Glosa: Jan Hus v opeře

Dnešní rozhlasový pořad Krásné hlasy byl částečně věnovaný připomenutí dvou svátečních dní – 5. a 6. července. Ve výroční den Husova upálení byly v souvislosti s ním uvedeny dvě ukázky z Verdiho opery Giovanna di Arco. Chtěl bych pro úplnost připomenout, že česká opera o Janu Husovi existuje, i když patrně z ní nemáme k dispozici žádné hudební nahrávky.

Karel Horký (zdroj Český hudební slovník, 1963)

Jejím autorem byl brněnský skladatel Karel Horký, od jehož narození uplyne letos 6. září sto pět let. Dlouholetý fagotista orchestru Janáčkovy opery v Brně se začal ve skladbě soukromě školit u Pavla Haase. Řádně vystudoval mistrovskou školu pražské konzervatoře, kterou ukončil v roce 1944 absolutoriem u profesora Jaroslava Křičky.

Jako skladatel se věnoval především tvorbě pro divadlo. Napsal pro ně celkem osm opusů, všechny byly provedeny v brněnské Janáčkově opeře, kde působil jako fagotista v operním orchestru až do roku 1960. V roce 1945 byl uveden jeho balet Lastura, o dva roky později balet Slunečnice a v roce 1951 celovečerní balet Král Ječmínek.

V květnu roku 1950 byla díky neúnavnému propagátorovi soudobé tvorby, tehdejšímu šéfovi Janáčkovy opery, Zdeňkovi Chalabalovi, uvedena pod jeho taktovkou a v režii Oskara Linharta, opera Karla Horkého Jan Hus. Titulní roli ztvárnil Eduard Hrubeš. Libreto Vladimíra Kantora bylo v mnohém poplatné tehdejší dobové estetice a hodnocení Husovy úlohy v dějinách. Karel Horký se ale projevil jako autor, který dobře cítí potřeby dramatického hudebního díla. Opera se setkala s kladným přijetím u publika i kritiky. O sedm let později se k ní autor vrátil a v přepracované podobě ji uvedl znovu, opět v Linhartově režii, ale tentokráte pod taktovkou Františka Jílka. Jako Jan Hus se představil Vladimír Bauer, pozdější významný sólista berlínské Komische oper.

Mezitím uvedlo divadlo ještě v roce 1953 Horkého operu Hejtman Šarovec, kterou autor zkomponoval na námět prózy Františka Kožíka Na dolinách svítá.

Nejlepší a nejvýznamnější Horkého operní dílo, Jed z Elsinoru, mělo premiéru v listopadu 1969. Básník a dramatik Václav Renč přepracoval do podoby operního libreta svou vlastní hru Královské vraždění, uváděnou úspěšně u nás i v zahraničí, kterou napsal na základě rozhlasové hry Urhamlet tragicky zesnulého dramatika Miloše Rejnuše. Opera, kterou dirigoval Václav Nosek, jenž se jako dramaturg velmi zasloužil o její uvedení, a režíroval Milan Pásek, rezonovala díky svému tématu výrazně s tehdejším společenským klimatem a setkala se s velkým ohlasem. Díky tomu ovšem byla po čase, i když Renčovo jméno jako zakázaného autora bylo zamlčeno, předčasně stažena z repertoáru.

Poté ještě následovalo dobově výrazně poplatné Svítání na námět vzpomínkové prózy Antonína Zápotockého (1975) a o osm let později Atlantida. Libreto této opery napsala Eva Bezděková na námět Nezvalovy básnické hry Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou.

V roce 1960 se Karel Horký stal profesorem hudební teorie a kompozice na brněnské konzervatoři, v letech 1964–1974 byl jejím ředitelem a velmi se zasloužil o její rozvoj. Z jeho dalších skladeb se největšího ocenění dočkala kompozice, jež je ale tematicky rovněž spjata s divadlem, kantáta Český sen na slova Josefa Kainara.

Karel Horký zemřel 27. listopadu 1988.
Autor je bývalým dlouholetým ředitelem Divadla J. K.Tyla v Plzni a Národního divadla v Brně
Foto archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments