Janovy pašije: stále aktuální výpověď o světě

Collegium 1704Václavem Luksem potěšilo pražské publikum zařazením Janových pašijí před velikonočními svátky. Namísto onemocnělého Markuse  Brutschera jako Evangelisty vystoupil V Rudolfinu 26. 3. Eric Stoklossa, jehož známe již z předchozí spolupráce s tímto souborem. Stoklassova umělecká minulost, kdy zpíval ve slavném Dresdner Kreuzchor, nebo pod taktovkou Helmuta Rillinga a dalších bachovských dirigentů, jej k této roli výtečně kvalifikuje.Jeho světlý, intonačně neochvějný a technicky obratný tenor vyprávěl velký příběh s jemnou citlivostí. Při zapojení orchestru (v áriích) byl zvukově o něco slabší. Part Ježíše zpíval Tobias Berndt  (mimochodem začínal ve stejném drážďanském sboru jako Stoklossa), se svým výkonným basově zabarveným, nicméně i ve výškách krásně znělým barytonem. V dalších rolích jsme slyšeli Alenu Hellerovou, Doru Pavlíkovou (soprány), Sophii Harmsen z Kanady (alt, nepříliš výkonný, našedlý témbr), Lisandra Abadie z Buenos Aires (Pilát, poctivý výkon, i když poněkud těžkopádný) a barytonistu Tomáše Krále (velmi hezké procítěné Arioso v druhé části).

Hlavní hvězdou večera byl ale sbor Collegium Vocale 1704 – právě jeho vstupy nesly největší emoce a nejdramatičtější momenty prastarého příběhu. Ukázal úžasnou přesnost v chromatické části Wäre dieser nicht ein Übeltäter, či ve sboru Wir dürfen niemand töten, kdy Židé přemlouvají Piláta, aby Ježíše odsoudil k popravě, nebo svižný Bist du nicht seiner Jünger einer?, když Petr podruhé zapře Krista. Nejdojemnější však byly jednoduché chorály s atmosférou prostého chrámového zpěvu (Durch dein Gefängnis, Gotts Sohn nebo In meines Herzens Grunde), ty se opravdu dotkly srdce posluchačů. Nejpůsobivější pasáže Kristovy smrti provází chorál kombinovaný s árií Mein teurer Heiland (Tobias Berndt), mimochodem – povedlo se hezky v programu rozlišit dva různé texty, které do sebe současně zpívá sólista a sbor. Orchestr doprovázel kongeniálně, se stejnou přesností a citem (výborné dechy, krásné gambové sólo na začátku altové árie Dokonáno jest). Na tělese je vidět, jak daleko se dá dojít, když se mu jeden dirigent, v tomto případě Václav Luks, věnuje vytrvale, poctivě a s dlouhodobou vizí.

Texty Janova evangelia popisují poslední dny Krista se zpravodajskou přesností a jednoduchou věcností  – zřejmě i zásluhou nového překladu textu oratoria dirigentem Václavem Luksem. Promlouvají k nám s aktuální naléhavostí, hovoří o událostech, které můžeme večer co večer slyšet z televizních zpráv: obvinění a zatčení, výslech, popírání vztahů s obviněným, špinavá zákulisní politika, ovlivňování justice, věznění a mučení, milost pro skutečné zločince, okradení mrtvého, obavy o osud příbuzných, o nezaopatřenou matku, poslední starosti, poslední věci člověka. Máte dojem, že jsme opravdu za dva tisíce let pokročili o tolik dál?

Hodnocení autorky recenze: 80 %

Hvězdy barokní opery
Johann Sebastian Bach:
Johannes-Passion
(Janovy pašije – BWV 245)
Dirigent: Václav Luks
Evangelist – Eric Stoklossa (tenor)
Alena Hellerová (soprán)
Dora Pavliková (soprán)
Tobias Berndt (baryton)
Lisandro Abadie (baryton)
Collegium 1704
Collegium Vocale 1704
26.března 22013 Dvořákova síň Rudolfina Praha

www.collegium1704.com

Foto Xiaohui Shan 2013 © Collegium 1704

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Bach: Janovy pašije - C 1704 (Praha 26.3.2013)

[yasr_visitor_votes postid="47583" size="small"]

Mohlo by vás zajímat