Fotoreportáž: V pražské Šárce se letos hrály Smetanovy Dvě vdovy

Pražské přírodní divadlo v Šárce mělo první zářijovou sobotu poprvé ve své novodobé historii na programu komickou operu Bedřicha Smetany Dvě vdovy. V místech původního přírodního divadla vystoupili sólisté, orchestr a sbor Národního divadla, vstup byl tradičně zdarma. Počasí se velmi vydařilo, podle organizátorů tak představení tak navštívilo 15.000 až 17.000 diváků všech generací. Loňská Rusalka přitom kvůli nižším teplotám přilákala okolo 10.000 návštěvníků.

Unikátní příležitost zažít představení v přírodním prostředí Divoké Šárky a v podání předních operních pěvců letos měli návštěvníci už podvanácté. Klíčová česká operní díla nabídly i předchozí ročníky. Od roku 2005 mohli zájemci zhlédnout například Smetanovu Prodanou nevěstu či Libuši nebo Dvořákovu Rusalku, Jakobína a Čerta a Káču.

Dvě vdovy z roku 1874 jsou ve Smetanově tvorbě spolu s Prodanou nevěstou či Hubičkou protipólem snah o majestátní historická dramata. Tato opera hýří optimismem a hravostí a je velkou výzvou pro interprety, neboť pěvecké party ani v tomto „nevážném“ díle nejsou jednoduché. Jde o jedinou autorovu operu, která není inspirována tuzemským zdrojem. Francouzskou komedii Les deux veuves Jeana Pierra Mallefilla nicméně autor libreta Emanuel František Züngel umístil do českého prostředí.

V klasickém díle nejznámějšího českého operního autora se pod dirigentským vedením Jana Chalupeckého a v režii Jany Divišové a Renée Nachtigallové představila jako Karolina Jana Sibera. Anežkou byla Dana Burešová, Ladislava Podhájského ztvárnil Aleš Briscein a jako Mumlal vystoupil Luděk Vele, Lidku a Toníka zpívali Yukiko Šrejmová Kinjo a Martin Šrejma. O kostýmy se postaral Josef Jelínek, choreografii připravila Kateřina Dedková a sbory Pavel Vaněk. Více v následující fotoreportáži Pavla Horníka.

Organizátoři přitom letos původně oznámili, že pod širým nebem uvedou Smetanovo Tajemství, změna programu pak nastala z organizačních důvodů. Rozpočet letošní akce, který činil přibližně 1,2 milionu korun, hradila městská část Praha 6, podílelo se i město Praha a sponzoři.

Provoz přírodního divadla v Šárce zahájila 16. května 1913 inscenace Prodané nevěsty, do roku 1922 zde bylo uvedeno šestnáct inscenací. V dobách největší slávy se do plenérového prostoru vešlo 10.000 sedících diváků, míst k stání bylo 8.000. Přírodní pražská scéna tehdy disponovala podzemním skladištěm kulis včetně šaten a prostorem pro orchestr. Od obnovené tradice divadla v roce 2005 v pražské Šárce vidělo některé z tamních představení celkem již přes 140.000 diváků. Zakladatelkám novodobé tradice operních představení v Šárce Janě Divišové a Renée Nachtigalové udělila Opera Plus loni svoji mimořádnou Výroční cenu.

Související články


Napsat komentář