Hodina otázek pro nového šéfa pražských symfoniků (2)

Rozhovor s novým ředitelem Symfonického orchestru hl.m. Prahy FOK Danielem Sobotkou

(Dokončení) Teď tedy ještě k financím, které s tím úzce souvisejí. I ve své koncepci říkáte: peněz FOK potřebuje víc. Pokud vím, byl tady určitý nárůst, tuším, že před dvěma třemi lety, díky kterému se mohly aspoň trochu zvýšit platy. Jenže pak zase byl propad, který zdá se pokračuje… Jak to chcete dokázat, tu prázdnou nebo řekněme poloprázdnou městskou kasu přesvědčit, aby vám dávala aspoň trochu víc? Teď mluvím hlavně o politicích, pochopitelně…

Jedině komunikací…

Osobními kontakty?

Já bych neřekl…

… počkejte, i v Praze aspoň doposud hrály osobní kontakty s politiky i v kultuře nemalou roli..

Myslím, že ne… Já nejsem lobbista. Věřím, že požívám nějakého respektu a že tím pádem mám dveře otevřené do té míry, že mohu přijít a argumentovat. Vím, že město na tom asi není s rozpočtem ideálně, aspoň tak usuzuji z toho, co všechno se omezuje, škrtá, odkládá… A v této situaci naopak kvituji, že třeba pro letošek rozpočet na kulturu zůstal aspoň stejný… Mohlo se stát, že by tam nastaly další brutální škrty…

… moment prosím, pokud vím, tak v městských příspěvkových kulturních organizacích se v rozpočtech škrtalo i letos…

Škrtalo se, ale asi hrozilo, že to bude mnohem brutálnější…

Jak chcete přesvědčit politiky, že místo investic do dopravní infrastruktury nebo třeba do nových tramvají je peníze potřeba dát do FOKu?

Když jsem mluvil s panem ředitelem Marečkem, tak jsem se ho ptal, jakýže argument oni použili, že se s financováním České filharmonie stalo to, co se stalo. A on s troškou nadsázky říkal: My jsme řekli, že i letadlo, když letí, tak nesmí jeho rychlost klesnout pod nějaké technické minimum, protože jinak spadne. A říkal, že mi jaksi uděluje licenci, že můžu tento argument použít. (úsměv) Tak já s odkazem na něj to používám… Ale to tak je. Pokud my žádným způsobem nebudeme umět zlepšit naše financování, tak během krátké doby půjdu na magistrát a řeknu to také tak. A to už je potom politické rozhodnutí o tom, zda  FOK je skutečně páteřní kulturní institucí města, tedy tím výlučným orchestrem, který má reprezentovat, anebo zda to tak není…

Jak daleko je letadlo jménem FOK od pádu?

Pokud bych mluvil o pádu, který by znamenal viditelný zásah do tradice této instituce, tak nejsme až tak daleko v tuto chvíli… Neznamená to, že ještě neexistují některé ústupové kroky, které mohou finanční náročnost FOKu snížit… Jinými slovy, já se strašně bráním v mojí koncepci tomu, abychom například uvažovali o rušení Koncertního jednatelství, tedy všech komorních řad, kterých je FOK tradičním pořadatelem. Může se teoreticky stát, že ale k tomu budeme dotlačeni. Ale je to samozřejmě teorie. Je to jedna z těch ústupových možností…

Ano, vím, i o tom je ve vašich vizích řeč. Taky tam přiznáváte stále klesající návštěvnost. Kdy myslíte, že pod vaším vedením může dojít k obratu? K zastavení… Pokud to vůbec jde…

Chcete-li krátkou odpověď, potřebuji určitě tři roky.

To je dost dlouhá doba…

…některé neblahé trendy změnit? Přišel jsem sem v momentě, kdy sezonní brožura jde do tisku, je nastavena cenová politika a tak dále. Druhý rok mohu ovlivnit, to je shodou okolností jubilejní osmdesátá sezona, ke které se můžeme upnout, a může to znamenat jakýsi skok nahoru… Ale on není problém dosáhnout toho skoku nahoru, ale pak ho další rok udržet. A to je ten třetí rok… Hodláte nějakým zásadnějším způsobem měnit současnou strukturu repertoáru?

Já myslím, že tak, jak sleduji repertoár a jak je navržena příští sezona, tak to hodně respektuje tradici FOKu. Jedna linie jsou větší vokálně instrumentální díla, pak světový repertoár od Beethovena k Messiaenovi… samozřejmě, to musí orchestr ovládat, je to součást jeho mezinárodního renomé A třetí linie, taky tradiční, to jsou řekněme maličkosti českých mistrů, anebo i moderní české záležitosti. A já bych k tomu rád postupně přidával i  rozhled evropský, protože se v téhle oblasti děje spousta zajímavých věcí a myslím si, že by to mohl být do budoucna další rozměr FOK. Chceme být asi méně akademičtí, třeba ve srovnání s Českou filharmonií… I to si myslím patří ke genům FOKu.

V jaké kondici je vůbec podle vás v současné době orchestr a v jaké kondici je jeho nástrojové vybavení? 

Zaslechl jsem výroky, jak je úroveň orchestru velmi kolísavá, v souvislosti právě s různými krizovými kritickými vyjádřeními. Bráním se tomu.

Čili s úrovní hráčů jste spokojen. V zásadě?

Vždycky lze vytvářet tlak na úroveň hráčů, motivovat je, ale za dané situace a v daném kontextu: ano.

A nástrojové vybavení?

Probíhá celkem kontinuální obměna nástrojového vybavení. Samozřejmě, vždycky jsou ty prostředky omezené, to už tak bývá, ale nemám dojem, že by v posledních letech došlo k nějakému skokovému snížení. Pak už navazují standardní vnitřní mechanismy, nástrojová komise, která shromažďuje požadavky na to, co by se mělo pořídit.

… počkejte, vy už jste ty seznamy požadavků viděl?

Ano, já je viděl…

A co těm seznamům říkáte?

Toto je samozřejmě velmi složitá záležitost, kde se kombinují soukromé nástroje a mistrovské nástroje, zapůjčené nástroje nebo už použité nástroje. Jinak se nakládá samozřejmě s dechovými nástroji a jiný režim je u houslí. To bychom museli pak probírat židli od židle a to by bylo na dlouho… Ale zdá se mi, že rámcově ta věc stále běží, je to shodou okolností týden, kdy Rada města schválila investici na nástroje v navrhované výši, čili i za tento rok ten proces proběhne tak, jak má.

Tohle tedy líčíte docela idylicky… Zeptám se ještě na jednu věc. Nemáte strach, že vám budou utíkat nebo se případně vzbouří hráči i kvůli tomu, že se v České filharmonii zvedaly platy, že se tahle věc řeší u hráčů v Národním divadle, ale FOK de facto pořád nic?

Já myslím, že je evidentní, že už od sepsání mého projektu o tom mluvím. Proto i porovnání s Českou filharmonií jsem věnoval velký prostor a samozřejmě, že bych byl strašně rád, kdybych mohl být ten, kdo sem přijde a přinese dobré zprávy… To se nestalo, žádný takový slib jsem nedostal. Nicméně vím, že to je alfa omega toho, o co se budu muset snažit.

Určitě i na to hráči od vás čekají…

Sliby jsem nedával, sliby dávat nemohu. Ale říkám, že se o to budu pokoušet, a myslím, že už tak činím.

Když bychom to vše měli uzavřít, shrnout: z čeho máte na tomto postu největší obavy do budoucna? Co vám dělá největší starosti?

Jestli mám nějakou obavu, tak je to o dostatek financí. U mnoha věcí z toho, co říkám, že chci udělat, to s financemi jde ruku v ruce, a  s tím i obava, že se to nepovede tak, jak bych si představoval.

…už jsme na to narazili: myslíte si, že jste člověk, který umí shánět peníze? Respektive že máte či budete mít spolupracovníky, kteří tohle budou umět? To je přece v dnešní době hodně těžká a přitom důležitá věc…

Je… A nejde jenom o mě v tuto chvíli, ale jde i o strukturu této organizace. Co se týče obchodních aktivit, FOK je poddimenzován, chybí tady pozice  obchodního ředitele… Už na změně té struktury pracujeme, a to nejen po stránce obsahové, která je vlastně popsána i v mém projektu. To znamená, že se budu snažit, aby se tady co nejdříve objevil člověk, který scelí  celý koncept související s obchodem, marketingem, PR… Snažím se lovit ve vodách lidí, kteří umí s tou takzvanou byznys scénou mluvit. Ona mluví trošku jiným jazykem, než svět kulturní. A věřím, že takového člověka najdu.

Budu držet vašim plánům palce. A děkuji.

Já děkuji.

Ptal se Vít Dvořák
Foto Antonín Bína

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat