osobnosti slovenské hudební scény. Spolu s dirigentem Ondrejem Lenárdem, který je v Praze dobře známý, se představí také vynikající houslový virtuóz Milan Paľa. Ten zahraje Bartókův Houslový koncert č. 1, v programu mu bude předcházet Straussova symfonická báseň Enšpíglova šibalství, druhá polovina pak bude patřit Čajkovského Patetické.

Milan Paľa (1982) je dnes právem považován za jednoho z nejvýznamnějších česko-slovenských houslistů. Jako sólista spolupracoval s Národním rozhlasovým orchestrem Kyjev, Kioi Sinfonietta Tokyo, Brněnskou filharmonií, Philharmonisches-Orchester Altenburg-Gera a Slovenskou filharmonií. Jeho diskografii tvoří již více než dvacet titulů. Prozatím jedinečným a nepřekonaným projektem na česko-slovenské hudební scéně je antologie slovenské tvorby pro sólové housle, díky které získal Milan Paľa v roce 2009 Cenu Ľudovíta Rajtera, kterou získal nejen za výjimečné interpretační schopnosti, ale i za svůj ojedinělý přístup ke slovenské hudební tvorbě. V roce 2014 obdržel Cenu ministra kultúry SR a Cenu Nadácie Tatra banky za umění. Se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK spolupracoval v roce 2013, kdy na Hudebním fóru Hradec Králové společně uvedli Houslový koncert Esa-Pekky Salonena.

Houslový koncert č. 1 Bély Bartóka nepatří mezi nejhranější díla houslové literatury, podle dochovaných zdrojů ho poprvé ve své historii uvedou i Pražští symfonikové. Koncert nese výraznou folklórní stopu a příběh nenaplněné lásky vyjádřený Bartókem lyricky i groteskně.

Právě groteska toto dílo spojuje s dalším kusem, který na listopadových koncertech zazní, totiž symfonickou básní Richarda Strausse Enšpíglova šibalství. Hrdina Enšpígl, či Till Eulenspiegel, je legendární lidový šprýmař, žijící údajně v letech 1330–1350, který má své místo i v naší středověké literatuře. Enšpíglova šibalství zkomponoval Strauss v roce 1895 pod plným názvem Veselé kousky Tilla Enšpígla podle starého čtveráckého způsobu ve formě ronda, v níž je monumentální instrumentace hbitě střídána sóly.

Symfonie č. 6 h moll je posledním dílem Petra Iljiče Čajkovského, slavný přídomek Patetická jí dodal skladatelův bratr Modest. Jisté však je, že i pro samotného autora byla mimořádná, vždyť o ní napsal: „Nic lepšího, než tuto symfonii, jsem dosud nenapsal a nenapíšu. Vložil jsem v tuto symfonii, bez přehánění, celou svou duši.“

Čajkovskij – Patetická
23. a 24. listopadu, 19.30 Smetanova síň, Obecní dům

Richard Strauss – Enšpíglova šibalství, symfonická báseň op. 28
Béla Bartók – Koncert pro housle a orchestr č. 1
Petr Iljič Čajkovskij – Symfonie č. 6 h moll op. 74 „Patetická“

Milan Paľa | housle
Symfonický orchestr hl. M. Prahy FOK
Ondrej Lenárd | dirigent

Slovo dramaturga FOK Martina Rudovského:
Houslový koncert Bély Bartóka popisuje jeho nešťastnou lásku, po které toužil a která se mu vysmála. Bartók tak odhaluje dvě tváře hudby – lyrickou a groteskní, které jsou rovněž zásadní pro Enšpíglova šibalství Richarda Strausse i Čajkovského Patetickou. Stejně tak pro dva výsostné slovenské umělce, s nimiž orchestr FOK již v minulosti spolupracoval, dirigenta Ondreje Lenárda a houslistu Milana Paľu. Přičemž není náhoda, že se ve Smetanově síni spolu sejdou zrovna v listopadu, druhá polovina roku 2016 totiž patří Slovensku, které předsedá Radě Evropské unie. Zajímavé odkazy:

Seznamte se s Milanem Paľou
www.youtube.com/watch?v=Nfg4Z4VPFHs

FOK na Bratislavských hudebních slavnostech
www.bhsfestival.sk/portfolio/2016-11-26-symfonicky-orchester-hlavneho-mesta-prahy-fok/

Událost na facebooku
www.facebook.com/events/156603458139763/

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]