Hudební kurýr (12)

  1. 1
  2. 2
Letmý pohled na to, co se událo ve světě hudby ve druhé polovině února 2016. Housle a violy na palubě Air Berlin. London Symphony Orchestra zvyšuje počet svých dirigentů. György Kurtág hraje své transkripce Johanna Sebastiana Bacha. Violoncellista Juilliard kvarteta ukončil svou koncertní kariéru. Jedenadevadesátiletý Georges Prêtre v milánské La Scale a jeho čistá perfekce. Poslechněte si objeveného Mozarta. Berlínská Staatsoper bez titulků. Finanční zpráva o hospodaření English National Opera v Londýně. Výsledky americké Grammy v klasické hudbě. Opět tančící dirigent, který navíc zpívá. Princ Charles se stal patronem Menuhinovy houslové soutěže 2016. Čtyři nové svazky Brahmsovy kompletní edice. Drážďanský Kulturpalast brzy v novém. Bavorský státní orchestr na turné v roce 2016. Špatná zpráva pro mladého českého operního skladatele Ondřeje Adámka.

Housle a violy na palubě Air Berlin
Upozornění pro hudebníky. V poslední době se vyskytla řada případů, kdy housle, violu nebo podobně velké nástroje nebylo možno vzít jako příruční zavazadlo na palubu letadel. Doposud se přepravovaly bez poplatku. V minulých dnech byla zveřejněna petice, která má přesvědčit Evropskou unii, aby zavázala letecké společnosti přijímat menší hudební nástroje na palubě zdarma. V americkém kongresu již prošel tento požadavek do právních předpisů. Je na čase, aby Evropská unie byla na hudebníky stejně spravedlivá, jako jsou USA.

V nejnovějším prohlášení společnosti Air Berlin byla pro příruční zavazadla změněna pravidla. Cestující si podle nového nařízení může na palubu vzít hudební nástroj o velikosti 86 x 33 x 23 cm.

dvojité pouzdro na housle (foto archiv)
Dvojité pouzdro na housle (foto archiv)


London Symphony Orchestra zvyšuje počet svých dirigentů

S nástupem Sira Simona Rattla do čela London Symphony Orchestra oznámilo vedení instituce, že od koncertní sezony 2016/2017 se k Danielu Hardingovi připojí jako hlavní hostují dirigent Gianandrea Noseda. Michael Tilson Thomas se stává čestným dirigentem a André Previn má titul emeritní dirigent. Asistentem dirigentů je Elim Chan. Gianandrea Noseda spolupracuje s orchestrem od roku 2008, zatímco Michael Tilson Thomas je s orchestrem svázán více jak čtyřicet let.

Michael Tilson Thomas (zdroj lso.co.uk)
Michael Tilson Thomas (zdroj lso.co.uk)


György Kurtág hraje svoje transkripce Johanna Sebastiana Bacha

Dva velcí skladatelé oslavili v únoru své devadesáté narozeniny: Friedrich Cerha a György Kurtág. Rakouský skladatel Cerha se stal známým především velkými orchestrálními díly i rekonstrukcí Bergovy opery Lulu. Maďarský komponista Kurtág je však v první řadě mistrem malých forem. Často vystupoval také jako klavírista. Nedávno v Budapešti prozradil, jak komponuje: „Mám notový papír a sedím u klavíru. Vždycky, vždycky. Musím se dotknout klavíru, i když na něj nehraji. To mi dává jistotu.“ I v tomto pozdním věku však hraje velmi krásně. Poslechněte si, jak s manželkou Mártou hraje své úpravy Johanna Sebastiana Bacha.


Violoncellista Juilliard kvarteta ukončil svou koncertní kariéru

Poslední vystoupení ve starém obsazení absolvoval 22. února 2016 violoncellista Juilliard String Quartet Joel Krosnick. V souboru založeném v roce 1946 na slavné newyorské škole působil posledních dvaačtyřicet let. Největšího lesku dosáhl soubor ve složení Robert Mann a Isidore Cohen – housle, Raphael Hillyer a Samuel Rhodes (hrající od roku 1969) – viola a violoncellisty Clausem Adamem a Joelem Krosnickem. Soubor vystoupil na Pražském jaru třikrát: v roce 1960, 1970 a 1977.

Juilliard String Quartet (foto web Juilliard String Quartet)
Juilliard String Quartet (foto web Juilliard String Quartet)


Čistá perfekce jednadevadesátiletého Georges Prêtra v milánské La Scale
Jeden z největších dirigentů současnosti, francouzský dirigent Georges Prêtre, sklidil za svůj výkon v orchestrálním programu trojnásobné „standing ovations“ a sedmnáctiminutové ovace. Bylo neuvěřitelné, s jakým nasazením tento odborník zejména na francouzskou hudbu dirigoval náročný koncert. Na programu byla následující díla: Beethoven – Předehra EgmontKlavírní koncert č. 3, Verdiho Sinfonia z opery Síla osudu, Lisztovy Parafráze na Verdiho Rigoletta, Offenbachova Barcarolla a Ravelovo Bolero. Sólistou byl Rudolf Buchbinder. Mistr je zejména spojován s uváděním děl Francise Poulenca, jehož operu La voix humaine premiéroval v pařížské Opéra-Comique. Georges Prêtra jsme mohli na obrazovkách vidět dirigovat Novoroční koncerty Vídeňských filharmoniků v roce 2008 a 2010.

Podívejte se na jeho provedení Debussyho Preludia k Faunovu odpoledni.


Poslechněte si objeveného Mozarta

Jako první v českém hudebním prostředí oznámil portál Opera Plus ve svém Hudebním kurýru (9) – najdete zde – nález ztracené skladby Wolfganga Amadea Mozarta. Na skladbě Per la ricuperata salute di Ophelia spolupracoval Mozart s Antoniem Salierim a skladatelem jménem Cornetti. Skladbu můžete vyslechnout v nahrávce Českého muzea hudby v interpretaci Lukáše Vendla.


Berlínská Staatsoper bez titulků

V Komické opeře v Berlíně je k dispozici na displeji předního sedadla, nebo v parapetu zobrazení zpívaného textu dokonce v několika jazycích.

čtecí zařízení (foto archiv autora)
Čtecí zařízení (foto archiv autora)

Realizace podobného zařízení v berlínské Staatsoper však bylo Senátem města pro příliš vysoké náklady zamítnuto. Cena za roční provozování se od roku 2013 zvýšila z tehdejších 1,6 miliónů eur na současných 2,15 milionu. Diskutována byla možnost nahrazení pevných čtecích zařízení přenosnými iPady, ale i toto řešení bylo odmítnuto. Důvodem bylo nejen možné rušení během představení, ale také nekontrolovatelné zvýšení světelných emisí.


Finanční zpráva o hospodaření English National Opera v Londýně
V návaznosti na zprávy o hospodaření vídeňské Staatsoper přinášíme krátký rozbor o hospodaření English National Opera. V lednu 2013 bylo oznámeno ve Financial Times a v dalších publikacích, že účty English National Opera v sezoně 2011-2012 vykazovaly deficit 2,2 milionu liber. Tento článek upozornil na předchozí škrty, které byly provedeny během roku. Šokující výsledky v roce 2012 byly přičítány celosvětovému úbytku návštěvnosti a na problémy s naplněním divadla pro dva tisíce čtyři sta milovníků opery.

V následující tabulce jsou uvedeny počty návštěvníků s průměrnou návštěvností za posledních deset let, která činila 74 procent. Průměrná cena vstupenky byla 39,25 GBP a průměrný počet návštěvníků činil 234 545 za rok.

počty návštěvníků English National Opera s průměrnou návštěvností za posledních deset let (foto archiv autora)
Počty návštěvníků English National Opera s průměrnou návštěvností za posledních deset let (foto archiv autora)

V následující tabulce jsou vyčísleny náklady na produkci a jednotlivá představení:

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář