Hudební kurýr (21)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Letmý pohled na události ze světa hudby, k nimž došlo v první polovině července 2016. Nejlepší a nejhorší reklama na klasickou hudbu. Znáte jiné? Největší orchestr světa. Vzácná Pavarottiho nahrávka objevena. Frank Peter Zimmermann má opět své housle- Stradivariho „Lady Inchiquin“. Další statistiky návštěvnosti německých operních domů. Umělci versus YouTube. Bachův rukopis vydražen za dva a půl milionu liber. Beethovenovy dvou set padesáté narozeniny v roce 2020 budou v Německu celostátní. Těžké časy pro návštěvníky Bayreuther Festspiele. Barenboim-Said Academy of Music začíná na podzim. Jedenáctá symfonie Philipa Glasse bude mít premiéru na jeho osmdesáté narozeniny. Bude Mahlerova druhá symfonie nejdražším hudebním rukopisem?

Nejlepší a nejhorší reklama na klasickou hudbu. Znáte jiné?

Podle mého názoru je tento kreslený film asi tím nejpovedenějším od prezentace klavíru v Kočičím koncertu s Tomem & Jerrym.

Reklama Gewandhausorchester Leipzig: bez vkusu, bez klasické hudby na pozadí, skladatelem je robot a ne Mendelssohn, vypadá jak reklama na zájezd.


Největší orchestr světa

Více než sedm a půl tisíce klasických hudebníků se sešlo 9. července na fotbalovém stadiónu Commerzbank ve Frankfurtu. Orchestr byl složen z amatérských i profesionálních hudebníků z Německa, Rakouska a Nizozemí a překonal rekord orchestru, sestaveného na hudebním festivalu v Queenslandu v roce 2013, který měl sedm tisíc dvě stě dvacet čtyři členů. Ve svém pětačtyřicetiminutovém vystoupení pod taktovkou Wolfa Kerscheka orchestr provedl hudbu Antonína Dvořáka a Ludwiga van Beethovena. Německý institut Records se nyní snaží zařadit výkon do Guinessovy knihy rekordů.

Největší orchestr světa - Commerzbank ve Frankfurtu 2016 (foto archiv autora)
Největší orchestr světa – Commerzbank ve Frankfurtu 2016 (foto archiv autora)


Vzácná Pavarottiho nahrávka objevena

Záznam zpěvu devatenáctiletého Luciana Pavarottiho byl objeven v archivu festivalu Llangollen International Musical Eisteddfod ve Walesu. Zahrnuje dvě písně sboru Societa Corale Gioachino Rossini, který zde vystoupil v roce 1955. Tento modenský sbor vyhrál v kategorii mužských pěveckých sborů.

Luciano Pavarotti a jeho otec se Societa Corale Gioachino Rossini v Llangollen International Musical Eisteddfod 1955 (zdroj dailypost.co.uk)
Luciano Pavarotti a jeho otec se Societa Corale Gioachino Rossini v Llangollen International Musical Eisteddfod 1955 (zdroj dailypost.co.uk)

Italský tenorista, který zemřel v roce 2007, zpíval ve sboru společně se svým otcem. Luciano Pavarotti později vzpomínal na tuto událost jako na nejpamátnější den svého života. Oba krátké záznamy byly pořízeny BBC a jejich kvalita není stoprocentní, je v nich řada šumů. Pavarotti se vrátil se svým otcem do Llangollenu v roce 1995 a působil zde jako prezident soutěže.


Frank Peter Zimmermann má opět svého Stradivariho „Lady Inchiquin“

Díky velkorysosti spolkové vlády v německém Severním Porýní-Vestfálsku byly zakoupeny tyto housle jako součást sbírky uměleckých předmětů. V únoru 2015 byl Frank Peter Zimmermann nucen vzdát se nástroje, který používal celých třináct let. Majitelem houslí byla banka WestLB AG, která zkrachovala. Legální nástupce banky, Portigon Financial Services AG, se následně rozhodl vydražit sbírku uměleckých děl v hodnotě  100-150 miliónů €, včetně Stradivariho nástroje „Lady Inchiquin“ z roku 1711. I když měl Zimmermann předkupní právo a učinil řádnou nabídku ve výši jeho ohodnocení, firma požadovala daleko více.

Frank Peter Zimmermann (foto archiv autora)
Frank Peter Zimmermann (foto archiv autora)

Ministryně kultury Severního Porýní-Vestfálska Christina Kampmann podepsala v minulých dnech smlouvu, která podle německých médií umožňuje Düsseldorfské státní nadaci koupit asi tři sta děl z této sbírky v hodnotě kolem 30 milionů eur. Kampmann potvrdila, že vláda předá nástroj zpět Franku Peterovi Zimmermannovi a sbírka uměleckých děl bude k dispozici veřejnosti.

Zimmermann v současné době hraje na nástroj „General Dupont“ z roku 1727, který mu zapůjčil na počáteční období dvou let čínský podnikatel, filantrop a amatérský houslista pan Yu v lednu letošního roku. Nástroj, na který hrával Arthur Grumiaux, byl zakoupen v únoru 2015 v New Yorku za nezveřejněnou sumu a stal se prvním Stradivariho nástrojem ve vlastnictví soukromé osoby na čínském území.


Další statistiky návštěvnosti německých operních domů

Státní opera v Berlíně
V divadelní sezoně 2015/2016, stejně jako v předchozím období, byla obsazenost 87 procent. V šesté sezoně přišlo do Schillerova divadla, dočasného sídla souboru, 188 000 návštěvníků. Více jak 37 000 posluchačů zažilo hostování Staatskapelle Berlin s Danielem Barenboimem ve Vídni, v Lucembursku, na Beethovenově festivalu v Bonnu a na turné v Číně a Japonsku. Více jak 40 000 milovníků hudby přilákaly do centra Berlína koncerty Staatsoper für alle. V poslední sezoně nabídla Státní opera v Berlíně 330 akcí, včetně 15 premiér, prezentovala 25 repertoárových děl a 85 koncertů.

Schiller Theater Berlin (zdroj staatsoper-berlin.de)
Schiller Theater Berlin (zdroj staatsoper-berlin.de)

Na začátku sezony 2016/2017 jede Staatskapelle na koncertní turné do Paříže, na Proms v Londýně a na Lucerne Festival. Prvním koncertem v Berlíně bude dne 19. září oratorium Edwarda Elgara The Dream of Gerontius se sólisty Sarah Connolly, Jonasem Kaufmannem a Thomasem Hampsonem. První premiérou sezony bude dne 3. října Fidelio Ludwiga van Beethovena v režii Harry Kupfera a s Danielem Barenboimem u dirigentského pultu.

Semperova opera zvýšila návštěvnost
Velmi pozitivní bilanci v sezoně vykazuje rovněž drážďanská Semperova opera. Vytíženost dosáhla 92,9 procent a byla vyšší než v předchozím období (91,1 procenta). Na více než 300 operních a baletních představení a 50 symfonických koncertů Staatskapelle přišlo 281 000 diváků. Jedná se o zhruba 10 000 návštěvníků méně než v předchozím období, což však způsobila delší dovolená v létě roku 2015, nutná pro rekonstrukci interiéru.

Semperoper Dresden (zdroj semperoper.de)
Semperoper Dresden (zdroj semperoper.de)

Velmi úspěšná byla produkce opery Johna Harbisona The Great Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Vyšel tak plán oslovit mladší generaci návštěvníků. Z vyjádření intendanta Wolfganga Rothe vyplývá, že podle návštěvnického průzkumu bylo 18 procent diváků mladších třiceti let. Z toho 15 procent uvedlo, že navštívilo operní představení poprvé. Míra obsazenosti na toto moderní dílo byla neobvyklých 96 procent.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář