Jak pěvecké superstar prodávají Wagnera. Operní kukátko

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 16. do 22. května 2016. Operní kukátko (42). Wagnerovská horečka na evropských scénách. Uděleny ceny za nejlepší operní výkony – International Opera Awards. Sofia Coppola debutovala jako operní režisérka. Operní Hamlet Verdiho přítele Franca Faccia. Odešli scénograf Jaroslav Malina a výtvarník Adolf Born. Goldmarkova Královna ze Sáby v nové nahrávce. Test: Karel IV. v opeře.

Operní kukátko
Malý test na začátek u příležitosti sedmistého výročí narození Karla IV.
V kterých operách vystupuje český král a císař Svaté říše římské Karel IV. (1316–1378)? Odpovědi najdete na závěr tohoto textu.

Karel IV. na votivním obraze Jana Očka (foto archiv)
Karel IV. na votivním obraze Jana Očka (foto archiv)


Wagnerovská horečka na evropských scénách
Operními fanoušky ostře sledované nastudování Wagnerova Lohengrina v Drážďanech s božskou Annou Netrebko plnilo stránky papírových i internetových médií několik týdnů (naši recenzi najdete zde). Mediální tlak a zvědavost se převážně soustředily na sopranistku a již méně na představitele titulního hrdiny Piotra Beczału, za což musel být tenorista určitě vděčný. Jak ukazují kritiky, celé obsazení se ukazuje jako skvělé a řada kritiků píše o „ideálním“. Samozřejmě se šušká o možnostech tohoto obsazení pro bayreuthský festival roku 2018, kdy by se hudebním ředitelem Wagnerova festivalu mohl stát právě Christian Thielemann.

Mnichovské premiéře Mistrů pěvců norimberských kralovala jiná současná pěvecká hvězda – Jonas Kaufmann a i tam bylo nadšení po premiéře 16. května obrovské. Ve stejném tónu zněly ohlasy tisku a médií celého světa.

R.Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg - Bavorská státní opera 2016 (foto Bayerische Staatsoper)
Richard Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg – Bavorská státní opera 2016 (foto Bayerische Staatsoper)

Velké pěvecké osobnosti současné opery tak dokázaly velmi zatraktivnit Wagnerovy operní party (lyričtějšího typu), které nejsou primárně považovány za tak atraktivní jako jiné – Elsu a Walthera Stolzinga. Obrovský zájem veřejnosti, dlouho zcela vyprodané lístky, ale i televizní šoty stanic, které se opeře běžně vůbec nevěnují, to všechno také signalizuje postavení dnešních operních hvězd nejvyšší svítivosti, ale i zájem o operní dílo Richarda Wagnera.

V úvodní inscenaci Mistrů pěvců norimberských na festivalu v anglickém Glyndebournu kritika vyzdvihuje především výkon barytonisty Geralda Finleye v roli Hanse Sachse. Ale i ostatní obsazení je hodnoceno jako velmi kvalitní: Michael Schade v místním debutu jako Walther a Amanda Majeski jako Eva i Alastair Miles jako Pogner. Inscenace Davida McVicara je hodnocena jako vizuálně zdařilé, intimní drama s komediálními rysy.

Další světovou scénou, která uvedla veřejností bedlivě sledovanou wagnerovskou premiéru, je pařížské divadlo Théâtre des Champs-Élysées. 12. května zde byla za velké pozornosti publika, kritiky i francouzských médií uvedena opera Tristan a Isolda v hudebním nastudování Daniela Gattiho. Režisér Pierre Audi společně s výtvarníkem scény i kostýmů Christoferem Hetzerem připravili velmi přehlednou inscenaci s bohatou emocionalitou a archetypální podobou prostředí. Kritika připomíná vliv populárního fantasy seriálu Bitva o trůny na režii operní inscenace a některé výtvarné obrazy opery hodnotí jako úchvatné. Z představitelů na sebe strhávají pozornost především představitelé titulní milenecké dvojice. Wagnerovský tenor Torsten Kerl vnáší do role velkou dávku lyrismu i patosu. Anglická sopranistka Rachel Nicholls (neplést s americkou modelkou a herečkou Rachel Nichols) vstoupila do zkoušek až po třech týdnech, kdy roli odřekla Emily Magee, přináší do role lyrické kouzlo bez zbytečné hlasové tenze. Jejich duet ve druhém dějství opery je hodnocen několika kritiky jako hudební vrchol roku. I ostatní role jsou obsazeny prvotřídními interprety: Michelle Breedt (Brangäne), Brett Polegato (Kurwenal), Steve Hume (Král Marke) a Andrew Rees (Melot). Inscenace bude pro posluchače přístupná také díky livestreamu.


Cena za nejlepší operní inscenaci pro Theater an der Wien
Světové ocenění International Opera Awards za nejlepší operní inscenaci roku 2015 obdrželo Theater an der Wien za prosincovou inscenaci opery Benjamina Brittena Peter Grimes ve strhující, poetické a zároveň naturalistické režii Christopha Loye (naši recenzi najdete zde).

Benjamin Britten: Peter Grimes - Joseph Kaiser (Peter Grimes) - Theater an der Wien 2015 (foto © Monika Rittershaus)
Benjamin Britten: Peter Grimes – Joseph Kaiser (Peter Grimes) – Theater an der Wien 2015 (foto © Monika Rittershaus)

Za nejlepší operní dům ale nebylo zvoleno toto divadlo, ale tentokráte Dutch National Theater. V dalších kategoriích zvítězili například Mariella Devia jako nejlepší zpěvačka, Gregory Kunde (nejlepší zpěvák), Asmik Grigorian (nejlepší mladá zpěvačka), za dlouholetý přínos pak mezzosopranistka a nyní intendantka operního souboru v Linci, Brigitte Fassbaender, Laurent Pelly (nejlepší režisér), Gianandrea Noseda (nejlepší dirigent), nejlepší nahrávkou roku se staly Donizettiho Les Martyrs/Mučedníci (Opera Rara) a nejlepším recitálem pak Agrippina Ann Hallenberg (DHM). Výsledky byly slavnostně vyhlášeny v londýnském hotelu Savoy, spojené s vybraným koncertním programem, na kterém se podíleli i ocenění Gregory Kunde a Ann Hallenberg, také Anna Bonitatibus a další.


Sofia Coppola debutuje jako režisérka v opeře
Slavná režisérka Sofia Coppola (narozena 1971), členka slavné umělecké rodiny Coppolů, ze které pochází také několik hudebníků a skladatelů, debutovala jako operní režisérka na scéně římské opery. Režisérka oceněných filmů jako Smrt panen, Ztraceno v překladu, Marie Antoinetta nebo Odnikud někam si pro svůj debut v tomto žánru vybrala nejklasičtější opus – Verdiho La traviatu. A již při čtení jmen spolupracovníků je jasný její důvod. Umělkyně se vždy výjimečně věnuje vizuální stránce svých projektů. Film Marie Antoinetta byl „optickou orgií“, který zaznamenal úspěch na celém světě, a na jeho přípravě se podílela řada módních tvůrců z Evropy i USA. Na operních kostýmech se podílejí návrháři světového módního salónu Valentino Maria Grazia Chiuri a Pierpaolo Piccioli. Kostýmy hlavní hrdinky navrhla dlouholetá hvězda současné módy – návrhář Valentino (vlastním jménem Valentino Garavani), který je také patronem římské opery.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář