Jakub Hrůša bude hudebním šéfem Opery v Kodani

Třicetiletý český dirigent Jakub Hrůša se od přespříští sezony, tedy od sezony 2013-2014 stane novým hudebním ředitelem opery Královského divadla v Kodani (Det Kongelige Teater). V současné době Jakub Hrůša působí jako šéfdirigent Pražské komorní filharmonie, jako hudební ředitel britského operního projektu Glyndebourne on Tour a také jak hlavní hostující dirigent u Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.


Umělecký ředitel kodaňské opery Keith Warner označil našeho Jakuba Hrůšu v souvislosti s jeho výběrem na dotyčný post za “perfektního člověka”. Role hudebního ředitele bude v následujících letech pro operu Královského divadla klíčová, uvádí tiskové prohlášení kodaňské opery; hudební ředitel bude mít na starosti dohled nad hudebními standardy, poradenstvím a plánováním.

Připomeňme, že letos v květnu zařadil prestižní britský časopis Grammophone Jakuba Hrůšu do žebříčku nejnadějnějších mladých světových dirigentů (naši zprávu o tom najdete zde).


Je nám ctí, že Opera Plus mohla být mezi prvními gratulanty a současně i prvním českým médiem, kterému Jakub Hrůša u příležitosti získání svého nového angažmá poskytl rozhovor:

Co přesně budou vaše pracovní závazky v Kodani obnášet?

Post generálního hudebního ředitele jsem přijal od sezony 2013/14, a to zatím na dobu tří let. Zavázal jsem se trávit v tomto městě a v této instituci podstatné množství času v roce, dirigovat dvě nebo tři produkce každý rok a dva koncerty s vynikajícím orchestrem této Opery, který organizuje celou symfonickou řadu koncertů, stejně jako řadu koncertů komorních. Také jsem zodpovědný za za kondici stálého pěveckého ansámblu, sboru a orchestru, a to jako šéfdirigent, a také za balet. Shrnuto a podtrženo za veškerou hudební složku činnosti této instituce. Budu pracovat v týmu s novým intendantem Opery, britským režisérem Keithem Warnerem, který nastoupil do této funkce se začátkem této sezony. Do srpna 2013 budu působit jako jejich Music Director Designate, což bude obnášet plánování, konzultační činnost, návštěvy představení a pozorování všech aspektů fungování instituce.

Celá věc se seběhla v průběhu roku 2011. Divadlo vypsalo mezinárodní výběrové řízení, jehož se zúčastnilo cca 150 kandidátů z celého světa. Dirigoval jsem v Kodani v lednu a únoru inscenaci Borise Godunova, což přesvědčilo mnohé ze složek divadla, aby mě vyzvali k účasti v tomto konkurzu, již jsem předtím nijak neplánoval. Postupným zužováním počtu kandidátů, rozhovory s vybranými z nich, objížděním světa a sledováním jejich aktivit jinde došlo celé divadlo k jednomyslnému konsenzu, že chtějí post nabídnout mně.

Ještě bych měl asi zmínit, že divadlo funguje jako projektové, ovšem se stálým pěveckým ansámblem, v němž lze najít poměrně mnoho mezinárodně úspěšných a uznávaných osobností. Program mé aktivity se ještě teprve plánuje, ale mohu myslím prozradit, že svou činnost zahájím inscenací Verdiho Otella a v prvním roce ještě nastuduji Dvořákovu Rusalku v režii Richarda Jonese.

Jak to bude dál s vaším angažmá v Glyndebourne a závazky v Tokiu?

Vzhledem k tomu, že v Kodani v plném nasazení nastoupím v sezoně 2013/14, nedochází s žádnou z institucí, ve kterých nyní působím, ke střetu zájmů. Mé kontrakty v Pražské komorní filharmonii a Glyndebourne běží do sezony 2012/13. V případě Glyndebourne jsme se víceméně dohodli, že smluvně dále pokračovat nebudu, pouze jako host. V Pražské komorní filharmonii jsme zahájili jednání o podobě naší další spolupráce a jednání zatím stále probíhá. Post v Tokiu nijakým způsobem s Kodaní ani jakoukoli jinou štací nekoliduje, neboť se jedná pouze o pravidelné hostování.

Změní se něco na rozsahu vašich aktivit v Pražské komorní filharmonii?

Do doby mého nástupu na post v Kodani se žádná z mých aktivit nijak nezmění. Budu sice pracovat pro Kodaň jako designovaný hudební ředitel, ale centrem mého zájmu je stále na prvním místě Pražská komorní filharmonie – a sezonně na podzim Glyndebourne.

Děkujeme pane Hrůšo za rozhovor a ještě jednou k vašemu novému angažmá gratulujeme a přejeme hodně úspěchů!


O nové budově Královského divadla v Kodani, otevřené před šesti lety, jsme na Opeře Plus psali před časem, článek najdete zde.

 


Ptal Vít Dvořák

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments