Hudební kurýr

Vydání číslo 35. Letmý pohled na události ze světa klasické hudby, k nimž došlo ve druhé polovině února 2017. Uhádnete, co Hélène Grimaud hraje? Nepohodlný průkopník: Gidon Kremer oslavil sedmdesátiny. Ambiciózní Estonsko: nástroj pro každé dítě. Ve Vídni je absolutně vyprodáno, v newyorské Met nikoliv. Pořadí prodeje hudby na hudebních nosičích. Intenzivní spolupráce lipského Gewandhausu a Boston Symphony Orchestra. Bachova medaile pro Reinharda Goebela. Mladí hudebníci v Německu získali cenné strunné nástroje. Německo: Více návštěvníků na koncertech klasické hudby než na kopané. Podpora milánské La Scaly obětem zemětřesení. Zemřel dirigent Stanisław Skrowaczewski.

Uhádnete, co Hélène Grimaud hraje?
Podívejte se na video, které najdete na Facebooku francouzské klavíristky zde . Správnou odpověď na úvodní otázku najdete v závěru videa.

Hélène Grimaud (zdroj helenegrimaud.com)


Nepohodlný průkopník: Gidon Kremer oslavil sedmdesátiny

Gidon Kremer patří mezi největší hudební osobnosti naší doby. 27. února oslavil lotyšsko-německý houslista své sedmdesáté narozeniny. Etiketu moc neuznává a vůbec se sám nevidí jako „intelektuální hudebník”. Pro Gidona Kremera je příznačné, že jeho vlastní zkušenosti a skutečný prožitek určují jeho uměleckou vůli.

Gidon Kremer (zdroj gidonkremer.net / foto Horst Helmut Schmeck)

Gidon Kremer se narodil v rodině hudebníků. Jeho dědeček byl houslový virtuóz Karel Brückner, který mu dal první lekce. Po absolvování hudební školy v Rize odešel za slavným houslistou Davidem Oistrachem do Moskvy. Když se Sovětský svaz postupně otevřel po roce 1960 západním proudům, setkal se Gidon Kremer brzy s Arnoldem Schoenbergem, Antonem Webernem a Albanem Bergem.

Gidon Kremer odmítá stereotyp „ruského houslového zvuku” včetně bohatého vibrata a dlouhého smyku. Pro Kremera je hlavní pouze hudební text, ne vkus nebo ideologie. Proto také brzy sovětské kulturní orgány píší o „kremerisaci hudebního života”. Následují šikany a represe. V roce 1980 se usazuje na Západě. Studuje díla dalších avantgardistů jako Luigi Nona nebo Pierra Bouleze. V roce 1977 vzbudí poprask na festivalu v Salcburku, když „zkazí” populární houslový koncert Ludwiga van Beethovena nově složenými kadencemi Alfreda Schnittkeho. Uskutečnil nespočet premiér, včetně děl Alfreda Schnittkeho, Hanse Wernera Henze, Sofie Gubaiduliny, Edisona Denisova a Arvo Pärta. Je také jeho zásluhou, že publiku představil skladatele Galinu Ustwolskou, Pēterise Vaskse, Wałentyna Sylwestrowa nebo Giyu Kancheli. Také znovuobjevení skladatele Mieczysława Weinberga je spojeno s jeho jménem.

Silnou alternativou ke komerčnímu hudebnímu průmyslu byl jeho festival v rakouském Lockenhausu, který založil v roce 1981. Po politických změnách v roce 1990 Kremer založil soubor Kremerata Baltica, složený z mladých hudebníků ze své vlasti a postsovětského teritoria. Gidon Kremer je stálým hledačem, vždy novým a odlišným, který nikdy neupadá do rutiny.


Ambiciózní Estonsko: Nástroj pro každé dítě

Jako součást oslav stého výročí vzniku Estonska byl představen program zahrnující zvýšení počtu orchestrů, rozšíření sbírek hudebních nástrojů a zvýšenou péči o hudební vzdělání. Jedním z pilířů je program s názvem Hudební nástroj pro každé dítě.

An Instrument for Every Child (zdroj ev100.ee / foto Nele Tasane)

Čtyřletý projekt není o tom rozdávat triangly nebo bubínky, ale usiluje o modernizaci a opravy nástrojů v hudebních sbírkách institucí, které nabízejí hudební vzdělávání v Estonsku. Program má poskytnout možnost studovat hru na nástroj, o který má každý jednotlivec zájem. Hudební instituce (hudební školy, orchestry, školy a školky) mohou každoročně zažádat o grant. Ministerstvo kultury od roku 2015 podpořilo nákup devět set devadesáti čtyři nástrojů a vyčlenilo na tento projekt 1,3 miliónů eur.

Projekt má jednoduchý úkol: podpořit další děti, aby hrály a našly radost ze hry na hudební nástroje. Vědecký výzkum ukazuje, že hudba může mít obrovský vliv na vývoj dítěte.
více zde


Ve Vídni je absolutně vyprodáno, v newyorské Met nikoliv

Zatímco v Metropolitní opeře jsou sedadla v představení z jedné třetiny neobsazena, oznámilo vedení Staatsoper ve Vídni, že podle statistik za sezonu 2015/2016 bylo vyprodáno 98,6 procent všech vstupenek. Celkem 394 představení sledovalo 610.516 návštěvníků. 290 vystoupení na hlavní scéně Wiener Staatsoper dosáhlo průměrnou návštěvnost 98,59 procent kapacity k sezení.

Wiener Staatsoper (foto archiv)

Bylo uskutečněno osm premiér (opera, balet, dětská opera) a bylo provedeno celkem 66 různých děl. Celkové výdaje v letech 2015–2016 činily 114,8 miliónů eur a operní dům podpořila vláda celkovou sumou 60,4 miliónů eur. Tržby za vstupenky v této sezoně dosáhly rekordních sum ve výši 34,8 miliónů eur.


Pořadí prodeje hudby na hudebních nosičích

Německá federace hudebního průmyslu Bundesverband Musikindustrie zveřejnila konečná čísla za rok 2016 a konstatuje zvýšení celkových prodejů v roce 2016 o tři procenta oproti předchozímu roku.

Produkce kompaktních disků zaujímá stále s prodejním podílem téměř 54 procent první místo, po němž následují příjmy ze streamingu ve výši 24 procent a stahování zaujímá s jen něco málo okolo 12 procent třetí pozici. Záznamy hudby na vinylových LP deskách vzrostly o 40 procent a nyní se tlačí na hudební DVD a Blu-ray na čtvrtém místě. Celkem okolo 62 procent bylo dosaženo z prodeje fyzických formátů a 38 procent z digitálních formátů.

Pořadí prodeje hudby na hudebních nosičích (zdroj Bundesverband Musikindustrie)


Intenzivní spolupráce lipského Gewandhausu a Boston Symphony Orchestra
Spolupráce zahrnuje vedle plánování koncertních sezon také personální rozvoj a vzdělávání hudebníků. Inspirace pro spolupráci přišla od nově angažovaného dirigenta lipského orchestru Andrise Nelsonse. Lotyšský dirigent, který nastupuje v sezoně 2017/2018 v Lipsku, je zároveň od roku 2014 až do roku 2022 také hudebním ředitelem v Bostonu. „Jsem nesmírně rád, že mí kolegové z obou orchestrů chtějí mít toto naprosto unikátní partnerství,” řekl osmatřicetiletý dirigent.

Andris Nelsons (zdroj andrisnelsons.com / foto © Marco Borggreve)

Oba soubory budou každoročně jeden týden hostovat na pódiu svého partnera. Programy budou doplněny koncerty komorní hudby, přednáškami a panelovými diskusemi. Navíc orchestry budou společně iniciovat vznik nových skladeb. První zakázky obdrželi Jörg Widmann a Sean Shepherd.

Tato spolupráce umožní rovněž hudebníkům vystupovat po dobu tří až šesti měsíců na koncertech partnerských orchestrů. „Chcete-li získat zkušenosti v jiných kulturních kontextech, taková výměna je pro rozvoj hudebníka velmi důležitá,” řekl ředitel Gewandhausu Andreas Schulz. Výměna s kolegy na mezinárodní úrovni a nezbytné konfrontace s dalšími profesními okolnostmi rozšíří jejich obzory. Kromě toho orchestrální Akademie Gewandhausu pošle své talenty na letní akademii do Bostonského Tanglewood Music Center. Na oplátku student skladby složí dílo pro účastníky Lipské akademie.

Andris Nelsons byl v roce 2015 jmenován nástupcem Riccarda Chaillyho.


Bachova medaile pro Reinharda Goebela

Houslista a dirigent, zakladatel souboru Musica Antiqua Köln Reinhard Goebel obdržel v Lipsku Bachovu medaili 2017. Čtyřiašedesátiletý umělec se významnou měrou podílel na rozvoji staré hudby.

Reinhard Goebel (zdroj reinhardgoebel.net / foto © Christina Bleier)

Reinhardu Goebelovi, který je v současné době profesorem historické interpretační praxe na Mozarteu v Salcburku, bude cena předána v rámci letošního Bachova festivalu dne 17. června 2017. Festival se koná ve dnech od 9. do 18. června 2017, s mottem Ein schön new Lied – Musik und Reformation. Bachova medaile z míšeňského porcelánu se uděluje od roku 2003. Oceněnými jsou zpěváci, hudebníci a dirigenti, kteří se zasloužili o péči o Bachův hudební odkaz.

Předchozími oceněnými byli Peter Kooij (2016), Masaaki Suzuki (2012), Herbert Blomstedt (2011), Philippe Herreweghe (2010), Frieder Bernius (2009), Nikolaus Harnoncourt † (2007), Ton Koopman (2006), Sir John Eliot Gardiner (2005), Helmuth Rilling (2004) a Gustav Leonhardt † (2003).


Mladí hudebníci v Německu získali cenné strunné nástroje

Při hudební soutěži německého fondu Deutschen Musikinstrumentenfonds získalo 49 mladých hudebníků cenné housle, violy a violoncella. 29 účastníků dostalo zapůjčeno nástroj poprvé, dalším 20 byla prodloužena výpůjční lhůta. Celkem soutěžilo 55 mladých hudebníků ve věku dvanáct až dvacet osm let. Pro pětadvacátý ročník soutěže byl předán již dvoustý nástroj z majetku poskytovatele fondu. Violoncello Joseph Guarneri, Cremona 1715 získala čtyřiadvacetiletá Katarina Schmidt.

Vítězové soutěže německého fondu hudebních nástrojů 2017 s Irene Schulte-Hillen a Rolfem E. Breuem (foto © Deutsche Stiftung Musikleben / David Ausserhofer)

Německý Fond hudebních nástrojů byl založen v roce 1993 na podporu nadějných mladých hráčů na smyčcové nástroje. Jeho archiv se rozrostl z počátečních šestnácti na dvě stě houslí, viol, violoncell a kontrabasů. Zahrnuje jak historické mistrovské nástroje Antonia Stradivariho, Giuseppa Guarneriho, Giovanniho Battisty Guadagniniho a Nicola Gagliana, tak také vynikající moderní nástroje.


Německo: Více návštěvníků na koncertech klasické hudby než na kopané

Koncerty klasické hudby v sálech, v divadlech a na hudebních festivalech měly ve Spolkové republice Německo o čtyřicet procent více návštěvníků než stadióny 1. Bundesligy a celkem přilákaly 18,2 milionů návštěvníků – píše v tiskové zprávě Německé orchestrální sdružení.

Ilustrační foto (zdroj pixabay.com)

Doposud nikdy se v Německu nepostavilo nebo neopravilo tolik koncertních sálů jako v minulém roce. V koncertní sezoně 2015/2016 se uskutečnilo celkem 13.800 koncertů orchestrů a rozhlasových těles financovaných z veřejných zdrojů. To je o deset procent více než v předchozím průzkumu. Podíl 20 až 29letých koncertních návštěvníků je v současné době vyšší než skupině 50 až 59 let. Německé orchestrální sdružení sbírá data od sezony 2003/2004 – jednou za dva roky – střídavě se statistikami o obsazenosti souborů. V popředí zájmu jsou symfonické a sborové koncerty – celkem 5.800. Překvapivé jsou výsledky zejména v sektoru vzdělávání. Jednalo se přibližně o 5.100 hudebně-vzdělávacích akcí a je zde patrný nárůst o více než 20 procent.

Nicméně počet koncertních, divadelních, komorních a rozhlasových orchestrů financovaných z veřejných zdrojů se snížil od roku 1992 ze 168 na 130. Počet pracovních míst v orchestrech se také snížil z 12.159 na 9.816.


Podpora milánské La Scaly obětem zemětřesení

La Scala shromáždila kolem 250.000 eur na podporu dětí a dospívajících po zemětřesení v regionech střední Itálie. Tento obnos byl získán při benefičním představení opery Giuseppe Verdiho La traviata.

Giuseppe Verdi: La traviata – Teatro alla Scala 2017 (zdroj FB Teatro alla Scala)

Vedení opery oznámilo, že celková suma byla získána prodejem vstupenek, z příspěvků od sponzorů a z darů zaměstnanců. Ve střední Itálii došlo v srpnu loňského roku k prudkému zemětřesení, v jehož důsledku zemřelo přes tři sta lidí. Od té doby došlo ve stejné oblasti k opakovaným otřesům.


Zemřel dirigent Stanisław Skrowaczewski
Polsko-americký dirigent a skladatel Stanisław Skrowaczewski zemřel ve věku třiadevadesáti let. Tuto smutnou zprávu oznámila jeho umělecká agentura Intermusica s odvoláním na Minnesota Orchestra, s nímž byl dirigent spojen od roku 1960 a v jehož čele stál devatenáct let jako hudební ředitel. V roce 2003 se stal jeho čestným dirigentem.

Stanisław Skrowaczewski (zdroj commons.wikimedia.org/Steffen Wurzel)

Stanisław Skrowaczewski se narodil ve Lvově a byl ceněn jako skladatel a dirigent. Jeho interpretace díla Antona Brucknera jsou považovány za legendární. Ve své dlouhé kariéře spolupracoval s některými z nejvýznamnějších orchestrů na světě včetně Cleveland Orchestra, New York Philharmonic a Hallé Orchestra. V roce 1994 byl hlavním hostujícím dirigentem Deutsche Radio Philharmonie.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat