Janáček a ti druzí. Operní kukátko o české opeře v zahraničí

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 10. do 16. října 2016. Operní kukátko (63). Česká opera v plánech německých, rakouských a švýcarských scén. Vídeň se baví Salierovým Falstaffem. Opera v televizi – dokument o vzniku pražské Elektry Richarda Strausse. Nahrávka týdne: Krenekův Orfeus a Eurydika z roku 1990. Operní úsměv: Utrpení na světové premiéře.

Operní kukátko
České opery v plánech německých, rakouských a švýcarských operních scén
Dramaturgický přehled německy mluvících scén letos ve výběru českých operních titulů nepřináší zásadní dramaturgická překvapení. Suverénně počtem naplánovaných nastudování i rozmanitostí titulů vede Leoš Janáček a za ním se poněkud skromněji zařadili Antonín Dvořák a Bedřich Smetana s jediným, v obou případech nejpopulárnějším operním dílem, ve dvou, respektive třech nastudováních a obnovených premiérách. Stále je znatelný zájem o dílo „terezínských“ skladatelů, především Brundibára Hanse Krásy a letos také o dílo Viktora Ullmanna. Leoš Janáček bude nastudován na německy mluvících scénách osmkrát v počtu čtyř operních titulů (dvakrát Její pastorkyňa, tradičně pod zažitým názvem Jenůfa;  dvakrát Káťa Kabanová; jednou Věc Makropulos; třikrát Příhody lišky Bystroušky pod zavedeným názvem Die schlaue Füchslein).

Na začátku března 2017 zazní Jenůfa v Darmstadtu pod taktovkou renomovaného dirigenta Willa Humburga, který je od sezony 2014/2015 generálním hudebním ředitelem místního operního souboru, a v režii mladého režiséra Dirka Schmedinga. Ten zde dílo uvede v místním režisérském debutu. Samostatné operní režii se věnuje zatím jen několik sezon, předtím ale již asistoval několika významným operním režisérům (například Calixto Bieito, Peter Konwitschny nebo režisérský tandem Morabito/Wieler).

Staatstheater Darmstadt (zdroj commons.wikimedia.org/LottermannFuentes)
Staatstheater Darmstadt (zdroj commons.wikimedia.org/LottermannFuentes)

Obnoveného nastudování se již 22. října dočká tato opera v Geře, která má společný soubor také pro město Altenburg. Pražskou verzi opery v německém překladu Maxe Broda zde diriguje Laurent Wagner a dílo režíruje Kay Kuntze. V hlavních rolích Anne Preuss (Jenůfa) a Béela Müller hostující v roli Kostelničky. Pro velký úspěch premiérové série (březen 2015) je dílo znovu nasazeno s částečně obměněným obsazením.

15. října 2016 měla premiéru Janáčkova opera Káťa Kabanová v německém Krefeldu (spojený soubor s Mönchengladbachem). Opera se zde hraje česky s německými titulky a to bez přestávky (!). Hudebně se díla ujal Mihkel Kütson a režijní pojetí Helen Malkowsky se odehrává na temném jevišti pouze s jednotlivými a osamocenými jevištními elementy výpravy, popřípadě s prkennou stěnou, na kterou jsou promítány motivy vodní hladiny. I kostýmy jsou střízlivě civilní bez ruských konotací. Významnou roli v představení hraje světelný design. Jako Kabanicha vystupuje arménská pěvkyně Satik Tumyan a jako nešťastná Káťa polská sopranistka Izabela Matula.

Tentýž operní titul zazní v premiéře 14. ledna 2017 v Saarbrückenu, kde je pro sezonu naplánováno celkem devět představení. Opera zde bude uvedena německy v nastudování Nicholase Miltona a v scénografické podobě (včetně vlastních návrhů kostýmů) Bena Bauera.

Událostí bude nastudování Janáčkovy opery Věc Makropulos v Theater Freiburg v češtině s německými titulky pod režijním vedením známé operní režisérky Very Nemirovy na scéně Jense Kiliana a s kostýmy Marie-Luise Strandt. V hlavní roli je ohlášena česká mezzosopranistka (!) Kateřina Hebelková, místní velmi úspěšná Carmen a Královna ze Sáby v Goldmarkově stejnojmenné opeře (která je dostupná i na živé nahrávce). Obsazení ostatních rolí je mezinárodní, jak členy freiburského operního ansámblu, tak hostujícími zpěváky. Premiéru 26. listopadu 2016 by měl řídit Gerhard Markson.

Theater Freiburg (zdroj commons.wikimedia.org/Maurice Korbel)
Theater Freiburg (zdroj commons.wikimedia.org/Maurice Korbel)

Německy bude naopak zpívat Liška Bystrouška v Coburgu (premiéra 4. února 2017) v inscenaci zavedeného režisérského tandemu z Budapešti – Alexandry Szemerédy a Magdolny Parditky, který se podělí o režii i o návrhy scénografie a kostýmů. Roland Kluttig je ohlášen jako dirigent. Do konce sezony je naplánováno dvanáct představení. V dubnu 2017 vstoupí Liška Bystrouška i na scény v Pasově, Landshutu a Straubingu, tedy na tři scény, kterými disponuje Landestheater Niederbayern s hlavním sídlem v Pasově. I zde zazní opera v německém překladu (dramaturgie předkládá operu jako vhodný titul pro děti). Režii zde povede místní intendant Stefan Tilch, hudebního nastudování se ujal anglický dirigent Basil H. E. Coleman (místní šéfdirigent) a režie a veškerá scénografie jsou svěřeny Charlesi Cusickovi Smithovi a Philipovi Ronaldu Danielsovi, kteří již s tímto souborem připravili několik muzikálových a operních představení. I v obnoveném nastudování (od 20. listopadu 2016) této opery v Kolíně nad Rýnem zazní dílo v německém překladu Maxe Broda.

Oper Köln (zdroj commons.wikimedia.org/Raimond Spekking)
Oper Köln (zdroj commons.wikimedia.org/Raimond Spekking)

Úspěšná inscenace režiséra Torstena Fischera nabídne také vystoupení české sopranistky Ivany Rusko, rodačky z Brna, která zde bude zpívat nejen Lišku Bystroušku, ale také Musettu v Pucciniho Bohémě, a též bude alternovat hlavní roli v Orffově Chytračce i další role.

Antonín Dvořák je zastoupen pouze svým stěžejním operním dílem – Rusalkou. Vedle obnoveného nastudování inscenace v Komische Oper v Berlíně (hudební nastudování Henrik Nánási, režie Barrie Kosky), které mělo původní premiéru v únoru 2011, se další premiéra pohádkového titulu odehrála v Innsbrucku. Recenzi tohoto nastudování z pera spolupracovnice Opery Plus naleznete zde. Ohlášené nastudování tohoto titulu v Theater Augsburg bylo přesunuto na další sezony.

Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany tradičně zaznívá německy na menších a středních německy mluvících scénách. V této sezoně tak zažije dvě premiéry a jedno obnovené nastudování. Nejprve zazní v Staatstheater Hannover, kde dílo nastuduje Martin G. Berger (režie) a Benjamin Reiners (hudební nastudování) pro dvanáct představení v této sezoně.

Staatstheater Hannover (zdroj commons.wikimedia.org/Axel Hindemith)
Staatstheater Hannover (zdroj commons.wikimedia.org/Axel Hindemith)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář