Glosa: Její pastorkyňa v Litomyšli

Když se zadaří, tak se zadaří. To je asi to první, co člověku přijde na mysl v souvislosti se včerejší festivalovou Její pastorkyňou na Smetanově Litomyšli. Skvělé výkony diváci odměnili potleskem vstoje.


Inscenace Jiřího Nekvasila byla naše dobrá známá z pražského Národního divadla. Zadní stěna scény s koly symbolizovala mlýn. Zajímavý efekt vyvolaly stoly, jež se “roztrhly” a každá polovina odjela na jinou stranu. Kostýmy byly spíše tradiční a nehledě na lehce minimalistickou scénu, inscenace působila realistickým dojmem – což se, dle mého názoru, k Její pastorkyni zvláště v prostředí, jako je Litomyšl, hodí.

Relativně velký orchestr byl dobře sladěn i s hlasy účinkujících, byť několikrát nebylo zpěvákům přes zvuk orchestru rozumět. Až na to se ale nedá hráčům Národního divadla pod vedením Ondreje Lenárda vytknout vůbec nic.


Vedle skvělých hlasů zaujaly v celkově výtečné umělecké úrovni herecké výkony, kterým s absolutním přehledem kralovala Eva Urbanová. Její propracovaný herecký projev v kombinaci se stále úžasným hlasem a interpretací poslal mrazíky snad do každých přítomných zad.


Ostatní sólisté však nezůstali o mnoho pozadu. Dana Burešová je při současných možnostech Národního divadla dokonalou Jenůfou. Pro Janáčka má krásný, příjemný hlas, snad jen lze litovat, že jí bylo občas hůře rozumět (což ale zvlášť u sopránů v tak rozlehlém prostoru občas bývá problém). Její herectví bylo přirozené a celkový dojem skvělý.


Tomáše Černého mám osobně velmi ráda. Jeho projev připomíná hrdinné italské tenory, byť jeho silná stránka je samozřejmě domácí repertoár. Jeho Laca byl takový, jaký má být – vášnivý, ale dobrý člověk.


Aleše Brisceina jsem v posledních letech měla možnost slyšet pouze ve Stavovském, v Litomyšli mě včera velikost jeho hlasu docela překvapila, stejně jako jeho herecký výkon. Krásný lyrický tenor, který znovu stojí za slyšení.


V menších rolích se včera blýskli Ivan Kusnjer, jehož příjemně znějící, velký lyrický baryton byl ozdobou prvního dějství, Luděk Vele, který si postavu rozšafného rychtáře očividně užíval, a také Lenka Šmídová v roli stařenky Buryjovky.

Leoš Janáček:
Její pastorkyňa
Režie: Jiří Nekvasil
Dirigent: Ondrej Lenárd
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Daniel Dvořák
Pohybová spolupráce: Štefan Capko
Sbormistr: Pavel Vaněk
Dramaturgie: Pavel Petráněk
Orchestr, operní sbor a balet opery Národního divadla
(koprodukce s Opera Ireland Dublin a Latvijas Nacionálá opera Riga)
Premiéra 11.září 2005 Národní divadlo Praha
Smetanova Litomyšl
1.července 2011 Litomyšl II.zámecké nádvoří

Kostelnička Buryjovka – Eva Urbanová
Jenůfa – Dana Burešová
Laca Klemeň – Tomáš Černý
Stařenka Buryjovka Lenka Šmídová
Števa Buryja – Aleš Briscein
Stárek – Ivan Kusnjer
Rychtář – Luděk Vele
Rychtářka – Jitka Soběhartová
Karolka – Alžběta Poláčková
Pastuchyňa – Stanislava Jirků
Barena – Klára Benedová
Jano – Michaela Šrůmová
Tetka – Romana Kajzlerová
Muž – Jindřich Průša

www.festival.smetanovalitomysl.cz
www.narodni-divadlo.cz

foto: Smetanova Litomyšl-F.Renza

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments