Jak nepomáhat mladým umělcům…

…aneb Pokus o polední koncerty

Ještě pod vedením Vladimíra Darjanina se Česká filharmonie inspirovala londýnským vzorem z Wigmore Hall a pro novou sezónu připravila cyklus Polední koncerty. Zájemce o tyto koncerty se na zastaralé webové prezentaci mnoho nedozví (Jak asi dopadlo lukrativní výběrové řízení na webmastera nových stránek??)! Pokud se zájemce o vstupenky náhodou dopátrá na internetových stránkách Cyklu PR najde recitály mladých českých umělců a výběr je exkluzivní: S. Pěchočová, J. Vodička, A. Skoumal, J. Špaček, P. Berger, V. Veverka, Š. Švestka, L. Vondráček. Tato generace výborných muzikantů by měla být velmi opečovávaná. Nejen v ČF, ale třeba i v Českém rozhlase. Kolik nahrávek nebo záznamů koncertu těchto interpretů je slyšet v jeho vysílání? Neupadnou v zapomnění pro další generace posluchačů, když stále slyšíme nahrávky z 60. a 70. let? O Radiu Classic FM ani nemluvě!! Rozbor a srovnání třeba s BBC, France Musique, NPR, BR Klassik nebo britským Classic FM by pravděpodobně neškodil.

Soudě podle zahajovacího koncertu mnohé pro tuto výbornou generaci nebylo vykonáno. Nepočítaje nulové informace o interpretech na internetových stránkách. Zájemce o vstupenky se v 21. století dozví, že „Litujeme, ale tento koncert není přístupný k online prodeji. V případě zájmu o vstupenky kontaktujte Informační servis České filharmonie“. Náhodný návštěvník nedostane ani vstupenku na koncert v předsálí Sukovy síně, o kvalitě tiskových zpráv, o stavu nástroje Kawai a o jeho adjustaci i naladění ani nemluvě. PR České filharmonie ve všech ohledech zklamalo. Hudební mládí dostalo pouze příležitost a to je málo. Jakýkoliv podnik nebo firma (nebo snad i Ministerstvo kultury??) by z takové kvality prezentace pravděpodobně vyvodil důsledky. Nevím také, zda byly nabídnuty vstupenky studentům Pražské konzervatoře nebo AMU, ale malá návštěvnost sestávající z náhodných turistů a starší věkové generace musí být neuspokojující nejen pro interpreta. Mladé posluchače jsem téměř neviděl. Nebo je chyba též u slovutných pedagogů? Opravdu nevím!

Slávka Pěchočová předvedla náročný program z děl Janáčka, Chopina a Schumanna. V hodinovém repertoáru ukázala velmi solidní techniku i smysl pro stavbu celku. Koncentraci a vnitřní ponor, jakož i zaujetí pro detail, prokázala zejména v Carnavalu op. 9 Roberta Schumanna. Toto dílo je jejímu naturelu zřejmě bližší něž Chopinova Balada, které chyběla velká romantická poetičnost, lyrika i laskání s vnitřními hlasy. Volba Janáčkova cyklu V mlhách na úvod recitálu nebyla zřejmě nejvhodnější a nad prostotou a impresionistickou intimností díla převažovala trpící duše Janáčka.

Česká filharmonie – Polední recitály
Sukova síň, středa 8. září 2010, 13:00 hod.
Slávka Pěchočová – klavír

program:
Leoš Janáček: V mlhách
Frédéric Chopin: Balada č. 3 As dur op. 47
Robert Schumann: Karneval op. 9

www.ceskafilharmonie.cz

Související články


5 responses to “Jak nepomáhat mladým umělcům…

  1. Mohu se zeptat, zda je autorem článku mladý klavírista Libor Nováček žijící prý v Londýně (doufám že nikoliv – protože "recenze" na pianistku formátu Pěchočové by od daleko méně proslulého kolegy vyznívala poněkud zaujatě až komicky)…což je pocit, kterému se žel nemohu ubránit. Její interpretace Janáčka byla totiž po mém soudu dokonalá a vyzrále fascinující.
    Nebo je autorem jeho otec violista Libor Nováček, či ještě nějaký jiný mě zcela neznámý Libor Nováček?
    Jinak bych ale jeho hodnocení zajištění organizace a zpochybnění pořádat koncerty ve 13hodin ve všední den a bez náležité propagace vcelku podepsal i když relativně slušná návštěva koncertu mě vzhledem k výše uvedeným skutečnostem spíše mile překvapila.
    P.Kvůliv

  2. Dobrý den, vážený anonyme.
    Pokud slova o Janáčkově skladbě a interpretaci považujete za negativní domnívám se, že jste je zřejmě nepochopil. Zobrazila pouze odlišný náhled na uchopení díla, jehož provedení se mi stejně jako Vám líbilo. Vím také, že pro umělce je velmi obtížné zařadit na začátek koncertu náročného Chopina, když chce prezentovat na tak významném pódiu ČF skladby, které má velmi rád.
    Anonymní poznámka stran proslulosti Libora Jun. však nepochází z mého pera. Více o Liborovi na http://www.libornovacek.com.

    Libor Nováček Sen.

Napsat komentář