Hráči České filharmonie znovu v Číně: Publikum se tu chová jinak

Číňané si během koncertů klasické hudby povídají o svých dojmech a někdy i telefonují. Jak poznamenala houslistka České filharmonie Irena Herajnová, publikum je mnohem víc uvolněné než například posluchači v Evropě nebo ve Spojených státech. Část ansámblu filharmonie v uplynulých dnech zahrála v Pekingu na akci s názvem Czech Days (České dny), jejímž cílem je propagovat v Číně českou kulturu. V poslední době ale Česká filharmonie koncertuje v Číně minimálně jednou za dva roky.

Čina - mapa (ilustrační foto archiv)
Čína – mapa (ilustrační foto archiv)

„Vzhledem k tomu, že zde není tak silná tradice koncertů klasické hudby, je běžné, že si publikum během koncertů sděluje bezprostřední dojmy, spontánně tleská nebo například i telefonuje,“ podělila se o své dojmy Irena Herajnová. „Při poslechu naší hudby je čínské publikum uvolněnější, než na co jsme zvyklí například z Evropy nebo z USA,“ dodala.

Členové komorního smyčcového orchestru ve čtvrtek a v sobotu zahráli na akci Czech Days, kterou pořádalo české velvyslanectví v Pekingu. Smyslem je Číňanům představit českou kulturu, ale také například české potraviny a jiné výrobky a služby. Na obou koncertech byl přítomen i premiér Bohuslav Sobotka, který je v Číně na pracovní návštěvě.

„Na ambasádě zahráli hudebníci výběr ze Serenády pro smyčcový orchestr Es dur od Josefa Suka. V Tchien-ťinu zase výběr ze Serenády pro smyčcový orchestr E dur od Antonína Dvořáka,“ upřesnila Alžběta Lupíšková, která zajišťuje koncerty filharmonie v zahraničí. „Jelikož šlo o České dny, vybrány byly skladby významných českých skladatelů,“ vysvětlila výběr repertoáru.

Při cestách orchestru je běžné, že všechno vybavení, včetně fraků, se přepravuje z Prahy na místo, kde se právě koncertuje. Tentokrát ovšem někteří hudebníci museli hrát na zapůjčené nástroje. „Protože kontrabasy není možné přepravovat na palubě letadel, hráli naši hráči na mistrovské italské nástroje zapůjčené v Pekingu,“ uvedla Lupíčková. Housle a violy ale hráči měli jako cestovní zavazadla a pro violoncella byla vyhrazena vlastní sedadla.

Česká filharmonie vystupuje v Číně pravidelně, poslední dobou minimálně každé dva roky. Naposledy zahrál orchestr v Číně na přelomu loňského a letošního roku, další turné odehrají čeští hudebníci letos na podzim. „Filharmonii s jejím šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem čeká sedm koncertů, mimo jiné dva na Beijing Music Festival v Pekingu, dále v Šanghaji, v Nankingu, Čching-tao, ve Wu-čanu a v Šen-čenu,“ vyjmenovala Lupíšková.

Filharmonie bude hrát výhradně skladby českých autorů, kromě již zmíněných Dvořáka a Suka také Bedřicha Smetany, Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů či Zdeňka Fibicha. „Hudba českých skladatelů je v Číně velmi oblíbená a také promotéry žádaná,“ upozornila Lupíšková.

publikum při koncertě (ilustrační foto archiv)
Publikum při koncertě (ilustrační foto archiv)

Související články


Reakcí (3) “Hráči České filharmonie znovu v Číně: Publikum se tu chová jinak

Napsat komentář