Hudební kurýr (28)

  1. 1
  2. 2
Letmý pohled na události ze světa hudby, k nimž došlo v první polovině listopadu 2016. Vizualizace Stradivariho nástroje ve formátu 3D. Nadace firmy Volkswagen podporuje výzkum v archivu Richarda Wagnera. Vídeňská státní opera v Japonsku. Můžete být z hudby nemocní? Poslední cesta Berlínských filharmoniků se Simonem Rattlem do USA. Bezhod Abduraimov, nedávno koncertující v Praze, je hvězdou Carnegie Hall. Jubilejní koncertní turné Gidona Kremera a souboru Kremerata Baltica v roce 2017. Tak vyučoval Paul Tortelier v roce 1974 Elgarův Violoncellový koncert. Kniha pro pedagogy a studenty.

Vizualizace Stradivariho nástroje ve formátu 3D
Krátké video ukazuje vizualizaci vnitřku houslí Antonia Stradivariho „Benvenuti“, postavených v italské Cremoně v roce 1727. Třistašedesátistupňové ztvárnění interiéru nástroje bylo vyrobeno za použití skenů pořízených na vídeňské Micro-CT Lab.


Nadace firmy Volkswagen podporuje výzkum v archivu Richarda Wagnera

Sbírka Richarda Wagnera v Eisenachu je díky Volkswagen Foundation finančně zajištěna až do roku 2019. Nadace automobilové firmy Volkswagen vyčlenila 400.000 € na další výzkum „Oesterleinovy sbírky“. Projektový tým, vedený výmarskou profesorkou Helen Geyer, se věnuje výzkumu od roku 2012.

Archiv Richarda Wagnera (foto archiv autora)
Archiv Richarda Wagnera (foto archiv autora)

Více než dvacet tisíc objektů je považováno za druhou největší sbírku materiálů Richarda Wagnera na světě. Její fondy obsahují téměř dvě stě rukopisů a originálních dopisů, originální hrané partitury, plakáty, fotografie a výstřižky z novin. Jádrem archivu je knihovna s 5.500 knihami. Základní kámen sbírky položil rakouský průmyslník a vášnivý wagnerián Nicolaus Johannes Oesterlein (1841-1898). V roce 1895 prodal svůj archiv městu Eisenach.


Vídeňská státní opera v Japonsku

Vídeňská státní opera na turné v Japonsku (foto archiv autora)
Vídeňská státní opera na turné v Japonsku (foto archiv autora)

Vídeňská státní opera přilákala během svého japonského turné přibližně sedmnáct tisíc návštěvníků. V Tokiu a Jokohamě opera uskutečnila devět představení. Na programu byly tři scénická provedení Straussovy Ariadny na Naxu, Wagnerovy Valkýry a Mozartovy Figarovy svatby.

Za dirigentským pultem stáli dirigenti Marek Janowski, Ádám Fischer a Riccardo Muti. Byla to od roku 1980 devátá cesta Vídeňské státní opery do Japonska. Třísetčlenný tým zahrnoval sólisty, sbor, orchestr, technické pracovníky a vedení operního domu. Příští zahraniční cesta povede v únoru 2017 s operou Don Giovanni do Abu Dhabi.


Můžete být z hudby nemocní?

Britská organizace Help Musicians UK (HMUK) zveřejnila výsledky průzkumu, který provedla v rámci své kampaně Music and depression (Hudba a deprese). Řešení provedla University of Westminster a MusicTank. Průzkum zkoumal duševní problémy, kterým čelí hudebníci a osoby spjaté s hudebním provozem. Byla jim položena otázka: „Můžete být z hudby nemocní?“

Ilustrační foto (zdroj pixabay.com)
Ilustrační foto (zdroj pixabay.com)

Z 2.211 oslovených, kteří se průzkumu zúčastnili, 71 procent sdělilo, že s hudbou zažili úzkost a záchvaty paniky, a 65 procent uvedlo, že trpěli depresemi. To naznačuje, že hudebníci mohou být ve srovnání se širokou veřejností nemocní s třikrát větší pravděpodobností.

Respondenti to přisuzovali špatným pracovním podmínkám včetně potíží při udržení dostatečného příjmu a zaměstnání, dalšími příčinami podle nich byla nepravidelná pracovní doba, vyčerpání a nemožnost plánovat svůj čas a budoucnost.

Z výsledků také vyplynulo, že 54,8 procent respondentů má pocit, že existuje mezera v poskytování služeb pro hudebníky, a 46,6 procent by uvítalo specializovaný poradenský servis pro hudební umělce. Jednalo se o doposud největší průzkum svého druhu ve Velké Británii. Většina respondentů (66,2 procent) byla ve věku 18-35 let, s relativně rovnoměrným rozdělením žen a mužů (55,2 procent mužů, 43,9 procent žen). Největší skupinou respondentů byli hudebníci (39 procent) a pracovali v široké škále žánrů. Ostatní profese zahrnovaly DJ, hudební personál a také management.

„Výsledky tohoto průzkumu nejsou překvapením a ukazují obraz těch, kteří pracují v hudebním průmyslu,“ řekl Richard Robinson, generální ředitel Help Musicians UK. Druhá fáze výsledků průzkumu bude zveřejněna na začátku roku 2017.
První detailní část výzkumu najdete zde .


Poslední cesta Berlínských filharmoniků se Simonem Rattlem do USA

Berlínská filharmonie odjela na své poslední severoamerické turné se svým šéfdirigentem Sirem Simonem Rattlem. Až do 25. listopadu vystoupí hudebníci na jedenácti koncertech v sedmi městech v USA a Kanadě. Na programu jsou díla Antona Weberna, Arnolda Schoenberga, Albana Berga, Johannese Brahmse, Gustava Mahlera a Pierra Bouleze. Úvodní koncerty se uskutečnily v Carnegie Hall v New Yorku 9. a 10. listopadu.

Berliner Philharmoniker a Simon Rattle v Carnegie Hall (foto Chris Melzer)
Berliner Philharmoniker a Simon Rattle v Carnegie Hall (foto Chris Melzer)

Šéfdirigent Simon Rattle opouští Berlinské filharmoniky po šestnácti letech v létě 2018. Jeho nástupcem se stane Kirill Petrenko (podrobně jsme o jeho loňské volbě informovali mimo jiné zde).


Behzod Abduraimov, nedávno koncertující v Praze, je hvězdou Carnegie Hall

Carnegie Hall a jeho hlavní pódium, Stern Auditorium, není obecně místem, kde mladí umělci mohou zahrát své sólové recitály. Se svými krémovými stěnami se zlacením a dvěma tisíci osmi sty červeným sametem čalouněnými sedadly je Carnegie Hall nejprestižnějším koncertním prostorem na světě. Je vyhrazena pouze zavedeným klavírním hvězdám jako jsou Lang Lang, Evgeny Kissin nebo Mitsuko Uchida.

17. listopadu zde vystoupil Behzod Abduraimov, šestadvacetiletý klavírista z Uzbekistánu. Předtím hrál svůj působivý recitál v malém Weill Recital Hall, jen s 268 sedadly. Tomuto koncertu o několik týdnů předcházel orchestrální debut s Valery Gergievem a Mariinským orchestrem.

Behzod Abduraimov (foto © Benjamin Ealovega/Decca)
Behzod Abduraimov (foto © Benjamin Ealovega/Decca)

V posledních letech nebylo pro umělce téměř možné, aby po Weill Recital Hall hned vystoupili ve Stern Auditoriu. Částečně i proto, že mohli vystoupit ve větším sále – Zankel Hall s kapacitou 600 sedadel, kde se nyní koná mnoho sólových recitálů.

Vedení Carnegie Hall se však rozhodlo vsadit na Abduraimova, který provedl ve velkém sále program složený z děl Bacha, Schuberta, Balakireva, Prokofjeva a Beethovena.

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář