Fotoreportáž: Petr Zuska zkouší nového Louskáčka

Jak už jsme psali (více zde ), v pražském Národním divadle jsou v plném běhu zkoušky na novou inscenaci Čajkovského Louskáčka, který po jedenácti letech vystřídá úspěšnou inscenaci maďarského choreografa Youriho Vámose.

P.I.Čajkovskij: Louskáček a Myšák Plyšák - návrh kostýmů Alexandra Grusková (zdroj Balet ND)
P. I. Čajkovskij: Louskáček a Myšák Plyšák – návrh kostýmů Alexandra Grusková (zdroj Balet ND)

Pro premiéru, ohlášenou na 3. prosince 2015 na scénu historické budovy Národního divadla, chystá novou inscenaci pod názvem Louskáček a Myšák Plyšák šéf Baletu Petr Zuska.

V čem bude váš Louskáček nový, originální?

Nový a originální bude jistě v mnohém. I když se více méně neodchyluji od původní Petipovy základní dramaturgické struktury dějové linie, neopírám se o žádnou doposavad vytvořenou baletní verzi. A to ani v rámci konceptu, ani pokud jde o režijní a choreografické uchopení. Naprosto respektuji Čajkovského hudební podklad, neznásilňuji ho změnami, až na tři detaily nedělám žádné škrty ani přesuny, což je naopak u mnoha choreografů běžné. Vycházím z geniality původní Hoffmannovy literární předlohy Louskáček a Myší král, a ač vytvářím svůj vlastní autorský pohled na příběh, snažím se dotknout podobných symbolů a metafyzických archetypů, s jakými Hoffmann úžasně pracuje. To je něco, na co naopak Petipa a později desítky dalších baletních tvůrců v podstatě rezignovali. Opírám se o moderní divadelní výrazové prostředky, ale zároveň chci v rámci choreografie naplnit divácká očekávání virtuozity interpretační stránky z hlediska klasického a neoklasického pohybového slovníku.

A co je pro mne nejpodstatnější, pro celou „stavbu“ používám tři základní kameny: Humor, Kouzlo a Lásku.

Podle jakého klíče jste postupovali při vytváření choreografie?

Choreografii stavím v tomto případě většinou v duchu slovníku klasického baletu. To je však z hlediska tvorby celkově poměrně sekundární záležitost. Úhelným kamenem je nápad na dramaturgické uchopení a režijní struktura. V rámci těchto dvou aspektů jsem vždy do určité míry ovlivněn zmíněným E. T. A. Hoffmannem, Petipou jako autorem původního baletního libreta, a tudíž přirozeně návazně i Čajkovského hudebním rozsahem (díky za jeho nádheru). No, a pak pochopitelně ve značné míře používám „klíč“ vlastní imaginace a svého osobního autorství v daném tématu.
***

Tady je fotoreportáž z dosavadních zkoušek, podívejte se:

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat