* Ministr Balvín odvolání zdůvodňuje absencí veřejného výběrového řízení
* Vedení Opery ND na protest rezignovalo a varuje před další destabilizací
* Kritika Balvína sílí, do kauzy se vložili i politici, svoje vyjádření vydal už i Hrad
* Expertní komise Ministerstva kultury vyzvala veřejnost k protestům
* Na protest rezignoval šéf Činohry ND Dočekal, herci dávají výpovědi
* Odboráři Státní opery naopak pozastavili stávkovou pohotovost
Nový ředitel Národního divadla v Praze Jan Burian, který se své funkce měl ujmout od 1. srpna 2013, byl dnes ministrem kultury Jiřím Balvínem z tohoto postu nečekaně odvolán. Opeře Plus, která tuto aktuální zprávu přináší jako první, svoje odvolání potvrdil dnes dopoledne sám Jan Burian. K Burianovu sesazení tak paradoxně došlo hned v prvních hodinách jeho nástupu do čela první scény, tedy prakticky ještě před tím, než funkci ředitele Národního divadla mohl začít vykonávat. Jan Burian přitom patří k nejzkušenějším divadelním manažerům u nás, o čemž svědčí mimo jiné jeho předchozí úspěšné osmnáctileté ředitelské období v plzeňském Divadle J. K. Tyla.Ministr kultury Jiří Balvín zveřejnil důvody nečekaného Burianova odvolání až před polednem na webových stránkách ministerstva, a to jen ve velmi stručné zprávě: „Důvodem mého rozhodnutí je skutečnost, že v takto významných institucích, zvláště s titulem národní, je třeba obsazovat řídící pozice na základě výsledků veřejného výběrového řízení, což se v tomto případě nestalo. Jenom tak lze zajistit, že při jakékoliv změně na politické scéně nebude docházet k neustálým změnám v obsazování řídících funkcí. Do konce měsíce srpna Ministerstvo kultury vypíše veřejné výběrové řízení na funkci generálního ředitele Národního divadla.“Jan Burian ale s ministrovým zdůvodněním svého odvolání nesouhlasí: „Podle mého soudu jsem prošel výběrovým řízením podle všech evropských standardů. Byla jmenována rada nezávislých odborníků, kteří zpracovali nějaký koncept a vyhledávali ředitele, což je postup u těchto institucí běžný.“ V této souvislosti také zdůraznil, že v komisi seděli dva bývalí ministři kultury, dva úspěšní ředitelé velkých divadel, rektor Akademie múzických umění, tedy lidé „se vším mandátem. … Udělali jsme audit a zprávu pro ministerstvo o stavu Národního divadla, kterou mimochodem pan ministr zatím nezná, a podle mého soudu spojovat mé odvolání s kauzou Národní galerie je absurdní,“ uvedl Burian. „Je podivné, že ministr vlády, která se deklaruje jako vláda odborníků, odborníkům nedůvěřuje a vláda sama konkurzem, tedy volbou nebo vyjádřením důvěry, neprošla.“ A dodal, že pravděpodobně vstoupil do dějin světové kultury, protože asi nikdo nebyl tak krátce ředitelem tak významné instituce, jakou je Národní divadlo. „Velmi váhám, zda se do nového výběrového řízení přihlásím. Když už jsem jednou u odborníků prošel, nevím, jestli budu mít znovu chuť na další test, zejména když si představím, jak tohle všechno zkomplikuje situaci uvnitř Národního divadla,“ uvedl dále po svém odvolání Jan Burian. V rozhovoru pro portál ihned.cz přitom Burian naznačil, že za jeho odvoláním by mohli být i odboráři.Kvůli nečekanému odvolání ředitele Národního divadla Jana Buriana a také možným dalším změnám ve vedení kulturních organizací se příští středu mimořádně sejde sněmovní podvýbor pro kulturu. Na jednání hodlá pozvat i Jiřího Balvína, aby svoje rozhodnutí o Burianově odvolání vysvětlil. Podle člena výboru Stanislava Polčáka (TOP 09 a STAN)  jsou mnozí poslanci Balvínovým rozhodnutím zděšeni. Zpolitizování kauzy potvrdil mimo jiné i požadavek předsedy ČSSD Bohuslava Sobotky na Burianovo navrácení do čela první scény, Balvínův krok kritizuje také řada senátorů. S vyjádřením přispěchal i kancléř prezidenta Miloše Zemana Vratislav Mynář, který se naopak postavil za ministra Balvína.

Jana Buriana do čela pražského Národního divadla jmenovala bývalá ministryně kultury Alena Hanáková 30. ledna 2013, a to k letošnímu 1. srpnu, aby vystřídal dočasně pověřeného provozně-technického ředitele Václava Peloucha. Burianův mandát měl trvat šest let. Jmenování Buriana doporučil ministryni kultury tým expertů, který se situací v této umělecké instituci od loňského roku zabýval. Skupina odborníků ve složení doc. Mgr. Jan Hančil (děkan DAMU), MgA. Jiří Šesták, Ph.D., (senátor, ředitel Jihočeského divadla České Budějovice), MgA. Stanislav Moša (ředitel Městského divadla Brno), Mgr. Bohumil Nekolný (analytik Institutu umění – Divadelního ústavu), prof. Václav Riedlbauch (pedagog HAMU a VŠE) a doc. PhDr. Milan Uhde (dramatik) doporučila Jana Buriana jako jediného kandidáta, zároveň vypracovala Návrh transformace Národního divadla, které bylo sloučeno se Státní operou, a navrhla budoucí směřování této instituce. Odborníci se v závěrečné zprávě vyslovili pro odstranění zastaralých principů řízení příspěvkové organizace i přímé závislosti Národního divadla na státní správě. Národní divadlo ale bude prozatím nadále příspěvkovou organizací zřizovanou státem – jinou formu právní subjektivity totiž neumožňuje tuzemská legislativa.

Právě tato expertní komise Ministerstva kultury dnes odpoledne v návaznosti na Burianovo odvolání vydala prohlášení, kde krok ministra Balvína ostře kritizuje a veřejnost vyzývá k protestům (celé znění dokumentu najdete zde).V souvislosti s dnešním nečekaným odvoláním Jana Buriana stojí za připomenutí i to, že právě dnes do Národního divadla nastoupilo nové vedení Opery, které Burian coby nastupující ředitel jmenoval už na konci minulé sezony: do funkce ředitelky spojené Opery Národního divadla a Státní opery divadelní manažerku Silvii Hroncovou, za uměleckého ředitele obou operních souborů si Burian vybral Petra Kofroně a jako hudebního ředitele souboru ND dirigenta Roberta Jindru a Státní opery Martina Leginuse. V odpoledních hodinách přitom mluvčí první scény oznámil, že toto vedení Opery Národního divadla rezignovalo na své funkce. Nesouhlasí s dnešním Burianovým odvoláním po jednom dni ve funkci, vyjadřuje nad ním krajní rozhořčení a hodnotí to jako projev nekulturnosti. Současně upozorňuje, že rozhodnutí ministra Balvína ještě více destabilizuje chod Národního divadla a prohloubí vleklou krizi operního souboru. Burianovo odvolání ostře odsoudili také šéf Činohry první scény Michal Dočekal a Baletu Petr Zuska, přidala se řada dalších osobnosti kulturní sféry stojících i mimo Národní divadlo, Jednota hudebního divadla a Herecká asociace.

Ve čtvrtek navečer šéf Činohry Národního divadla Michal Dočekal oznámil, že se na protest proti odvolání Jana Buriana z čela první scény rozhodl na svůj post rezignovat. Ze stejného důvodu podala v průběhu čtvrtka výpověď už celá řada herců. Vstřícným krokem na Burianovo odvolání naopak v divadle zareagovali odboráři Státní opery: ti ohlásili, že pozastavují stávkovou pohotovost, s tím, že jejich cílem je zrušit transformaci Národního divadla, která měla za důsledek sloučení orchestrů Národního divadla a Státní opery Praha. Právě o odborářích přitom Jan Burian ve svém dnešním rozhovoru pro portál ihned.cz řekl, že by za jeho odvoláním mohli stát (více zde).Předchozího ředitele Národního divadla Ondřeje Černého ministryně Hanáková odvolala loni v září. Ministryně původně chtěla Černého nahradit svým ekonomickým náměstkem Martinem Sankotem, což ale spustilo vlnu protestů z odborné i politické sféry. V některých souborech Národního divadla byla dokonce vyhlášená stávková pohotovost.

O jmenování Jana Buriana do čela Národního divadla v Praze uvažoval již před více než deseti lety někdejší ministr kultury Pavel Dostál. Nakonec ale tehdy dostal přednost scénograf Daniel Dvořák, který ve funkci vydržel necelých pět sezon; po Dvořákovi nastoupil Ondřej Černý.

Vizitka:
Jan Burian (1959) vystudoval pražskou DAMU, v posledním roce studií působil jako režisér v Satirickém divadle Večerní Brno. Do svého prvního angažmá nastoupil jako režisér v Divadle O. Stibora v Olomouci. V r. 1986 poprvé pohostinsky režíroval v Plzni, kde v následujícím roce přijal angažmá. Do r. 1989, kdy se stal šéfem plzeňské činohry, zde připravil řadu inscenací kontroverzních titulů (M. Bulgakov: Adam a Eva, Karel Steigerwald: Tatarská pouť, A. Kazancev: Eviny sny – čsl. premiéra). V r. 1990 nastudoval v čsl. premiéře Pokoušení Václava Havla. Až do roku 1989 byl Jan Burian členem KSČ.

V r. 1991–95 pracoval jako režisér v Divadle na Vinohradech, v květnu 1995 se stal ředitelem Divadla J. K. Tyla v Plzni, které úspěšně vedl celých 18 let. Jeho režie na domovské scéně pokrývaly široké žánrové spektrum od velkých klasických titulů (Shakespeare, Lorca, Miller, O´Neill) po současnou českou i světovou dramatiku. Režíroval rovněž několik operních titulů (Rusalka, Carmen, Lucerna, Trubadúr, Její pastorkyňa). Ve světové premiéře uvedl v Plzni dvě hry Pavla Kohouta – Nuly a Arthurovo bolero. Nuly poté nastudoval na pozvání ředitele MCHATu Olega Tabakova v r. 2002 jako první český režisér hostující na této světově proslulé scéně.

Od r. 1990 je pedagogem oboru režie na Divadelní fakultě AMU, od r. 1992 vedoucím katedry činoherního divadla, od r. 2004 docent. Je ředitelem Mezinárodního festivalu Divadlo, nejvýznamnější divadelní přehlídky v ČR, a viceprezidentem národního střediska ITI – UNESCO. Jako předseda Asociace profesionálních divadel České republiky a viceprezident Unie zaměstnavatelských svazů zastupuje česká profesionální divadla při jednáních na celostátní i evropské úrovni, jeho manažerská práce je kladně hodnocena v celostátním i mezinárodním kontextu.

Jako zástupce Asociace profesionálních divadel převzal 22. 11. 2012 v Bruselu Cenu PEARLE (Evropský svaz zaměstnavatelů v oblasti živých umění), jíž mezinárodní porota ocenila projekt „Posilování bipartitního dialogu v odvětvích“.