Ještě jednou nová česká krev v Baletním panoramatu

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Baletná panoráma Pavla Juráša (184)
Tentoraz:

  • Nová krv českého baletu Jan Špunda (2)
  • Daria Klimentová s baletnými hviezdami v Prahe
  • Čo sleduje Jan Špunda? 

 

Nová krv českého baletu Jan Špunda (2)
V minulom diele som sa prvýkrát stretol s talentovaným českým študentom baletu (tu). Nie je to hocijaký študent. A len nejaké čítanie na dovolenku. Jan Špunda. Študuje totiž na prestížnej English National Ballet School v Londýne. Od septembra začne študovať tretí ročník. Na tejto škole ročník posledný. Takže bude absolvovať. „Třetí ročník bude asi ten nejtěžší a nejnáročnější na organizaci času. Čekají mě konkurzy a toho se bojím nejvíce! Snad budu mít štěstí jako doteď a dostanu angažmá… Další věc je, že příští rok musíme napsat závěrečnou práci a skloubit to s konkurzy. Bude to hodně náročné, ale bude to určitě spousta nových zkušeností a snad to vše dobře dopadne…“ To zatiaľ ale moc predbiehame. Čitateľom, ktorí zmeškali prvú časť, pripomínam, že rozhovor vznikal počas celého školského roku.

Piotr Iľjič Čajkovskij: Spiaca krásavica (foto Amber Hunt photo © ASH)
Piotr Iľjič Čajkovskij: Spiaca krásavica (foto Amber Hunt photo © ASH)

Prečo ste odišli? Bez toho, aby sme sa dotkli či kritizovali zbytočne české školstvo, predsa len asi okrem mesta či zázemia má človek dôvody odísť, nie?

Samozřejmě je lepší, když máte v životopise studium na prestižní škole někde v zahraničí. Já na English National Ballet School skládám zkoušky před bývalými a současnými tanečníky z English National Ballet a z Royal Ballet. Myslím, že záleží hlavně na studentovi samém, kam chce dojít. Já si díky této příležitosti plním svůj taneční sen. Mimo jiné, v Londýně ve škole to máme o dost přísnější. Pokud si například student zapomene předepsaný trikot, tak mu není dovoleno trénovat. A věřte mi, že to studentům vadí a zapamatují si to na dlouho. Je tu nepsaným pravidlem být na baletním sále minimálně půl hodiny dopředu a každý si důkladně „jede své zahřívací kolo“. Máme velmi přísný školní řád, máme také školní uniformy a není dovoleno pohybovat se v budově školy v jiném oblečení. Ale jak by řekl Ostravák: „Dyscyplina musí byt, no ni?

Tak toto by sa malo v texte zvýrazniť. Položil som túto otázku v súvislosti s úvahou, že vy, Michael Blaško či Katka Plachá, ktorí študovali ešte po českej škole na Palucca Schule v Drážďanoch, Václav Lamparter mal ročné štipendium na ABT School v New Yorku, ste odštartovali v českom balete nový trend, nie odísť ako hotový tanečník trebárs po dvoch sezónach v divadle, ale odísť študovať, podobne ako chodia iní vysokoškoláci. Čo je dosť zásadný rozdiel, ktorý určite bude gradovať. Cítite to tak, že je dôležité ísť povedzme za kvalitnejšou výukou do sveta čo najskôr?

Určitě ano. Čím mladší odcestujete do zahraničí na prestižní školu, tím máte lehčí práci se zlepšit, než když nastoupíte do posledního ročníku a na všechny vaše chyby máte jen jeden rok před konkurzem do divadla. Vnímám i to, že z English National Ballet School dostane angažmá v divadle většina studentů. V Ostravě jsem byl svědkem toho, že po absolutoriu dostali angažmá jeden nebo dva studenti, nebo dokonce nikdo.

Prevažuje na English National Ballet School národnosť žiakov britská?

Na škole je více zahraničních studentů než britských. Mám dojem, že nejvíce je tu Italů a Španělů a potom asi až britští studenti.

Piotr Iľjič Čajkovskij: Spiaca krásavica (foto archív Jana Špundu)
Piotr Iľjič Čajkovskij: Spiaca krásavica (foto archív Jana Špundu)

Úprimne, nie je vám tam smutno?

Ano, někdy je. Sem tam máte někdy chuť přestat mluvit anglicky a jen si s někým popovídat česky. Hodně telefonuji s rodinou. Naštěstí těch chvil, kdy je mi smutno, není moc. Obvykle je dost práce do školy a když není, tak si zajdeme se spolužáky do Hyde Parku na piknik. Domů se dostanu maximálně čtyřikrát. Vloni jsem byl třikrát. Letos se dostanu určitě na Vánoce. Velikonoce asi budou ohrožené, neboť budeme mít představení Spící krasavice. Takže potom pravděpodobně až druhý týden v červenci.

Na umeleckých školách sa presadzuje trend, že každý študent je sám za seba a vládne tvrdá konkurencia medzi často malými deťmi navzájom…

Já konkurenci vnímám tak, že pokud vidím studenta, který zatančí velmi dobře, tak mě to vyhecuje k další práci na sobě. Tak to cítím i u ostatních studentů i v Londýně.

Piotr Iľjič Čajkovskij: Spiaca krásavica (foto Amber Hunt photo © ASH)
Piotr Iľjič Čajkovskij: Spiaca krásavica (foto Amber Hunt photo © ASH)

Chlapci to majú asi lepšie, ale o dievčatách, intrigách a priamo čarodejných rituáloch škodenia sú celé historky…

Nevím, jestli jsou holky horší „záškodníci“ než kluci. Kluci taky někdy umí vymyslet pěkné intriky, to mám z doslechu. Slyšel jsem toho hodně, převážně o holkách, ale nikdy se mi nic takového nestalo a doufám, že ani nestane. (smiech)

Mnoho umelcov časom spomína, čoho všetkého sa museli vzdať kvôli kariére, ťažkému štúdiu, rokom driny… Vy ste z najmladšej generácie, uvažujete aj vy takto ešte dnes? Alebo dnes už môže aj študent tanečného konzervatória či baletu hrať s kamarátmi futbal, v zime jazdiť na snowboarde a podobne?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář